Sami Virkkula

Airbusseissa erilaiset motit?

12 viestiä aiheessa

Kun olen lennellyt finskin ja air francen busseilla niin olen huomannut että kun moottoreista otetaan suuret tehot irti niin air francen koneiden moottorit pitää sellaista "hurinaa" eli tuntuisi kuin moottorin lavat heiluis. finnairin koneissa kyseistä efektiä en ole huomannut vaan se on sellainen tasainen humina. Onko niissä erilaiset moottorit vai mistäs se johtuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaranskalla on kyllä aakolmekakskymppisissään CFM56-5A:t, kun Finnairilla taas kaikissa CFM56-5B:t. A:n ja B:n käytännön eroja tosin en osaa valaista ollenkaan. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla taitaa olla CFM:n motit? Air France käyttää ainakin osassa koneitaan IAE:n moottoreita (International Aero Engines). En oo nyt sitten ihan varma asiasta. Viisammat korjatkoon. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla taitaa olla CFM:n motit? Air France käyttää ainakin osassa koneitaan IAE:n moottoreita (International Aero Engines). En oo nyt sitten ihan varma asiasta. Viisammat korjatkoon. :)

Kyllä Air Ransen bussilaivastossa on CFM:t. :) (A330:stä lukuun ottamatta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Air Ransen bussilaivastossa on CFM:t. :) (A330:stä lukuun ottamatta)

 

Oolrait :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippunee myös siitä, missä kohtaa konetta istut.

Minun lentokokemukseni rajoittuvat muutamaan kertaan MD-80:llä, joten en mene tästä aivan takuuseen:

 

A 320:ssä (ja varmasti muissakin siipimoottorikoneissa) ääni moottoreiden takana istuttaessa on lähinnä huminaa ja jos istut moottoreiden etupuolella, kuuluu juuri sitä puhaltimesta tulevaa "pörinää" tai "buzz-sawia". Ilmiö syntyy puhaltimen siivekkeiden aiheuttamista yli-äänialloista?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippunee myös siitä, missä kohtaa konetta istut.

 

Edessä, keskellä ja perässä tullut istuttua. Ihan samanlaiset äänet kaikkialla. Ääni kantautuu varmaankin rungon kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edessä, keskellä ja perässä tullut istuttua. Ihan samanlaiset äänet kaikkialla. Ääni kantautuu varmaankin rungon kautta.

Eikä tasan ole...

 

Bussissa jos istuu mottien kohdalla tai hieman niiden edessä niin kuuluu semmoinen "surina" joka sitten siiven kohdalla ja taaksepäin mentäessä muuttuu enemmän ja enemmän huminaksi/jyrinäksi...myöskin ulkoa kuulostaa aivan eriltä motti edestä ja takaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä tasan ole...

 

Bussissa jos istuu mottien kohdalla tai hieman niiden edessä niin kuuluu semmoinen "surina" joka sitten siiven kohdalla ja taaksepäin mentäessä muuttuu enemmän ja enemmän huminaksi/jyrinäksi...myöskin ulkoa kuulostaa aivan eriltä motti edestä ja takaa...

 

Tietysti sitten jos päässä surisee muutenkin niin... ;D

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä tasan ole...

 

 

Tietysti ääni hieman muuttuu mutta AF:ssä sama "hurraus" jatkuu.

 

Juha: Mahdollista jopa todennäköistä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erojahan noiden kahden 5A:n ja 5B:n välillä on esim. B:ssä on 4 vaiheinen boosteri kun A:ssa vaan 3 vaihetta.

5B:ssä on (ainakin optiona) DAC eli Dual annular combustor, kun 5A:ssa sitä ei ilmeisesti oo.

Moottorien äänet kai voivat vaihdella myös ilmankosteuden,lämpötilan jne mukaan. Myös vuodatettavan ilman määrällä voisi olla vaikutusta (/arvaus).

Eroja lienee varmasti paljon mutta tuossa vain pari...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään