Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2006 Finnair avaa jälleen kesäksi suoran Hongkongin-reitin Toukokuun puolivälistä alkaen Helsingistä pääsee taas suoralla lennolla Hongkongiin, ilman Bangkokin välilaskua. Reittiä lennetään touko- ja kesäkuussa kolme kertaa viikossa ja heinäkuusta alkaen neljästi viikossa lokakuun loppuun. – Hongkongin markkinoilla on suurin kysyntä juuri kesäaikaan, ja sitä on molempiin suuntiin. Matka-aika Hongkongiin lyhenee suoralla lennolla yli neljä tuntia. Lisäksi modernilta ja kansainvälisesti palkitulta lentoasemalta pääsee sujuvasti jatkamaan Manner-Kiinaan ja Kaakkois-Aasian pääkaupunkeihin, kertoo Finnairin kaupallisen ryhmän johtaja Mika Perho. Hongkongin vetovoima kiehtovana turistikaupunkina jatkaa kasvamistaan. Vuonna 2005 kaupungissa vierailleiden määrä nousi 23 miljoonaan. Uusia houkuttimia ovat mm. viime syyskuussa avattu Hong Kong Disneyland sekä viime joulukuussa avattu AsiaWorld-Expo. Hongkongista löytyy valtavasti ostettavaa kaikissa hintaluokissa. Myös kulinaristille kosmopoliittinen Hongkong on oiva matkakohde, sillä sieltä löytyy erinomainen valikoima sekä aasialaista että länsimaista ruokaa. Hongkong on myös yksi Kaakkois-Aasian tärkeimmistä bisneskohteista. Toukokuusta alkaen lennot Hongkongiin ovat maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina. Hongkongista Helsinkiin lennetään tiistaina, torstaina ja lauantaina. Heinäkuusta lähtien lentopäivät Hongkongiin ovat maanantai, keskiviikko, perjantai ja lauantai. Hongkong–Helsinki-reitti puolestaan liikennöidään tiistaina, torstaina, lauantaina ja sunnuntaina. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 3, 2006 Finnair lisää Kantonin- ja Shanghain-lentoja heinäkuussa Heinäkuusta alkaen Finnair lentää Shanghaihin seitsemän kertaa viikossa nykyisen viiden sijaan. Kantonin-viikkovuorojen määrää puolestaan lisätään tuolloin kolmesta neljään. Sekä Shanghai että Kanton ovat länsimaisittain katsottuna ostosparatiiseja. Shanghai on lisäksi kuhiseva turistikaupunki ja kaupankäynnin keskus, kun taas Kantonissa kohtaa aidon Kiinan. Kanton on myös Kiinan tuotantokeskus: Kantonin alueella valmistetaan mm. valtaosa maailman nahkatuotteista ja kelloista. – Lentojen lisääminen Kiinan kohteisiin kuuluu luontevana osana Aasian strategiaamme ja kysyntä kohteisiin on kova. Kanton ja Shanghai ovat paitsi kiinnostavia kohteita vapaa-ajan matkaajille myös yhä enemmän liikematkalaisten määränpäitä, kertoo Finnairin reittistrategiajohtaja Petteri Kostermaa. Lentopäivät Kantoniin ovat heinäkuusta alkaen tiistai, torstai, perjantai ja sunnuntai. Kantonista Helsinkiin lennetään maanantaina, keskiviikkona, perjantaina ja lauantaina. Myös Finnairin suorat lennot Hongkongiin palvelevat Etelä-Kiinan Helmijoen suiston valtavaa talousaluetta. Kantoniin ja Hongkongiin lennetään vuoropäivinä, joten alueelle pääsee nyt päivittäin. Myös Shanghaihin lennetään päivittäin. EDIT : tähän ja edelliseen uutiseenkin liittyen, onko siitä A340/MD11 tulosta mitään uutta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 3, 2006 EDIT : tähän ja edelliseen uutiseenkin liittyen, onko siitä A340/MD11 tulosta mitään uutta? Ei kait nyt ole mitään uutta, ainakin kun noista lisäyksistä nyt ilmoitellaan julkisesti niin joku kone sieltä tulee. Tällä palstallahan nuo Finnairin ilmoitukset eivät ole mitään uusia juttuja. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2006 Finnair aloittaa 30.3. Kiovan lennot mutta myös Ukraine lisää yhden uuden code share-vuoron: http://www.matkalehti.fi/uutiset.asp?UutinenId=2842 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2006 Ehkäpä enemmän matkailu- kuin ilmailuasiaa, mutta laitetaan nyt kuitenkin: ÄKKILÄHDÖT POISTUVAT FINNAIRIN VALIKOIMASTA Äkkilähdöt julkaistaan tiistaina 7.3.2006 toistaiseksi viimeistä kertaa. Äkkilähdöt ovat olleet Platinum-, Gold- ja Silver-jäsenten nähtävillä jo maanantaisin Finnair Plussan nettisivuilla. Jatkossa edulliset tarjoukset julkaistaan keskiviikkoisin viikkotarjousten muodossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2006 Täytyy muistaa, että valtaosalle ko. lennon matkustajista tulee joka tapauksessa transit (tai kaksi) jossakin matkan vaiheessa ja tämän tosiasian takia en usko, että valtaosa transit-matkaajista on valmiita lentämään 20h lentoa vain tehdäkseen transitin Helsingissä, koska tässä tapauksessa Helsingin kilpailuetu ei enää ole kovin merkittävä, jos sitä on lainkaan. Tästä syystä näen, että ko. lennolla on menestyäkseen oltava tuota mainitsemaani "luontaista kysyntää". Jos ko. tyyppinen lento olisi taloudellisesti kannattava, en epäilisi hetkeäkään, etteikö BA/QF moista yrittäisi paljon ennen Finnairia LHR-SYD välillä. Laitanpa minäkin vielä lusikkani tähän soppaan, vaikka rautalangasta uhattiin vääntää. Ensinnäkin LHR-SYD-reitillä olisi järkeä jatkolennoille ainoastaan, jos muualta Euroopasta ei pääsisi sinne, joten se ei ole ollenkaan sama asia. Toiseksi LHR-SYD on juuri sen verran pidempi, että range on ongelma. Mitä Helsingin kilpailuetuun tulee, niin tuo transitjuttu on mielestäni tärkeämpi, kuin mitä sinä siitä ajattelet. Suurin osa Euroopasta joutuu kuitenkin nyt lentämään esim. *-SYD-BKK-CPH-*, kun taas Helsingin kautta se olisi "ainoastaan" *-SYD-HEL-*. Kun tuohon vielä lisää pohjoisen tyhjemmän ilmatilan ja Helsingin pieneksikin kutistuneen maantieteellisen edun, niin ero on jo merkittävä. (Frankfurtin suoraa lentoa vastaan pitäisi tietysti kilpailla pelkästään jälkimmäisillä eduilla, mutta kyllä sekin onnistuisi.) En toki silti mene väittämään, että lennolle 100% varmasti löytyy tarpeeksi matkustajia, mutta ei se aivan päätön idea ole. Ja samat koneet voisivat vielä viedä Eurooppalaisia lomalaisia Fijille (Eikä tuokaan mikään mahdoton ajatus ole, itse asiassa. Finskillä olisi sinne hiton kova etu.) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2006 Onhan Finnairilla jo yhteistyötä Quantasin kanssa kun H:ki - Bankok väli lennetään myös Quantasin lentonumerolla. Olen matkustanut useamman kerran Bangkokiin ja aina tervetulokuulutuksessa emäntä ilmoittaa lennon olevan yhteistyössä Quantasin kanssa. Sitä mitä se tarkemmin merkitsee, minulla ei ole tietoa, joten jos joku sen minulle vääntäis rautalangasta niin yritän sitte ymmärtää. Ja jos en sittenkään ymmärrä ... no niin. piste :'( Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2006 Ja välille HEL-BKK/SIN voit ostaa Qantaksen lipun vain international connection:iin eli pelkkää QF:n lippua HEL-BKK-HEL ei voi ostaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2006 Joo: AY5891 X/ ONLINE CONNEX OR STOPOVER TRAFFIC ONLY Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 12, 2006 FINNAIRILLE NETTIYHTEYDET LÄHIVUOSINA Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2006 Tämän päivän ATW Daily Newsissä on Hienosen haastattelu. Voi olla vanhan toistoa, mutta Hienonen haluaisi leikata yksikkökustannuksia (muita kuin polttoainekuluja) tämän vuoden aikana 5 %. Myös mahdollisista säästöistä huoltotoiminnassa on puhetta. A340:nen raskashuollot tehdään ilmeisesti jossain muualla kuin Finnairin omassa huollossa. http://www.atwonline.com/news/story.html?storyID=4343 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2006 Kauppalehden mukaan Finnair on loppusuoralla neuvotteluissa Turkishin kanssa code sharesta HEL-IST-HEL -reitillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2006 Kauppalehden mukaan Finnair on loppusuoralla neuvotteluissa Turkishin kanssa code sharesta HEL-IST-HEL -reitillä. Aikooko itse lentää? Viime vuonnahan anoivat ja saivat luvan reitille. THYhän aloittaa lennot sunnuntaina. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2006 Viime kesäinen Istanbul Finnairillahan oli lomalento ja yhdessä Ateenan kanssa. Ainakaan ei ole aikatauluja annettu Ateenaan eikä Istanbuliin AY-lennoille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2006 No eikö tuossa juuri yllä selvällä suomella sanota, että neuvottelevat codesharesta Turkishin kanssa?? Aivan mutta ei siinä sanota lentääkö itse. On Finnairilla ollut pitkään codeshare Ukrainenkin kanssa vaikka vasta nyt on aloittamassa omat lennot Kiovaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2006 Me puhutaan nyt ilm. ihan eri asiasta tässä, codeshare tarkoittaa aina sitä, että lento operoidaan toisen yhtiön koneella, sinä ilmeisesti tarkoitat kysymykselläsi siis sitä, että alkaako Finnair myös itse operoida ko. reittiä tämän mahd. tulevan codesharen lisäksi...? Ihan selvällä suomellahan kysyin että aikooko Finnair itse lentää väliä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2006 Ihan selvällä suomellahan kysyin että aikooko Finnair itse lentää väliä Eiköhän Kauppalehdessä olisi ollut ihan selvällä suomella että Finnair aloittaa lennot Turkkiin nyt siinä sen sijaan puhuttiin codesharen aloittamisesta. Ei se nyt niin kovin monimutkaisesti esitetty asia ollut etteikö sitä pitäisi tajuta ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2006 Lehdistötiedote 21.3.2006 Finnair ja Pulkovo yhteistyöhön Illaksi kotiin Pietaristakin Liikematkustajat saavat pitkään toivomansa aamu-ilta-yhteyden Pietariin, kun Finnair ja pietarilainen Pulkovo Airlines ovat sopineet codeshare-yhteistyöstä Helsingin ja Pietarin välisessä lentoliikenteessä. Kesäaikataulukauden alusta, ensi sunnuntaista 26.3., voimaan tulevan yhteistyösopimuksen ansiosta Finnair voi lisäksi tarjota uusia nopeita yhteyksiä Skandinavian kohteista ja muualta Euroopasta Pietariin. Suomen ja Pietarin alueen välisten yhteyksien kysyntä kasvaa koko ajan. Lisäksi yhteistyö vahvistaa edelleen Finnairin Aasian-strategiaa, sillä yhteistyövuorot tarjoavat hyvät jatkoyhteydet yhtiön Japanin- ja Kiinan-kohteista Pietariin. Samalla syntyy uusia jatkoyhteyksiä myös Pietarista Aasian-reiteille. Yhä useammat aasialaiset matkailijat haluavat nykyisin vierailla Pietarissa. Myös kysyntä Pietarista Kaukoitään kasvaa jatkuvasti. Finnairilla ja Pulkovo Airlinesilla on tällä hetkellä molemmilla yksi oma päivittäinen vuoro Helsingin ja Pietarin välillä, jotka jatkossa lennetään codeshare- eli yhteistyölentoina. Finnairin Airbusilla lennettävä aamuvuoro lähtee Helsingistä aamulla klo 9.50, ja Pulkovon Boeing 737 -koneella tehtävä lento illalla klo 19.55. Lentoaika Pietariin on tunti. Pietarista lennot lähtevät klo 12.35 ja klo 19.10. Pietarin-viikkovuorojen määrä kasvaa toukokuussa lisää, kun Finnair aloittaa myös oman tiistaisin, torstaisin ja sunnuntaisin liikennöitävän iltapäivävuoron. Samalla bisnesluokka palaa kaikille Pietarin-lennoille. Uusi lento lähtee tiistaisin ja torstaisin Helsingistä klo 16.00 ja saapuu perille klo 17.55, sunnuntaisin lähtö- ja saapumisaika on puoli tuntia myöhemmin. Takaisin Pietarista Helsinkiin lento lähtee klo 18.30 (sunnuntaisin klo 19.25) ja saapuu Helsinkiin klo 18.20 (sunnuntaisin klo 19.20). Vuorot liikennöidään Finnairin uusilla, suuren suosion saaneilla Embraer 170 -sarjan 76-paikkaisilla suihkukoneilla. Finnair lentää Venäjällä myös Moskovaan, jonne lentojen aloittamisesta tuli helmikuussa tasan 50 vuotta. Yhtiöllä on nykyisin Moskovaan seitsemän viikkovuoroa Airbus A320 -koneella. Aeroflotin kanssa tehtävän codeshare-yhteistyön ansiosta voidaan suomalaisille ja venäläisille liikematkustajille sekä turisteille tarjota kätevät aamu- ja iltayhteydet myös pääkaupunkien välillä. Finnair Oyj Viestintä 21.3.2006 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2006 Siellä on Air China muuttanut jo code-share lennolleen HEL-PVG-HEL reitille konetyypiksi 343: Air China CAAY 3010 OP Helsinki-Vantaa (HEL), Helsinki, Suomi Terminaali 2 17:10 Pu Dong (PVG), Shanghai, Kiina 7:00+1 päivä(ä) Non-stop 343 8h50min Päivittäin Päivittäin on vielä väärin, sillä joka toinen viikko keskiviikkoisin aikatulussa on keskiviikon kohdalla tyhjää. Ilmeisesti 343:sen tarvitsema huoltotauko on nuo keskiviikot. Aiemminhan Shanghaita mainostettiin päivittäin heinäkuusta alkaen mutta se ei nyt näytä toteutuvan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2006 Hong Kong on myös saanut torstaille viidennen viikotaisen suoran lennon 6.7.06 alkaen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2006 TE-analyysi: Varokaa hintaturbulenssia Finnair: arvosana: 9 http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=873052&s=u&wtm=te-21032006 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2006 Eiköhän Kauppalehdessä olisi ollut ihan selvällä suomella että Finnair aloittaa lennot Turkkiin nyt siinä sen sijaan puhuttiin codesharen aloittamisesta. Ei se nyt niin kovin monimutkaisesti esitetty asia ollut etteikö sitä pitäisi tajuta ??? Hohhoijaa Ihan selvästihän kerrottiin codesharesta ja kysyin olisiko jollain tietoa aikooko Finnair myös itse lentää väliä. Tietoa ei näköjään ollut joten se siitä sitten. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2006 Hohhoijaa Ihan selvästihän kerrottiin codesharesta ja kysyin olisiko jollain tietoa aikooko Finnair myös itse lentää väliä. Tietoa ei näköjään ollut joten se siitä sitten. HOHHOIJAA... juu Finnair alkaa lentämään MA, TI, TO ja LA tuota reittiä Turkki kun on niiiiin suosittu että varmasti riittää täyttöastetta että homma kannattaa eiks je... siis ihan oikeesti (taas kerran...) _maalaisjärjen_ käyttö sallittu? ? ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2006 HOHHOIJAA... juu Finnair alkaa lentämään MA, TI, TO ja LA tuota reittiä Turkki kun on niiiiin suosittu että varmasti riittää täyttöastetta että homma kannattaa eiks je... siis ihan oikeesti (taas kerran...) _maalaisjärjen_ käyttö sallittu? ? ? Helpottaako? Ihan asiallisen kysymyksen esitin mutta vastaukset meni vähäsen vi**uilulinjalle. En olettanutkaan että sinne ykstoistasella päivittäin lennettäisiin vaan olisihan tuo ihan mahdollinen kerran-pari viikossa Empulla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2006 Finnairilla on aika vähän reittilentoja (etenkään Euroopassa) kohteisiin, joihin ei ole päivittäistä lentoa, usein jopa useampaa. Liikematkustuksen tarpeisiin 3x viikossa on vähän kuin haulikolla ampuisi, kannattavaa business-strategiaa sen päälle on vaikea rakentaa...kaukokohteisiinkaan ei taideta lentää, ellei 3x viikossa ole kannattavaa/mahdollista. Mieleen tuli lähinnä mahdollisuus samantyyppiseen ratkaisuun kuin Kiovankin kohdalla. Eli Finnair lentää kerran viikossa ja codeshare-kumppani muutaman kerran. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla