Juhani Hämäläinen

Finnair varoittaa peruutuksista ja myöhästymisistä

677 viestiä aiheessa

En löytänyt haulla että oliko jo joku kysynyt asiaa niin kysyn tässä ketjussa  :-[

Maanantaina olisi aamulento HEL-LHR

Lento on finnairin koodilla, BA operoi. Vaikuttaako ulosmarssi/työseisaus meidän laukkuihin?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairia vaivaava ulosmarssi ei vaikuta kaikkien Helsinki-Vantaan lentoasemallaoperoivien yhtiöiden toimintaan. Terminaali 1:ssä olevien lentoyhtiöiden lennot lähtevät aikataulussa, eikä niiden matkatavaroiden käsittelyssäkään ole viivästyksiä. Ykkösterminaalissa ovat muun muassa Blue1, SAS ja Lufthansa.                           

                                       

Terminaali 2:ssa Finnairin toiminta on häiriintynyt. Ongelmat jatkuvat myös perjantaina, sillä torstain neuvottelut katkesivat. Niitä jatketaan perjantaina. 

 

yle/tekstitv             

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi jos tähän mahtuu vielä yksi viesti vai onko jo ahdasta  :D

 

 

Mutta jos olen ymmärtänyt oikein ovat heidän etunsa ja muut samalla tasolla kuin edellisessä yhtiössä. Nämä Baronalle siirtyneet tyntekijät eivät mielestäni saapuneet edes ensimmäisenä päivänä töihin Baronalle. Eli he edes ole vielä tehneet töitä baronalle. En ajatelutkaan että he rahan takia lakkoilisivat vaan siksi että heille tehtiin törkeästi, jos ei ilmotettu siirtymisestä toiselle yhtiölle. Mutta kukaa tietää vaikka jollekkin sihteerille olisi annettu tehtäväksi kirjoittaa puhtaaksi tiedoitus sitä koskien mutta ei ole sitä tehnyt.

 

Mutta mielestäni heidän pitäisi edes yksi päivä tehdä töitä Baronalle ennen kuin lakkoilevat...  :)

- IAU [työntekijöitä edustava Ilmailualan Unioni] painostaa meitä neuvotteluissa ja vaatii parempia ehtoja. Tämä on ennenkuulumattoman käsittämätön homma. Maanantaina 500 työntekijää siirtyi meille vanhoina työntekijöinä ja tiistaiaamuna yksikään ei tullut töihin, tuhahtaa Barona Groupin toimitusjohtaja Markus Oksa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti suuri periaatteelinen kysymys tässä on se ettei kukaan halua vastaan panematta alkaa pätkätyöläiseksi. Kyllä, jokainen Baronan työntekijä on pätkätyöläinen.

 

Henkilönvuokrausfirmat tekevät tulosta työntekijöiden persnahasta ja soisin mieluusti niiden katoavan ihannemaailman päältä, sääli vaan ettemme elä sellaisessa.

 

Huomattavasti mieluummin näkisin lakimuutoksen, joka sallisi verotuksen puolesta yksityshenkilöiden perustaa toiminimen ja myydä työsuoritetta juuri tuollaisille ruuhkapiikkeinä työvoimaa tarvitseville yrityksille. Varmasti mieluisampi ja kannattavampi vaihtoehto pätkätyölle jossa kolmas firma vetää välistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomattavasti mieluummin näkisin lakimuutoksen, joka sallisi verotuksen puolesta yksityshenkilöiden perustaa toiminimen ja myydä työsuoritetta juuri tuollaisille ruuhkapiikkeinä työvoimaa tarvitseville yrityksille. Varmasti mieluisampi ja kannattavampi vaihtoehto pätkätyölle jossa kolmas firma vetää välistä.

 

Mikä nykyisessä lainsäädännössä tällaisen estää?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä nykyisessä lainsäädännössä tällaisen estää?

 

Verottaja katsoo kyseisen toiminnan hyvin herkästi yksityishenkilön normaaliksi työsuhteeksi ja homma tyssää siihen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verottaja katsoo kyseisen toiminnan hyvin herkästi yksityishenkilön normaaliksi työsuhteeksi ja homma tyssää siihen.

 

Omaa spekulaatiotasi vai osaatko sanoa viitettä oikeuden ratkaisuun asiassa?

 

Maksamalla omasta toiminnastaan normaalit työnantajan sosiaaliturvamaksun ja ennakkoperintä-, arvonlisä-, yms. verot maksamalla annetaan nykyisin vahva kuva siitä, että kyseessä on aito yrittäjyyssuhde. Myös toiminnassa selkeästi näkyvä yrittäjyyden riski puoltaa näkemystä siitä, että kyseessä ei ole työsuhde. Ks. verottajan ohjeistus asiaan, http://www.vero.fi/default.asp?path=5,40,87&article=4050&domain=VERO_MAIN

 

Kyllä syyt siihen, että tuollaista toimintaa ei tehdä yrittäjyyssuhteessa, löytyvät organisaation sisältä, eivät lainsäädännöstä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omaa spekulaatiotasi vai osaatko sanoa viitettä oikeuden ratkaisuun asiassa?

 

Omasta kokemuksesta kyseisen tyyppisen toiminnan käynnistämisen aloittamisen järkevyyttä verottajan kanssa selvitellessä. Homma on tapauskohtainen tulkinta, joka voidaan suorittaa myös jälkeenpäin. Pelkästään se saattaa jo sinällään olla melkoinen riski aloittavalle yrittäjälle.

 

Tuollahan ne pääkohdat ovat sitä paitsi oman linkkisi takana olevan dokumentin kohdissa 1.1. ja 1.2. Erityisesti, "Jos johto- ja valvontaoikeutta ei selkeästi ole havaittavissa ja työ tehdään sen suorittajan omissa tiloissa ja etenkin, jos hänellä on pääomaa sijoitettuna esim. työvälineisiin, työsuhdetta ei muodostu."

Tuskin kukaan odottaa että itseään vuokratyövoimana markkinoiva henkilö tässä kohtaa toisi mukanaan myös pushback-traktorit ja matkatavaran käsittelylaitteet?

 

 

Kyllä syyt siihen, että tuollaista toimintaa ei tehdä yrittäjyyssuhteessa, löytyvät organisaation sisältä, eivät lainsäädännöstä.

 

Eivät löydy, vaan siitä ettei kyseinen tilanne ole tällä hetkellä todellisuutta ja kovinkaan mahdollinen vaihtoehto. Kyseessä oli nk. heitto. Silti varmasti monelle paremmalta kuulostava kuin välistä vetävän vuokrafirman pelinappulaksi pätkätöihin joutuminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tämä hässäkkä tarkoittaa Helsingistä lähtevän matkustajan kannalta käytännössä? Yksikään ruumaan menevä laukku ei mene koneeseen? Osa laukuista päätyy koneeseen? Jos jälkimmäinen vaihtoehto pitää kutinsa, niin priorisoidaanko lentoja jollain tavalla (eli pyritäänkö esim. kaukolentojen laukut hoitamaan ennen muita tms.)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaan siihen esimerkkiä huomattavasti pahemmassa pulassa olevalta Aer Lingusilta. Paitsi että siellä suunnitteilla on henkilökunnan vähentäminen tuhannella työntekijällä,

 

- 9 tilatun koneen toimituksia on siirretty eteenpäin Airbusin kanssa tehdyllä sopimuksella

 

- 2 koneen leasingsopimukset on irtisanottu

 

- 11 Aer Lingusin koneen sale and leaseback on työn alla, mistä tulisi lähes välitöntä rahaa kassaan 100 - 200 miljoonaa €

 

http://www.independent.ie/business/irish/aer-lingus-facing-crash-landing-unless-costcuts-taken-on-board-1962339.html

 

Se, ettei tällaisista toimenpiteistä ole Finnairin osalta kuulunut hiiskahdustakaan (757:t poislukien), osoittaa selvästi sen, että Finnairin tilanne ei ole ollenkaan niin synkkä kuin mitä yhtiön johto antaa rivien välistä ymmärtää, eikä siis mitään syytä tällaisiin pikaisiin työntekijöiden poismyyntioperaatioihin ole olemassakaan.

 

Ai ei ole kuulunut, mitäs nämä sitten ovat:

 

Finnair Oyj Pörssitiedote FINNAIR ON MYYNYT KIINTEISTÖJÄÄN

 

Finnair-konserniin kuuluva Finnair Facilities Management Oy on myynyt NV Property Fund I Ky:lle ja vuokrannut takaisin pitkillä vuokrasopimuksilla neljä Helsinki-Vantaan lentokentän alueella sijaitsevaa strategista kiinteistöään. Kauppahinta on 77 miljoonaa euroa.

 

Finnair Oyj Pörssitiedote FINNAIR REALISOI YHDEN VARAMOOTTOREISTAAN

 

Finnair on tehnyt myynti- ja takaisinvuokraussopimuksen yhdestä uudesta Airbus A330-koneissa käytettävästä General Electricin CF6-80E1 -varamoottorista Engine Lease Finance Corporationin (ELFC) kanssa. Moottorin euromääräinen listahinta on noin 13 miljoonaa euroa. Vuokrasopimuksen kesto on kymmenen vuotta.

 

77 + 13 = 90 miljoonaa euroa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa korjata, jos olen väärässä, mutta eikös sopimuksessa, joka mediassa on julkaistu ollut, että työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä Baronan palvelukseen?

 

Herää kysymys; missäs ne duunarit ovatkaan. Meinaan ne Baronan duunarit  ::)

ne jotka kauppasi työntekijöiksi Finnairille  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtajien kädettömyys, hyvä herrasväki, ilmenee nyt suoraan siinä mitä tässä varttitunti sitten päivitetyssä uutisessa sanotaan:

 

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/12/riidan_ratkominen_jatkuu_-_lentoja_perutaan_1238259.html

 

... lentoja perutaan ja firman rahaa palaa plus maine menee yhä pahemmin. Operaatio toteutettiin niin pikaisesti ja ota tai jätä-periaatteella, että lentoja on jouduttu peruttamaan urakalla. Se on kädetöntä touhua.

 

Edellinen kädetön touhu: lentäjien sopimusta ei saatu aikaiseksi ilman, että lentäjät menivät lakkoon ensimmäistä varsinaista kertaa Finnairin historian aikana. Lentoja peruttiin, firman rahaa paloi ja maine meni maailmalla. Kuten lentäjät sanoivat lakon jälkeen, samaan lopputulokseen olisi voitu päästä ilman lakkoakin.

 

Aikaisemmin sanoin, että Air India kesti lakkoa puolitoista päivää. Finnair kellistyi kahdessa päivässä. Älkää nyt yrittäkö tulla sanomaan, ettei firman johto olisi voinut hoitaa asiaa paremmin. Tai tulkaa vaan, jos tahdotte, se ei muuta lopputulosta mihinkään suuntaan.

 

Ylipäänsä blogijohtamisen aloittaminen, jolla siis on suututettu firman oma henkilökunta, oli kaiken kädettömyyden äiti  ;) ja siitä johto saa syyttää itseään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellinen kädetön touhu: lentäjien sopimusta ei saatu aikaiseksi ilman, että lentäjät menivät lakkoon ensimmäistä varsinaista kertaa Finnairin historian aikana. Lentoja peruttiin, firman rahaa paloi ja maine meni maailmalla. Kuten lentäjät sanoivat lakon jälkeen, samaan lopputulokseen olisi voitu päästä ilman lakkoakin.

En usko, että lentäjien liitto olisi suostunut tähän nyt sovittuunkaan ulkoistukseen ilman, että pääsevät julistamaan lakon. Lentäjistä itsestään en tiedä ;) Tuo maininta on vain ammattiliiton oman hännän nostoa, IMHO.

 

Ylipäänsä blogijohtamisen aloittaminen, jolla siis on suututettu firman oma henkilökunta, oli kaiken kädettömyyden äiti  ;) ja siitä johto saa syyttää itseään.

Tästä olen kyllä samaa mieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Baronan taustoista on hyvä tietää myös jotakin. Nettitiedon mukaan "kaksi opiskelijapoikaa" perusti firman vuonna 1999. Tämän v. 2008 päivätyn uutisen mukaan "opiskelijapojat" rahastivat molemmat 6,3 miljoonaa euroa yhtiöstään pääomatuloina. Ei siinä mitään, isot tulot ovat sallittuja ja laillisia. Tulee vain jotenkin mieleen, että henkilökohtaiset miljoonat on rahastettu pätkätyöläisten selkänahasta.

 

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/11/16017

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harri on toki oikeassa siinä, että on myyty kiinteistöjä (niitä en itse maininnut lainkaan) ja yksi lentokoneen moottori, mutta se nyt ei ole samaa suuruusluokkaa kuin 9 koneen sale and leaseback, jota Aer Lingus suunnittelee. Finnair Aircraft Financella olisi 37 konetta myytävänä. Huonoina aikoina myydään, hyvinä aikoina ostetaan taas, kun siihen on varaa. Sanoi isoisäni aikoinaan, mutta ehkä hän oli väärässä.

 

Joka tapauksessa tästä päästään uuteen kädettömyyteen tai itse asiassa kädettömyyden ytimeen.

 

Koko ajan puhutaan joka puolella kulujen karsimisesta ja säästöjen etsimisestä. Kirveelläkään ei löydy mainintaa myyntiponnistelujen lisäämisen tarpeesta. Pitäisi myydä enemmän, niin ei tarvitsisi väkisin säästää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

60-luvulla  ;) jo ostin, luin läpi ja tentin kirjan, jossa käytiin läpi teollisen kustannuslaskennan perusteet ja yksityiskohdat. Kulujen karsiminen sieltä, missä se on järkevää, ei ole mikään uusi asia. Sellaisen idean keksimisestä on myönnetty palkintojakin.

 

Vastustan sitä, että kulujen karsiminen nähdään nykyisin ainoana mahdollisena tapana parantaa tulosta sekä sitä, että sitä tehdään niin, että ihmisiä käytetään pelinappuloina myymällä 500 työntekijää jollekin reppufirmalle, jonka motiivit ovat hämärän peitossa paitsi siltä osin, että firman tarkoitus takoa omistajilleen käteistä taskuun on ilmiselvä.

 

Taxell, jota on syytä moittia siitä, ettei ole näkyvästi puuttunut firman tilanteeseen, sanoo tämän päivän Hesarissa, että tässä maassa usein unohdetaan kannustaminen, jolla saadaan aikaan hyviä tuloksia. Se lienee kaikille selvää, että 500 työntekijän myynti reppufirman orjiksi ei ainakaan heitä kannusta yhtään mihinkään. Toivottavasti IAU lypsää Baronasta kaikki mahdolliset mehut pihalle, ennenkuin ne palaavat töihin, jotka ovat enää siihen halukkaita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jonka motiivit ovat hämärän peitossa paitsi siltä osin, että firman tarkoitus takoa omistajilleen käteistä taskuun on ilmiselvä.

 

Firmalla ei voi ollakaan muita motiiveja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä koulukunnan ekonomi Mäkelä olet kun kirjoittelet:

 

Heh, kerropa firman muita tarkoituksia.  Nyt alan käsittämään mistä Mäkelän jokapäiväinen avautuminen ja katkera tilitys johtuu. Mäkelä luulee, että firmalla jokin muu tarkoitus kun tuottaa omistajilleen rahaa, olla esimerkiksi joku paikka missä tarjotaan suojatyötä.

 

Eiköhän kyse ole siitä, että perimmäisestä tarkoituksestaan riippumatta jokaisella firmalla käytännössä on lukuisia sidosryhmiä, jotka kaikki tulee ottaa huomioon: työntekijät, asiakkaat, ympäristö, alihankkijat, yhteiskuntakehys, jne.

¨

Onhan toki olemassa myös niinkin yksinkertaista bisnesajattelua, että firma ei ole mitään muuta kuin yksinkertainen imuri, joka vetää muilta fynat. Tällainen ajattelu loi mm. yhtiön nimeltä Wincapita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen ajattelu loi mm. yhtiön nimeltä Wincapita.

 

Wicapita ei ollut minkäänlainen firma tai yhtiö, se oli rahankeruukusetus vailla mitään juridista statusta.

 

Ilmeisesti on jotenkin suomalaisille epäselvää, että yritys voi olla olemassa vain tuottamassa voittoa omistajilleen. Ilmeisesti asiaan sekoitetaan jotkut valtion laitokset joilla tehdään politiikkaa (kuten VR) tai tarjotaan suojatöitä mutta osakeyhtiöllä on vain yksi tarkoitus, ja se on rahanteko omistajilleen. Sidosryhmät ovat olemassa siksi että tavoitteeseen päästäisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä koulukunnan ekonomi Mäkelä olet kun kirjoittelet:

 

Heh, kerropa firman muita tarkoituksia.  Nyt alan käsittämään mistä Mäkelän jokapäiväinen avautuminen ja katkera tilitys johtuu. Mäkelä luulee, että firmalla jokin muu tarkoitus kun tuottaa omistajilleen rahaa, olla esimerkiksi joku paikka missä tarjotaan suojatyötä.

 

Kaikella kunnioituksella, yrityksillä yleisesti on lukuisia muitakin tarkoituksia kuin tuottaa rahallista tuottoa omistajiensa sijoittamalle pääomalle. Jopa Kauppasurkean kursseilla kyllä mainitaan niistä.

 

Tämä Finnairiin liittyvä keskustelu on sekä täällä että kansalaisten yleisemmissäkin keskusteluissa aika hassusti kärjistänyt mielipiteitä omistajuuden ja työntekijöiden rooleista. Yhteiskunnallisessa kehityksessä elettäneen juuri nyt jonkinlaista kapitalismin roolin lakipistettä, jossa työntekijätkin asettuvat toisiaan vastaan ulkoistusten areenoilla. Vastaliike tullee ajallaan. Ei se Roomakaan ikuinen ollut.

 

Niistä firmojen tarkoituksista sitten: tuottaa voittoa, tarjota työtä, maksaa veroja, kehittää oman alansa teknologioita ja toimintamalleja, jne. Listahan on loputon. Vastaavasti voisi heittää ilmoille kysymyksen, mikä tekee omistamisesta työn tekemistä arvokkaampaa? Liturgioiden mukaan työntekijät ovat firmojen tärkein voimavara. Kvartaalimallissa näin ei käytännössä ole. Teoreetikko vastaa tähän, että omistajalla on kuitenkin kannettavanaan sijoitukseensa kuuluva riski. Entäpä työntekijällä sitten? Monella erikoisalalla tehtyä sijoitusta oman osaamisen kehittämiseen on vaikea siirtää muualle. Työpaikkoja lakkautetaan ja ulkoistetaan lyhytaikaisten tavoitteiden vuoksi. Omistajalla on riski omistuksestaan, työntekijällä toimeentulostaan ja mahdollisesta ammatti-identiteetistään.

 

Näissä äärimilleen kärjistetyissä pohdinnoissa unohdetaan lahjakkaasti myös työn tuottamat muut kuin taloudelliset merkitykset tekijöilleen. Liki jokaisessa työtyytyväisyystutkimuksessa palkka ja palkkiot arvioidaan tärkeiksi, mutta ei tärkeimmäksi vaikuttimeksi. Työ asettaa tekijänsä erityisesti suomalaisessa yhteiskunnassa omalle paikalleen, antaa merkitystä elämälle ja parhaimmillaan tarjoaa mahdollisuuksia kehittämiseen ja kehittymiseen. Eikä tämä ole omistajilta pois, ihan päinvastoin.

 

Hyvät ihmiset: yksilöiden elämissä on lukuisia muitakin tärkeitä asioita kuin jatkuva keskittyminen omistaja-arvon maksimointiin. Suorastaan soisi niitä olevan entistäkin enemmän.

 

Selvyyden vuoksi: olen itse Finnairille aika uskollinen asiakas ja pienimuotoinen omistaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Baronan taustoista on hyvä tietää myös jotakin. Nettitiedon mukaan "kaksi opiskelijapoikaa" perusti firman vuonna 1999. Tämän v. 2008 päivätyn uutisen mukaan "opiskelijapojat" rahastivat molemmat 6,3 miljoonaa euroa yhtiöstään pääomatuloina. Ei siinä mitään, isot tulot ovat sallittuja ja laillisia. Tulee vain jotenkin mieleen, että henkilökohtaiset miljoonat on rahastettu pätkätyöläisten selkänahasta.

 

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/11/16017

 

Tiesitko Ilkka että muuan Googlenkin perusti tällaiset "kaksi opiskelijapoikaa" ja youtuben ja Microsoftin ja ja....

 

Taidat Ilkka olla kateellinen näille "opiskelija pojille"?

 

Kannattaa muistaa että hurja määrä ihmisiä on saanut vakityöpaikan noiden vuokrafirmojen kautta. ;)

 

Vastustan sitä, että kulujen karsiminen nähdään nykyisin ainoana mahdollisena tapana parantaa tulosta sekä sitä, että sitä tehdään niin, että ihmisiä käytetään pelinappuloina myymällä 500 työntekijää jollekin reppufirmalle, jonka motiivit ovat hämärän peitossa paitsi siltä osin, että firman tarkoitus takoa omistajilleen käteistä taskuun on ilmiselvä.

 

Jos 1euron tuottamiseen menee 1,2euroa rahaa niin mistä pitää karsia? ai niin unohdin että sun säästäminen on koneiden myynti, joka on yhtä fiksua kuin pakkasella housuihin kuseminen. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikella kunnioituksella, yrityksillä yleisesti on lukuisia muitakin tarkoituksia kuin tuottaa rahallista tuottoa omistajiensa sijoittamalle pääomalle. Jopa Kauppasurkean kursseilla kyllä mainitaan niistä.

 

Niistä firmojen tarkoituksista sitten: tuottaa voittoa, tarjota työtä, maksaa veroja, kehittää oman alansa teknologioita ja toimintamalleja, jne. Listahan on loputon.

 

No laitatko esimerkin mikä firma on olemassa vain siksi että se voi tarjota työtä?  Tai mitä muita tarkoituksia yrityksellä voi olla kun tuottaa voittoa? Nyt ei puhuta mistään säätiöistä tai valtion työllistämisprojekteista tai muista poliittisista teoista.

 

Ja vaikka sosialistisessa yhteiskunnassa olemmekin niin, toistaiseksi verot maksetaan voitosta, joten sitä voittoa on tultava ennekuin mitään verojakaan maksetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa että hurja määrä ihmisiä on saanut vakityöpaikan noiden vuokrafirmojen kautta. ;)

Ja hurja määrä ei. Opiskelijalle nuo henkilöstövuokrausfirmat ovat kyllä hyvä vaihtoehto. Työvuoroja pystyy muokkaamaan mukavasti omien menojen mukaan, ainakin täällä meidän seudun vuokrausfirmoissa, joiden kautta on moni omakin kaveri duunissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään