Raimo Nordsten

Silja Europa pyörii ympyrää

47 viestiä aiheessa

Ei muuttane viestin sisältöä vaikka menisi Thaimaalaan? Nyt aikuiset ihmiset pienen välimerkin ahdistelu vähemmälle ja takas aiheeseen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laiva on monimutkainen tekninen esine mihin tulee samalla tavalla vikoja kuin mihin tahansa laitteeseen. Itselleni tuli ongelmia autopilotin kanssa kaksi viikkoa sitten Köpiksen ja Falsterborevin välillä. Ei ollut kivaa kun laiva yhtäkkiä lähti kääntymään yllättäen erittäin suurella käännösnopeudella (peräsin oli 30 astetta kääntyneenä) ja tilaakaan ei olis liika ollut...

 

Eikö laivoja ajeta kahdella autopilotilla? Tai siis eikö tuossa ole mitään varmistusta että autopilotti ajelee sinne minne pitääkin, vai oletko sinä se varmistus?  ;)

 

Olen nähnyt jopa purjeveneitä ajettavan kahdella autopilotilla. Tosin silloin ajellaan aika usein niin että kaikki veneessä nukkuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thaimaa = virallisesti Thaimaan Kuningaskunta = ราชอาณาจักรไทย (lausutaan Ratcha Anachak Thai) = Thailand (Eng.) = Finnairin kohdemaa Kaakkois-Aasiassa.

 

-seen on illatiivi (= johonkin menemistä)

 

Mitä et sanassa ymmärtänyt?

 

Olikos tämä Silja Europa menossa Ahvenanmaaseen? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos tämä Silja Europa menossa Ahvenanmaaseen? ;)

 

Eikun Turkkuseeseehen

 

On muuten joksenkin tragikoomista että kun suomalainen telakkateollisuuskin makaa aikamoisessa ahdingossa kun tilauskirjat ammottaa tyhjyyttään, niin purkki on silti vietävä johonkin Puolaan (tai Latviaan tjms.) kun Suomesta ei löydy tyhjää sopivan kokoista monttua....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö laivoja ajeta kahdella autopilotilla? Tai siis eikö tuossa ole mitään varmistusta että autopilotti ajelee sinne minne pitääkin, vai oletko sinä se varmistus?   ;)

 

Olen nähnyt jopa purjeveneitä ajettavan kahdella autopilotilla. Tosin silloin ajellaan aika usein niin että kaikki veneessä nukkuu.

 

En ole vielä työni puolesta tavannut laivaa jossa olisi ollut kaksi erillistä autopilottia. No ehkä Navigator of the Seas tai Independence of the Seas aluksilla olisi sellainen ratkaisu saattanut olla mutta olen niissä vain käynyt pikavisiitillä vieraana joten en ole selvillä kaikista heidän teknisistä ratkaisuista. Mutta olen epäileväinen näidenkin kahden suhteen. Toki voi olla aluksia mihin näin on tehty. Kysehän on rahasta.

 

Purjeveneessä voi toki tuollaisia ratkaisuja löytyä. Laivoja kun ei taas jätetä ajattelemattomasti menemään ilman valvontaa ja käydä tyynesti nukkumaan. Toisinaan kun näin on käynyt, että kauppalaivan perämies on vahdissaan nukkunut, siitä on sittemmin saanut lukea onnettomuustutkintakeskuksen raporteista. Purjeveneilijät ovat toisinaan hieman edesvastuuttomampia ja eivät aina tiedosta kyseisen ratkaisun vaaroja.

 

Autopilotin kahdentamisen tarve on venyvä käsite. Laivaa kun voidaan aina ajaa manuaalisestikin. Se tosin on pitkällä matkalla raskasta mutta ei mahdotonta.

 

Sen sijaan ruoripumput on kahdennettu. Mutta olen kuullut tapauksesta missä kahdentamisestakaan ei ollut apua. Mutta se oli harvinainen poikkeus. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti neljäkään ohjausta ei olisi auttanut.

Meriturvallisuusjohtaja kertoi televisiossa rttä peräsinakseli meni poikki, eli heikoin lenkki tällä kertaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjeveneessä voi toki tuollaisia ratkaisuja löytyä. Laivoja kun ei taas jätetä ajattelemattomasti menemään ilman valvontaa ja käydä tyynesti nukkumaan. Toisinaan kun näin on käynyt, että kauppalaivan perämies on vahdissaan nukkunut, siitä on sittemmin saanut lukea onnettomuustutkintakeskuksen raporteista. Purjeveneilijät ovat toisinaan hieman edesvastuuttomampia ja eivät aina tiedosta kyseisen ratkaisun vaaroja.

 

Juu, yleensä nämä purjeveneet lienevät yksinpurjehtijoita joiden on pakko joskus nukkuakin. Tai sitten maailman ympäri ajelevia veneilijöitä joiden mielestä keskellä merta on ihan turvallista päästellä autopilotin ja gps:n ohjailemina.

 

Laivoissa toi varmistus taitaa pääasiassa perustua siihen että siellä on kaveri joka tietää mitä tehdä ja valvoo sitä autopilotin toimintaa. Varmaan helppoa huomata tuollainen iso ja nopea kääntyminen, mutta jos autopilotti alkaa pikkuhiljaa valumaan reitiltä sivuun voi olla hiukan hankalampaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, yleensä nämä purjeveneet lienevät yksinpurjehtijoita joiden on pakko joskus nukkuakin. Tai sitten maailman ympäri ajelevia veneilijöitä joiden mielestä keskellä merta on ihan turvallista päästellä autopilotin ja gps:n ohjailemina.

 

Laivoissa toi varmistus taitaa pääasiassa perustua siihen että siellä on kaveri joka tietää mitä tehdä ja valvoo sitä autopilotin toimintaa. Varmaan helppoa huomata tuollainen iso ja nopea kääntyminen, mutta jos autopilotti alkaa pikkuhiljaa valumaan reitiltä sivuun voi olla hiukan hankalampaa.

 

Tuo on totta ja yleensä meillä Suomessa tapahtuvat vaaratilanteet, esim. kun kauppa-alus ja huvialus ajautuvat liian lähelle toisiaan, johtuvat yleensä muista syistä.

 

Tuossa omassa mainitsemassani esimerkissä olin ajamassa Kööpenhaminasta ulospäin ja olin jonkun matkaa Fasterboreviltä pohjoiseen päin. Meillä oli 15m/s oleva tuuli ja puuskat olivat jotain 18m/s. Aluksemme matkasi tyhjänä painolastissa joten syväys oli merkittävästi pienempi keulassa kuin mitä se olisi ollut rahdin kanssa. Tuuli oli sivulta samoin aallokko joten kun maan suojaava vaikutus lakkasi, laivamme alkoi rullaamaan (pahimmillaan 20 astetta puolilleen) ja laivaa ei voinut kääntää edullisemmalle suunnalle reittijakoalueen ja suhteellisen vähän tilaa omaavan väylän vuoksi.

 

Tämmöisessä tilanteessa ainoa keino monitoroida todellista course over ground:ia on pitää kalman filterissä pitkähkö aika-asetus jolloin laivan tosisuunta perustuu esim. 20 sekunnin keskiarvoon. Näin siksi, koska laivan heading muuttuu helposti 10-15 asteen toleranssissa koko ajan merenkäynnistä johtuen aaltojen sortaessa alusta, rollingin seurauksena ja autopilotin asetusten vuoksi. Ruoripumpuista oli toinen käytössä ja autopilotin asetuksissa oli huomioitu aluksen tahattomien liikkeiden suodatus.

 

Tästäkin huolimatta autopilotti joutui kovaan rasitukseen ja yllättäen yhdistettyänä aallokon tuomaan rullaamiseen autopilotti yksinkertaisesti ei ehtinyt reagoida ja jostain syystä ennalta asetetusta arvosta huolimatta autopilotti käänsi ruoria kesken heilahduksen lähes maksimiinsa ja valitettavasti ei aallon tulosuuntaan nähden vastaan, joten kun autopilotti kytkeytyi päältä pillien alkaessa huutaa headingin eron mennessä 20 asteeseen, alus kääntyi sivuaallokon autaamana vauhdilla (rate of turn indikaattori meni pohjaan. Otin välittömästi ruorin overcommandin mutta jouduin tietysti ajamaan ruorin ääriasennosta toiseen ja yhdellä pumpulla se ei ole salaman nopeaa. Näin ollen ennen kuin käännös pysähtyi ja lähti korjaantumaan oikeaan suuntaan, oli heading hetkellisesti ja nopeasti ehtinyt muuttua arvioltani noin 50-60 astetta. Ajoin käsiruorilla jonkun minuutin ja että sain aluksen rauhoittumaan alkuperäiselle suunnalle ja kytkin autopilotin takaisin päälle ja kaikki toimi taas normaalisti.

 

Näitä rasitusongelmia huonossa säässä autopilotti kohtaa suhteellisen usein. Vastaava tahaton päältä poismeno on tapahtunut esimerkiksi nyt kuluneen kolmen viikon työvuoroni aikana kolmisen kertaa ja kaikilla kerroilla ollut kova sää. Viimeksi Pohjanmerellä kun siellä oli 10 boforia. Tämä oli ensimmäinen kerta että sen vaikutus oli näinkin suuri.

 

Suhteelisen tavallinen ilmiö ja ei siis vakava avomeriolosuhteissa. Saaristoissa taas harvinainen koska saaristot ovat yleisesti suojaisia paikkojna joissa rasitus autopilotille on pienempi ja saaristot yleensä ajetaan kahdella ruoripumpulla jolloin reagointiajat nopeutuu. Lainatakseni belgialaista päällikköä, jonka alaisuudessa seilasin jokunen vuosi sitten kemikaalitankkerissa, ja hänen hienoa tilannetajua ongelmiin: "A little bit more excitement"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten joksenkin tragikoomista että kun suomalainen telakkateollisuuskin makaa aikamoisessa ahdingossa kun tilauskirjat ammottaa tyhjyyttään, niin purkki on silti vietävä johonkin Puolaan (tai Latviaan tjms.) kun Suomesta ei löydy tyhjää sopivan kokoista monttua....

 

Tukholma - Tallinna väliä sahaava Baltic Queen korvaa aluksen toistaiseksi. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009112410654185_uu.shtml

 

Erikoista tosiaan, jos tilaa ei löydy Turusta tai Porista. Tosin korjauksen hinnallakin saattaa olla vaikutusta asiaan, mutta silti luulisi aluksen ajamisen itämeren poikki syövän taas muutaman päivän tuoton.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ota kantaa: Sopiiko ilmastointiteippi matkustajalaivojen korjaukseen?"  :laugh:

Tiukkaa vääntöä 54%vs.46%. Laivojen korjaamisen lisäksi ilmastointiteipillähän hoituu myös mm. lentokoneiden, junien, autojen, talojen, yms. korjaaminen. ::)

 

Vasta kuulin että tiiviysmittauksia varten puutaloissa ( pientaloissa yleensä ) ei saisi enää käyttää jeesusteippiä ja kyprokitkin pitäis olla naulattu kiinni seiniin ennen mittausta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkäs aikaan Baltic Queen on saapumassa Turkuun?  :o

 

Aloittaa huomisaamuna Tukholmasta normaalit vuoronsa, eli saapuu illalla 19.15 Turkuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tämä laitevika oli ilmeisesti liitäntäkortti 1:n irtoaminen elektroniikkakehikosta. Simulaatioissa tämän kortin irtoamisen on todettu aiheuttavan samanlaiset ilmiöt kuin onnettomuustilanteessakin. Tämä on ainoa mahdollinen laitevika, jonka tutkintalautakunta on pystynyt osoittamaan

 

Sinänsä tavallaan hauska, kun vika oli ilmeisesti jotain, simun jälkeen se on pystytty osoittamaan.

Ok, en silleen väheksy simuja jne, mutta jos on olemassa jokin muukon syy joka aiheuttaisi tasan samanlaiset ilmiöt...

 

Tämä näin asian sivusta  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa omassa mainitsemassani esimerkissä olin ajamassa Kööpenhaminasta ulospäin ja olin jonkun matkaa Fasterboreviltä pohjoiseen päin.

 

Hyvä ja valaiseva ammattimiehen kommentti. Maissa on niin helppo vinoilla, kun jossain muualla tuulee...  ;)

 

PR

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä ja valaiseva ammattimiehen kommentti. Maissa on niin helppo vinoilla, kun jossain muualla tuulee...  ;)

 

Villen kommentit on kyllä ihan parasta näissä laivaketjuissa. Mielenkiintoisia ja asiantuntevia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin tuolla Baltic Queenin ensimmäisellä vuorolla Turkuun, Henkilökunta oli vielä vähän pihalla. Osa henkilökunnasta on Silja Europalta koska alkuperäinen henkilökunta on pelkkää Virolaista. Autokansi oli puolillaan Virosta halvalla lastattua alkoholia (satoja lavoja), ja loput rekkoja. "Turisteja" ei ollut. Laiva tuli Långnäsin kautta Turkuun n.puolituntia etuajassa ja sitten alkoi säätäminen ja hierominen. Autokannelta ulostautuminen kesti huomattavasti pitempään kuin normaalisti, aluksen korkeutta säädettiin moneen kertaan laiturissa ollessa. Silti ajoramppi oli melko jyrkässä kulmassa laituriin nähden, oman ajoneuvoni maavara riitti nippanappa ulos ajaessa. Autokannella oleva henkilökunta kyykki rekkojen vieressä varmistamassa ettei tule osumia ramppiin ja turhia vaurioita. Itsellä laahasi vain ketjunippu kantta pitkin, sivulaatikoihin ja pakoputkeen oli vain muutama sentti maavaraa.

 

Se varmaan ottaa muutaman käynnin ennenkuin rutiinit rantautumisessa, purkauksessa ja lastauksessa Turun päässä asettuvat kohdalleen. Tuo Turku-Tukholma väli on kuitenkin aika työläs satamissa kun kääntöaika on lyhyt ja laivat kulkevat nonstoppina.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silti ajoramppi oli melko jyrkässä kulmassa laituriin nähden, oman ajoneuvoni maavara riitti nippanappa ulos ajaessa. Autokannella oleva henkilökunta kyykki rekkojen vieressä varmistamassa ettei tule osumia ramppiin ja turhia vaurioita. Itsellä laahasi vain ketjunippu kantta pitkin, sivulaatikoihin ja pakoputkeen oli vain muutama sentti maavaraa.

 

 

Olin itse 90-luvulla Cintulla töissä. Kerran syysmyrskyllä rikottiin Katajanokalla oma kaija totaalisesti peruuttaessa (ja sitä korjattiinkin sitten todella pitkään). Insidentin tapahduttua jouduttiin vaihtamaan Mariellan kaijaan, ja trimmissä ilmeni juuri tuo sama ongelma eli muutamasta h-autosta meni katalysaattorit. Muutakin "hauskaa" tapahtui, mutta ei niistä näin julkisesti enempää.

 

Se varmaan ottaa muutaman käynnin ennenkuin rutiinit rantautumisessa, purkauksessa ja lastauksessa Turun päässä asettuvat kohdalleen. Tuo Turku-Tukholma väli on kuitenkin aika työläs satamissa kun kääntöaika on lyhyt ja laivat kulkevat nonstoppina.

 

Joo, tuo reitti on vaihtojen osalta todella työläs. Kun risteilypaatti vaihtaa reittiä, niin siinä tosiaan kestää jonnin verran ennen kuin hommat asettuvat uomiinsa. Yleisölle näkymätöntä työtä ja actionia on kuitenkin erittäin paljon.

 

PR

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja edelleen Puolan Gdanskiin:

 

"Päätimme yhdistää peräsinvaurion korjaustyöt ja lähiaikoihin suunnitellun normaalin telakkakäynnin. Puolan telakka sopii siihen tarkoitukseen hyvin ja laiva on sillä suunnalla"

 

YLE / Kaleva

 

Mikähän lopullinen totuus telakan vaihtumiseen lienee. ;)

 

Kuulin Europalta että laivaa ei oo saatu nostettua Riikan telakalla kuiville, lähtevät vissiin seuraavaksi Puolaan.

http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=14993.180

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No aika nopeasti Puolan Walesat takoivat uudet peräsinakselit  :o

 

Puolassa korjattavana ollut Silja Europa -laiva palaa takaisin Turku-Tukholma-reitille ensi viikon lauantaina eli 19. joulukuuta

 

AL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään