Mikko Sokero

Lentoyhtiöuutisia - Finnair

4 899 viestiä aiheessa

Olisikohan HBL:n jutun kirjoittajalta liikaa vaadittu oikoluku ja tietojen tarkistaminen:

 

Jos tuo paikanimi kirjoitetaaan ruotsiksi noin ;D. No, eipähän ole ensimmäinen eikä taatusti viimeinenkään juttu, jossa on asiavirheitä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen maininta Guangzhousta HBL:ssä on painovirhe, löytyyhän se siellä toisenkin kerran oikein kirjoitettuna.

 

Ja Shanghai on ruotsiksi Shanghai.

 

Netin mukaan muuten unkariksi, puolaksi, tsekiksi, slovakiksi ja myös tanskaksi paikan nimi kirjoitetaan Shanghaj.

 

Verbinä "to shanghai someone"/shanghaijata joku/shanghajera någån, jne, juontaa juurensa vanhoilta kurkunleikkajien ajoilta, kun kansaa kidnapattiin orjatyöhön, missä hommassa kuulemma Shanghain pahikset olivat kuuluisimpia.

 

(Voiko olla enemmän off-topic? Menköön, tämän kerran)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Shanghai oli HBL:ssä ihan oikein kirjoitettu.

Mutta kun katsoo mitä siinä lauseessa lukee:

På flygningarna mellan Bangkok och Hongkong samt Bangkok och Shanghai är de asiatiska flygvärdinorna tre

 

Finnair ei ole koskaan lentänyt Bangkokista Shanghaihin vaan toiseen S:llä alkavaan kaupunkiin nimeltä Singapore.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei uutinen, vaan kysymys:

 

Joulun kieppeillähän Finnairilla oli se kilpailu "Win a trip to Finnish Lapland on Santa´s Official Airline" tjsp.

 

Onko missään julkistettu, kuka tai ketkä voittivat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair mainostaa yhdensuuntaista lomalentoa Miamiin 295 eurolla (www.lomalennot.fi) ja muistuttaa, että matkustajan pitää itse tarkistaa, tarvitseeko transit-viisumia Kanadan välilaskua varten. Moneltakohan matkustajalta jää huomioimatta, että suomalainen tarvitsee USA:han viisumin, jos ei ole ostanut meno-paluulippua...

 

helsinki.usembassy.fi:

Visa Waiver Program - Viisumivapaus

  • You are a Finnish citizen
  • You hold your own Finnish passport* that is
    unexpired and valid for the duration of your trip to the U.S.
    machine readable
  • You are traveling for business or tourism
  • You will stay in the United States for 90 days or less
  • You hold a return ticket to the country of departure

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Moneltakohan matkustajalta jää huomioimatta, että suomalainen tarvitsee USA:han viisumin, jos ei ole ostanut meno-paluulippua...

 

varmaan aika monelta, vaikkakin varmaankin riittää meno ja paluu lippu  ;) eikä ne siellä ainakaan minulta ole paluu lippua kysellyt maahantulo tarkastuksessa. onhan tuo AY hinta pelkäksi menoksi halpa jos jossain erikoistilanteessa pelkän menon haluaa, alle 600€ saa kyllä menopaluu lippujakin vähän laajempaa runkoon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
You hold a return ticket to the country of departure

 

niin nyt mäkin vasta luin ton kunnolla  :o juu ei ne mitään lippuja siellä kysele, ite lensin GRU-MIA-FRA, jos tota noudatettaisiin tarkkaan niin ilman viisumia saisi siis suomalainen lentää vaikka GRU-MIA-GRU tai HEL-MIA-HEL, mutta ei GRU-MIA-HEL ?!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ei kyllä ihan pidä paikkaansa, tai ainakaan sitä ei kovin tarkkaan noudateta. Olen lentänyt hiljan ilman viisumia jenkkeihin parikin kertaa mm. Etelä-Amerikasta siten, että minulla ei ole ollut lippua takaisin lähtömaahan. Mitään ei kyselty yhdelläkään kerralla. Immigraatiot @MIA.

 

Jos Miamissa ei kysytä paluulippua, niin ei sitten missään... ;) Miami on yksi hankalimmista paikoista saapua Yhdysvaltoihin, Newark ehkä helpoin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin nyt mäkin vasta luin ton kunnolla  :o juu ei ne mitään lippuja siellä kysele, ite lensin GRU-MIA-FRA, jos tota noudatettaisiin tarkkaan niin ilman viisumia saisi siis suomalainen lentää vaikka GRU-MIA-GRU tai HEL-MIA-HEL, mutta ei GRU-MIA-HEL ?!

 

Tällä periaatteellahan maailmanympärimatkat USA:n kautta olisivat mahdottomia ilman viisumia... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tällä periaatteellahan maailmanympärimatkat USA:n kautta olisivat mahdottomia ilman viisumia... Huh

no niin mäkin ymmärtäisin jos pilkkua viilataan, ehkäpä kyseessä on vain se että on joku lippu millä häipyy USA:sta ja sitäkään ei kysellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MIA ei ole mukavimmasta päästä, se on totta. Itselläni on hyviä kokemuksia myös SFO:sta ja olen kuullut, että Chicago (ORD) olisi myös sujuva, itsellä ei sieltä ole immigraatiokokemusta.

ORD on niinä muutama kertana kun olen sen kautta mennyt ollut ihan sujuva ja aika nopeakin. Nopein on mun reisuillani ollut proseduuri Detrotissa (DTW).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika paljonhan käsittääkseni asia riippuu siitä, minkä vaikutelman maahanpyrkijä antaa. Jos on pukeutunut epäsiististi ja näyttää todella "köyhältä", niin ihan varmasti on riski siitä, että selvitetään todella tarkkaan, millä asioilla kyseinen henkilö liikkuu, onko rahaa lomansa ylläpitämiseen ja onko paluulippu olemassa - siis vaikka EU-passi olisikin. Jos päällä on Guccin puku ja kädessä 20 000 euron kello, niin tuskin hirveästi jaksavat selvittää, onko se 300 euron paluulippu olemassa vai ei. ;)

 

Jos Finnair tuo koneessaan paluuliputtoman matkalaisen ilman viisumia ja tältä evätään maahanpääsy, paluumatkan kulut lankeavat käsittääkseni Finskille (ainakin sillä hetkellä)... Eikös siitä lankea lisäksi lentoyhtiölle sakkoakin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin olen myös ymmärtänyt. Voisi olettaa, että jenkkilentojen osalta paitsi terroritarkastukia ja nimilistoja, niin myös näitä visa waiver yms. kuvioita tutkikaan jo lentoyhtiöiden toimesta ennen lentoa ja lähetetään US immigraation tietoon esim. oneway lipulla matkaavat...tiedä häntä...

 

Ihan totta, saattaa mennä lipputiedot perille ihan automaattisesti.

 

Sisko juuri kertoi, että joka kerta, kun hän on lentänyt Bostoniin (kolme kertaa visa waiver, kerran exhange visitor visa), paluulippu on pyydetty näyttää ja myös kysytty tieto siitä, kuka lipun on maksanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-11 koneiden uuditus menee sen verran pitkäksi, että esimerkiksi Singaporen päivittäiset lennot Bangkokin kautta ja suorat Hong Kongin lennot pääsevät alkamaan vasta viikolla 20 eli 15.5.06 alkaen. Siihen saakka 4 krt viikossa SIN ja 3 krt viikossa HKG via BKK. Alunperin suorat lennot Hong Kongiin ja Singaporen päivittäiset piti aloittaa 1.5.06.

Siihen saakka aikataulurajoituksia kaukoliikenteessä mm. JFK johtuen konepulasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin sitä Aussijuttua eteenpäin teoreettisella tasolla. Aluksia ajattelin, että mitä ihmettä sinne lentää, mutta ajan myötä ajatusmaailma lajeni Oneworldin sisällä.

 

345 tai 772LR lentäisivät Helsingistä Sydheyhyn suoraan, ja jos lento toteuttettaisiin codesharena, niin Qantas saisi mukavan kohhdevalikoiman Syneystä Eurooppaan Vantaan kautta.

 

 

Itse asiassa myös A350-800 taitaisi selvittää HEL-SYD suoraan. Airbusin webbisivujen mukaan range on 8800nm/16300km (max. passengers), kun HEL-SYD on 8202nm/15189km. Ja tuo konehan sopisi Finnairin tulevaisuuden laivastoon hyvin. Tiedä sitten, miten todellisuudessa vuodenaikojen mukaan vaihtuvat tuulet todellisuudessa mahdollistaisivat A350-800:n non-stop lennot täältä SYD:iin.

 

Lähinnä reitti palvelisi tosiaan niitä, joiden kohde Euroopassa on jossain 'pienemmässä' kaupungissa, joista ei ole yhden välilaskun reittiä Australiaan.

 

--Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, esim. mitä bisnestä Suomella on Australian kanssa? Onhan siellä suomalaisperäisiä siirtolaisia, mutta sukulaisliikenteen varaan ei voi rakentaa mitään. Jos suomensukuiset haluavat kannattaa Finnairia, hyppäävät koneeseen Singaporessa.

 

Australia on muutenkin pitänyt tiukasti kiinni omista lento-oikeuksistaan. Ja onko Suomella minkäänlaista sopimusta lentoliikenteestä Australian kanssa?

 

Ja jos aussit Eurooppaan lähtevät, niin etupäässä Englantiin, tottakai.

 

Australialaisten turistien pääkohteet netin mukaan: Bali, Uusi Seelanti, Thaimaa, Singapore, Malesia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, esim. mitä bisnestä Suomella on Australian kanssa? Onhan siellä suomalaisperäisiä siirtolaisia, mutta sukulaisliikenteen varaan ei voi rakentaa mitään. Jos suomensukuiset haluavat kannattaa Finnairia, hyppäävät koneeseen Singaporessa.

 

 

Hong Kongissä myös tuntuvat vaihtavan paljon Finnairin lennoilta matkalla down underiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Australia on muutenkin pitänyt tiukasti kiinni omista lento-oikeuksistaan.

juuri estivät Singapore Airlinesin lennot Australia-USA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin hallitukseen kolme uutta jäsentä

 

Osakkeenomistajat, jotka omistavat yhteensä noin 70 prosenttia Finnair Oyj:n osakkeista, ehdottavat 23.3.2006 pidettävälle yhtiökokoukselle, että hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistetaan kahdeksan ja että hallitukseen valitaan uusina jäseninä Kalevi Alestalo, Satu Huber ja Ursula Ranin.

 

Nykyisistä hallituksen jäsenistä ehdotetaan valittaviksi uudelleen Christoffer Taxell puheenjohtajaksi ja muiksi jäseniksi Markku Hyvärinen, Kari Jordan, Veli Sundbäck ja Helena Terho. Kaikilta ehdotetuilta henkilöiltä on saatu suostumukset valintaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spekulointi on toki mukavaa ja ajatteleminenhan se vie maailmaamme eteenpäin. Tällä "suoralla HEL-SYD" lennolla spekulointi asettuu kuitenkin mielestäni realistisuudessaan samaan kastiin suomalaisen jalkapallojoukkueen arvokisamitalin kanssa.

 

Näinhän se toki on, en tuota itsekään kovin todennäköisenä pidä. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei Kiinan/Japanin lentojakaan pidä pystyssä Suomen ja Kiinan/Japanin -välinen liikenne, vaan jatkoyhteysmatkustajat.

 

Finnairin reittiä Koreaan on spekuloitu täällä(kin), eikä Suomella ja Korealla kovin erikoisia siteitä ole. Kuten ei Itävallalla ja Australiallakaan, vaikka Lauda/Austrian lentääkin VIE-(KUL)-SYD  ;D

 

--Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 20+ tuntia välilaskutta alkaa olla sen mittapuun lento että turistissa ei istuisi pirukaan, puoletkin tuosta jo tihkaisisi.

Ja kun ei koko konetta voi mukavilla bisnestuoleillakaan täyttää..

Ainoa "kohderyhmä" noille lennoille olisi ensi kertaa lentävät turistit jotka eivät (vielä) tiedä millaista tuskaa on jököttää koneessa tuollainen aika.

Asiasta keskusteltiin taannoin a.netissä muistaakseni jonkin boeingin ennätyslennon yhteydessä ja valtaosa haluaa jo psykologisista syistä pienen breikin pidemmille lennoille, puhumattakaan  fyysisestä väsähtämisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 20+ tuntia välilaskutta alkaa olla sen mittapuun lento että turistissa ei istuisi pirukaan, puoletkin tuosta jo tihkaisisi.

Ja kun ei koko konetta voi mukavilla bisnestuoleillakaan täyttää..

 

 

Itse asiassa HEL-SYD on karvan verran lyhyempi kuin SIN-EWR, jota Singapore Airlines lentää A340-500:lla (business ja premium eco -konffiksella). Tuo lento on 18,5 tuntia, joten suurin piirtein samasta ajasta puhuttaisiin HEL-SYD.

 

Mieltymyksensä on jokaisella, mutta itse haluaisin päästä A->B mahdollisimman nopeasti ja vähillä välilaskuilla, kun työmatkoja lennän (turistissa). Joskus on tullut lennettyä 30,5 tuntia putkeen vaihtoineen suoraan työpäivän jälkeen (Maui - Los Angeles - Dallas - Frankfurt - Helsinki sekä Cheju - Seoul - Taipei - Bangkok - Kööpenhamina - Helsinki). Mieluusti olisi tuosta nuo vaihdot pois jättänyt ja nukkunut vaikka 18 tuntia putkeen :)

 

Suurin este HEL-SYD -toteutumiselle ei mielestäni ole matkustajat, vaan ennemminkin kuljetettavan rahdin puute, joka estää reitin kannattavuuden.

 

--Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhutaankohan tuossa lauseessa nyt hiukan eri luokan keskuksista, kuin meidän talvisesta, lintuinfluenssaa odottavasta pääkaupungistamme??

 

 

Ei ollut tarkoituskaan verrata kohteita sinänsä, vaan verrata lennon pituuksia ja kestoja.

 

--Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mieluusti olisi tuosta nuo vaihdot pois jättänyt ja nukkunut vaikka 18 tuntia putkeen

 

hehheh, jospa se sujuisikin aina niin helposti, on ihan sama vaikka se lento kestäisi 48h jos pystyy nukkumaan koko ajan...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.