Kim Tuominen

Lentäjä eksyi liian korkealle Malmilla

109 viestiä aiheessa

No eihän nuo lukemat ihan kiveen hakattuja ole.

 

Keskimäärin ilma jäähtyy 5.5°F / 1000 jalkaa ja kastepiste myös pienenee noin 1.0°F / 1000 jalkaa, joten ilman lämpötilan ja kastepisteen erotus laskee noin 4.5°F / 1000 jalkaa.

Jos tarkkoja ollaan pitää ottaa huomioon, onko ilma "kuivaa" vai "saturoitunutta" ja jos on, niin millä korkeudella muutos tapahtuu... Kyllä tuolla kuitenkin siihen tarkkuuteen pääsee

kun normaalisti tarvitsee tietää go/nogo päätöstä tehdessä.

 

Mitat jalkoina kun noiden moottorilla varustettujen koneiden korkeusmittarit yleensä tuppaavat käyttävän sitä. Tosin sitten joutuu tuon lämpötilan muuttamaan F. Tunatkoon joku ton

yhtälön celsius aste / jalka muotoon jos on viitseliäisyyttä. Itse sen joskus rehellisesti  ::) kopioin jostain tuollaisena...

 

Jani

 

 

Jeps, olet ihan oikeassa.

 

Näppisääntönä vois kait sanoa että pari astetta riittää harrastus korkeuteen. Toki eihän niitä pilviä välttämättä ole edes olemassa, vaikka lämpötilat olisivat samoja tai sitten pilviä on vaikka lämpötilat olisivat kaukana toisistaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tuleekin mieleeni tapaus jonkin vuoden takaa, olisiko ollut Mäntyharjulla, kun cessnalla käytiin pilvessä ja tultiin sieltä järven jään läpi.

 

Hyvin on muistissa kahden tuttavani läpilasku jään läpi Mäntyharjun Peruvedellä. Pojat veti pilveen, asennontaju meni ja siinähän se oli paniikki valmis. God bless them!  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä noita surullisia esimerkkejä on ilmailun historia pullollaan.

Jämijärvelläkin odotti Praga Baby sumun seassa kelin paranemista, siirtyäkseen lentämällä yläbaanalle.

Sumu tuntui hälvenevän ja pilotti starttasi, osuen yhteen sumupilveen. Kone törmäsi virheliikkeessä maahan, vieden ohjaajan hautaan.

Eilinen sumukeli Malmilla oli juuri samanlainen kuin tuolla Jämilläkin silloin. Taivas paistoi läpi ja lennolla ei nähnyt mitään ???

 

Moi Jaska.

Jämillä on tosiaan ihan omansalainen keli. Sanovat, että siinä eteläinen lämmin ja pohjoinen kylmä rintama kohtaavat.

Joskus 90-luvun alussa mietittiin pitkään, että riittäisikö korkeus lähteä hyppäämään. Matalalta näytti, mutta lähdettiin "kattomaan". Tulos: Pilven pohjat 2200 metriä.

Taas toisen kerran lähdettiin hyppäämään siten, että oli "varma tonnin" keli. Tulos: Harjun päällä mentiin pilveen.

Ei se aina niin helppoo ole ollut.

PS. Vene valmistuu kovaa kyytiä.....

T: Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota ilman lämpötilan ja kosteuden suhdetta olen itsekin monesti lentoa valmistellessa ja muutaman kerran erityisesti matkalennolla miettinyt. Hyviä nuo kaavat, mitä yksinkertaisempi, sen helpompi muistaa ja palautella mieliin kun aihetta ilmenee. Kuka muuten muistaa tai löytää vanhassa (siis 70-80-luvun lehdessä) Ilmailussa artikkelin "Jäätyykö pikku-Cessna?" -jutussa taidettiin käsitellä sopivan kelin johdannaisvaikutuksia moottorilentämiseen.

 

Kun joku kaivaa oikean lehden numeron esiin niin sen voisivat kaikki ilmailijat(väkisinlentäjät) taasen vaikka lukea, ihan vaikka huvikseen.... Löytynee vaikka kirjastoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soveltuukohan nuo laskukaavat kerrospilvien pohjien laskuun? Oletuksena taitaa olla maanpinnan läheltä lähtevä nouseva virtaus, jonka käyttäytymisen voi laskea em. kaavoilla. Silloinkin saadaan vain arvio, joka voi heittää paljonkin riippuen mm. eri ilmakerrosten kosteusmääristä. TAFfista saa parhaan arvion kelistä, BKN003 ei riittäne kuin vesilentäjän cavokkiin.

 

Yksi kaava kumuluspilvien pohjien laskuun:

 

((lämpötila-kastepiste)/2.3) * 1000

 

Lämpötilat Celsiuksina ja tulos jalkoina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan ilmeisesti säätä kannattaa haarukoida useammallakin menetelmällä. Tänään taas oli Malmilla aika veikeä keli: sininen taivas, mutta Vantaan suunnalta Kehä 3:n yli ryömi parissasadassa käpälässä kunnon pilvipizza. Olimme juuri lähdössä vakoilulennolle (;)) Porvoon itäpuolelle, kun kuulin Malmin rullauksen tenttaavan edelliseltä plaanin antaneelta koneelta: "Onko tuoreimmat taffit luettu!" (Ei tietenkään ollut, mekin olimme jo siinä vaiheessa tsekkaamassa ja tankkaamassa).

 

Pilvet lopulta matoivat ykskasin laskukierroksen tukkoon, joten kiitotie vaihtui 27:ksi. Siinä kuitenkin oli täysi korkeus tehdä vaikkapa maaliinlaskuja, kuten jaksolta kuulostelin.

 

Eipä mekään jouduttu varakentälle :)

 

Tuohon otsikon tapaukseen: kuulin, että siinä olisi ollut lähinnä kyseessä lasku pumpulikerroksen läpi ja yksiköt otettu varuiksi baanan sivuun. Edelleenkään ei siis mitään kovin eksaktia ristiriidatonta infoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...BKN003 ei riittäne kuin vesilentäjän cavokkiin.

 

Yksi kaava kumuluspilvien pohjien laskuun:

 

((lämpötila-kastepiste)/2.3) * 1000

 

Lämpötilat Celsiuksina ja tulos jalkoina.

 

Päiväni pelastus tuo vesilentäjän cavok-määritelmä  :)

 

Samaa kaava manipuloimalla pilven pohjat jalkoina = (lämpötila-kastepiste) * 435

 

Lämpötilat Celsiuksina.

 

Riittävän tarkka arvio ja vielä helpompi muistaa: (lämpötila-kastepiste) * 400

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsokaa hyvät pilotit metarit ja taffit. Uloskin olisi hyvä vilkaista, ennen lentoonlähtöä.

Noi kaavat ovat ihan teoriaa ja jätettäköön ne omaan arvoonsa, tai sitten voi käyttää vaikka kaavaa; Mn/c=q/a.

 

No leikki sikseen ja silmät auki  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eipä mekään jouduttu varakentälle :)

 

Sama täällä. Olin jo reilut 30 minuuttia lentänyt siinä vaiheessa itäpuolella. Tarkoitus oli lentää kaikenkaikkiaan pari tuntia mutta en halunnut riskeerata että olisi joutunut vaikka Kymiin saakka odottelemaan joten tultiin mekin hippulat vinkuen takaisin.

 

Tosi hyvä että lennonjohtaja kyseli lähteviltä TAFfien perään. Tein heti päätöksen palata Malmille. Kiitokset torniin!

 

-Esa-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama täällä. Olin jo reilut 30 minuuttia lentänyt siinä vaiheessa itäpuolella. Tarkoitus oli lentää kaikenkaikkiaan pari tuntia mutta en halunnut riskeerata että olisi joutunut vaikka Kymiin saakka odottelemaan joten tultiin mekin hippulat vinkuen takaisin.

 

Tosi hyvä että lennonjohtaja kyseli lähteviltä TAFfien perään. Tein heti päätöksen palata Malmille. Kiitokset torniin!

 

-Esa-

 

Metareista otetaan totuus ja Taffeista vinkkiä tulevasta säästä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri niin, ja päivän muistutus piili siinä(kin), että se viimeinen taffi (joka tietysti tulee julki silloin, kun jo häärää koneen kimpussa kentällä) voi olla hyvin kiinnostava ;)

 

Haastattelimme myös juuri tulleita, ja saimme tatsia siitä, mitä vauhtia keli oli muuttumassa sekä mistä suunnasta. EFHV oli jo silloin mennyt tukkoon.

 

Jännästi pilvi sitten alkoi pakittaa, joten iloisesti pyöri ilmojen sirkus vielä kun lähdimme kotiin päin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelen suuresti, miksi pitää harrasteilmailla marginaali-keleissä  :thmbdn:

 

Taitaa olla joku tommonen kisa; "kuka uskaltaa lentää huonommissa keleissä"  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää taisi olla sellanen IFR ultra  :o

 

Lennonopettajani sanoi aikanaan " pilveen ei jouduta - vaan sinne lennetään "

  Useimmissa ultrissa ei ole yhtään mittaria jolla koneen voi pitää pystyssä mittariolosuhteissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Useimmissa ultrissa ei ole yhtään mittaria jolla koneen voi pitää pystyssä mittariolosuhteissa.

 

Mikkelin Ilmailuyhdistyksen Ikaruksessa on keinohorisontti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan meilläkin U498:ssäkin EFIS, mutta kone myytiin. Eipä silti huvita lähteä kylmiltään kokeilemaan pysyiskö kiska pystyssä.

 

...mutta Jaska, säähän oli tänään mitä parhain :thmbup: Pilvikin pysytteli kiltisti sivussa, eikä yhtään häirinnyt menoa. En tiedä muiden poutahaukkojen puolesta puhua, mutta ei mulla mitään hinkua lähteä katsomaan, mitä pumpuliin on kätketty. Jos Malmi olisi mennyt tukkoon, olisi lennetty muualle. Sitähän vartenhan sitä hienoa lisäpensaakin tankattiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan meilläkin U498:ssäkin EFIS, mutta kone myytiin. Eipä silti huvita lähteä kylmiltään kokeilemaan pysyiskö kiska pystyssä.

 

...mutta Jaska, säähän oli tänään mitä parhain :thmbup: Pilvikin pysytteli kiltisti sivussa, eikä yhtään häirinnyt menoa. En tiedä muiden poutahaukkojen puolesta puhua, mutta ei mulla mitään hinkua lähteä katsomaan, mitä pumpuliin on kätketty. Jos Malmi olisi mennyt tukkoon, olisi lennetty muualle. Sitähän vartenhan sitä hienoa lisäpensaakin tankattiin.

 

Ootas Juha, kyllä ne matalat pilvet vielä sutkin yllättää joskus  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikkelin Ilmailuyhdistyksen Ikaruksessa on keinohorisontti.

 

Ei se pelkkä mittari vielä riitä vaan sitä pitää osata käyttääkkin.

Noissa onnettomuustutkintakeskuksen raporteissa on useampikin tapaus jossa

moottorikone on tullut tontiin vaikka siinä oli keinohorisontiti ja kaikki.

 

Yksi vieläpä Malmilta lähteneenä ja "törmäsi" pilveen Nokan jälkeen ja päätyi mereen

Suomenlinnan lähistölle.

 

Ensimmäinen taito on pitää se kioski pystyssä. Se on oikealla lentokoneella oikeassa IMC:ssä reilusti

vaikeampaa kuin simussa tai lentokoneessa lasit tai lampunvarjostin päässä. Todellisessa IMC:ssä

kun nuo tasapainoaistin harhat tahtoo tahallaan kääntää sen koneen.

 

Sitten kun kiskan osaa pitää pystyssä tuleekin eteen se IFR:n suurin ongelma, pitää

alkaa hoitaa montaa asiaa yhtä aikaa, hoitaa radioliikenne, suunnistus, kartat,

GPS:n tai muiden suunnistuslaitteiden ruuvaaminen jne.  VFR.ssä jo sivusilmälläkin

osaa pitää sen koneen suorassa mutta IMC:ssä jos ei ole scannays hallussa

eli silmät eksyvät vähänkin liian pitkäksi ajaksi radioon, gepsiin tai karttaan niin

sitten ollaankin ihan jossain muualla kuin vaakalennossa halutulla korkeudella.

 

Sitten kun nuo ultrat on vielä paljon kiikkerämpiä ja altiimpia termiikeille kun IFR-moottorikoneet

niin on taas yksi lisävaikeusaste pelissä.

 

Kun nyt itse IMC.ssä alan kaivamaan karttoja ja approachplateja ja

ohjelmoimaan lähestymisiä koneeseen niin kyllä pistän yleensä

autopilotin hoitamaan homman sen ajaksi. Tiedän että pystyn

siihen käsinkin mutta varmistus ei ole pahaksi. Sitten kun

keskityn lentämään hyvin valmisteltua approachia niin silloin on

helpompi keskittyä.

 

Eli kun yllättäen joutuu valmistautumattomana pilveen, vieläpä pienell

kiikkerällä koneella ja pitää alkaa selvittämään miten pääsee pois

ja minne, vähän hätääntymistä päälle jne niin on siitä leikki kaukana

keinohorisontinkin kanssa.

 

Silti, henkilökohtaisena mielipiteenäni, kyllä tänäpäivänä kannattaisi jokainen

ultrakin varustaa jollakin Dynonin tapaisella EFIS:ksellä ja GPS:llä.

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ootas Juha, kyllä ne matalat pilvet vielä sutkin yllättää joskus  ;D

 

Kyllä, pahoin pelkään että niin voipi käydä - esmes, kun vähän kauempanassa käy matkailemassa. Opetellaan nyt pokkaamaan niitä kohteliaalta etäisyydeltä, ja tunnistamaan nuita syntyhistorioita.

 

T. nimim. "Päiväperho"

 

Edit: ja tosiaan pitää muistaa, ettei siellä pilvessä yleensä ole kovin tasaiset oltavat, joten asentoaisti voi mennä hetkessä. Pikkupöristimissä ei myöskään välttämättä ole trimmiä tarjolla joka suuntaan; eilenkin annoin mennä "nollaotteella" eri tehoasetuksilla jonkin matkaa huomioidakseni, minne väkkärä haluaa ryhtyä kaartamaan. Ei siis ihan voi luottaa siihenkään, että "händsfriinä" pääsisi oikein päin pilven alle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Useimmissa ultrissa ei ole yhtään mittaria jolla koneen voi pitää pystyssä mittariolosuhteissa.

 

Voisko sinne ohjaamoon ottaa pullon tai jonkun läpinäkyvän astian, jossa olisi vettä? Sen pinta yleensä asettuu vaakatasoon. Jos pullossa ei ole korkkia, on toki syytä varoa taitolentoliikkeitä.

 

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisko sinne ohjaamoon ottaa pullon tai jonkun läpinäkyvän astian, jossa olisi vettä? Sen pinta yleensä asettuu vaakatasoon. Jos pullossa ei ole korkkia, on toki syytä varoa taitolentoliikkeitä.

 

Bob Hover

2:05 alkaen... että mitenkö tuon edellisen kysymyksen kanssa oli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisko sinne ohjaamoon ottaa pullon tai jonkun läpinäkyvän astian, jossa olisi vettä? Sen pinta yleensä asettuu vaakatasoon. Jos pullossa ei ole korkkia, on toki syytä varoa taitolentoliikkeitä.

 

;D

 

Ei. Syy selviää, kun vaikkapa pyörität sitä pulloa, kuin tuulimyllyä. Olet varmaan sinäkin lapsena kokeillut pyörittää vaikkapa ämpäriä, jossa on vettä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEHE, nyt meni Pirkan kanssa vastaukset niin päällekkäin, että ei tullut edes varoitusta uudesta viestistä  :thmbup:

 

Totta... itsellenikään ei tullut varoitusta (tai miksi olisikaan pitänyt tulla, olinhan selkeästi nopeampi (tällä kertaa)). Tällä foorumilla liian nopeat syövät tosinopeat...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään