Sami Vainionpää

B747-257B OH-KSA

8 viestiä aiheessa

Minua on pidemmän aikaa kiehtonut kyseisen koneen historia, sekä nykyinen tila ja nyt haluaisin muutamiin yksityiskohtiin selvitystä, kun täälä usein vastaukset tiedetään visaisempiinkin kysymyksiin.

 

Etsintä kertoo että aiemmin täälä on keskusteltu OH-KSA:sta vain tässä topicissa http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=4122, mutta sieltä tai mistään muualtakaan ei selvinnyt minulle maalattiinko konetta ikinä mihinkään uuteen kaavioon sen ollessa suomen rekisterissä. Lisäksi haluaisin tietää koneen nykyisestä kunnosta ja sijainnista.

 

Airliners.netistä kuvia etsiessä löysin koneen seuraavissa kaavioissa ja rekistereissä:

http://www.airliners.net/open.file/244145/L/ Swissair, HB-IGB (alkuperäinen tilaaja vuonna '71)

http://www.airliners.net/open.file/150836/L/ Trans World Airlines (TWA),

sekä eniten vastauksia kysymyksiini antava

http://www.airliners.net/open.file/203917/L/ Saudi Arabian Airlines, SU-GAK

 

Viimeisestä kuvasta voi päätellä, että kone edelleenkin makaa Ardmoressa, mutta minkälaisessa kunnossa se nykyään on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen lentoyhtiöhistoria käy ilmi saitilta http://www.airlinerlist.com/ löytyvästä Boeing 747:n valmistusnumeroluettelosta. Sen mukaan kone tuotiin Ardmoreen romutettavaksi maaliskuussa 1994 ja romutus oli saatettu päätökseen helmikuussa 1999. Tuo mainitsemasi kuva Ardmoressa on otettu joulukuussa 1997.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi harmi..

Ajattelin että koneesta olisi sentään jotain jätetty jäljelle.

Jotain erikoista tuossa koneessa oli, kun noita kuvia katsoo :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsintä kertoo että aiemmin täälä on keskusteltu OH-KSA:sta vain tässä topicissa http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=4122, mutta sieltä tai mistään muualtakaan ei selvinnyt minulle maalattiinko konetta ikinä mihinkään uuteen kaavioon sen ollessa suomen rekisterissä.

 

Tuskin sitä maalattiin. Konehan ostettiin lähinnä Kansa-yhtiöiden sijoituskohteeksi "Kun halvalla saatiin... ", eikä sillä ollut tarkoituskaan operoida suomalaisen operaattorin laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveisia ameriikasta, ei ole ae:n eika oe:n pilkkuja. Muistaakseni tuo KSA joutui Kansa-yhtiolle siksi, etta omistaja (Egypt Air?) oli ottanut koneelle ns jalleenmyyntiarvovakuutuksen Kansan kautta, ja kun koneiden hinnat putosivat Kansa olisi joutunut maksamaan hinnan erotuksen koneen omistajalle, mutta ostivat mieluummin koko koneen pois. En osaa sanoa miten fiksu liike se oli, mutta Kansa-nimista vakuutusyhtiota ei ole vuosikausiin enaa ollut olemassa. Varmaan moni muu vahemman fiksu liike vaikutti Kansan katoamiseen enemman kuin yksi jumbojetti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen konehan ei ole koskaan tainnut edes Suomen maaperällä käydä, ainakaan silloin kun se Suomen rekisterissä oli. Eikähän se Kansan omistuksessa tai Suomen rekisterissä kauaa ollutkaan. Liekö yhden tai kahden siirtolennon ajan, muttei sillä koskaan Suomen rekkarissa mitään oikeeta keikkaa heitetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, eli ei ainakaan suomen rekisterissä ollessaan käynyt Suomessa, mutta luulisi että sen 3kk:n aikana olisi jonkun keikan heittämään ehtinyt..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, eli ei ainakaan suomen rekisterissä ollessaan käynyt Suomessa, mutta luulisi että sen 3kk:n aikana olisi jonkun keikan heittämään ehtinyt..

 

Muistaakseni joskus jonkun asiasta tietävän kanssa olen keskustellut, ja hän väitti että kone ei olisi ollut ilmassa kuin korkeintaan kahden siirtolennon verran Suomen rekisterissä ollessaan. Kone ajettiin hataran muistikuvan mukaan jostain Jenkeistä jotain kautta johonkin Lähi-itään... Ja seisoi sitten loppuajan siellä, kun ei Kansalla ollut halua/varaa sitä lennättää mihinkään. Eikä tainnut olla tarvettakaan... Näin minä siis muistelisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään