Juhani Hämäläinen

Finnair varoittaa peruutuksista ja myöhästymisistä

677 viestiä aiheessa

Aikamoinen väite:

 

Laukkuja tahallaan vääriin koneisiin Helsinki-Vantaalla

 

Lauantai 9.1.2010 klo 11.21

Lentoliikenteen matkatavarasotkujen takana on Helsinki-Vantaan lentoaseman pahasti tulehtunut työilmapiiri.

 

STT:n haastattelemien kentän työntekijöiden mukaan mukaan Helsinki-Vantaalla on työntekijöitä, jotka eivät tee töitään kunnolla tai ovat ohjanneet matkatavarat välillä jopa tahallaan vääriin koneisiin.

 

Erityisesti matkatavarapalvelujen ulkoistus on tulehduttanut työntekijöiden ja työnantajan välit. Kärsijöiksi joutuvat lentomatkustajat, joiden lennot myöhästelevät ja matkatavarat liikkuvat miten sattuu.

 

Viralliseksi selitykseksi matkatavaravuorelle on tarjottu muun muassa huonoa säätä, mutta alan tuntevat ihmiset pitävät säätä tekosyynä.

STT

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010010910900626_uu.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo Iltalehden juttu pitää edes jossain määrin paikkansa (mikä Iltalehden tapauksessa ei toki ole mitenkään selvää), niin siinä tapauksessa pitää alkaa potkuja tippumaan työntekijöille, ja pian. Vaikka miten tyytymätön olet, niin kyllä silti työt pitää tehdä kunnolla. Jollei hommat tai ympäristö kiinnosta, niin sitten irtisanoudutaan itse, ei sabotoida muidenkin hommia.

 

Eipä sillä, omaa oksaansa työntekijät tässä(kin) sahaavat. Voipi olla melkoisen hankalaa saada uutta työpaikkaa, jos työtodistuksessa edellinen työpaikka on matkatavarankäsittelijänä  :thmbdn:. Viisas työnantaja pysyy kyllä erossa tuollaisista työntekijöistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänne Malagaan tuli muutama päivä sitten 4 tyttöä opiskelijaharjoitteluun. 3 (kolme) matkalaukkua oli hukassa. Kaksi löytyi seuraavana päivänä Lissabonista ja yksi Barcelonasta. Suuntahan oli suurinpiirtein oikea. Hyvä Finnair!

 

Ps. Ja uutinenhan perustui STT:n haastatteluihin ja uutislevitykseen. Ei siis yksin Iltalehden vika. Vaikka en tuota Nykäsfanien blokia luekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tämäkin yritys pääsi taas helpolla, tämän tasoiset sanktiothan suorastaan yllyttävät työnantajaa ryhtymään laittomuuksiin! ;)

Kuten ehkä aiemminkin olen sanonut, niin nämä rangaistukset pitäisi saada vastaamaan todellisia vahinkoja. Molemmin puolin.

 

Eli sopimusrikkomuksissa

* Työnantajan pitäisi korvata työntekijälle koituneet kustannukset täysimääräisinä (+ ehkä jotain bonusta vielä)

* Ammattiliiton pitäisi korvata yritykselle sopimusrikkomuksesta (esim. laittomasta lakosta) koituneet kustannukset täysimääräisenä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa kadota viimeisetkin sympatiat jos tuo Mannikaisen linkittämä uutinen pitää paikkansa. Spedet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa kadota viimeisetkin sympatiat jos tuo Mannikaisen linkittämä uutinen pitää paikkansa. Spedet.

 

Samaa mieltä. Käsittämätöntä toimintaa. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitäpä tässä ihmettelenkin kun tuolla Ilkan esittämässä kuvakysymyksessä on kaksi tägiä samalla numerolla ja vastauksissa puhuaan vielä kahdesta eri laukustakin ?

 

Kuvassa näkyvä 799/ jne. viitannee lentoon (BA799) ja päivämäärään. Kaikissa kolmessa laukussa oli omat numeronsa, tässä tapauksessa BA ja sitten 6-numeroinen luku. Nämä koodit eivät näy kuvassa.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa kadota viimeisetkin sympatiat jos tuo Mannikaisen linkittämä uutinen pitää paikkansa. Spedet.

 

Minun mielestäni tuossa STT:n jutussa on pääuutinen se miten alas työmoraali on vajonnut. Tuosta laukkujen viskomisesta vääriin osoitteisiin ei ole mitään todisteita ja kuulostaa hyvin paljon paisuneilta kahvitaukopuheilta.

 

Jos asiaa ajattelee tunteitaan pidemmälle, niin aika täydellinen, suorastaan likainen "työtaistelutoimi", ikävä kyllä. Lähes mahdoton todistaa, eikä itse asiassa tarvitse kuin levittää huhua, mutta takuuvarmasti vaikuttaa asiakkaiden mielipiteisiin - mikä on tässäkin ketjussa havaittu, osa alkoi välittömästi räkiä raivoaan  ::)

 

Vähän sama kuin jos joku antaisi iltikselle nimettömän juttuvinkin jonka mukaan HK:lla leviää huhu että työntekijät kusaisevat salaa makkaramyllyyn  ;D  jos samaan aikaan firma olisi ollut otsikoissa työtaisteluiden vuoksi huonontuneen moraalin vuoksi, taatusti sinisen lenkin myynti laskisi.

 

Taitaa ne suurimmat virheet olla jo tehty ja ottaa aikansa ennenkuin työmoraali paranee ja puheet vaikenee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahans. Ollaanko meilläkin otettu mallia ns. italialaisesta lakosta. Tehdään siis sinne päin?

 

Mm. Fiatin tehtailla tätä harrastettiin aikanaan, ilmeisen ansiokkaasti, koska laatumielikuvaa on helppo tuhria mutta monin verroin vaikeampaa nostaa takaisin ylös. Omaan nilkkaan se keppi kuitenkin usein lopulta lyö, tavalla tai toisella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahans. Ollaanko meilläkin otettu mallia ns. italialaisesta lakosta. Tehdään siis sinne päin?

 

Mm. Fiatin tehtailla tätä harrastettiin aikanaan, ilmeisen ansiokkaasti, koska laatumielikuvaa on helppo tuhria mutta monin verroin vaikeampaa nostaa takaisin ylös. Omaan nilkkaan se keppi kuitenkin usein lopulta lyö, tavalla tai toisella.

 

Ehkä Fiat vertauksessa on jotain samaa matkatavarakeissin kanssa. Fiatin johtoryhmä teki aikoinaan melkoisen munauksen alkaessaan käyttää konsernin tuotteissa tietotaidon vaihdon yhteydessä venäläisiltä saamaansa heikkolaatuista terästä autojen koripellitykseen. Ruosteongelmat yhdistettynä sähkölaitteissa käytettyihin suojaamattomista abigoliitiimistä aiheutuneisiin murheisiin, aiheuttivat auton- ja yrityksen osakkeenomistajille varmasti monia unettomia öitä.

 

Kysymyksessä oli italialaisilta strateginen linjanvalinta, aivan kuten Finnairin laukkumiesten ulkoistaminenkin on.

 

Miten laukkujen pakkaaminen voi tulla halvemmaksi Finnairille, jos se ostaa palvelun vieraalta yritykseltä verrattuna siihen että sen palkkalistoilla olevat henkilöt tekevät sen? Tätä mä en oikein ymmärrä tässä ulkoistamisasiassa. Finnair joutuu maksamaan Baronalle työntekijöistä aiheutuvat kulut, siivun yhtiön toimihenkilöstöstä aiheutuvista kuluista sekä osuuden tavoitellusta liikevoitosta.

 

Suomessa on yhteistoimintalaki joka mahdollistaisi työvoiman määrän sopeuttamisen vallitsevaan työtilanteeseen, jostain syystä tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan enää haluttu käyttää.

 

topi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä Fiat vertauksessa on jotain samaa matkatavarakeissin kanssa. Fiatin johtoryhmä teki aikoinaan melkoisen munauksen alkaessaan käyttää konsernin tuotteissa tietotaidon vaihdon yhteydessä venäläisiltä saamaansa heikkolaatuista terästä autojen koripellitykseen. Ruosteongelmat yhdistettynä sähkölaitteissa käytettyihin suojaamattomista abigoliitiimistä aiheutuneisiin murheisiin, aiheuttivat auton- ja yrityksen osakkeenomistajille varmasti monia unettomia öitä.

 

Kysymyksessä oli italialaisilta strateginen linjanvalinta, aivan kuten Finnairin laukkumiesten ulkoistaminenkin on.

 

Miten laukkujen pakkaaminen voi tulla halvemmaksi Finnairille, jos se ostaa palvelun vieraalta yritykseltä verrattuna siihen että sen palkkalistoilla olevat henkilöt tekevät sen? Tätä mä en oikein ymmärrä tässä ulkoistamisasiassa. Finnair joutuu maksamaan Baronalle työntekijöistä aiheutuvat kulut, siivun yhtiön toimihenkilöstöstä aiheutuvista kuluista sekä osuuden tavoitellusta liikevoitosta.

 

Suomessa on yhteistoimintalaki joka mahdollistaisi työvoiman määrän sopeuttamisen vallitsevaan työtilanteeseen, jostain syystä tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan enää haluttu käyttää.

 

topi

 

 

Pelkään pahoin että kaikenmaailman yrityskonsultit ovat pilaamassa tätäkin, hienoa, yhtiötä. Kuten se on jo pilannut satoja muita yhtiöitä Suomessa. Tulee oikein ikävä Lundbergin Lefan aikoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelkään pahoin että kaikenmaailman yrityskonsultit ovat pilaamassa tätäkin, hienoa, yhtiötä. Kuten se on jo pilannut satoja muita yhtiöitä Suomessa. Tulee oikein ikävä Lundbergin Lefan aikoja.

 

No, tämähän onkin selvä juttu. Kun konsultti pyydetään paikalle, niin silloin yritysjohto tunnustaa julkisesti puuteensa osaamisessa ja kyvyttömyytensä hoitaa esilläoleva asia.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten laukkujen pakkaaminen voi tulla halvemmaksi Finnairille, jos se ostaa palvelun vieraalta yritykseltä verrattuna siihen että sen palkkalistoilla olevat henkilöt tekevät sen? Tätä mä en oikein ymmärrä tässä ulkoistamisasiassa. Finnair joutuu maksamaan Baronalle työntekijöistä aiheutuvat kulut, siivun yhtiön toimihenkilöstöstä aiheutuvista kuluista sekä osuuden tavoitellusta liikevoitosta.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ongelmana Finnairilla oli, että ruuhkahuippujen välillä ei matkatavaratyöntekijöille ollut tarjota muita hommia, vaan väki karrikoidusti "syljeksi kattoon" väliajat. Väkeä ei voinut vähentää, koska ruuhkahuipuilla piti kuitenkin olla tarpeeksi väkeä hoitamassa ne.

 

Barona taas voi tarjota muutakin tekemistä ruuhkahuippujen ulkopuolella. Jotta sopimuksessa olisi Finnairin kannalta järkeä, Finnair ilmeisesti maksaa Baronalle vain oikeasti tehdyistä tunneista eli maketaan juuri niistä miestyötunneista, milloin laukkuja oikeasti käsitellään. Tällöin soppari Baronan kanssa tulee hyvinkin todennäköisesti Finnairille halvemmaksi kuin henkilöstön omilla palkkalistoilla pitäminen.

 

Suomessa on yhteistoimintalaki joka mahdollistaisi työvoiman määrän sopeuttamisen vallitsevaan työtilanteeseen, jostain syystä tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan enää haluttu käyttää.

Eli suorat potkut osalle väestä olisi ollut parempi ratkaisu? Edelleen olen sitä mieltä, että työntekijöiden kannalta oli parempi päätyä Baronalle, vaikka sitten tekemään osan päivästä muitakin töitä, kuin tulla potkituksi pois YT-neuvotteluiden kautta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis kiva nähdä miten ( tosin tuskin niitä on edes tehty ) business case ja roi laskemat kusee nilkoille tässä.

 

On varmaan säästetty satatonnia ja maksettu siitä miljoonia. Pitkällä tähtäimellä, vuoteen 2213 mennessä varmaan balanssi on viivalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelkään pahoin että kaikenmaailman yrityskonsultit ovat pilaamassa tätäkin, hienoa, yhtiötä. Kuten se on jo pilannut satoja muita yhtiöitä Suomessa. Tulee oikein ikävä Lundbergin Lefan aikoja.

:laugh:

ps. En naura sulle Vesa.  Terveisiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, tämähän onkin selvä juttu. Kun konsultti pyydetään paikalle, niin silloin yritysjohto tunnustaa julkisesti puuteensa osaamisessa ja kyvyttömyytensä hoitaa esilläoleva asia.

 

Näinhän se homma etenee. Kun peli on menetetty niin konsultti, jolla ei ole mitään käsitystä mistään, paikalle ja homma taas etenee.  ;D

 

Konsultin virka on muuten aikas hyvä. "Mistään en tiedä mitään mutta neuvonpa vaan". Itse en ryhtyisi konsultiksi sillä hiukkasen on omanarvontuntoa, mitä lieneekään, mutta jotain rajaa. Terveisiä vaan kaikille konsulteille, keksikää ensin millä se valo sinne sisätilaan tuodaankaan vai säkillä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees,

 

Olen jo aiemmin kirjoittanut tällä foorumilla siitä mikä on saksalainen määritelmä konsultista: Henkilö joka tietää kaikki asennot, mutta ei ole koskaan itse nainut.

 

Ikävintä Finnairin, ei Northportin, "baronapäätösepisoodin" seurauksena on se, että myös muut "viattomat" Northportin händlingissä olevat asiakaslentoyhtiöt ovat saaneet kärsiä tästä tilanteesta.

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa on kaksi liikennettä "harrastavaa" yhtiötä, jolla ei viime aikoina ole mikään onnistunut. Toinen on Finnair ja toinen VR. Kummatkin ovat viime tapahtumista syyttäneet lumista talvea - talvella! Toisella karkaavat vaunut ja toisella törmäävät ajaneuvot, ja matkalaukkut kulkevat omia teitään. Mitäköhän seuraavaksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa kadota viimeisetkin sympatiat jos tuo Mannikaisen linkittämä uutinen pitää paikkansa. Spedet.

Sympatiat katosivat jo siinä vaiheessa laukunkäsittelijät aloittuvat laittoman lakkonsa. Töiden ulkoistamisia ja liikkeenluovutuksia on tehty iät ja ajat. Useimmiten niissä ei eivät entiset edut ainakaan parane. Puhun omasta kokemuksestani. Nykytilanteessa olisi syytä olla tyytyväinen siihen että töitä edelleen on ja palkka juoksee. Ja jos jollakin laukunkäsitteljällä on työmotivaatio heikentynyt, hän voi vapaasti vaihtaa alalle jossa motivaatio on korkeampi ja tehdä tilaa sellaisille jolle työ maittaa. Uskon että portilla on tulijoita.

Olen matkustellut kymmenillä lentokentillä euroopassa ja aasiassa. Vain kaksi kertaa on laukku jäänyt koneesta. Kumpikin tapaus sattui Helsinki-Vantaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees,

 

Olen jo aiemmin kirjoittanut tällä foorumilla siitä mikä on saksalainen määritelmä konsultista: Henkilö joka tietää kaikki asennot, mutta ei ole koskaan itse nainut.

 

 

Odottelen mielenkiinnolla miten kauan menee, ennenkuin äkkiä hoksataan, että ihan kaikkea ei ehkä kannata ulkoistaa, vaikka konsultit niin usein esittävät. Esimerkkinä Michelin-tähden saanut ravintola tuskin ryhtyy käyttämään reppurifirmaa tarjoilijoiden kohdallla. Jos sitä tulosta ryhdytään ruuvaamaan liiaksi, alkaa laatu taatusti kärsimään ja voidaan äkkiä olla ojan sijasta allikossa.

 

Se mitä tiedän erään työpaikan kohdalla, konsulttien esitykset ihan taatusti näyttävät hyvältä viivan alla. Mutta kun ei näillä ressukoilla ole minkäänlaista kuvaa siitä miten kokonaisuus toimii, ollaan äkkiä niin surkeassa tilanteessa, että mikään ei enää toimi. Ei työntekijöiden tarvitse olla niin lampaita, että pitäisi kaikkeen hölmöön pitäisi suostua kvartaaliorientoituneiden talousihmisten vaatimuksesta.

 

Sitä tulee vaan miettineeksi, että kuinka paljon Hesa-Vantaan maine hyvänä lentoasemana on ollut kiinni siitä, että matkalaukkuja on ollut lemppaamassa firmoihin sitoutunutta porukkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa näkyvä 799/ jne. viitannee lentoon (BA799) ja päivämäärään. Kaikissa kolmessa laukussa oli omat numeronsa, tässä tapauksessa BA ja sitten 6-numeroinen luku. Nämä koodit eivät näy kuvassa.  

 

Juu kyllä jokaisella repulla on ihan oma taginumero. Numero alkaa ensin interlinekoodilla, yleensä 0 tai 1 (voi olla muistaakseni myös 3 jossain tilanteessa.. ei muista) ja sitten lentoyhtiön koodilla AY=105. Perässä tulee sitten se oma taginumero. Jollain aikavälillä nämä numerot tietysti uusiokäytetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Odottelen mielenkiinnolla miten kauan menee, ennenkuin äkkiä hoksataan, että ihan kaikkea ei ehkä kannata ulkoistaa, vaikka konsultit niin usein esittävät. Esimerkkinä Michelin-tähden saanut ravintola tuskin ryhtyy käyttämään reppurifirmaa tarjoilijoiden kohdallla. Jos sitä tulosta ryhdytään ruuvaamaan liiaksi, alkaa laatu taatusti kärsimään ja voidaan äkkiä olla ojan sijasta allikossa.

 

Olisko sittenkin kannattanut ulkoistaa? ;)http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=12855 ja lopuksi kävi näin http://www.taloussanomat.fi/yrittaja/2009/01/14/hans-valimaki-luopui-luksusravintolastaan/20091021/137?offset=20

 

Finnairilla on vaan se ongelma että he joutuvat ruuvaamaan tulosta sen takia ettei Mr. konkurssi korjaa pottia kun taas joillakin firmoilla tulosta ruuvataan pörssikurssin ja johtajien bonusten vuoksi. Minusta ensimmäinen on hyväksyttävää mutta jälkimmäinen ei. Tietysti tyylistä voidaan keskustella aina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt sataa taas lunta ulkona, ovatkos laukut taas hukassa, sisällä, jossa ei pitäis lunta sataa.  ;D

 

"Helsingissä taitaa olla harvat hallit siellä, missä laukkuja käsitellään, kun lunta sataa sisään."   :laugh:

 

Taksikuskeilla riittänyt duunia laukkusuman purkamisessa

 

Ilta-Sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään