Jukka Takamaa

81 vuotias duunasi 2/3 scalen P-38 Lightningin ( 2 seater ).

35 viestiä aiheessa

Jösses!

Että kun täälläkin saisi väsätä vastaavia. Joskus törmäsin vastaavan kokoluokan Fokker Eindeckeriin, joka oli myös älyttömän hieno laite.

Menee paljon tietotaitoa hukkaan kun niitä ei käsittääkseni taida saada millään ilveellä lentokelpoisiksi täällä...

Miten olisi DIY Mustang P51D?  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos scale unohdetaan, niin tuo vehjehän näyttä yli 50 vuotta tekijäänsä nuoremmalta! :o

 

Jos taas jalat maassa mennään, niin teoreetikkohan pääsi ilmaan vasta 62 wee!  ::)

 

Hieno teko, hieno kone ja hieno skaalattu jump seat vaimollekin - jos totta puhutaan! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei kyllä oikeesta erota juuri mitenkään ilmassa.

 

Mitäköhän tolle tulis hintaa jos joku Suomessa rakentais vastaavan ?

 

Ei tuon tekeminen taida olla rahasta kiinni. Saahan sitä alumiinilevyä ihan kohtuurahalla varsinkin jos sitä ostaa

sitämukaan kun konetta rakentaa.  Enemmän se on kiinni siitä että eläkkeellä olevalla proffallakin meni tuon

tekemiseen 15 vuotta.

 

Kyllä Suomessakin on tehty peltikoneita piirustusten pohjalta vaikka seuraava esimerkki  http://www.project-ch701.net/ .

Tämä scale P-38 on sitten vielä kertaluokkaa kovempi projekti. Zenairissa tai vaikka RV:ssä on ladonovi siivet

jolloin jokainen siipikaari on samanlainen. Tässä P-38:sssa on kuvasta päätellen trapetsoidit eli jokainen siipikaari on erilainen.

Tässä ei ole koneen muotoja oiottu helppouden edelle. kun vielä lasketaan että proffa joutui myös suunnittelemaan

koneen, tekemään piirustukset jne eikä tehnyt valmiista piirustus setistä niin voi vaan arvella että onko koneeseen

kulunut 15000..30000 tuntia ? Ei tuon tekeminen ole todellakaan onnistunut vetämällä alkuperäiset P-38 piirustuksia

pienennyskoneen kautta.

 

Siis, jos haluat tuollaisen rakentaa, niin varmaan muutamana ekana vuotena ei rahaa kulu kuin piirustuspaperiin

ja kyniin. Sitten voit seuraavat 10 vuotta selvitä ostamalla muutamalla tonnilla aumiinilevyä vuosittain.

Kun kone on valmis, sitten hukkuu rahaa pariin moottoriin, porkuriin ja avioniikkoihin mutta se onkin

sitten sen ajan murhe.

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvuutellaanpa speksejä hieman.

 

Lähtökiito; 800 m

Huippunopeus; 240 kts ( Vne 300 kts )

Sakkaus; 60 kts ( sileänä 80 kts )

Silmukan halkaisija; 450 m

Lakikorkeus 6 000 m ( lisähapella ).

 

Olisko lähellä ?

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin kyllä rivien välistä luettavaksi, että tätä ketjua tuskin tarvitsee täyttää tyhjänpäiväisellä arvausleikillä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä sitten väsäämään: http://www.legendaryaircraft.com/index.html

 

Tosta päästään hieman hintaan käsiksi :

Airframe $80 000-84 000 ja firewall forward items $65 000 + cockpit items $ 3000 - 5000.

Eli kun ostaa työkalut ja vuokraa hallin ja on vapaa-aikaa saa palikat noin $150 000:lla.

Tällöin on melkein aito Mustang kätösissä 2 paikkaisena.

Toi P-38 on vaatinut aikalailla enemmän aikaa, mutta osat lienee sitten käsin itse pusattu joten kone ei ehkä ihan ole 2 x tuon mussen hintaa, mutta aika lähellä.

http://en.wikipedia.org/wiki/P-38_Lightning ( koneen vois hyvin tehdä myös ½ kokoon ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosta päästään hieman hintaan käsiksi :

 

Ei päästä sen enempää kuin whiskypullon hinnasta käsiksi maitotölkillisen hintaan.

 

Airframe $80 000-84 000 ja firewall forward items $65 000 + cockpit items $ 3000 - 5000.

Eli kun ostaa työkalut ja vuokraa hallin ja on vapaa-aikaa saa palikat noin $150 000:lla.

Tällöin on melkein aito Mustang kätösissä 2 paikkaisena.

Toi P-38 on vaatinut aikalailla enemmän aikaa, mutta osat lienee sitten käsin itse pusattu joten kone ei ehkä ihan ole 2 x tuon mussen hintaa, mutta aika lähellä.

http://en.wikipedia.org/wiki/P-38_Lightning ( koneen vois hyvin tehdä myös ½ kokoon ).

 

Muille nyt jo ennakolta anteeksi että antaudun Jukan kanssa väittelemään ....

 

Ihan oikeasti, tuon kitin hinta ei anna minkääntasoista kuvaa mitä itsesuunniteltu ja metritavarasta tehty kone maksaa.

 

Lentokonekitin tai valmiin koneen hinnalla ei ole kovinkaan paljoa tekemistä sen kanssa mitä raaka-aine,

alumiini tai lasi/hiilikuitu metritavarana maksaa. Jotta kittien ( tai valmiiden koneiden ) myyminen olisi kannattavaa bisnestä ja

jotta se firma pysyisi pystyssä, täytyy hintaan tietysti raaka-aineiden lisäksi mukaan laskea se kaikki työ mitä kitin/koneen

valmistamiseen tarvitaan, miten paljon pääomaa sitoutuu rakennuksiin ja koneisiin jne.

 

 

Mitä valmiimpi kone, sitä enemmän joudut maksamaan koneen valmistajan tekemästä työstä.

Jos et laske omalle työlle mitään hintaa niin on hyvin mahdollista että tuo 2/3 P-38 maksaa itse

asiassa huomattavasti vähemmän kuin mainitsemasi kitti. Metritavaran alumiini ei ole kallista

ja moottoreitakin saa halvalla tai kaliilla. Ostat vanhan autonmoottoriaihion ja teet itse konversion

vai maksatko $60000 valmiista Corveten moottorikonversiosta vai ostatko uuden Lycosauruksen

vai overhaulaat itse halvan loppuunajetun.

 

Jos taas lasket edes minkäänlaista palkkaa 15 vuoden työlle niin taitaa tuon P-38:n hinta olla

miljoonaluokassa ja puolivalmiista kitistä tulisi paljon halvemmaksi.

 

Jos nyt palataan lähtökohtaan eli koneen hintaan, niin kun omaa konetta oltiin hankkimassa

laskettiin huvikseen vertailuhintoja esimerkiksi Lancairin tai RV:n kitille. Hyvin pian huomattiin

että ei kittikoneella oikein käytetyn koneen kanssa pääse kilpailemaan. Kitti+moottori+avioniikat

maksavat saman verran kuin käytetty tehdasvalmisteinen kone.

 

Tietenkin, kitistä saa sittenvähän toisenlaisen koneen kuin valmiina. Jos vertaa Diamondia

ja Lancair Legacy:ä niin Lancairissa saa nopean kaksipaikkaisen raaserin joka kulkee yli 200Kts 15gal/h

kulutuksella kun Diamondi kuljettaa neljä henkeä 130Kts 6gal/h .

 

Kate

 

Mitä vähemmän valmis kone, sitä enemmän joudut tekemään työtä itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos et laske omalle työlle mitään hintaa niin on hyvin mahdollista että tuo 2/3 P-38 maksaa itse

asiassa huomattavasti vähemmän kuin mainitsemasi kitti. Metritavaran alumiini ei ole kallista

ja moottoreitakin saa halvalla tai kaliilla.

 

Mitä vähemmän valmis kone, sitä enemmän joudut tekemään työtä itse.

 

Ajattelinkin lähinnä näiden työkalujen hintaa p-38.ssa; http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.karko.com/karko4net.jpg&imgrefurl=http://www.karko.com/konekanta.htm&usg=__QrK0h5sUIhaAb4jb1CcyGMnARvw=&h=671&w=803&sz=82&hl=fi&start=9&um=1&tbnid=2eIc5pHaeHMtrM:&tbnh=119&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Dcnc%2Bjyrsin%26hl%3Dfi%26rlz%3D1R2GGIE_en%26sa%3DX%26um%3D1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jösses!

Että kun täälläkin saisi väsätä vastaavia. Joskus törmäsin vastaavan kokoluokan Fokker Eindeckeriin, joka oli myös älyttömän hieno laite.

Menee paljon tietotaitoa hukkaan kun niitä ei käsittääkseni taida saada millään ilveellä lentokelpoisiksi täällä...

 

 

Mistä sinulle on tullut sellainen käsitys, ettei voisi väsätä tai ei saisi lentokelpoisiksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Muille nyt jo ennakolta anteeksi että antaudun Jukan kanssa väittelemään ....

2. Jos et laske omalle työlle mitään hintaa niin on hyvin mahdollista että tuo 2/3 P-38 maksaa itse

asiassa huomattavasti vähemmän kuin mainitsemasi kitti.

3. Jos taas lasket edes minkäänlaista palkkaa 15 vuoden työlle niin taitaa tuon P-38:n hinta olla

miljoonaluokassa ja puolivalmiista kitistä tulisi paljon halvemmaksi.

4. Mitä vähemmän valmis kone, sitä enemmän joudut tekemään työtä itse.

 

1. Uskon että saat anteeksi muilta.

2. Mitä luulet että 1/3 kokoinen P-38 maksaa ( katsoin CAD:llä että se on minimikoko ) esim. 2 x 25 hp ( a 4 000 € )?

3. Tuskinpa kukaan harrasteelle mitään hintaa maksaa työlle...vain tunnit lasketaan jos niitäkään.

4. Tämä on triviaalia. Eikö kuitenkin sitten ole markkinat auki kun tekee ja suunnittelee yhden hyvin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä sinulle on tullut sellainen käsitys, ettei voisi väsätä tai ei saisi lentokelpoisiksi?

 

Tämän minäkin haluaisin tietää. Säännöthän ovat selvät. Jos ei ole laskelmia riittää rasituskokeet osoittamaan kestävyyden. Sertifiointi suoraan myyntiin on jo vaikeampi proseduuri vastuukysymyksineen.

 

Sen vielä muuten huomasin, että tuohon P-38 :aan olisi järkyttävän helppo tehdä manuaalisesti toimiva sisäänvedettävä päälaskuteline. Siis hyvin simppeli systeemi toimisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uuslekon hinta ?

 

Jukalla näyttää oleva taas “turbo” päällä lekosuunnitteluhommissa. En pyytele anteeksi. Mutta ei tämä juttu ihan näin mene kuin kirjoittelette. Jukan käsitykset ovat enemmän tai vähemmän toiveajattelua. Katen taas logiikkaa ja yksityikohdissa faktaa. Oikein tai väärin? Voitte valita ja väitellä loputtomiin. Tosiasia on se, että uuslekon hinta = toteutuma projektin loppuessa. Se on väärä tietenkin siinä tapauksessa, ettei kustannuslaskentaa ole tehty asiallisesti. Muu on spekulointia. Ennakkolaskelmat ovat yleensä vähintään ~30% alakantissa, koska niissä on optimismin mukanaan tuomaa vääristymää.

 

Olen vääntänyt tämäntapaisia suunnitelmia ikäni. Jos tiivistän kokemusperäiset käsitykset lyhesti (en perustele, enkä väittele): Proton saa tehtyä kohtuuhintaan kun tekee mahdollisimman paljon itse. Yhden projektin tekee, koska innostusta on ylettömästi. Seuraavia projekteja jo harkitaan. Kokemattomankin suunnittelijan koneet pysyvät yleensä ilmassa. Ovat ohjattavissakin. Riittääkö ko. lähtökohta motiiviksi? Jos lähtee protosta eteenpäin. Projektin eri  osa-alueilla mittakaava kasvaa ~3-5 kertaiseksi (ellei tehdä osittain valmiista esim. piirustuksista tai rakennussarjasta). “Harakanpesä”- paketin tuotteistamisessa tulee vastaan kynnyksiä, joista ei yleensä selviä yksin. Tarvitaan potentiaalinen teami + rahoittaja. Sarjatuotantotasoon tarkoitetun kehitysprojektin kustannusarvio verrattuna protoon on vähintään kymmenkertainen. Ellei tuotanto mene kaupaksi. Projekti loppuu tässä vaiheessa. Suurimmalle osalle intomielisesti käynnistetyille projekteille käy täsmälleen näin. Kaupalliset menestystarinat perustuvat ennakkomyyntiin ja sitoviin tilauksiin. Menestys ei useinkaan riipu kuin välillisesti tuotteen laadusta. Mielikuvamyynti on markkinointikikka, joka toimii aina. Ainakin hetken aikaa. Pitkässä juoksussa markkinointipuheiden lisäksi tarvitaan faktaa. Omien kokemusteni taloudellinen loppusaldo on ± 0. Olen kuitenkin saanut olla mukana ja tehdä sitä mistä olen halunnutkin. Pää on ollut “pilvissä”. Jalat kuitenkin tukevasti maassa (rahatonna en voi lentää, vanki olen maan...) Suosittelen samanlaista lähestymistapaa muillekin (rikkaat voivat tietenkin tehdä mitä mielivät).

 

Miettikääpä miten ymmärrätte käsitteen lentokone. Muutama esimerkki:

 

koneisinöörikäsitys       lento-KONE

toiveajattelijakäsitys    LENTO-kone

legendakäsitys            LENTOKONE

 

Jussi Salminen

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta ei tämä juttu ihan näin mene kuin kirjoittelette. Jukan käsitykset ovat enemmän tai vähemmän toiveajattelua.

 

Tämän varmaan tietää kaikki muut, paitsi yksi nimeltämainitsematon henkilö...

 

Toivoisin myös, että ette Jukkaa rohkaise näissä konesuunnittelukeskusteluissa. Tällä palstalla on niitä käsitelty ihan tarpeeksi ja jokainen vähänkään pidempään palstalla ollut tietää seuraukset. Jos noihin rupeaa mitenkään kommentoimaan, liekki saa vain lisää bensaa, ja kohta on se sama vanha noidankehä valmis... Siihen en toivoisi tilanteen taas menevän...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukalla näyttää oleva taas “turbo” päällä lekosuunnitteluhommissa. En pyytele anteeksi. Mutta ei tämä juttu ihan näin mene kuin kirjoittelette. Jukan käsitykset ovat enemmän tai vähemmän toiveajattelua. Katen taas logiikkaa ja yksityikohdissa faktaa. Oikein tai väärin?  

Ei mulla mikään turbo ole päällä. Kunhan hieman taas herättelen tätä nukkuvaa lekoinssimassaa maassamme.

Ei  mun pohdinnat ihan ole toiveita. Sen verran etsiskelin noita ratkaisuja ja huomasin, että lähes kaikki kulminoituu tuohon moottoriin. Työntikseni 50 heppanen on jo tosi kallis ( ja 20 hv liian pieni )..kalliimpi kuin 2 x 20-25 heppasta.

Tuo Butterworthin kone lentää kahdella volkkarin moottorilla. http://en.wikipedia.org/wiki/Butterworth_Westland_Whirlwind

Tuota huokeempi olisi vain hieman pienempi esim 1/3 P-38 kahdella huokeella UAV moottorilla. Luotettavuutta toisi koeteltu lay-out ja twin joka lentää yhdelläkin motilla. Replikat on siitä ok..ettei niitä tarvi kokonaan keksiä uusiksi. Kuitu -vaneri hybridi voisi olla jonkun 120 kg..ja landarit manuaalisesti sisäänvedetävät. Tosta jo kandeis tehdä malli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän varmaan tietää kaikki muut, paitsi yksi nimeltämainitsematon henkilö...

 

Toivoisin myös, että ette Jukkaa rohkaise näissä konesuunnittelukeskusteluissa. Tällä palstalla on niitä käsitelty ihan tarpeeksi ja jokainen vähänkään pidempään palstalla ollut tietää seuraukset. Jos noihin rupeaa mitenkään kommentoimaan, liekki saa vain lisää bensaa, ja kohta on se sama vanha noidankehä valmis... Siihen en toivoisi tilanteen taas menevän...

 

Joopa joo..jos sovitan niin että en esittele mitään kuvia niin pysyy näin forumtasoisina nää keskustelut, kun muutkaan ei anna muuta kuin verbaliikkkaa.

 

Tässä muuten 1/5.3 r/c malli. Nokkapyörämekanismi pelkästään maksaa 950 usd ( + jarrut 225 usd ja rengas/pyörä 75 usd ). Oikea pitäis minimissään olla tota 2 x isompi.

 

http://www.ziroliplans.com/ziroliplans/cat_frameset.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sovitaan ?

 

Ei mun kanssani tarvitse mistään sopia, vaan moderaattorin. Kuvat ovat hyviä. Muotoilu tasokasta niinkuin kokemuksellasi pitääkin. Lekosuunnittelun suhteen voisit olla kriittisempi. Senvuoksi, ettei hyvillekään suunnitelmille ole kysyntää...Suomessa. Paitsi tietenkin itselläsi. Siellä missä olisi. Kokeneita suunnittelijoita on omasta takaa enemmän kuin tarpeeksi. Siellä sattuu olemaan sen verran tunkua, ettei "tuntematon suomalainen" mahdu mukaan. Muuten kuin rahoittajana tai toteuttamaan omia projekteja. Eli, taidat olla väärässä paikassa suunnitelminesi ? Foorumilla ainakin. Suunnittelutoimistona täällä ei ole työrauhaa. Mitä verbaliikkaan tulee. Verbaalilahjoilla ei lekoja suunnitella eikä rakenneta. Kun teet yhdenkin projektin alusta loppuun kunnolla. Tarve puhua & kirjoittaa vähenee kummasti.

 

PS  jos tyylilaji loukkaa ? Mode voi poistaa tekstin asiattomana. En edes kommentoi. Mulla on hyvä huumorintaju. Eipä enempää tästä aiheesta.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään