Sami Puro

Tulevia ilmailuohjelmia TV:stä ja radiosta

1 952 viestiä aiheessa

Monsieur Kavo Laurila lähetti tietoa muutamasta tulevasta ilmailuaiheisesta ohjelmasta, ja tässäpä teillekin tiedoksi:

 

 

TANTE JU   -   JUNNU TÄTI

 

YLE  TV  1

Perjantai  13.1.2006  kello 19.25-19.30

Erkki Tiihosen ja Kavo Laurilan TV-lyhytohjelma

 

Ilmailun historia elää. Vuonna 1936 valmistui Malmilla vieraillut Ju 52 –koneyksilö. Silloin alkoi myös lentoliikenne Malmin lentasemalle. Junnu pian mukana. Molemmat viettävät 70-vuotispäiväänsä 2006.

 

 

 

----------------

 

YLE RADIO 1

 

Toimittajat Kavo Laurila ja Erkki Tiihonen

Tekninen toteutus Eero Ikola, erikoistehosteet Antero Honkanen

 

Aluksi lentäminen oli ilmassa pysyttelyä. Pitenevä lentoaika mahdollisti matkalennon määränpäähän. Ennen mittarilentoa kartta ohjasi perille. Kun merta hamuttiin 4.000 km mantereen ja saaripisteen väliin, suunnistus ja paikannus todella vaikeu-tuivat. Elokuussa 1927 koeteltiin ohjaajaa, suunnistajaa ja konetta ylimittaan. Nykyturisti huitaisee mukavasti San Franciscosta Havaijille alle viidessä tunnissa -  kuudesosa silloisesta lentoajasta.

 

 

Ke 21.12.2005  kello 10.03-10.40   uusinta to 22.12.2005 kello 14.03-14.30

ENSIMMÄINEN  SUUNNISTUSLENTOKILPAILU   -  ALKUTOIMET  1/3

 

Tuntuu kuin Amerikan länsirannikko olisi elänyt ’Iloista 20-lukua’ muuta maailmaa väkevämmin. Ohjaajien taustoja olivat:  ensimmäinen maailmansota, posti- ja sirkuslento. Koneet hakivat vielä kelvollisia rakenteita ja ominaisuuksia. Havaijilla vaikuttava ananasruhtinas James Dole sai huiman ajatuksen. Kolme päivää Lindberghin Atlantin ylityksen jälkeen Dole julisti suunnistuslentokilpailun Amerikan mantereelta Honoluluun. Kilpailuaika vuosi elokuusta 1927 lähtien.

 

 

Ke 4.1.2006  kello 10.03-10.40   uusinta kello 22.05-22.45

ENSIMMÄINEN  SUUNNISTUSLENTOKILPAILU  –

NEULA  HEINÄSUOVASSA   2/3

 

James D. Dole ei saanut kilpailuun kahta aikakauden kuuluisinta lentäjää. Eivät

kiireiltään ehtineet Charles Lindbergh ja Richard Byrd, myöhemmin amiraali. Osanottomaksun suoritti 15 konekuntaa. Vasta käynnistynyt ilmailuviranomainen nimesi kilpailutoimikunnan, joka määräsi suunnistajan pakolliseksi. Onnettomuudet karsivat osanottajia.  Lähtökaareen ryhmittyi 8 konetta, joista lähtömenoissa kukistui puolet. Matkaan sonnustautui neljä konetta 16.8.1927.

 

 

Ke 11.1.2006  kello 10.03-10.40   uusinta kello 22.05-22.45

ENSIMMÄINEN  SUUNNISTUSLENTOKILPAILU – NYKYNÄKÖKULMA  3/3

 

Lähdön jälkeen kahdesta koneesta ei ole havaintoa. 4.000 km  merta, alle 30 lento-tuntia yön yli altistivat kahteen kohtalokkaaseen virheeseen: ohilentoon – osuma-haarukka 2.5 astetta - tai mittarittomana yölliseen syöksykierteeseen. Molemmat päätyivät mereen.- $ 25.000 kahmaisi Art Goebel; $ 10.000 Martin Jensen. Arvosteluryöpyn sai osakseen ananasjohtaja Dole. Menetykset kavahduttivat: 10 ihmishenkeä, 8 konetta. – Ilmailu vaati uhrinsa eikä Tyyni valtameri säälinyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... Täytyneepä ottaa nauhalle.

 

Saisikos tämän nastoitettuna? Tätähän voisi aina päivittää sitä mukaan kun tulee uusia ohjelmia, niin ei tarvitsisi aina luoda omaa topickia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Red Bull Air Race World Series käynnistyy Urheilukanavalla

 

http://www.urheilukanava.tv/doc/4957?style=

 

Ilmojen “F1”-sarjassa voiton ratkaisevat nopeus, taito ja tarkkuus

 

Urheilukanava esittää 19.12.2005 alkaen Red Bull Air Race World Series’n. Taitolennon maailmanmestari Peter Besenyin ideasta vuonna 2003 syntynyt uudenlainen, perinteisen taitolennon, nopeuslennon ja matalalla lentämisen yhdistävä kilpailusarja sisälsi vuonna 2005 yhteensä seitsemän osakilpailua kolmella mantereella. Ilmojen formulat ampaisevat Urheilukanavan taivaalle ensi kertaa 19.12. klo 18:30.

 

 

Yli 300km/h vauhdilla maata viistäen ja takaisin ylös taivaalle kiitäenRed Bull Air Race on kuin supersuurpujottelua taivaalla. Kilpailurata koostuu 4 – 6  läpilennettävästä,

ylhäältä auki olevasta portista. Porttipylonit ovat vain noin 20 metriä korkeat. Yli 300km/h nopeudella maksimissaan vain 14 metrin levyisten porttien läpi lähes maata viistäen lentävien pilottien tulee kiertää rata mahdollisimman nopeasti, ja tehdä samalla ennalta määrätyt taitolentoliikkeet.

Lajin vaativuutta lisäävät pilotteihin kohdistuvat g-voimat, jopa +/- 10 g. Kilpailussa ratkaisee ajan lisäksi myös tarkkuus. Virheistä taitolento-osuuksissa ja kontaktista helposti repeytyvästä materiaalista valmistettuihin portteihin tulee aikasakkoa.

Joissain kilpailuissa nähdään myös nk. ”touch and go”, eli laskeutuminen ja välitön nousu takaisin taivaalle.

 

Seitsemän kilpailua kolmella mantereella - maailman parhaiden pilottien tiukka taistelu Vuonna 2005 Red Bull Air Race World Series nähtiin Abu Dhabissa, Rotterdamissa, Itävallan Zeltwegissä, Irlannin Rock of Cashelissa, Englannin Longleatissa, Budapestissa ja San Franciscossa.

Visuaalisesti huikeissa maisemissa käydyt kilpailut tarjoavat pilottien henkeäsalpaavan taitolento-osaamisen lisäksi myös hienoja, mutta toisistaan poikkeavia kilpailupaikkoja aina Rotterdamin satama-alueesta Budapestin keskustaan ja San Fransiscon Golden Gaten edustaan.

Yhdeksän maailman parhaisiin kuuluvaa pilottia taisteli sarjan mestaruudesta tiiviisti San Fransiscon finaaliin saakka. Mukana on maailman- ja Euroopan mestareita sekä maailmankuuluja show-pilotteja.

 

Urheilukanavalla nähdään joulukuussa 26 minuutin kooste kaikista seitsemästä kilpailusta. Kilpailutapahtumien lisäksi koosteissa perehdytään uuden lajin sääntöihin ja yksityiskohtiin.

 

Vuoden 2005 Red Bull Air Race World Series lähetysajat Urheilukanavalla

 

ma 19.12. klo 18:30                                  Abu Dhabi, Yhtyneet Arabiemiraatit

ti 20.12. klo 18:30                                     Rotterdam, Hollanti

ke 21.12. klo 18.30                                   Zeltweg, Itävalta

to 22.12. klo 18:30                                    Rock of Cashel, Irlanti

pe 23.12. klo 18.30                                   Longleat, Iso-Britannia

la 24.12. klo 18:30                                    Budapest, Unkari

su 25.12. klo 18:30                                   San Fransisco, USA

 

Sarja uusitaan 26.12.2005 - 1.1.2006. Uusinnat käynnityvät kello 22.30.

 

Vuonna 2006 Urheilukanava esittää jokaisen Red Bull Air Race World Series’n osakilpailun tuoreeltaan.

Kahdeksan osakilpailua vuonna 2006 käsittävä sarja alkaa Abu Dhabista lauantaina 10.3.2006. Vuoden 2006 esitysajat Urheilukanavalla vahvistetaan myöhemmin.

 

www.redbullairrace.com

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ke 21.12.2005  kello 10.03-10.40  uusinta to 22.12.2005 kello 14.03-14.30

ENSIMMÄINEN  SUUNNISTUSLENTOKILPAILU  -  ALKUTOIMET  1/3

 

Tuntuu kuin Amerikan länsirannikko olisi elänyt ’Iloista 20-lukua’ muuta maailmaa väkevämmin. Ohjaajien taustoja olivat:  ensimmäinen maailmansota, posti- ja sirkuslento. Koneet hakivat vielä kelvollisia rakenteita ja ominaisuuksia. Havaijilla vaikuttava ananasruhtinas James Dole sai huiman ajatuksen. Kolme päivää Lindberghin Atlantin ylityksen jälkeen Dole julisti suunnistuslentokilpailun Amerikan mantereelta Honoluluun. Kilpailuaika vuosi elokuusta 1927 lähtien.

 

 

Tuo ykkösosa näkyy olevan ainakin vielä (31.12.) YLE:n nettiradiossa kuultavissa, jos keltä unehtui:

http://www.yle.fi/radio/radiosoitin/yleradio1.shtml?yleradio1/ke_1003.rm

 

Mainiota jutustelua kuten Laurila & Tiihosen tuottamukset yleensäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuolla YleQ:n sivuilla http://www.yle.fi/yleq/sivu.php?ohjelma=mp3 on podcastia  aiheesta eli Markku Heikkisen toimittama ohjelma "Lentoliikenteen kasvu lisää kasvihuonekaasuja".

Nimestään huolimatta aika yleisilmailullinen juttu, kierrellään Finnarin hangaareissa Vantaalla ja jutellaan mukavia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaakohan tämä olla edes ilmailua?  ???

 

TV1 klo. 22:37:  Uusi Kino: Pelastautumisohjeet

 

Safety procedures). Animaatio, jossa lentokoneen istuimen taskussa oleva piirretty pelastautumisohje alkaa elää omaa todellisuuttansa. Ohjaus Richard Fenwick. Tuotanto Onedotzero, Iso-Britannia. Stereo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainattua tekstiä:

--------------------------------------------------------------------------------

TV1:ssä alkaa pyöriä sarja suomalaisista linja-autoista. Tässä TB:ltä saamani informaatio asiasta:

 

Kolmetoista-osainen dokumenttisarja, jaksojen pituus 15 minuuttia, Suomen bussiliikenteestä valmistuu vuoden loppuun mennessä.

Lopullista lähetysaikaa ei ole vielä lyöty lukkoon. Alustavan suunnitelman mukaan sarja lähetetään lauantaisin FST:n ohjelmapaikalla klo 17.05-18.15, ja sen tarkka lähetysaika määräytyy myöhemmin. Sarja alkaisi tämän suunnitelman mukaan 14.1.2006 ja päättyisi 8.4.2006.

 

Terveisin

Tom Backmansson

toimittaja

 

Makeaa vaikkei mahan täydeltä.

----------

Ai miten liittyy ilmailuun, siten että yksi jakso koskee Hki-Vantaata bussien näkökulmasta ja siellä pitäisi olla Teille tuttu henkilä MacLightineen ja Hansan A300  :)

 

-Lappis-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän aamun Huomenta Suomessa juttua Avia Collegesta, löytyisköhän jostain uusintaa?

 

Joo, huomasin tuon itsekkin. Oli mielenkiintoista nähdä lennonjohtosimulaattoria toiminnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli mielenkiintoista nähdä lennonjohtosimulaattoria toiminnassa.

Näinkö harhaa, vai rullasiko Donlonin kentällä Airbus 380 Finnairin väreissä? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinkö harhaa, vai rullasiko Donlonin kentällä Airbus 380 Finnairin väreissä? :o

 

Samaan asiaan minäkin kiinnitin huomiota: joko A380 tai kentän tavoin kuvitteellinen kaksikerroksinen kone Finnairin väreissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaan asiaan minäkin kiinnitin huomiota: joko A380 tai kentän tavoin kuvitteellinen kaksikerroksinen kone Finnairin väreissä.

Jos nyt oikein ymmärsin, niin kenttä oli kuvitteellinen, koneet eivät. Ohjelma oli erittäin hyvää propangandaa ammattikunnasta. Jos ois 25 vuotta nuorempi, niin ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinkö harhaa, vai rullasiko Donlonin kentällä Airbus 380 Finnairin väreissä? :o

 

Kyllä sinä ihan oikein näit, Finnair säilyttää ainoata A380:sta tällä hetkellä Donlonin rahtiplatalla.

 

Lennonjohtaja-haku on vielä auki. Kaikki halukkaat vaan paperia menemään, aikaa on 27.1.2006 asti. www.aviacollege.fi

 

Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään (torstaina) klo 21.10 TV1n A-plus-ohjelmassa haastattelussa Finnairin uusi pääjohtaja. Ohjelman toinen lähetys on pe 20.1. klo 14.15

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään keskiviikkona 25.1. Klo. 20:30 (Suomen aikaa) Deutsche Welle -kanavalla tutustutaan Eurofighter-hävittäjiin:

 

The Sky-Stormer - Luftwaffe Pilots Try Out the Eurofighter

 

 

The Eurofighter, at 87.5 million euros each, is the most modern warplane in the sky. It took more than 20 years to develop and the designers went for hi-tech from the outset. Whether we’re talking about the avionics, the weapons system or the camouflage - the pilot is assisted by a sophisticated array of computers while working under extreme conditions. Our camera team accompanied pilots of No. 73 Fighter Squadron “Steinhoff” based in Laage in Mecklenburg as they learned to fly the hi-tech jet.

 

Ohjelmatiedot ja lähetysajat (huom. ajat UTC-aikoja!)

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensi keskiviikkona 45min ohjelmassa juttua Kauhavan Lentosotakoululta:

 

Toimittaja Hawkin kyydissä

25. tammikuuta 2006

 

Ensi viikon keskiviikkona 45min ampaisee hurjaa vauhtia Suomen talviselle taivaalle.

 

Toimittajan työssä pääsee joskus toteuttamaan unelmiaan.

 

MTV3:n uutistoimituksen Etelä-Pohjanmaan toimittaja Timo Vainio-Hynnilä pääsi toteuttamaan haaveen, joka on kutkuttanut hänen mielessään pikkupojasta asti.

 

Vainio-Hynnilä astui ilmavoimien Hawkin kyytiin. Reissua edelsivät ilmavoimien tiukat testit painekammioineen ja pyörityksineen. Halusimme selvittää, miten 48-vuotias mies kestää nopeutta kahdeksansataa kilometriä tunnissa?...........

 

http://www.mtv3blogi.com/kolmevarttia/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään