Juhani Hämäläinen

Finnair varoittaa peruutuksista ja myöhästymisistä

677 viestiä aiheessa

.. ei tullut henkilökunnalle yllätyksenä?

Pääluottamusmies sai työnantajalta tekstiviestin 30.11.2009 kello 12.33. Viestissä ilmoitettiin liikkeen luovutusta koskevien yhteistoimintaneuvottelujen alkavan vajaan puolen tunnin kuluttua kello 13. Yhteistoiminnasta yrityksissä annetun lain 7 luvun 41 §:n mukaan luovuttajan on annettava 1 momentissa tarkoitetut, hallussaan olevat tiedot henkilöstöryhmien edustajille hyvissä ajoin ennen luovutuksen toteuttamista. Liikkeen luovutus ja sen ajankohta tuli palkansaajapuolelle yllätyksenä. Liikkeen luovutuksen ajankohta oli yllätys myös sen takia, että aiesopimuksen mukaan loppuvuosi piti olla asiassa kartoitus- ja neuvotteluaikaa.

Tämä on siis vastapuolen näkemys asiasta. Tekstiviestillä  ;) kerrottiin, että teidät on myyty nyt  :-\

http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/48969.htm

Lisää lainausta edellisestä:

Barona Handling Oy on lisäksi 1.12.2009 jättänyt jäsenhakemuksen Palvelualojen Toimialaliitto ry:n hallitukselle. Barona Handling Oy ei ole aikaisemmin ollut järjestäytyneenä mihinkään työnantajaliittoon.

Toisinsanoen Barona Handling oli nopeasti pystyyn polkaistu yhden tarkoituksen firma, jolla ei ollut aikaisempaa toimintaa, mikä kaikki viittaa siihen, että ulkoistaminen toteutettiin salamavauhtia, meni sitten syteen tai saveen. Kuin sitten kävikin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisinsanoen Barona Handling oli nopeasti pystyyn polkaistu yhden tarkoituksen firma, jolla ei ollut aikaisempaa toimintaa, mikä kaikki viittaa siihen, että ulkoistaminen toteutettiin salamavauhtia, meni sitten syteen tai saveen. Kuin sitten kävikin.

No ei nyt ihan kuitenkaan ole perustettu 1.12.2009 vaan 11.9.2009

YTJ

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten polkaistaan nopeasti firma pystyyn? Ja jos jotain tehdään nopeasti onko siinäkin jotain mutistavaa? Onko yhden tarkoituksen firmassa jotain vikaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luonnollisesti tiettyä toimintaa varten perustetaan uusi yhtiö. Olisivatko matkalaukkujen kärrääjät ennemmin halunneet työnantajkseen Barona Hoiva Oy:n (perustettu 1992)?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Herrat nyt eivät halua nähdä asioiden yhteyttä ja asioiden kokonaiskuvaa.

Baronan omassa tiedotteessa ei alunperin mainittu Barona Handlingin olemassaoloa ollenkaan, vaan ilmoituksessa liiketoiminnan siirtymisestä mainitaan vain Barona, Barona Solutions ja Barona Group ja tiedotteessa annetaan ymmärtää kyse olevan nimenomaan "henkilöstöhallinnan" yritys eikä maapalveluja tuottava yhtiö, toisin kuin Heinonen sanoo blogissaan

http://www.barona.fi/ajankohtaista/144/

Jep, olin katsonut k-rekisteristä että Barona Handling on merkitty rekisteriin syyskuussa. Mutta miksi Barona olisi perustanut handlingyhtiön jolla ei ole ollut tähän mennessä mitään toimintaa, omasta aloitteestaan siis, ellei olisi jo sitä ennen ollut heillä tiedossa, että Finnair tulee ulkoistamaan ja nyt on sauma päästä bisneksiin? Siitä, että oli neuvoteltu ja tarjouksia pyydetty jo jonkin aikaa aikaisemmin vain Finnair/Northport "unohti" kertoa omille työntekijöilleen, paitsi sitten tekstiviestillä  ;) kun kaupat oli jo tehty, tämäkin siis toisin kuin Heinonen sanoo blogissaan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Barona olisi perustanut handlingyhtiön jolla ei ole ollut tähän mennessä mitään toimintaa, omasta aloitteestaan siis, ellei olisi jo sitä ennen ollut heillä tiedossa, että Finnair tulee ulkoistamaan ja nyt on sauma päästä bisneksiin?

Eiköhän se yleensä mene yritystoiminnassa siten, että ensin perustetaan yritys ja aloitetaan markkinoimaan/tarjoamaan sen palveluita toisille yrityksille tai kuluttajille. Eli yritys kyllä yleensä perustetaan omasta aloitteesta  :)

Ja vaikka olisi toisinkin päin, niin mitä sitten? Edelleenkään en ymmärrä, mistä tässä kiisteltiin. Kyseessä oli normaali yrityskauppa, joita Suomessa tehdään jatkuvasti. Työntekijöille kohdeltiin mielestäni hyvin, kun siirtyivät ilman irtisanomisia vanhoina työntekijöinä ostajan palvelukseen. Paljon tylymminkin olisi voitu tehdä.

Pitäisi pikku hiljaa alkaa sisäistämään, että yritystä johtaa toimiva johto, ei AY-liike tai "linjatyöntekijät". Ei minun tehtäväni ole yrittää johtaa firmaa, siellä on sitä varten ihan oikeat johtajat. Enkä kuvittele, että työntekijöille kerrotaan firman tulevaisuuden suunnitelmista kaikkea. Eikä pidäkään. Minulle maksetaan palkkaa tietyn tehtävän tekemisestä, se tehdään, ja loppujen lopuksi minulle on aivan sama, minkä firman nimi on palkkakuitissa.

Koska joku kohta kysyy, niin kyllä, olen ollut yrityksessä töissä, kun se on myyty. Minua on siirretty organisaatiosta toiseen toistakymmentä kertaa. Viime joulukuussa jopa kahdesti  :o. YT-neuvotteluissa olen ollut kohteena laskujeni mukaan kahdeksan kertaa kymmenen vuoden sisällä. Onko tuo haitannut minua? Ei. Ja jos alkaisi haittaamaan, niin sitten ottaisin lopputilin ja siirtyisin etsimään muita hommia. Työ on kuitenkin vain työtä, eikä koko elämä. Työtä tehdään, että voidaan elää sitä elämää työn ulkopuolella. Kuten olen aiemminkin sanonut, jos tuollainen kaataa maailman, niin on syytä vähän katsoa peiliin ja miettiä, onko elämän prioriteetit nyt ihan kohdallaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se yleensä mene yritystoiminnassa siten, että ensin perustetaan yritys ja aloitetaan markkinoimaan/tarjoamaan sen palveluita toisille yrityksille tai kuluttajille. Eli yritys kyllä yleensä perustetaan omasta aloitteesta  :)

Ja vaikka olisi toisinkin päin, niin mitä sitten? Edelleenkään en ymmärrä, mistä tässä kiisteltiin. Kyseessä oli normaali yrityskauppa, joita Suomessa tehdään jatkuvasti. Työntekijöille kohdeltiin mielestäni hyvin, kun siirtyivät ilman irtisanomisia vanhoina työntekijöinä ostajan palvelukseen. Paljon tylymminkin olisi voitu tehdä.

Pitäisi pikku hiljaa alkaa sisäistämään, että yritystä johtaa toimiva johto, ei AY-liike tai "linjatyöntekijät". Ei minun tehtäväni ole yrittää johtaa firmaa, siellä on sitä varten ihan oikeat johtajat. Enkä kuvittele, että työntekijöille kerrotaan firman tulevaisuuden suunnitelmista kaikkea. Eikä pidäkään. Minulle maksetaan palkkaa tietyn tehtävän tekemisestä, se tehdään, ja loppujen lopuksi minulle on aivan sama, minkä firman nimi on palkkakuitissa.

Koska joku kohta kysyy, niin kyllä, olen ollut yrityksessä töissä, kun se on myyty. Minua on siirretty organisaatiosta toiseen toistakymmentä kertaa. Viime joulukuussa jopa kahdesti  :o. YT-neuvotteluissa olen ollut kohteena laskujeni mukaan kahdeksan kertaa kymmenen vuoden sisällä. Onko tuo haitannut minua? Ei. Ja jos alkaisi haittaamaan, niin sitten ottaisin lopputilin ja siirtyisin etsimään muita hommia. Työ on kuitenkin vain työtä, eikä koko elämä. Työtä tehdään, että voidaan elää sitä elämää työn ulkopuolella. Kuten olen aiemminkin sanonut, jos tuollainen kaataa maailman, niin on syytä vähän katsoa peiliin ja miettiä, onko elämän prioriteetit nyt ihan kohdallaan.

Oliko sulla työpaikka tai työtehtävät muuttuneet paljonkin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliko sulla työpaikka tai työtehtävät muuttuneet paljonkin?

Tehtävät jonkin verran, mutta siis oman koulutustaustan sisällä mennään edelleen. Ei ole vielä tarvinnut muuntautua insinööristä myyjäksi  ;D Tosin olen kerran vaihtanut kyllä oman osaamisalueeni toisesta laidasta toiseen laitaan. Välillä ollut parisen vuotta esimiehenä ja tällä hetkellä taas en. Työpaikka, no miten sen haluaa ajatella. Aiemmin erillinen yhtiö, nyt osa paljon suurempaa yritystä.

Mutta jos ajat sitä takaa, että miten suhtautuisin työtehtävien totaaliseen muuttumiseen: Ei välttämättä haittaisi. En ainakaan tyrmäisi, ennen kuin olen kokeillut. Toki jos uudet tehtävät eivät kiinnosta, niin sitten irtisanoutuisin. Välillä ihan kurillani katselinkin paikkoja ihan erilaisilta firmoilta kuin tämä nykyinen. Vielä ei ole tullut lähdettyä, mutta missään tapauksessa en usko, että nykyisessä hommassa (tai välttämättä edes samassa yrityksessä) pysytään eläkkeelle saakka.

EDIT: Toki odotan/edellytän, että työnantaja toimii lakien ja tehtyjen työsopimusten mukaan. Kuten myös me työntekijät. Ja että palkka tulee ajallaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tehtävät jonkin verran, mutta siis oman koulutustaustan sisällä mennään edelleen. Ei ole vielä tarvinnut muuntautua insinööristä myyjäksi  ;D Tosin olen kerran vaihtanut kyllä oman osaamisalueeni toisesta laidasta toiseen laitaan. Välillä ollut parisen vuotta esimiehenä ja tällä hetkellä taas en. Työpaikka, no miten sen haluaa ajatella. Aiemmin erillinen yhtiö, nyt osa paljon suurempaa yritystä.

Mutta jos ajat sitä takaa, että miten suhtautuisin työtehtävien totaaliseen muuttumiseen: Ei välttämättä haittaisi. En ainakaan tyrmäisi, ennen kuin olen kokeillut. Toki jos uudet tehtävät eivät kiinnosta, niin sitten irtisanoutuisin. Välillä ihan kurillani katselinkin paikkoja ihan erilaisilta firmoilta kuin tämä nykyinen. Vielä ei ole tullut lähdettyä, mutta missään tapauksessa en usko, että nykyisessä hommassa (tai välttämättä edes samassa yrityksessä) pysytään eläkkeelle saakka.

EDIT: Toki odotan/edellytän, että työnantaja toimii lakien ja tehtyjen työsopimusten mukaan. Kuten myös me työntekijät. Ja että palkka tulee ajallaan.

Ymmärrän pointtisi. Toki itse olisin aikalailla hampaat irvessä jos vakituinen työsuhde matkatavarankäsittelijänä muuttuisi osa-aikaiseksi eri toimipisteiden välillä palloiluksi. Välillä käydään vähän Tikkurilan Itellalla lajittelemassa postia ja silloin kun työnantajalle sopii niin käydään tekemässä vähän sitä työtä johon on alunperin kirjoittauduttu. No mutta kukin tyylillään. Tuskin Sinuakaan haittaisi insinöörinä käydä välillä siinä lähiseudulla olevalla rekkakorjaamolla vaihtamassa jarrupaloja, saahan siitäkin palkan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikki eivät ole insinöörejä, eli olet saavuttanut mielestäsi ja koulutustasi vastaavan työpaikan, toimit siis vaikkapa merkonomin tehtävissä firmassa, asuntovelkaa xxxx määrän oravannahkoja, kolme lasta koulussa ja tradenomivaimosi Alepan kassalla.

Yrityksesi päättääkin ulkoistaa hommasi x firmalle ja sinusta tehdään hissipoika hotelli xx ään ja väliaikoina toimit pullonpalautuksessa K marketissa.Palkka vähenee 1/4 osa.

Lähdet sitten merkonomina hakemaan töitä vaikka kolme kertaa vuodessa kun tehtävät ei sovellu tai liksa ei riitä.Sopeuduttava on ja pätevä saa aina huippupaikan niinkö, asuntovelkakin on maksettava.

Miksi otit velkaa ja miksi sinulle ei aina löydy sopivaa työpaikkaa sopivalla palkalla?Toisilla tämä yhtälö onnistuu jonkin aikaa, toisilla ei koskaan, jotkut pinnistelevät per** verillä.

Omalta osaltani tuo työura on hoidettu, ihmettelen vain miten kepein eväin toisia rutataan, hellppoa olisi jos voisi aina vain jatkaa menestyksekästä uraa, työpaikkaa vaihtaen, haetaanko tänä päivänä vaihtokenkiä firmoihin, pyörivät jonkin aikaa mittapuvuissa ja pistävät putiikit selvitystilaan, seuraava ottaa saman teflon kaverin jonka kyvyt riittävät juuri nimen kirjoitukseen ja valittavaan hymyyn sekä sopertelevaan selitykseen.

Vastuuta minä kyselen kaikilta työtätekeviltä, näitähän johtajatkin ovat, pitäisi ainakin.

Niinpä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitähän sitten tapahtuu kun finnair oikeasti joutuu pakon edessä tekemään todellisia säästöjä ja toiminnan sopetusta. Mielenkiintoista nähdä mitä finnairita on jäljellä 5 vuoden kuluttua vai onko mitään, ehkä se hoitaa pienimuotoista suomen kotimaan liikennettä (siis helsinki-oulu) osana core SAS-ohjelmaa.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten polkaistaan nopeasti firma pystyyn? Ja jos jotain tehdään nopeasti onko siinäkin jotain mutistavaa? Onko yhden tarkoituksen firmassa jotain vikaa?

Sulla on niin paljon positiivista kerrottavaa tohon ulkoistamiseen, että suosittelen Sinulle välitöntä sopimuksen kirjoittamista Baronan kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jokohan ISS:llä ja IH:lla rustataan Finskille tarjousta?

Pääluottamusmiehellä reipas asenne

Ihan normaalin reipas. Ylityöt ja joustamiset ovat aina erikseen sovittavia asioita, eivät mitään työntekijöiden velvollisuuksia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitähän sitten tapahtuu kun finnair oikeasti joutuu pakon edessä tekemään todellisia säästöjä ja toiminnan sopetusta. Mielenkiintoista nähdä mitä finnairita on jäljellä 5 vuoden kuluttua vai onko mitään, ehkä se hoitaa pienimuotoista suomen kotimaan liikennettä (siis helsinki-oulu) osana core SAS-ohjelmaa.

Kai

Finnair säästää nyt ison kasan rahaa kun se ostaa x määrän matkatavarankäsittelijöitä 24/7 ajalle ja 3x määrää klo14-18 ajalle. Ennen se maksoi 4x 24/7. ;)

Ajatelkaa nyt kuinka kiva on olla tälläkin hetkellä yövuorossa kun seuraava purettava kone tulee 0600 ja lähtevä 0615. Kyllä mullakin menis perse penkkiin jos tämän 3h luppoajan tilalla joutuu vaikka itellalle postinlajitteluun. ;)

Ilpo: Tottakai ylityöt ja lisät on erikseen sovittavia ja MAKSETTAVIA asioita. Tuolla kommentilla oli vain sellainen ikävä sävy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Finnair säästää nyt ison kasan rahaa kun se ostaa x määrän matkatavarankäsittelijöitä 24/7 ajalle ja 3x määrää klo14-18 ajalle. Ennen se maksoi 4x 24/7. ;)

Ajatelkaa nyt kuinka kiva on olla tälläkin hetkellä yövuorossa kun seuraava purettava kone tulee 0600 ja lähtevä 0615. Kyllä mullakin menis perse penkkiin jos tämän 3h luppoajan tilalla joutuu vaikka itellalle postinlajitteluun. ;)

Ilpo: Tottakai ylityöt ja lisät on erikseen sovittavia ja MAKSETTAVIA asioita. Tuolla kommentilla oli vain sellainen ikävä sävy.

Niin siis kyllähän ne vuorot on aina jaettu ruuhkahuippujen mukaan. Tämä oli mm. osasyynä matkalaukkujen ruuhkautumisiin, kun iltakoneet tulivatkin yöllä ja platalla oli 1! siis 1! ryhmä hoitamassa kymmeniä koneita. Eli 3 henkilöä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, jos niistä saa SOVITTUA...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisi pikku hiljaa alkaa sisäistämään, että yritystä johtaa toimiva johto

Johtaa miten johtaa juu  :D Eiköhän joka puolelta ole annettu varsin selvästi ymmärtää, että johtajat johtivat tämän ulkoistamisoperaation ihan päin ns. ripsipiirakkaa  :thmbdn:

Tuolla toisessa ketjussa olin jo viime huhtikuussa tätä mieltä:

Henkilökohtainen mielipiteeni on jo pitemmän aikaa ollut, että hra Hienonen on erittäin väärä mies olemaan yhtiön johdossa, ja hänelle pitäisi antaa kenkää.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,90990.msg1038213.html#msg1038213

No, 15 tai 16 päivää vielä, niin asia on paketissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pystyykö kukaan valottamaan miksi vain laukkushowsta on tehty uutisenkeli ? (siis EI ankka)

Toki samalla palvelualalla on monia (satoja?) muitakin joilla ei ole mitään tekemistä laukkujen kanssa vaan ovat samassa jamassa ? Onko vain niin että karskeimmat jaksavat laittaa hanttiin, muut ovat helpommin alistuneet kohtaloonsa nykymaailmassa ?

-Tee sitä työtä mitä on tai etsi muualta, vai mitä ? -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pystyykö kukaan valottamaan miksi vain laukkushowsta on tehty uutisenkeli ? (siis EI ankka)

Toki samalla palvelualalla on monia (satoja?) muitakin joilla ei ole mitään tekemistä laukkujen kanssa vaan ovat samassa jamassa ? Onko vain niin että karskeimmat jaksavat laittaa hanttiin, muut ovat helpommin alistuneet kohtaloonsa nykymaailmassa ?

-Tee sitä työtä mitä on tai etsi muualta, vai mitä ? -

Jospa työnantajapuoli on vihdoin kyllästynyt ammattiyhdistysten-ja liittojen jatkuvaan kiristykseen joka on nostanut palkat yli sietorajan. Paperitehdas ja puunjalostuspuolella se on mennyt jo siihen että kun ei kerran jätkä nöyrry niin jätkä lähtee sitten kävelemään ja pannaan luukut kiinni. Myydään palvelut ja pelit ulkomaille ja katsotaan kenen p..se kestää merivettä. Kyllä se on niinkin että jos ei kerran tule tuottoa tarpeeksi niin mitä sitä kitkuttamaan.  Jospa China Airlines alkaa hoitelemaan kaukoidän lennot edullisemmin niin sou not, sanoisi eräs Nykänenkin. :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jospa työnantajapuoli on vihdoin kyllästynyt ammattiyhdistysten-ja liittojen jatkuvaan kiristykseen joka on nostanut palkat yli sietorajan. Paperitehdas ja puunjalostuspuolella se on mennyt jo siihen että kun ei kerran jätkä nöyrry niin jätkä lähtee sitten kävelemään ja pannaan luukut kiinni. Myydään palvelut ja pelit ulkomaille ja katsotaan kenen p..se kestää merivettä. Kyllä se on niinkin että jos ei kerran tule tuottoa tarpeeksi niin mitä sitä kitkuttamaan.  Jospa China Airlines alkaa hoitelemaan kaukoidän lennot edullisemmin niin sou not, sanoisi eräs Nykänenkin. :thmbdn:

Kirjoittamasi on muuten 100% valitettavasti totta. Tätä ei vaan ole lehdistö tai rämppärit vielä oivaltaneet. Matkustajapalvelupuoli kai sitten on , siellähän on muutenkin jo kaukoitäläisiä töissä pelkän palvelunkin vuoksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Matkustajapalvelupuoli kai sitten on , siellähän on muutenkin jo kaukoitäläisiä töissä pelkän palvelunkin vuoksi.

Mutta matkustamon puolella on se huono puoli, että jos palkkaa suomalaisia halvempia thaimaalaisia ja kiinalaisia, emojen liitto kyllä varmistaa, että palkataan myös kalliimpia korealaisia ja japanilaisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään