Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Tuleepa käytyä noissa jokaisessa kotimaan kohteessa tässä kevään aikana noilla "long hauleilla".

 

Hienoa, että tuo 25.2. Oulun lento on ainoa MD-11-lento koko keväänä. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että tuo 25.2. Oulun lento on ainoa MD-11-lento koko keväänä. :P

 

Jos oisin Suomessa, niin todellakin lähtisin käymään kotonakotona tolla lennolla. Ois aika siistiä. ;)

 

Mutta kun en siellä ole, niin pitänee sitten harrastaa kotimaan lentoja laajarungoilla täällä päin maailmaa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair julkaisi tammikuun liikennelukunsa:

 

Reittiliikenteen kysyntä henkilökilometreinä kasvoi 12%, matkustajakäyttöaste oli 66,8% (+1,8%-yks), kun tarjonta kasvoi 9%.

 

Lomaliikenteen kysyntä henkilökilometreinä kasvoi 2,7% ja tarjonta 0,8%, joten matkustajakäyttöaste kasvoit 94,1%:in (+1,7%-yks).

 

Koko konserni kuljetti tammikuussa 657 000 matkustajaa (+5,8%) ja käyttöaste oli 57,5% (+1,5%-yks).

 

Suurimpia muutoksia näyttävät olevan Pohjois-Amerikan reittiliikenteen supistaminen (-44,3%), Aasian liikenteen tarjonnan kasvu (+38,7%), jotka molemmat näkyvät lähes yhtä isoina muutoksina näiden alueiden matkustajamäärissä. Lomaliikenteessä matkustajamäärä on pienentynyt, mutta myytyjen henkilökilometrien määrä ja käyttöaste parantunut, joten konekoko lienee pienentynyt ja lentojen pituus kasvanut.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin lehdistötiedotteesta (löytyy http://www.finnairgroup.com):

 

Finnair tuplaa Puolan-liikenteensä

 

Finnair kaksinkertaistaa Puolan-lentojensa määrän kesäkauden alkaessa. Yhtiö lisää vuoroja Helsingin ja Varsovan välisessä liikenteessä ja avaa kokonaan uuden kohteen Krakovan. Varsovan uusi iltapäivävuoro lennetään päivittäin paitsi maanantaisin ja lauantaisin 26.3. alkaen. Krakovan-liikenne alkaa 13.4. kahdella viikkovuorolla, jotka lennetään torstaisin ja sunnuntaisin.

 

- Uuden Varsovan-vuoron ansiosta suomalaiset liikematkustajat voivat nyt tehdä päivän työmatkoja kaupunkiin tai palata illaksi kotiin useamman päivän matkan jälkeen. Iltapäivävuoro tukee myös Finnairin Aasian-strategiaa luomalla hyvät jatkoyhteydet kaikista seitsemästä Kiinan ja Japanin kohteestamme Puolaan. Varsovasta on nyt myös entistä paremmat jatkoyhteydet lennoille Bangkokiin ja Singaporeen, kertoo Finnairin reittistrategioista vastaava johtaja Petteri Kostermaa.

 

Puola on kasvava liikematkustus- ja matkailukohde suomalaisille. Lähes 40 miljoonan asukkaan Puola on Finnairille myös tärkeä markkina sekä Suomeen että Aasiaan suuntautuvassa matkustuksessa.

 

Uutta Varsovan iltapäivävuoroa ja Krakovan-vuoroja liikennöidään Finnairin uudella 76-paikkaisella Embraer 170 -suihkukoneella.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin lehdistötiedotteesta:

 

Finnair avaa uuden reitin Kiovaan

 

Finnair avaa 30.3. uuden reitin Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan. Uusi torstaisin lennettävä vuoro tukee jo olemassa olevaa

reittiyhteistyötä Ukraine International Airlinesin kanssa, joka operoi Helsingin ja Kiovan välillä maanantaisin ja perjantaisin.

Näillä lennoilla on myös Finnairin lennonnumero.

 

- Uusi Finnairin vuoro luo lisää jatkoyhteyksiä New Yorkin -reitiltä Kiovaan sekä Kiovasta kaikille Finnairin Japanin- ja

Kiinan-reiteille. Myös molemmilta Ukraine Internationalin lennoilta on hyvät yhteydet Finnairin New Yorkin -vuoroille, kertoo

reittistrategiajohtaja Petteri Kostermaa.

 

Suomen ja Ukrainan välinen liikematkustus on lisääntynyt huomattavasti viime aikoina. Myös vapaa-ajan matkustus on kasvussa

suomalaisten etsiessä uusia mielenkiintoisia kohteita sekä viikonlopun mittaisille kaupunkilomille että pidemmille lomamatkoille

muun muassa Ukrainan Mustanmeren rannikolle.

 

Kiovan-lento operoidaan Finnairin uudella 76-paikkaisella Embraer 170 -suihkukoneella.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talouselämän numerossa 3/2005 tj. Hienosen haastattelu. En huomannut että kukaan olisi vielä kommentoinut haastattelua. Laitan tähän 'lyhyesti' joitakin editoituja pätkiä jutusta. Osa asioista ns. tuttuja juttuja alaa (ja tätä forumia ;)) seuraaville.

 

-yhtiön pörssiarvo on noussut 70% sen jälkeen kun Suila kertoi Hienosen valinnasta

-kotimaan ja euroopan liikenteessä Finnairin markkinaosuus laskenut viime vuodet

-Suila pudotti Finnairin henkilöstömäärän viidessä vuodessa 11000 -> 9000 (-27%? :P), tuottavuus kasvanut kun kilometrit samalla lisääntyneet

-9000 työntekijästä vain 3500 lentää

-kustannusjahti jatkuu vielä ainakin 10 vuotta

 

-tekniikan palveluksessa 1900 ihmistä, heistä kolmannes työskentelee huollon hallinnossa ja tukitoimissa, osaan näistä tehtävistä tietotekniikka tuo tehokkuutta, F investoi tietojärjestelmiin liki 20 milj. eur. vuodessa, “meidän pitää jokaisen miettiä miten asiat voisi tehdä fiksummin”

-Finnairilla on muun muassa täysi huoltovalmius DC-9, DC-10, saab 340, ja ATR 42 koneisiin, yhdelläkään näistä koneista F ei lennä, eikä toisten lentoyhtiöiden kaluston huolto tuo rahaa taloon niin kuin pitäisi, näiden koneiden huoltoarsenaali on pääosin tyhjän panttina

-tekniikasta jää 700 henkeä eläkkeelle 10 vuoden aikana, “kaikkien tilalle ei palkata uutta väkeä”

-tällä hetkellä F:llä on huoltosopimus vain Aeroflotin DC-10 rahtikoneisiin

-”voi olla että keskitymme tulevaisuudessa huoltamaan vain sellaisia koneita, joilla F itse lentää”

-tekniikan johtajana alkuvuonna aloittanut Kimmo Soini joutunee karsimaan kuluja

-”minä en usko ulkoistamisiin mutta tekniikka voisi keskittyä niihin koneisiin joilla lennämme”

-F:llä paljon rahaa kiinni omiin koneisiin sopimattomissa varasosissa jotka happanevat hyllyihin ;)

-”finnairissa aika moni ei tunnu ymmärtävän että käyttöpääoma maksaa”

 

-F omistaa kahdeksaa matkatoimistoa

-lipunmyynnin painopiste siirtyy verkkoon

-siksi H pestasi sähköisen kaupan asiantuntijan Kaisa Vilkkulan lomaliikenne ja matkapalvelut divisioonan johtajaksi

-Vilkkula on opiskellut sähköistä kauppaa ollessaan toimitusjohtajana käytettyjen työkoneiden kauppapaikkaa pyörittävässä Mascuksessa  ;D

-Vilkkula on HKKK:n ylioppilaskunnan ent. puh.joht

-Hienonen oli TuKKK:n yo.kunnan puh.johtaja samaan aikaan

 

-Suilan paras perintö Hienoselle on Aasian-strategia, se on H:n mielestä yksinkertaisuudessaan valtavan hieno

-Aasian lennoilla matkustavat ulkomaalaiset auttavat finnairia ylläpitämään monipuolista reittiverkostoa Suomesta muualle eurooppaan

-”kilpailuetua lisää myös se että Helsingissä koneen vaihto onnistuu tunnissa. esim. Heathrow:n kentällä vaihtoon menee 2,5 tuntia ja sittenkin matkatavarat menevät hukkaan”

-F on jo 3. suurin yhtiö euroopan-Kiinan lennoilla

-aasian liikenne toi viime vuonna yli neljänneksen liikevaihdosta

-aasian lentojen matkustajista jopa 3 neljästä jatkaa finnairin lennoilla eurooppaan

-Suila sitoi finnairin aasiaan vuosiksi tilaamillaan 12 laajarunkokoneella

 

-Kööpenhamina olisi sijainniltaan vielä edullisempi aasian reiteille, SAS ei kuitenkaan pysty investoimaan uusiin pitkän matkan laajarunkokoneisiin

-investointikyky tuo finnairille SAS:ään nähden kilpailuetua myös euroopan liikenteessä

-”ensi kesänä finnair luopuu MD-80 koneista, se on konetyyppi jolla SAS:n on pärjättävä seur. 10 vuotta”

-embraer koneet vievät 15% vähemmän polttoainetta istuinta kohti

-”viime vuonna polttoainelasku oli 15% liikevaihdosta, ennustamme että polttoaineen hinnan nousu nostaa osuuden  20%:iin”

 

-myös Pietari olisi oivallinen tukikohta aasian liikenteeseen, venäjän liikenne on kuitenkin kehittymätöntä kilpailun puutteen takia, nykyinen aeroflot pienempi kuin finnair, aeroflot pysyy hengissä kun länsiyhtiöt maksavat sille 250 milj.euroa vuodessa ylilentomaksuja

-aivan äskettäin F saavutti erävoiton venäjän viranomaisten kanssa kun se sai luvan 3 viikoittaiseen lisävuoroon Pietariin, F sai taustatukea Toyotalta, “pietarin lähelle tulee ensi kesänä toyotan autotehdas, siksi F aloittaa ensi kesänä lennot toyotan pääpaikkaan nagoyaan”. Toyotan vaatimus oli etteivät sen työntekijät joudu jatkamaan Helsingistä Pietariin venäläisten yhtiöiden lennoilla

-”nokian kanssa keskustellaan jatkuvasti miten mitäkin linjaa pyöritetään. N on meille suuri matkustusasiakas, lisäksi lennoilla kulkee paljon sen komponentteja”

-yhtiön aasian lennoilla istuu normaalisti parinkymmenen maan kansalaisia. yhden yhtiön työntekijöitä on korkeintaan parikymmentä konessa kerrallaan. Loput parisataa paikkaa pitää myydä muille.

 

Tulipa pitkä tarina  ??? Mutta rivien välistä voi lukea mitä tulevaisuudessa tullee tapahtumaan

Artikkelissa lisäksi juttua eteläisestä reitistä Aasiaan ja Kiinan konehankinnoista

 

NP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Artikkelissa lisäksi juttua eteläisestä reitistä Aasiaan ja Kiinan konehankinnoista

 

NP

 

Moi!

 

Kiitos viestista! Mista etelaisista reiteista siina puhuttiin? Helsinki-Kuala Lumpur jne?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kiitos viestista! Mista etelaisista reiteista siina puhuttiin? Helsinki-Kuala Lumpur jne?

 

Ruotsin Flygtorget.se kertoi seuraavaa: "Jukka Hienonen avslöjade att Finnair ämnar starta en till två nya Asien-liner per år framöver. Vi ser på Malaysia, Sydkorea, Filippinerna men också fler städer i Kina och Indien."

 

Eli pohdiskelun alla ainakin Kuala Lumpur, Seoul, Manila ja Mumbai. Kiinan osalta ainakin oma talousmaantieteeni taitaa uupua mitä sieltä voisi keksiä nykyisten kohteiden lisäksi; Chengdu, Dalian, Hainan ... ? Uskomatonta kehitystä jos jokukin noista toteutuu. Pohdiskeluun tulee tietysti milloin Finnair aloittaa lennot Australiaan.

 

EDIT: Pieni surffailu osoittaa että Länsi-Kiinan 10 miljoonan asukkaan Chengdu on kasvava elektroniikkan teollisuuden keskus ilman suoraa lentoyhteyttä Eurooppaan. Lentoyhteys Helsingin kautta lyhentäisi matka-aikoja 4-5 tunnilla.

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Pohdiskeluun tulee tietysti milloin Finnair aloittaa lennot Australiaan.

 

Australian reitti ei anna Finnairille mitään kilpailuetua. Helsinki ei ole nopein reitti Ausseihin kun välilasku pitää jossain tehdä kuitenkin.

 

Eurooppalaisista yhtiöistä ei tule mieleen kun OS ja BA jotka lentävät Australiaan omalla kalustollaan. Voi olla muitakin ja saa kertoa jos tietää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Australian reitti ei anna Finnairille mitään kilpailuetua. Helsinki ei ole nopein reitti Ausseihin kun välilasku pitää jossain tehdä kuitenkin.

 

Leikinpä vähän Great circle mapperilla ja huomasin, että LHR-SYD (10 573 nm), on aivan yhtä pitkä reitti kuin LHR-HEL-SYD (10 589nm). Sama juttu FRA-SYD (10 249 nm) ja FRA-HEL-SYD (10 397 nm). Molemmat about yhtä pitkiä. Ja eihän välilaskua tarvii jos tilaa pari A340-500:sta ::) Eri asia on, onko kysyntää (luultavasti ei)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli pohdiskelun alla ainakin Kuala Lumpur, Seoul, Manila ja Mumbai. Kiinan osalta ainakin oma talousmaantieteeni taitaa uupua mitä sieltä voisi keksiä nykyisten kohteiden lisäksi; Chengdu, Dalian, Hainan ... ? Uskomatonta kehitystä jos jokukin noista toteutuu. Pohdiskeluun tulee tietysti milloin Finnair aloittaa lennot Australiaan.

 

EDIT: Pieni surffailu osoittaa että Länsi-Kiinan 10 miljoonan asukkaan Chengdu on kasvava elektroniikkan teollisuuden keskus ilman suoraa lentoyhteyttä Eurooppaan. Lentoyhteys Helsingin kautta lyhentäisi matka-aikoja 4-5 tunnilla.

 

KLM alkaa lentää Chengduun tänä kesänä. Finnair käsittääkseni harkitsee, olisiko Chongqing, Wuhan tai Chengdu seuraava kohde. Hainan ei pahemmin tarjoaisi bisnespuolelle mitään ("Kiinan Kanaria") ja Dalian on paljon pienempi kuin moni muu vaihtoehto. Oma veikkaukseni on Chongqing: Belgian kokoisen, 30 miljoonan asukkaan läänin (suoraan keskusvallan alla olevan kaupunkialueen) keskus, jonne jo aika moni aasialainen yhtiö (mm. SQ) lentää.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Chongqing

 

 

Edit: linkki lisätty

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eurooppalaisista yhtiöistä ei tule mieleen kun OS ja BA jotka lentävät Australiaan omalla kalustollaan. Voi olla muitakin ja saa kertoa jos tietää.

Virgin Atlantic ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin sitä Aussijuttua eteenpäin teoreettisella tasolla. Aluksia ajattelin, että mitä ihmettä sinne lentää, mutta ajan myötä ajatusmaailma lajeni Oneworldin sisällä.

 

345 tai 772LR lentäisivät Helsingistä Sydheyhyn suoraan, ja jos lento toteuttettaisiin codesharena, niin Qantas saisi mukavan kohhdevalikoiman Syneystä Eurooppaan Vantaan kautta. Ja Finski vuorostaan Qantaksen verkon Australian ja Tyynenmeren alueella.  Jumbollista matkustajia ei taida Australiasta riittää joka Euroopan kaupunkiin, mutta Vantaan kautta väkeä voitaisiin jakaa ympäri Eurooppaa pienissä erissä, ja uskoakseni nopeammin kuin jos Sydneyläinen bisnesmies kierrätettäisiin Singaporen ja  Lontoon kautta vaikka Wieniin, kun ei tule edestakaisin sahaamista. Normaali perusturisti varmaan haluaa ennemmin haluavat vetää henkeä jossain Aasian hubissa matkalla.

 

  Tämä voisi toimia sen takia, että Qantaksen lentää itse Euroopassa Pariisiin, Frankfurtiin ja Lontooseen. Codesharenä Zurichiin, Roomaan ja Helsinkiin. Kaikki paitsi  Helsinki ovat länsi-Euroopassa, ja jos niistä haluaa jatkaa Onewordin kyydissä joutuu kiertämään joko Lontoon, Madridin tai Helsingin kautta. . Eri asia, kuinka moiseen riittää matkustajia.

Vähän sekavaa..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän se Rajavartiolaitos itkee? Hoitaisi hommansa eli kitkisi laittoman maahantulon pois ja lopettaisi tuollaiset julkiset säälinhaut.

Ettei vaan työnteko pelottaisi siinäkin valtion laitoksessa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän se Rajavartiolaitos itkee? Hoitaisi hommansa eli kitkisi laittoman maahantulon pois ja lopettaisi tuollaiset julkiset säälinhaut.

Ettei vaan työnteko pelottaisi siinäkin valtion laitoksessa....

 

En tiedä onko juttu linkin takana muuttunut, mutta jos ei, niin täytyy sanoa, ettei tuo kommenttisi minulle oikein avaudu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan HBL:n jutun kirjoittajalta liikaa vaadittu oikoluku ja tietojen tarkistaminen:

 

Liang Chaoru och Li Mei Qing ler glatt när de stiger av Finnairplanet från Gungzhou

 

(På flygningarna mellan Bangkok och Hongkong samt Bangkok och Shanghai är de asiatiska flygvärdinorna tre)

 

Muuten mielenkiintoinen artikkeli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.