Juhani Hämäläinen

Finnair varoittaa peruutuksista ja myöhästymisistä

677 viestiä aiheessa

Baronan sivuilta lyhyt lainaus:

 

Kotimaisen työvoiman lisäksi tarjoamme osaavaa ulkomaista henkilöstöä muun muassa Venäjältä, Ukrainasta , Baltiasta, Puolasta ja Intiasta.

 

.. jotka majoittaa tytäryhtiö Forenom.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia puuttuu kohta aivan varmasti Baronan lupamenettelyynkin...jos meinaavat pitkäänkin jatkaa väliaikaisilla luvilla saattajien kanssa...

Kys. lafkalla ei ole mitään kokemusta ilmailualasta ja sitten yhtäkkiä pamahtavat kentälle. Vaan eipä ole kys. lafka tottunut asioimaan IAU:n kanssa, saavat vielä huomata kuinka suuri valta liitoilla onkaan lentoasemalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia puuttuu kohta aivan varmasti Baronan lupamenettelyynkin...jos meinaavat pitkäänkin jatkaa väliaikaisilla luvilla saattajien kanssa...

Kys. lafkalla ei ole mitään kokemusta ilmailualasta ja sitten yhtäkkiä pamahtavat kentälle. Vaan eipä ole kys. lafka tottunut asioimaan IAU:n kanssa, saavat vielä huomata kuinka suuri valta liitoilla onkaan lentoasemalla.

 

Finavia ei taida puuttua enää mihinkään. Siellä käydään siellä sun täällä yt-neuvotteluja ja henkilökunta on kai jonkun apinafirman palveluksessa yhteyttämisen jälkeen jo ennen kuin täysikuu koittaa tammikuussa. Finavialla ei tunnu olevan mitään häpyä sen enempää kuin Fineairillakaan kun valtio jää taakse juuri sen verran kuin jää.

 

Tsemppiä vaan ja mogadishun pojat hommiin.  :thmbup: Neekerillähän on sitä mikä valkoihoiselta puuttuu , loput tarvittavat 25 cm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia puuttuu kohta aivan varmasti Baronan lupamenettelyynkin...jos meinaavat pitkäänkin jatkaa väliaikaisilla luvilla saattajien kanssa...

 

Meinaatko siis, ettei lupatsto olisi tietoinenkaan asiasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaatko siis, ettei lupatsto olisi tietoinenkaan asiasta?

 

Kaikki tietää kaiken mutta kukaan ei puutu kun lentoasemalla vallitsee villin lännen kaaos , kai sitten "turvatakseen suomi-ilmailu" ? Naurettaavaa mutta rakentavaa.

 

PS. Ei lupatsto tiedä että kaikki Fineairilta ajavat kaikkia ajoeuvoja jotka käyntiin saavat ... ei kai tässä tilanteessa tarvitsekaan ? Lupa yms. kysymykset tulevat kortille taas kun tilanne on normalisoitunut ja rahaa voidaan nyhtää erilaisilla luvilla !  :'(

 

Edit: Kuten Villen linkistäkin yllä näkyy niin peli on menetetty tätänykyä.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saamani tiedon mukaan sopimuksia ei ole tehty, eikä myöskään TES ole voimassa. TESin puuttuminen ei oikeuttaisi vielä välittömään hanskojen putoamiseen kädestä, mutta Baronan työvaatimuksiakaan ei kyllä tarvitse noudattaa, jos työsopimusta ei ole.

 

Missä on vaadittu, että liikkeenluovutuksen yhteydessä työsopimukset täytyy tehdä uudelleen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huonot vitsit toimii huonosti :thmbdn:

 

Taistelu omien tyopaikkojen puolesta ei ole kommunismia. Kiinassa tai Neuvostoliitossa IAU:n tyontekijat olisi jo laitettu vakivalloin kuriin... Ai, mutta, eihan koko IAU:ta olisi edes olemassa.

 

Olisi muuten kiva nahda, kun Finnairinkin johtoryhma sanoisi, etta teemme vuoden toita 1 eurolla Finnairin kurssin oikaisemiseksi. Enpa usko, etta talkoohenkea loytyy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä on vaadittu, että liikkeenluovutuksen yhteydessä työsopimukset täytyy tehdä uudelleen?

 

Jos lupahallinto esim. olisi toimiva niin kukaan paronian työntekijä ei toimisi lentoasemalla senttiäkään ennen kuin kaikki luvat olisi merkitty oikeisiin osoitteisiin. Tämä lepsuilu osoittaa vaan että millään ei ole mitään väliä kunhan FineAirille kumarretaan , minkään muun lentoyhtiön porskuttelussa tämä ei toimisi ! Koristekomiikkaa on kun oikeasti tarvitaan tsekkoslovakialaisia kuormaajia niin so what , antaa muslimin touhuta Prahan luvilla  ;) ?

 

Oh..haha..haa... toisaalta paronialla ei edes vielä tiedetä että finavia OY nyhtää jokaisesta naamasta uuden lupamaksun ellei Finnair lopeta olemista tai Samulille tarjota "sopivaa" saunailtaa ?  

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan maapalveluhenkilöstöä edustava Ilmailualan Unioni uhkaa

laajentaa työtaistelun koskemaan kaikkia Suomesta lentäviä lentoyhtiöitä.

 

http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2009/12/07/lakko-uhkaa-finnairia-tiistaina/200925097/12

Mitä nämä muut lentoyhtiöt sitten muka ovat tehneet?

 

Muuten lakkoillessaan nämä työläiset eivät varmaan tee muuta kuin loikoilevat sohvalla jne.

 

Mielestäni asian pitäisi olla niin että jos kerta lakkoillaan niin mennään työpaikalle protesti kylttien kanssa ja huudetaan megafoniin. Muuten lakko on liian houkutteleva koska se tietää vain leppoisia vapaapäiviä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oh..haha..haa... toisaalta paronialla ei edes vielä tiedetä että finavia OY nyhtää jokaisesta naamasta uuden lupamaksun ellei Finnair lopeta olemista tai Samulille tarjota "sopivaa" saunailtaa ?  

 

 

Ja Finavia lypsää Baronalta ajoluvasta tuplaten ... ;D. Tainnut Nopon toimitusjohtaja huokaista helpotuksesta kun saatiin höynäytettyä hyväuskoista hölmöä...(Barona).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on mennyt sen verran ohi että en ole huomannut että kummassa Finnairia koskevassa työtaistelussa tässä kuukauden sisään oltiin ulkoistamssa hommia kiinalaisille tai virolaisille?

 

Olihan Finnairilla "menestynyt" yritys Aero, joka oli rekisteröity Viroon ja jonka tehtävänä oli halpislentäjien ym. rekrytointi Baltian maista. Homma ei oikeen toiminut he saivat muualta Euroopasta parempaa liksaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan Finnairilla "menestynyt" yritys Aero, joka oli rekisteröity Viroon ja jonka tehtävänä oli halpislentäjien ym. rekrytointi Baltian maista. Homma ei oikeen toiminut he saivat muualta Euroopasta parempaa liksaa.

 

Voisko joku tarjota vihdoin faktaa tästä alati esitetystä väitteestä vai onko se pelkästään urbaania legendaa?

 

Eikös se ole Otso-vartioinnin homma noukkia alueelta pois kaverit joilta ei löydy lupia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan Finnairilla "menestynyt" yritys Aero, joka oli rekisteröity Viroon ja jonka tehtävänä oli halpislentäjien ym. rekrytointi Baltian maista. Homma ei oikeen toiminut he saivat muualta Euroopasta parempaa liksaa.

 

No mikä tämän hyllylle laitetun Aeron osuus oli muutaman viikon takaisessa lentäjälakossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä on vaadittu, että liikkeenluovutuksen yhteydessä työsopimukset täytyy tehdä uudelleen?

 

Työsopimusta ei tarvitse tehdä uudelleen, jos mikään ei muuttuisi. Kuitenkin keskeistä liikkeen luovutuksessa on, että työnantajan oikeudet ja velvollisuudet siirtyvät kokonaisuudessaan sille, joka luovutuksen vastaanottaa. Olen saanut käsityksen, että Barona olisi ollut välittömästi leikkaamassa näitä olemassaolleita etuuksia, joita henkilöstöllä on. Tällöin kyse ei ole liikkeen luovutuksesta, tai jos on, lakia on muuten rikottu ja taas on hyvä peruste sille, että ollaan sopimuksettomassa tilassa, vaikka kukaan ei ehkä nimenomaisesti ole irtisanoutunut.

 

 

TSL 1 luvun 10 § 2 mom sanoo siitä näin:

Edellä 1 momentissa tarkoitetussa liikkeen luovutuksessa työnantajan luovutushetkellä voimassa olevista työsuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet sekä niihin liittyvät työsuhde-etuudet siirtyvät liikkeen uudelle omistajalle tai haltijalle. Ennen luovutusta erääntyneestä työntekijän palkka- tai muusta työsuhteesta johtuvasta saatavasta vastaavat luovuttaja ja luovutuksensaaja yhteisvastuullisesti. Luovuttaja on kuitenkin luovutuksensaajalle vastuussa ennen luovutusta erääntyneestä työntekijän saatavasta, jollei muuta ole sovittu. (15.11.2002/943)

 

 

Lisäksi myös TSL 7 luvun säädökset ovat jokseenkin vahvasti työntekijän puolella, mm.

 

5 §

Irtisanomisoikeus liikkeen luovutuksen yhteydessä

 

Luovutuksensaaja ei saa irtisanoa työntekijän työsopimusta pelkästään 1 luvun 10 §:ssä tarkoitetun liikkeen luovutuksen perusteella.

 

Työnantajan luovuttaessa liikkeensä 1 luvun 10 §:ssä säädetyllä tavalla työntekijä saa työsuhteessa muutoin sovellettavaa irtisanomisaikaa noudattamatta tai sen kestoajasta riippumatta irtisanoa työsopimuksen päättymään luovutuspäivästä, jos hän on saanut tiedon luovutuksesta työnantajalta tai liikkeen uudelta haltijalta viimeistään kuukautta ennen luovutuspäivää. Jos työntekijälle on annettu tieto luovutuksesta myöhemmin, hän saa irtisanoa työsopimuksensa päättymään luovutuspäivästä tai tämän jälkeen, viimeistään kuitenkin kuukauden kuluessa saatuaan tiedon luovutuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen saanut käsityksen, että Barona olisi ollut välittömästi leikkaamassa näitä olemassaolleita etuuksia, joita henkilöstöllä on.

 

TSL 1 luvun 10 § 2 mom sanoo siitä näin:

Edellä 1 momentissa tarkoitetussa liikkeen luovutuksessa työnantajan luovutushetkellä voimassa olevista työsuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet sekä niihin liittyvät työsuhde-etuudet siirtyvät liikkeen uudelle omistajalle tai haltijalle.

 

Niinpä... Jos Northportilla on samat kuviot kuin emo-Finnairilla, niin työntekijöiltä on todennäköisesti lähdössä mm:

-Huoltokonttori

-Vakuutuskassa

-Lippuedut

Tuossa on jo kolme syytä laittaa perse penkkiin. Myös tapa jolla Finnair/Northport hoiti kaupasta tiedottamisen oli täysin ala-arvoinen. Veikkaan ettei juuri ketään entistä finnairilaista kiinnosta työskennellä 2000-luvun orjakauppafirman palveluksessa...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnairin siirtämistä kuormaajista yli 200 jäänyt sairauslomalle

 

8.12. - 08:42 (Luotu: 07.12. - 21:33)

 

Finnairilta Barona-yhtiön palvelukseen siirretyistä, viime viikolla lakkoilleista noin 500:sta lentokenttätyöntekijästä lähes puolet on sairauslomalla.

 

- Osuus on varmaankin 45-50 prosenttia. Syyt ovat moninaisia, toteaa johtaja Lassi Määttä henkilöstöpalveluyritys Baronasta.

 

Kyseiset Helsinki-Vantaan lentoaseman kuormaustyöntekijät ja matkatavaroiden käsittelijät lakkoilivat viime viikolla vastalauseeksi Finnairin liiketoimintakaupalle. Lakko päättyi perjantaina.

 

Baronan konsernijohtaja Markus Oksan mukaan työntekijöiden joukossa pelataan kovaa peliä.

 

- Siellä on 20-30 työntekijän ryhmä, joka painostaa muita siihen, että töihin ei saa tulla, vaikka ei ole lakkoakaan, hän sanoo.

 

Oksa vakuuttaa, että henkilöillä on kova tarve tehdä töitä. Työntekijöitä Finnairilla edustanut pääluottamusmies Pekka Kähkönen taas sanoo, etteivät Baronan miljonäärit tunne "hänen poikiaan" ollenkaan.

 

- Poissaolot kertovat, kuinka syvälle väki on vetänyt herneen nenäänsä tästä ulkoistamisesta. Taustalla on mielipahaa ja psyykkistä pahoinvointia.

Aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaakohan Northportin miehenkään mennä etukäteen kehumaan näin:

 

Jos uusi työtaistelu alkaa, viimeviikkoinen kaaos ei tule toistumaan. Olemme valmistautuneet mahdollisuuteen lisätyövoimalla ja järjestämällä organisaatiotamme uudelleen

 

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/12/iau_paattaa_uusista_tyotaistelutoimista_1247896.html

 

.. ei varmaankaan katsota tuota hyvällä IAU:n kohta alkavassa kokouksessa. Huomatkaa, että nimenomaan Northport myi pois 500 työntekijäänsä ja on nyt hankkinut lisätyövoimaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailualan unioni joutuu maksamaan 13 000 euron sakot Helsinki-Vantaan viimeviikkoisesta lakosta. Työtuomioistuin on määrännyt liiton maksamaan tämän verran hyvitystä työnantajia edustavalle Palvelualojen toimialaliitolle. Sakot määrättiin työrauhavelvollisuuden rikkomisesta. Runsaat 500 maapalvelutehtäviä hoitavaa IAU:n jäsentä oli pois töistä maanantaista perjantaihin.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatko työntekijät kuitenkin sitten allekirjoittaneet työsopimukset Baronan kanssa? Ts, onko olemassa työvelvoitetta?

 

Ovat käsittääkseni kirjoittaneet työsopimuksen Northportin kanssa, joten jos uutisointi pitää paikkansa ja vanhoina työntekijöinä siirretään, ei uuden työsopimuksen allekirjoittamisella mikään kiire ole. Ainakaan se ei lopeta työvelvoitetta, saati sitten oikeuta laittomiin korpilakkoihin.

On minutkin muutamaan kertaan myyty ja sopimukseen ollaan päästy joskus nopeammin, joskus hitaammin.

Sinänsä kysymyksesi on varsin paljastavan kaksinaismoralistisen asenteensa vuoksi - pitää olla allekirjoitettu työsopimus että työvelvoite on olemassa - mutta auta armias jos tilanne on sellainen että suullisesti on jotain sovittu niin sillähän mennään maailman tappiin niin pitkään kun työntekijä sattuu olemaan saamapuolella vaikka se varsinainen paperi muuta sanoisikin. Työnantajalla ei ole kuin velvollisuuksia ja vastuita ja työntekijät saavat koska tahansa pistää kaiken ranttaliksi jos nyt vaan siltä sattuu tuntumaan?

 

Ilmailualan unioni joutuu maksamaan 13 000 euron sakot Helsinki-Vantaan viimeviikkoisesta lakosta.

 

Tuosta summasta puuttuu vähintään yksi nolla, lisäksi aiheutuneet välittömät tappiot pitäisi myös korvata.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

työntekijät saavat koska tahansa pistää kaiken ranttaliksi jos nyt vaan siltä sattuu tuntumaan?

 

Työntekijäthän eivät saa taistella työpaikkojensa edestä...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku voitaisiin pakottaa tulemaan uudelle omistajalle duuniin, niin silloin kyseessä olisi orjakauppa. Kyseessä nyt ei kuitenkaan ole muuta kuin "me ei tulla duuniin näillä ehdoilla". Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailualan unioni joutuu maksamaan 13 000 euron sakot Helsinki-Vantaan viimeviikkoisesta lakosta. Työtuomioistuin on määrännyt liiton maksamaan tämän verran hyvitystä työnantajia edustavalle Palvelualojen toimialaliitolle. Sakot määrättiin työrauhavelvollisuuden rikkomisesta. Runsaat 500 maapalvelutehtäviä hoitavaa IAU:n jäsentä oli pois töistä maanantaista perjantaihin.

 

aamulehti

 

Ilmeisesti ne oikeat korvaukset haetaan muualta kuin työtuomioistuimesta?

Mikalle tsemppiä jaksamiseen.

Pelataan samoilla säännöillä, niin on edes teoreettiset mahdollisuudet muuhunkin kuin tappioon.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovat käsittääkseni kirjoittaneet työsopimuksen Northportin kanssa, joten jos uutisointi pitää paikkansa ja vanhoina työntekijöinä siirretään, ei uuden työsopimuksen allekirjoittamisella mikään kiire ole.

 

Koska ilmeisesti et sitä tehnyt, lue Tatun kirjoitus tästä, erityisesti ne siirtyviin työsopimuksiin ja niistä johtuviin etuihin liittyvät kohdat ja vertaa omaan kirjoitukseesi.

 

Korpilakkoihin ja niiden oikeutuksiin en ota kantaa. Kivulias prosessi tulee olemaan puolin ja toisin joka tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään