Juhani Hämäläinen

Finnair varoittaa peruutuksista ja myöhästymisistä

677 viestiä aiheessa

Onko kentällä epämääräistä tilapäistyövoimaa? Epäilen.

 

 

On. Jos lentokoneiden kuormausta hoitavat kuormaukseen osallistuu henkilöitä, joille ei ole myönnetty virallista lentokentän asematason kulkulupaa, taitaapi kyseessä olla aikalailla epämääräinen tilapäistyövoima.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja minä kun luulin, että kun lakkoa tai seisausta ei tänään tullutkaan, niin antikliimaksi iskisi ja keskustelu olisi lässähtänyt kasaan. Onpas yllättävää.

 

Antikliimaksifiiliksen piristämiseksi olin jo valmiiksi riimittänyt uuden kipaleenkin  ;) sen nimeksi tulikin "Matkatavarankäsittelijän iloisempi lakkohumppa"  8)

 

.. mutta säästetään se siihen asti, kunnes lakko tosiaan alkaa. Vai haluatteko kuulla heti?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja minä kun luulin, että kun lakkoa tai seisausta ei tänään tullutkaan, niin antikliimaksi iskisi ja keskustelu olisi lässähtänyt kasaan. Onpas yllättävää.

 

Antikliimaksifiiliksen piristämiseksi olin jo valmiiksi riimittänyt uuden kipaleenkin  ;) sen nimeksi tulikin "Matkatavarankäsittelijän iloisempi lakkohumppa"  8)

 

.. mutta säästetään se siihen asti, kunnes lakko tosiaan alkaa. Vai haluatteko kuulla heti?  :P

 

Jos saa pyytää, niin anna niiden sun väsyneiden jenkkojes olla jo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä herää kysymys. Mikäli lentoyhtiöt ovat tuoneet omat laukkulassensa, ovatko he olleet merkattuna koneen henkilökuntaan. Näin ollen he kyllä voivat laukut lastata, mutta kuka ne tuo koneelle? Matkatavaroitten käsittelytiloihin heillä ei ole asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä herää kysymys. Mikäli lentoyhtiöt ovat tuoneet omat laukkulassensa, ovatko he olleet merkattuna koneen henkilökuntaan. Näin ollen he kyllä voivat laukut lastata, mutta kuka ne tuo koneelle? Matkatavaroitten käsittelytiloihin heillä ei ole asiaa.

 

Hommahan on pääpiirteissään niin, että jos lentokentän ns. 'air sidella' meinaa töitä paiskia ja siellä ylipäänsä kuljeskella (laukkuja heittämässä tai ei), niin siihen vaaditaan poliisiviranomaisen myöntämä kulkulupa. Jos tällaista virallista ID:tä ei ole, niin eipä sinne kentän platalle hirveästi ole asiaa. Jos joku päästää aitojen sisäpuolelle turvatarkastamattoman, kulkuluvattoman henkilön tekemään töitä, niin että siinä syyllistyy jo melkomoisen suureen ja kaltevaan pinoon rikkeitä, josta seuraa erinäinen määrä sanktioita ja putkaalinnaavankeutta. Kaikille rikkeeseen osallistuneille osapuolille.

 

Ja mitä tulee allaolevaan linkkiin, tsekkiläiset on varmaan hoitaneet paperityöt kuntoon kulkilupien puolesta. Juu, tai sitten on se toinen vaihtoehto että eivät ole.

 

http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2009/12/08/ulkomaiset-lentoyhtiot-tuovat-jo-omat-laukunkasittelijat/200925212/12

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/2071698.html

Muutamia turvarikkomuksia lentokentällä lakon aikana

 

Helsinki-Vantaan lentokentän johto kiistää työntekijäpuolen väitteet, joiden mukaan turvamääräyksiä olisi rikottu Ilmailualan Unionin lakon aikana.

 

KAI HIRVASNORO

kai.hirvasnoro@kansanuutiset.fi

 

  TULOSTA

JAA LINKKI

Finnairin maapalveluyhtiön Northportin ostanut Barona rikkoo lentokentän turvallisuusmääräyksiä. Näin väittää Kansan Uutisille asematasotyöntekijä, joka haluaa pysyä nimettömänä.

 

Työskentely lentoasemilla on luvanvaraista ja tiukkaan säädeltyä. Luvan saaminen edellyttää poliisin suppeaa turvaselvitystä sekä Finavian sähköistä turvallisuuskoulutusta.

 

Pelkällä nimellä saa huoltoluvan. Sillä saa suorittaa turvavalvotulla alueella nopeita huolto-operaatioita vartiointiliikkeen edustajan ollessa koko ajan näköetäisyydellä. KU:hun yhteyttä ottaneen työntekijän mukaan työnseisauksen aikana Helsinki-Vantaalla on ollut töissä kymmenittäin Baronan paikalle tuomia ihmisiä, ”joille ei mitenkään ole voitu saada asianmukaisia kulkulupia.”

 

Hänen mukaansa koko työnseisauksen ajan ja sen jälkeenkin öisin sekä matkatavara-aulassa että asematasolla on työskennellyt suuri määrä henkilöitä pelkällä huoltoluvalla ilman saattajaa.

 

Tehostettu valvonta käynnissä

Lentoaseman toimintaa valvovasta ilmailuhallinnosta kerrotaan Kansan Uutisille, että työnseisauksen aikana valvontaa on tehostettu.

 

– Joitain pieniä puutteita on havaittu, mutta niihin ollaan tietysti reagoitu heti ja vaadittu lentoaseman pitäjältä korjausta asiaan, kertoo ylitarkastaja Arja Pulliainen ilmailuhallinnosta.

 

Hänen mukaansa puutteita on ollut muutamia, mutta ei kymmeniä. Tapaukset ovat sellaisia, joissa henkilö on liikkunut ilman saattajaa alueella, johon hänellä ei ole lupaa.

 

Lentoasematyöntekijä kertoo, että kun ilmailuviranomaiset kyselivät lupia asematasolla ja matkatavara-auloissa, Barona lähetti työntekijöitään kotiin. Virka-ajan päätyttyä yhtiön johto haki töihin lisää henkilöitä, joilla oli täysin uudennäköinen vierailijalupa. Niistä puuttui sekä henkilön itsensä että saattajan nimi.

 

Kaikki turvamääräykset voimassa

Ylitarkastaja Arja Pulliaisen mukaan valvovalla viranomaisella ei ole tällaisesta tietoa.

 

– Meidän havaitsemamme puutteet ovat hyvin pieniä. Niillä ei ole mitään vaikutusta ilmailun turvallisuuteen, hän kertoo.

 

Pulliainen korostaa, että poikkeustilanteesta huolimatta kaikki turvamääräykset ovat voimassa eikä niistä ole poikkeuksia.

 

Maapalveluyhtiö Northportin ostaneen Baronan toimitusjohtaja Markus Oksa ei pidä mahdollisena, että turva-alueella liikkuisi asiattomia henkilöitä.

 

– Huhuja ja juttuja liikkuu ihan laidasta laitaan, hän kommentoi.

 

Markus Oksa kertoo, että vaativiin töihin lakkolaisia korvaamaan on tuotu työntekijöitä Euroopan lentokentiltä. Osa lentoyhtiöistä tuo omat kuormaajat mukanaan.

 

Helsinki-Vantaan -lentoaseman johtaja Juha-Pekka Pystynen kertoo, ettei valvonnassa ole havaittu väärinkäytöksiä.

 

– Ainahan rikkeitä tapahtuu. Täällä on 20 000 työntekijää ja 1 300 yritystä. Vaikka on minkälaiset liikennesäännöt, niin aina joku ajaa päin punaisia, Pystynen vertaa.

 

– Henkilöstö menee näille alueille aina turvatarkastusten kautta. Kyllä meidän järjestelmämme on aika lailla aukoton, hän vakuuttaa.

 

Finnairin oudot kiitokset

Lentokenttätyöntekijä on tilanteeseen tyytymätön. Hän muistuttaa, että Helsinki-Vantaa valittiin äsken matkatavaroiden käsittelyn osalta maailman parhaaksi lentoasemaksi. Tästä on pitkälti kiittäminen entisiä Northport Oy:n työntekijöitä, ”jotka ovat täysin riittämättömästä infrastruktuurista ja jatkuvista säästöpaineista huolimatta hoitaneet työnsä huolella ja ammattitaidolla.”

 

Hän pitää outona Finnairin tapaa kiittää joustamisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hommahan on pääpiirteissään niin, että jos lentokentän ns. 'air sidella' meinaa töitä paiskia ja siellä ylipäänsä kuljeskella (laukkuja heittämässä tai ei), niin siihen vaaditaan poliisiviranomaisen myöntämä kulkulupa. Jos tällaista virallista ID:tä ei ole, niin eipä sinne kentän platalle hirveästi ole asiaa. Jos joku päästää aitojen sisäpuolelle turvatarkastamattoman, kulkuluvattoman henkilön tekemään töitä, niin että siinä syyllistyy jo melkomoisen suureen ja kaltevaan pinoon rikkeitä, josta seuraa erinäinen määrä sanktioita ja putkaalinnaavankeutta. Kaikille rikkeeseen osallistuneille osapuolille.

 

Höpö höpö.

 

Lentoaseman turvavalvotulle alueelle kulkuoikeuden myöntää Ilmailuhallinto, ei poliisiviranomainen. Ilmailuviranomaisen on kylläkin kulkuoikeuden myöntämiseksi hankittava joko perusmuotoinen tai suppea turvallisuusselvitys poliisilta asian käsittelemiseksi (IL 104 §).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö.

 

Lentoaseman turvavalvotulle alueelle kulkuoikeuden myöntää Ilmailuhallinto, ei poliisiviranomainen. Ilmailuviranomaisen on kylläkin kulkuoikeuden myöntämiseksi hankittava joko perusmuotoinen tai suppea turvallisuusselvitys poliisilta asian käsittelemiseksi (IL 104 §).

 

Höpö höpö, voitko yhtään enempää takertua lillukanvarsiin tai rakastella välimerkkiä? Ja kun kerran aloit höpöttämään, niin onkohan tekstissäni jotain muuta, mikä ei mielestäsi pidä paikkaansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä tässä taannoin vaatimuksena oli joko suomen kansalaisuus tai 5-vuotta suomessa asumista. Tiettyjä poikkeuksia on ollut matkan aikana, esim viidakkojetin brassi inssit. Niin joo ja luvat myöntää tietääkseni Finavia, ei turvallisuushallinto joka tosin tekee tarkastusiskuja kentällä(myöskin siitä, että pitääkö henkilö id:tä esillä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen saanut käsityksen, että Barona olisi ollut välittömästi leikkaamassa näitä olemassaolleita etuuksia, joita henkilöstöllä on." kirjoittaa Tatu. Minulla ei sellaista käsitystä ole enkä ole myöskään uutisoinnista sellaista kuvaa saanut.

 

Tämä uutisointihan pohjautuu tahalliseen harhaanjohtamiseen. Ne edut, joita työntekijät ovat saaneet suoraan lentoyhtiökonsernin työntekijöiden muodossa yhtiön kautta, ovat tietenkin mennyttä kauraa. Osa lyhyellä siirtymäajalla, osa samantien. Baronanhan niitä ei toki leikkaa, muttei niitä kuitenkaan ole enää henkilöstöllä käytössään. Kävin tuossa viime viikolla lääkärissä. Erityisesti sekä vastaanottovirkailija että myös lääkäri muisti tiedustella, että enhän vain ollut sitä Northportin porukkaa. Sairaskassa kun ei ole enää heistä kiinnostunut.

 

Samoin kyllä hämmästyttää tuo lupapolitiikka. Kentällä työskentelevien ihmisten lupia uudistettiin tuossa joku vuosi sitten. Suppea turvallisuusselvitys kesti silloin monta viikkoa. [huumor] Ulkomaalaisten kohdallahan se on aivan varmasti vieläkin nopeampaa... [/huumor]. Ajoluvan saaminen koulutuksineen on tavannut olla vähintään kuukauden projekti, yleensä pidempi. DGR-koulutustakaan ei saane sekunnissa. Rohkenen syvästi epäillä esim. tsekkiläisen henkilökunnan kykyä suorittaa turvakoulutus verkko-opintoina - ainakin minä tein sen suomeksi.

 

Sen paremmin kritisoimatta tai puolta ottamatta hämmästellen...

 

Niin joo, sitten oli vielä se yksi kommentti, joka päättyi suunnilleen "tästähän nyt ei kahta sanaa ole". Ihan yleisenä havaintona tuo tai jonkinasteiset synonyymit samalle ajatukselle tapaavat kertoa esittäjänsä täydellisen tietätämättömyyden tuomasta itsevarmuudesta, joka on useimmiten johtanut myös täysin virheelliseen johtopäätökseen.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä tässä taannoin vaatimuksena oli joko suomen kansalaisuus tai 5-vuotta suomessa asumista. Tiettyjä poikkeuksia on ollut matkan aikana, esim viidakkojetin brassi inssit. Niin joo ja luvat myöntää tietääkseni Finavia, ei turvallisuushallinto joka tosin tekee tarkastusiskuja kentällä(myöskin siitä, että pitääkö henkilö id:tä esillä)

 

On siis pakko esittää kysymykset: Miten Barona on voinut tuoda esim. baltiasta epämääräistä tilapäistyövoimaa työskentelemään kentälle? Onko Finavia myöntänyt tälle tilapäistyövoimalle tarvittavat luvat voimassolevan menettelyn mukaisesti? Onko Helsinki-Vantaan lentokentän turvallisuus tai lentoturvallisuus vaarantunut tilapäistyövoiman takia?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On siis pakko esittää kysymykset: Miten Barona on voinut tuoda esim. baltiasta epämääräistä tilapäistyövoimaa työskentelemään kentälle? Onko Finavia myöntänyt tälle tilapäistyövoimalle tarvittavat luvat voimassolevan menettelyn mukaisesti? Onko Helsinki-Vantaan lentokentän turvallisuus tai lentoturvallisuus vaarantunut tilapäistyövoiman takia?

Juha

 

Pahapa tuosta on varmuudella mennä sanomaan muuta kuin, että työskenteleepä kentällä kuka tahansa kenen tahansa palveluksessa, niin kulkulupa on oltava. Jos siellä on jotain ulkomailta tullutta tilapäismaapalveluporukkaa töissä esim. "VISITOR"-lappu rinnuksissaan niin jokainen voi muodostaa mielipiteensä siitä, onko lentokentän turvallisuus vaarantunut vai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä tässä taannoin vaatimuksena oli joko suomen kansalaisuus tai 5-vuotta suomessa asumista.

 

Kuvittelisin et tätä nykyä se on EU-kansalainen, ainakin näin noissa EFHK:n turvatarkastaja rekryissä oli, en sitten tiedä päteekö eri säännöt sisä- ja ulkoalueille lentoasemilla...

 

Itse lakkoiluun ja kaikkeen muuhun hässäkkään kommenttina, olen työskennellyt vuokrafirmassa ja kyllä, se oli p*rseestä... Työntekijöitä pompoteltiin välillä hyvinkin mielivaltaisesti ja muutenkin otti päähän työvuorojen jatkuva "eläminen", eli siis vuoroja saatettiin muuttaa jollain ihme säännöillä 3 vuorokautta ennen vuoron alkua, joka oli kyllä tessin mukaan laillista, olisin sen ymmärtänyt jos kyseessä olisi ollut kerta tai kaksi, mutta kun sitä tehtiin alituisesti. Suunnittele siinä sitten esim. omaa elämää 2 viikkoa eteenpäin  :thmbdn:

 

Finnairin toiminta on myös mielestäni hieman ala-arvoista siinä mielessä että työntekijöille ilmoitetaan noin vain "Ootte muuten sit huomenna ihan eri firman palkkalistoilla"... Oisivat edes jotain varoitusta antaneet.

 

IAU:n toiminta oli mielestäni myös ala-arvoista. Olisivat sietäneet saada 130000 euron tai vaikka 1,3 miljoonan sakot minun puolesta. Laiton lakko on laiton lakko. Jos asiat olisi hoidettu viisaasti ja lakko olisi toteutettu laillisesti olisi sympatiat varmasti kansalla ainakin hieman enemmän työntekijöiden puolella, toki aina joku nillittää siitä kuinka kerran viiten vuoteen toteutettava kanarian matka meni ahneiden fisnkiläisten takia pilalle. Kaiken tukeni annan työtä suorittavalle osapuolelle, toivottavasti tästä asiat kirkastuu, mutta itse liiton pampuille sanoisin, nyt taisitte pojat mennä perse edellä puuhun.

 

Koko sopassahan on kyse mielestäni Finnairin imagosta, haluttiin säilyttää hyvä julkisuuskuva, väistämättömiä irtisanomisia tulossa, ulkoistetaan niin ei tarvitse irtisanoa itse. Katsokaapa nyt miten kävi, oisko kannattanu edes hetki miettiä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin toiminta on myös mielestäni hieman ala-arvoista siinä mielessä että työntekijöille ilmoitetaan noin vain "Ootte muuten sit huomenna ihan eri firman palkkalistoilla"... Oisivat edes jotain varoitusta antaneet.

 

Pörssitiedote 12.11.2009 kertoi näin:

Finnair-konserniin kuuluva maapalveluyhtiö Northport selvittää loppuvuoden 2009

aikana mahdollisuutta organisoida uudelleen matkatavara-aula- ja

asematasopalvelujaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Tämän vuoksi Northport on

tehnyt aiesopimuksen Barona-konsernin kanssa.

Northport pyrkii järjestelyihin, joilla tavoitellaan tehokkuutta ja merkittäviä

kustannussäästöjä maapalvelutoiminnoissa yhteistyön kautta. Selvityksen

taustalla on myös Helsinki-Vantaan uusi matkatavarankäsittelyterminaali, jonka

arvioidaan vähentävän Northportin työntekijätarvetta tulevaisuudessa. Northport

etsii toimintatapaa, jolla työntekijöille voidaan tarjota kokoaikaista työtä ja

minimoida työvoiman vähentämistarve. Aula- ja asematasotehtävissä on noin 550

henkilöä.

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200911120000446215.html

 

jos tuo ei riitä "varoitukseksi" niin mikä sitten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pörssitiedote 12.11.2009 kertoi näin:http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?&Id=hex_200911120000446215.html

 

jos tuo ei riitä "varoitukseksi" niin mikä sitten?

 

No vaikka tiedote suoraan maapalveluhommissa oleville? Sähköpostihan on keksitty.

 

Eikä mitään tällaista säälittävää 'onhan se mainittu siellä meidän pörssitiedotteessa, joka on netissä kaikkien luettavana'-tyylistä piilovittuilua. Montako rivityöntekijää sadasta lukee pörssitiedotteita, noin niinku oikeasti ? No voihan tuossa sitten paskat housussa näsäviisastella, että kannattaisko lukea niitä pörssitiedotteita. Kannattaiskohan ennemmin tiedottaa ihmisille asioista, saattaisi jokunen väärinkäsitys jäädä syntymättä...ehkä.

 

On se taitolaji tuo tiedottaminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihen on vaikea ottaa kantaa miksei maapalvelussa lueta emoyhtiön pörssitiedotteita tai muita viestintävälineitä kuten sanomalehtiä.

 

Missäs nämä luottamusmiehet olivat kun panttasivat tietoa jos ei kukaan kertonut mitä oli tulossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No vaikka tiedote suoraan maapalveluhommissa oleville? Sähköpostihan on keksitty.

 

Eikä mitään tällaista säälittävää 'onhan se mainittu siellä meidän pörssitiedotteessa, joka on netissä kaikkien luettavana'-tyylistä piilovittuilua. Montako rivityöntekijää sadasta lukee pörssitiedotteita, noin niinku oikeasti ? No voihan tuossa sitten paskat housussa näsäviisastella, että kannattaisko lukea niitä pörssitiedotteita. Kannattaiskohan ennemmin tiedottaa ihmisille asioista, saattaisi jokunen väärinkäsitys jäädä syntymättä...ehkä.

 

On se taitolaji tuo tiedottaminen.

 

Se on Northportin sisäinen- ja IAU:n tiedotus vastuussa työntekijöiden/jäsenten tiedottamisesta, ei pörssi tai Finnair. Isketään vielä syypäiden listalle yleensä ne pahimmat mokaajat: pääluottamusmiehet jotka istuvat samassa pöydässä säännöllisesti yhtiön johtajien kanssa pullakahveilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö, voitko yhtään enempää takertua lillukanvarsiin tai rakastella välimerkkiä? Ja kun kerran aloit höpöttämään, niin onkohan tekstissäni jotain muuta, mikä ei mielestäsi pidä paikkaansa.

 

Olet ihan itse opettanut minulle tämän kauniin tavan, viesteihini vastaamalla ja olennaisuuksiin puuttumalla.

 

No, se joka sinne alueen sisäpuolelle on tullut, syyllistyy sillä tulemisella lähinnä vain ilmaliikennerikkomukseen, josta saa vain sakot. Ja mikäli sillä henkilöllä on ollut vierailijakulkulupa ja se on ollut saatettu ja se on turvan kautta asianmukaisesti mennyt, niin mitä suuremmalla todennäköisyydellä se jää tuomitsematta myös ilmaliikennerikkomuksesta, vaikka joitain säädöksiä olisikin rikottu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihen on vaikea ottaa kantaa miksei maapalvelussa lueta emoyhtiön pörssitiedotteita tai muita viestintävälineitä kuten sanomalehtiä.

 

Missäs nämä luottamusmiehet olivat kun panttasivat tietoa jos ei kukaan kertonut mitä oli tulossa?

 

Ei sitä kukaan tiennyt ennen kun sopimus tehtiin 30. päivä. Vahvoja luuloja saattoi olla ja kyllähän IAU otti myös kantaa asiaan myös ennen tuota 30. päivää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä tässä taannoin vaatimuksena oli joko suomen kansalaisuus tai 5-vuotta suomessa asumista. Tiettyjä poikkeuksia on ollut matkan aikana, esim viidakkojetin brassi inssit. Niin joo ja luvat myöntää tietääkseni Finavia, ei turvallisuushallinto joka tosin tekee tarkastusiskuja kentällä(myöskin siitä, että pitääkö henkilö id:tä esillä)

 

Kulkuoikeuden myöntää Ilmailuhallinto, ja kun se on myönnetty, lentoaseman pitäjä antaa tarvittavat kulkukortit ja ajoneuvoluvat yms lentoasemalla liikkumiseen tarvittavat asiakirjat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihen on vaikea ottaa kantaa miksei maapalvelussa lueta emoyhtiön pörssitiedotteita tai muita viestintävälineitä kuten sanomalehtiä.

 

Missäs nämä luottamusmiehet olivat kun panttasivat tietoa jos ei kukaan kertonut mitä oli tulossa?

 

Tuskin kukaan tiesi mitä on tulossa. Vaikka tieto jostain aiesopimuksesta olisikin tiedotettu (mitä ei käsittääkseni tehty), tuskin kukaan pahimmissa painajaisissakaan osasi odottaa koko henkilöstön tiputtamista yön yli alimpaan kastiin. Luulenpa että siinä on tämän sopan perunat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hurjaa.  :o

 

Sellainen juttu, että jos edes luottamusmies ei osaa tai jaksa lukea oman konsernin pörssitiedotteita ja sieltä löytyviä omaa tehtäväaalaansa koskevia tärkeitä avainsanoja "uudelleenorganisointi" "Barona" ja vaikka nämä oliskin lukenut eikä vieläkään tajua mitä on meneillään ja mitä on tulossa, niin kannattaa vaihtaa niitä luottamusmiehiä nopeasti. Ja vaikka aiesopimus olisi Baronan kanssa rauennut, niin jotain muutoksia olisi ihan varmaan tulossa koska pää on saatu auki, niin siitä ihan varmasti jatketaan.

 

Onko ihan oikeasti näin että kentällä työntekijät eivät olleet kuulleetkaan Baronan tulosta sen jälkeen kun Finnair oli asian tiedottanut 12.11. ennen 30.11.??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellainen juttu, että jos edes luottamusmies ei osaa tai jaksa lukea oman konsernin pörssitiedotteita ja sieltä löytyviä omaa tehtäväaalaansa koskevia tärkeitä avainsanoja "uudelleenorganisointi" "Barona" ja vaikka nämä oliskin lukenut eikä vieläkään tajua mitä on meneillään ja mitä on tulossa, niin kannattaa vaihtaa niitä luottamusmiehiä nopeasti. Ja vaikka aiesopimus olisi Baronan kanssa rauennut, niin jotain muutoksia olisi ihan varmaan tulossa koska pää on saatu auki, niin siitä ihan varmasti jatketaan.

 

Sinä kun aiemmin olet mainostanut ettet "ay-pelleilystä" tykkää, niin nyt pääluottamusmiehet ovatkin sitten supermiehiä joilla on kristallipallot? Ja tiedotuksen ongelmat ovat heidän mokansa?  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihen on vaikea ottaa kantaa miksei maapalvelussa lueta emoyhtiön pörssitiedotteita tai muita viestintävälineitä kuten sanomalehtiä.

 

Katsos kun ne työntekijät ja luottamusmiehet tekevät töitä, sellaisia oikeita töitä, eivätkä ole tietokoneella lukemassa emoyhtiön pörssitiedotteita.

 

Kyllä firmassa on asiat pahasti pielessä jo johto luulee firman sisäisen tiedotuksen hoituvan pörssitiedotteiden välityksellä.

juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni luottamusmies tässä ay-sirkuksessa on se joka on työntekijöiden ja työnantajan välillä kontaktihenkilö sekä henkilö joka tietää hänet valinneiden työntekijöiden työsuhteelliset asiat ajankohtaisesti.

 

SAK kertoo luottamusmiehestä näin:

Luottamusmiehillä on paras tieto alasi ajankohtaisista asioista, kuten työehtosopimuksista ja työlainsäädännöstä.

 

Taitaa olla sitten hieman petraamista näissä(kin) asioissa siellä kentällä.

 

Katsos kun ne työntekijät ja luottamusmiehet tekevät töitä, sellaisia oikeita töitä, eivätkä ole tietokoneella lukemassa emoyhtiön pörssitiedotteita.

Luottamusmiehen työnkuvaa on nimenomaan ja hänelle on siihen annettu valtuudetkin eli hoitaa sitä luottamusmiehen työtä niiden "oikeiden" töiden ohella. Eihän hän muuten mikään luottamusmies olisikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään