Tumi Hämäläinen

Huutokaupassa Cessnan runko ja osia (Huutokauppa pidetty)

94 viestiä aiheessa

Aivan sattumalta on kädessä Cessna 150 aerobat lentokäsikirja, jonka mukaan kaikki 150 Cessnat, sekä A150k, että Reims/Cessna F 150 Aerobat, on varustettu Continental moottorilla, teho 2750 rpm/100hv.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

jokin aikaa sitten törmäsin myös tähän O-240 moottoriin 150 Cessnojen nokalla. Jossain netin syövereissä oli maininta että kaikki Reims Aerobatit olisi olleet alunperin O-240 moottorilla. Jos näin on ollut, niin ihmeen vähän niitä on jäljellä alkuperäisellä moottorilla. Ainakin meidän tallista löytyy Reims aerobat O-200 moottorilla (tehoa on joskus ollut 100 hp).

 

Muutamia Reims Aerobatteja on kuitenkin myynnissä O-240 moottorilla, esim.

http://www.aeromarkt.net/index.php?&lng=1&iss=46&cll=planedeal&dc_aeromarkt=offer_detail&lfz_id=2068_Cessna_FRA_150_L_Aerobat

 

Pikku Cessna vois olla hyvin mukava lennettävä tuolla 130 hp teholla, ei tarvis ottaa ensin puolta tuntia korkeutta silmukkaa varten.

 

t: Jani Korpimäki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA, Data Sheets 3A19, Rev.46  ,     C 150 L,   =    Continental O-200-A, 2750 rpm (100 hp)

 

American-made 150s were produced with the Continental O-200-A 100 hp (75 kW) engine, but the Reims-built aircraft are powered by a Rolls Royce O-240-A piston engine of 130 hp (97 kW).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun googlettaa FRA150 Cessnoja, niin alkaa löytymään. Tais mennä jotenkin näin:

F = Reims

R = Rolls Royce

A = Aerobat

Muutamia tuntuu olevan maailmalla myynnissä, mutta hinnat ovat aika törkyisiä.

 

t: Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rolls Royce/Continental 0-240-A 130 HP (97kw) moottorilla varustetut Reims Cessna FRA150L koneet ovat katoava(kadonnut) luonnonvara, koska moottorin vamistus loppunut aikoja sitten. FRA150L koneita on konverkoitu ainakin Rolls Royce / Continental 0-200-A 100hp (75kW) moottorille.

 

Jostain pitäisi vain löytää Reims 150/152 tyyppisertifikaatti DGAC TC 38, jotta saadaan varmuus mikä moottori missäkin versiossa on tehtaan portilla pyörinyt.

 

Cessna 150:hen (ei ihan kaikkiin malleihin) voi asentaa useammallakin STC:llä Lycoming O-320, 150hp tai 160 hp.

Tässä esimerkiksi SA750CE    Installation of Lycoming 150 and160 hp Model O-320-( ) engine.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveisiä huutokaupasta!

 

Nyt on sitten kone löytänyt uuden omistajan. Cessnan huusi Kalle Rajala 3.000 eurolla. Huutajia oli noin viisi, ja lähtöhinta (ennakkotarjous) 555 euroa. Ennakkotarjoukset loppuivat 1.500 euroon, ja siitä alkoi sitten kiivas huutaminen, joka päättyi lopulta tuohon kolmeen tonniin.

 

Täällähän arvuuteltiin tuota lopuillista summaa, ja oliko nyt niin (en tässä kiireessä nyt ehdi tarkistaa kaikkia), että meikäläinen oli lähimpänä 2.750 eurolla. Tämä on vielä epävirallista, mutta jos näin on, niin saan siis pitää itse ne pisteet ja papukaijan lentomerkin. Mainetta ja kunniaa tulee varmaan sen verran, että jos vastaavia projekteja ilmenee, minua voi pyytää arvioimaan hintatasoa.  ;D

 

No, huutokaupat ovat tietysti luku sinänsä, ja summa voi nousta yllättäviinkin sfääreihin jos paikalle sattuu huutajia, joille laite on must juttu. Rajalan Kallelle se näytti sitä olevan. Se, mitä Kalle aikoo Cessnalla tehdä, on vielä hämärän peitossa, mutta joidenkin arvioiden mukaan hän tarvitsee siitä vain joitakin osia. Siinä tapauksessa CFV:n taru loppuu tähän.  :'(

 

Mutta, olihan mielenkiintoinen projekti. Kiitoksia kaikille mielenkiinnosta!  :thmbup:

 

P.S. Tässä Kalle Rajalasta vähän juttua http://yle.fi/alueet/teksti/oulu/2009/07/lentokapteeni_rakentaa_itse_omat_koneensa_892958.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Cessna 150:hen (ei ihan kaikkiin malleihin) voi asentaa useammallakin STC:llä Lycoming O-320, 150hp tai 160 hp.

Tässä esimerkiksi SA750CE    Installation of Lycoming 150 and160 hp Model O-320-( ) engine.

 

Rovaniemen ilmailukerholla on Rajalan Kallen tekemä EXPERIMENTAL versio hinurista Cessna FA150K Mod

valmistettu: 1970

S/N: F150-0038

MTOW: 771 kg  :o

 

Terveisin Jouni Aslak

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...mutta joidenkin arvioiden mukaan hän tarvitsee siitä vain joitakin osia. Siinä tapauksessa CFV:n taru loppuu tähän.  :'(

 

Noh, elinten luovutustestamentti on ihan hieno juttu: sillä tavalla voi edes osittain jatkaa elämistä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, elinten luovutustestamentti on ihan hieno juttu: sillä tavalla voi edes osittain jatkaa elämistä :)

 

Niin jos elimet ovat muuten sopivaisia, eikä hylkimisreaktioita esiinny.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, mitä Kalle aikoo Cessnalla tehdä, on vielä hämärän peitossa, mutta joidenkin arvioiden mukaan hän tarvitsee siitä vain joitakin osia. Siinä tapauksessa CFV:n taru loppuu tähän.  :'(

 

Tässähän voisi käydä siis niinkin että käyttökelpoiset osat menevät käyttöön, ja rungosta joku saa vielä sopivan simulaattorin rungon.

 

Erittäin vahvaa spekulaatiota mitään asiasta tietämättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän voisi käydä siis niinkin että käyttökelpoiset osat menevät käyttöön, ja rungosta joku saa vielä sopivan simulaattorin rungon.

 

Erittäin vahvaa spekulaatiota mitään asiasta tietämättä.

 

Hyvää ja vahvaa spekulaatiota!  :thmbup:

 

Tietenkin olisi hienoa, että jos - ja nimenomaan kun - tuosta ei tule enää lentävää peliä, kaikki käyttökelpoiset osat menisivät erinäisiin projekteihin. Luulen, että Rajalalla taitaa olla jo puolivalims, ellei valmis suunnitelma suurimpaan osaan osista. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Pikku Cessna vois olla hyvin mukava lennettävä tuolla 130 hp teholla, ei tarvis ottaa ensin puolta tuntia korkeutta silmukkaa varten.

 

t: Jani Korpimäki

 

Moi Jani.

Sun tarttis tuntee pari lentokonemekaanikkoa tota vaihtoa varten. ;)

T: Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA, Data Sheets 3A19, Rev.46  ,     C 150 L,   =    Continental O-200-A, 2750 rpm (100 hp)

 

Ja alunperin on tyyppisetifikaatti tainnut olla A13EU jossa käy ilmi että onhan niissä FRA150L ja FRA150M malleissa tuota O-240 pataa ollut. Ei tosin FA150L:ssä ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään