Kim Tuominen

Lentäjä eksyi liian korkealle Malmilla

109 viestiä aiheessa

Voi hyssykät sentään, miten joku voi ajaa koneen pilveen huomaamatta mitään? Muutaman kerran pilvenpohjia hipaistua ei ole mitään epäselvää missä ollaan, sauvaa eteen ja hiukan korkuja poies. Asia erikseen jos jossain VFR lentotilanteessa tulee ihan tosi nopee sumupilvi joita tähän vuodenaikaan on hyvinkin odotettavissa. Olisiko tässäkin tilanteessa ollut tuo kyseessä? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä(kään) asia varsinaisesti minulle kuulu mutta ottipa silmään tuolla uutisen kommentoinnissa varsin asiallisen oloinen vasta-argumentointi.....

 

Lentäjä lähti lentämään kirkkaassa säässä, joka varoittamatta muuttui maahan ulottuvaksi pilvialueeksi. Sumusta ei ollut lentoonlähdössä tietoakaan.

Malmin lentokentän alueelle ovat tyypillisiä tälläiset yllättävät sumusääilmiöt.

Kenttä on suolla ja myös ikäänkuin kuopassa, jonne viileämpi ilma laskeutuu.

Sumua esiintyi myös muualla.

 

Kone EI lentänyt liian korkealle vaan normaalikorkeudella ja jouduttuaan umpi pilveen, ei laskeutunut alas sokkona. Kuten jokainen vastuullinen lentäjä toimisi.

 

Päinvastoin kuin tässä uutisessa sanotaan, kone joutui laskeutumaan normaalin lentokorkeuden alapuolelle.

 

Että jos ei nyt ihan kuitenkaan ammuttaisi sitä (ultra) pilotti parkaa alas sieltä pilvestä...... kyllä se jollain keinoin sieltä alas tulee kuitenkin. Yleensä ovat tulleet  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus; Lentäjä lähti lentämään kirkkaassa säässä, joka varoittamatta muuttui maahan ulottuvaksi pilvialueeksi. Sumusta ei ollut lentoonlähdössä tietoakaan.

 

Tuollaisten tapausten varalta harjoitellaan PPL/A koulutuksessa matalakierroksia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus; Lentäjä lähti lentämään kirkkaassa säässä, joka varoittamatta muuttui maahan ulottuvaksi pilvialueeksi. Sumusta ei ollut lentoonlähdössä tietoakaan.

 

Tuollaisten tapausten varalta harjoitellaan PPL/A koulutuksessa matalakierroksia

 

Kuinkas matalalle tarvii mennä kun sumu on maahan asti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hjaahas, täytyykin tästä tapauksesta yrittää imuroida kaikki asiatieto. Ensi lauantaina on kuppilatiimaseminaari, jossa voitaisiin tuokio porista rakentavasti aiheesta. Pari vuotta sitten eräs kamu kertoi Vesiksellä nousseensa startista usvaan, jonka korkeutta ei maasta voinut havaita. Onneksi piti päänsä kylmänä, maan näkyvissä ja pääsi kierroksen kautta laskuun. Hienoa myös, että jakoi reilusti kokemuksensa muille opiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hjaahas, täytyykin tästä tapauksesta yrittää imuroida kaikki asiatieto. Ensi lauantaina on kuppilatiimaseminaari, jossa voitaisiin tuokio porista rakentavasti aiheesta. Pari vuotta sitten eräs kamu kertoi Vesiksellä nousseensa startista usvaan, jonka korkeutta ei maasta voinut havaita. Onneksi piti päänsä kylmänä, maan näkyvissä ja pääsi kierroksen kautta laskuun. Hienoa myös, että jakoi reilusti kokemuksensa muille opiksi.

 

Tuossa tilanteessa kannattaa suorittaa lähestyminen "myötävalossa" siis pitää aurinko selän takana. Vasten aurinkoa on lentonäkyvyys usein olematon  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntematta tapausta tarkemmin olen varmaan yhtä yllättynyt asianosaisen (-ten?) kanssa yllättäen muodostuneesta sumusta. Oliko todella kastepiste ja lämpötila niin kaukana toisistaan, että sumun muodostuminen oli yllättävää vallineissa kosteusoloissa?

 

Korostan sitä, että en tunne asiaa yhtään enkä yritä viduilla, vaan olen ollut sellaisessä käsityksessä että tietyssä tilanteessa sumun muodostuminen on mahdollista ja siksi jopa ennakoitavissa. Olen sellaisen tilanteen itsekin kokenut ilmailussa kiusallisen yllättäen takavuosina. Silloin oli hyvät mahdollisuudet jäädä sumukerroksen päälle ihmettelemään aamuaurinkoa mutta nopealla koneella pääsimme laskuun ennen tilanteen kehittymistä jännittäväksi.

Asiaa tarkemmin mietittyämme havaittiin tietty yhteys lämpötilan ja kastepisteen välillä.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa tilanteessa kannattaa suorittaa lähestyminen "myötävalossa" siis pitää aurinko selän takana. Vasten aurinkoa on lentonäkyvyys usein olematon  8)

 

Hmmmm, et ehkä olekaan ihan väärässä :thmbup:

 

Kukas muistaa sen lämpötilan ja kastepisteen välisen yhteyden, josta tietyllä kertoimella saadaan aproksimoiduksi pilvenpohjan korkeus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota 125:a minäkin olen käyttänyt, mutta Jarin kaava mittausaseman korkeuksineen on tosi makea esim. Exceliin jumpattavaksi ;)

 

Tänään Metrokin uskollisesti toisteli lentäjän eksyneen liian korkealle (ja kertoi myös, että ultrapaffin saa 35 lentotunnin jälkeen ;) ) Olisiko pilotti sitten kuitenkin ajanut johonkin advektiosumuseinään tms? Viidakkoradiosta ei liene kuulunut, sattuiko maan vai meren päällä... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt kommentoi kyseistä tapausta sen kummemmin, kun en siitä paljon tiedä. Varmasti on hyvä tähän vuodenaikaan lennettäessä miettiä sitä kuinka äkkiä se sää muuttuukaan. Varsinkin, jos lämpötila ja kastepiste on lähellä toisiansa. Siinä äkkiä huomaa pelkästään laskukierroksia lentäessä olevansa IFR kelissä. Monesti se sumupilvi voi olla repaleista niin, että siinä pystyy säilyttämään maanäkyvyyden ja tulla sieltä nopesti ja turvallisesti pois. Tietysti, jos kyseessä on vähän lentänyt pilotti jolla pelkästään jo laskukierroslentäminen vaatii kaiken energian niin se edellä mainitun kaltaiseen pilveen lentäminenkin voi olla katastrofi. Ja kaikkihan me muistamme myös sen jäätymispeikon joka vaanii taustalla. Ajatellaan tilannetta, että on täysi pilvikatto harmaata mössöä vaikka 2000 ft korkeudella. Sen alapuolella voi liikkua hyvinkin nopeasti sumupilveä jota ei edes hyvin erota harmaata taustaa vasten ja mitä ei enää lentoonlähtö vaiheessa tule huomioineeksi. Siinä onkin sitten kiva vetää tehokkaalla ultralla nokka pystyssä pilveen :o Tästä tuleekin mieleeni tapaus jonkin vuoden takaa, olisiko ollut Mäntyharjulla, kun cessnalla käytiin pilvessä ja tultiin sieltä järven jään läpi. Joku varmaan muistaa/tietää tapauksesta. Toivon turvallista talvilentämistä ihan jokaiselle ilmailijalle lajiin katsomatta. Vaikka välillä tuntuu, että Suomessa talvea ei enää ole niin sitä suuremmalla syyllä. Ollaan sitten varovaisia ;)

 

T. Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi tuo Cessnan tapaus olla tämä: http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/wz1uke8tvsw.pdf

 

Siinäpä se: tuossa ylempänä kerroin kaverini varoituksesta hänen noustuaan korpikentältä petolliseen tasaharmauteen. Maanpinnalla kyllä oli vaakanäkyvyyttä eikä huuru hiponut puiden latvoja, mutta startissa totuus paljastui. Olen minäkin kerran NOKAn edustalla vetänyt tehot pois, kun alkoi näyttää turhan maitomaiselta ympärillä. Siitä se kirkastui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä noita surullisia esimerkkejä on ilmailun historia pullollaan.

Jämijärvelläkin odotti Praga Baby sumun seassa kelin paranemista, siirtyäkseen lentämällä yläbaanalle.

Sumu tuntui hälvenevän ja pilotti starttasi, osuen yhteen sumupilveen. Kone törmäsi virheliikkeessä maahan, vieden ohjaajan hautaan.

Eilinen sumukeli Malmilla oli juuri samanlainen kuin tuolla Jämilläkin silloin. Taivas paistoi läpi ja lennolla ei nähnyt mitään ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cloud Base Altitude = ((((temperature - dew point) / 4.5) * 1000) + measure station altitude)

 

 

 

Tuleekos tuosta jalkoja vai metrejä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi tuo Cessnan tapaus olla tämä: http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/wz1uke8tvsw.pdf

 

Siinäpä se: tuossa ylempänä kerroin kaverini varoituksesta hänen noustuaan korpikentältä petolliseen tasaharmauteen. Maanpinnalla kyllä oli vaakanäkyvyyttä eikä huuru hiponut puiden latvoja, mutta startissa totuus paljastui. Olen minäkin kerran NOKAn edustalla vetänyt tehot pois, kun alkoi näyttää turhan maitomaiselta ympärillä. Siitä se kirkastui.

Jep. Juuri tämä oli tapaus jota muistelin.

T. Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cloud Base Altitude = ((((temperature - dew point) / 4.5) * 1000) + measure station altitude)

 

Jani

 

Muistelisin että tuon 4.5:n sijasta olisi ollut 4.4 ja lämpötilat ovat tietenkin fahrenheitteinä ja tulos koipina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eihän nuo lukemat ihan kiveen hakattuja ole.

 

Keskimäärin ilma jäähtyy 5.5°F / 1000 jalkaa ja kastepiste myös pienenee noin 1.0°F / 1000 jalkaa, joten ilman lämpötilan ja kastepisteen erotus laskee noin 4.5°F / 1000 jalkaa.

Jos tarkkoja ollaan pitää ottaa huomioon, onko ilma "kuivaa" vai "saturoitunutta" ja jos on, niin millä korkeudella muutos tapahtuu... Kyllä tuolla kuitenkin siihen tarkkuuteen pääsee

kun normaalisti tarvitsee tietää go/nogo päätöstä tehdessä.

 

Mitat jalkoina kun noiden moottorilla varustettujen koneiden korkeusmittarit yleensä tuppaavat käyttävän sitä. Tosin sitten joutuu tuon lämpötilan muuttamaan F. Tunatkoon joku ton

yhtälön celsius aste / jalka muotoon jos on viitseliäisyyttä. Itse sen joskus rehellisesti  ::) kopioin jostain tuollaisena...

 

Jani

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helvata kun en eilen ottanut kuvaa tuosta sumusta.  >:(

 

 

Olin juuri paksuimman sumun aikaan Käpylän aseman kupeessa olevan erään kotimaisen rakennusliikkeen 9. kerroksen parvekkeella hyvin ansaitulla pikkusikaritauolla ja näkymä oli kyllä kerrassaan surrealistinen. Malmin suuntaan katsottaessa koko tienoo oli täysin sumun peitossa mutta siitä sumusta törötti savupiippuja, mastoja ja sähkölinjojen kannatinhäkkyröitä. Kaikki näytti ikäänkuin roikkuvan ilmassa. Näkymä oli suurin piirtein sama kuin lennettäessä pilvien yläpuolella - poislukien nuo töröttävät rakennelmat. Olisi pitänyt ottaa se kuva...  :'(

 

 

 

 

Tomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään