Sami Puro

Tulevia ilmailuohjelmia TV:stä ja radiosta

1 952 viestiä aiheessa

Tänään 4.10 JIM  23:00 - 23:30

 

Sammutuskone putoaa.

Metsäpalo uhkaa ihmisten koteja Kaliforniassa. Apuun tullut C-130A sammutuslentokone putoaa ja tuhoutuu täysin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Perjantai 12.10 TV2  20:10 - 21:00

Riskirajoilla: Törmäysten tiede

 

Faktasarja tutkii yleisimpien kulkuneuvojen kestävyyttä törmäyksissä. Osa 2/3: Lentokoneet. Lentämistä pidetään turvallisimpana matkustusmuotona, mutta silti onnettomuuksia tapahtuu. Mitä tutkijat ovat niistä oppineet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei varsinaisesti pelkästään ilmailuohjelma, mutta tulevana maanantaina 15.10. ajetaan Ajoneuvos-ohjelmassa kilpaa autolla Hornet-hävittäjää vastaan Rovaniemen lentokentällä. Kuvattu syyskuun alussa.

 

MTV3 Max - Ma 15.10.2007 klo 20 - Ajoneuvos

 

 

Ohjelman kaikki jaksot (tämä mukaanlukien) näytetään myös normaalilla MTV3-kanavalla ensi keväänä.

 

-t

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

TV1  keskiviikko 17.10 klo 18:40 - 19:00

Basaari: Sankari ilman maata

Entinen neuvostoliiton hävittäjälentäjä Victor Belousov työskentelee nykyään Pasilassa YLEllä ajankohtaisdokumentteja tehden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE Teema

 

Kokoa, tehoa, koneita

 

1.11. klo 20.30, 7,11 klo 23.30

Osa 2/10

Helikopteri on kehittynyt Leonardo da Vincin luonnoksista massiivisiin, jopa kaksoisroottorilla varustettuihin malleihin. Mutta miten käy näyttelijä-koomikko Chris Berrieltä kopterin lentäminen?

 

8.11. klo 20.30, 14.11 klo 23.30

Osa 3/10

Pituutta 84 metriä, korkeutta 18, ja siipien kärkivälillä enemmän leveyttä kuin jalkapallokentällä. Näyttelijä-koomikko Chris Berrie tutustuu tällä kertaa maailman suurimpaan rahtikoneeseen Antonov 225:een.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perjantai 12.10 TV2  20:10 - 21:00

Riskirajoilla: Törmäysten tiede

 

Faktasarja tutkii yleisimpien kulkuneuvojen kestävyyttä törmäyksissä. Osa 2/3: Lentokoneet. Lentämistä pidetään turvallisimpana matkustusmuotona, mutta silti onnettomuuksia tapahtuu. Mitä tutkijat ovat niistä oppineet?

 

HUOM! TÄNÄÄN SIIS!

Mielenkiintoista ohjelma priifiin viitaten = mitä lie oppineet :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

HUOM! TÄNÄÄN SIIS!

Mielenkiintoista ohjelma priifiin viitaten = mitä lie oppineet :(

 

Tais olla Airbusin sponssaama ohjelma, kun komeasti mainostettiin Airbussin koneita ja tietokonejärjestelmiä. Kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet taisi olla Bojongin (tai sen ostamien firmojen) koneilla. Olisivat nyt maininneet sen onnettomuuden, kun A320 lensi metsään lentonäytöksessä, kun tietokoneella ja lentäjällä oli eri mielipiteet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

HUOM! TÄNÄÄN SIIS!

Mielenkiintoista ohjelma priifiin viitaten = mitä lie oppineet :(

 

Varsinkin ohjelman lopussa mentiin todellakin metsään; vaikka koneita rakennetaan vahvemmiksi jne  jne, kyllä nykypäivän turvallinen lentäminen on  rakennettu ennalta ehkäisevällä työllä eli koulutuksella ja määräyksillä. Ohjelma keskittyi aiheeseen, kun kaikki on jo mennyt päin p...tä. Mielestäni ohjelmassa sotkettiin asiat aivan sikin sokin.

 

Yllättävää oli myös se, että ohjelmassa fly by wire (FBW) julistettiin Airbussin avaimeksi, jolla onnettomuudet vältetään (totuus on vain osin oikein). Itse ymmärsin, että ohjelmassa sanottiin FBW:n olevan Airbussin keksintö???? Ehkä joku kuuli paremmin.

 

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Yllättävää oli myös se, että ohjelmassa fly by wire (FBW) julistettiin Airbussin avaimeksi, jolla onnettomuudet vältetään (totuus on vain osin oikein). Itse ymmärsin, että ohjelmassa sanottiin FBW:n olevan Airbussin keksintö???? Ehkä joku kuuli paremmin.

 

 

Ismo

 

Ohjelma on vielä katsomatta, mutta Boeing aloitti Fly-by-wire teknologian käytön vasta triplaseiskassa (1991). Airbus varusti A320 jo alusta alkaen (1988) fbwllä Ensimmäiset fbw-systeemit olivat sotilaskoneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tais olla Airbusin sponssaama ohjelma, kun komeasti mainostettiin Airbussin koneita ja tietokonejärjestelmiä. Kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet taisi olla Bojongin (tai sen ostamien firmojen) koneilla. Olisivat nyt maininneet sen onnettomuuden, kun A320 lensi metsään lentonäytöksessä, kun tietokoneella ja lentäjällä oli eri mielipiteet.

 

Pah. Ohjelmassa oli kysymys TÖRMÄYKSISTÄ ja onnettomuuksien seuraamusten ehkäisystä. Boeingeja on on ollut olemassa romutettavaksi tieteen nimissä jo silloin kun Airbussista ei kukaan ollut vielä kuullutkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjelma on vielä katsomatta, mutta Boeing aloitti Fly-by-wire teknologian käytön vasta triplaseiskassa (1991). Airbus varusti A320 jo alusta alkaen (1988) fbwllä Ensimmäiset fbw-systeemit olivat sotilaskoneissa.

 

Niinpä... mielestäni FBW on keksitty jo hyvissä ajoin ennen A320_ia

 

ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pah. Ohjelmassa oli kysymys TÖRMÄYKSISTÄ ja onnettomuuksien seuraamusten ehkäisystä. Boeingeja on on ollut olemassa romutettavaksi tieteen nimissä jo silloin kun Airbussista ei kukaan ollut vielä kuullutkaan.

 

En nyt tarkoittanut tuolla sitä, että oliko Boeingeja ennen Airbusseja, vaan sitä, että olisi voinnut mainita, että vaikka tuo tietokonetekniikka onkin tehty lentäjän tekemien virheiden estämiseksi, niin ei se ohjelmiston käyttövirheitä estä, mitkä voivat sitten aiheuttaa vakavia seurauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt tarkoittanut tuolla sitä, että oliko Boeingeja ennen Airbusseja, vaan sitä, että olisi voinnut mainita, että vaikka tuo tietokonetekniikka onkin tehty lentäjän tekemien virheiden estämiseksi, niin ei se ohjelmiston käyttövirheitä estä, mitkä voivat sitten aiheuttaa vakavia seurauksia.

 

Nimenomaan näin. Minua ihmetytti erityisesti kun sitä edeltävänä esimerkkinä oli Teneriffan onnettomuus, jossa tehtyä virhettä - lentoonlähtö ilman selvitystä- ko tekniikka ei millään tavalla vaikeuta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt tarkoittanut tuolla sitä, että oliko Boeingeja ennen Airbusseja, vaan sitä, että olisi voinnut mainita, että vaikka tuo tietokonetekniikka onkin tehty lentäjän tekemien virheiden estämiseksi, niin ei se ohjelmiston käyttövirheitä estä, mitkä voivat sitten aiheuttaa vakavia seurauksia.

 

Njoo, myönnetään että lukaisin viestisi vähän hätäisesti kun haistoin lapsellista Boeing vs. Airbus -väittelyn käryä  ;) Olin väärässä.

 

Edelleen kyllä korostaisin että tuon dokumenttisarjan idea on esitellä nimenomaan, ja lainaan suoraan ohjelman kuvausta:"yleisimpien kulkuneuvojen kestävyyttä törmäyksissä", ei sitä miten onnettomuuksia ehkäistään. Ja kyllähän se mainittiinkin mielestäni varsin selvästi sen polttoainekehittely-osuuden jälkeen että pääpaino on siirretty törmäyksien seuraamusten minimoimisesta onnettomuuksien ehkäisyyn koulutuksella, menetelmillä ja inhimillisen virheen seuraamusten minimoimisella.

 

Los Rodeosin onnettomuus oli inhimillisen virheen seuraus karmeimmillaan. Tullut mietittyä tuota ennenkin, että jännä miten niinkin kriittinen tekijä kuin lentoonlähtöselvitys, erityisesti huonon näkyvyyden vallitessa on vielä nykyaikana pelkän radioyhteyden varassa. Joku varmistusmenettely olisi kova sana, esimerkiksi radiolla annetun lähtöluvan lisäksi lennonjohtajan sekä radan keskivaiheilla ja loppupäässä olevien havainnoitsijoiden sytyttämät vihreät valot lähtöpaikalla  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamu-tvssä oli keskustelu lentokoneiden turvallisuudesta. Aamu-tvn keskustelut uusitaan klo 12-13.

 

EDIT : eipä tuo paljon antanut ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät ihmiset...

 

Tänään entinen Vietnam- veteraani ( Clint Eastwood ) saa tehtäväkseen varastaa Neuvostoliittolaisten Firefox hävittäjän.

 

Siis tänään lauantaina MTV3 22.25 Firefox-Tulikettu. Ja elokuvahan on vuodelta 1982. ( itse olen tuon kerran nähnyt ja HS: kin lyttäsi. No, "ilmailua" kuitenkin).

 

Itse varmaan katson Rautaristin kakkoselta. Tai tiedä häntä..

 

-Jukka ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Itse varmaan katson Rautaristin kakkoselta. Tai tiedä häntä..

 

-Jukka ;D

 

Näin OT:na Jukalle, ei kannata katsoa Rautaristiä. Eipäs sekään ole mikään kummoinen leffa. Itseltä löytyy tuo DVD:nä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin OT:na Jukalle, ei kannata katsoa Rautaristiä. Eipäs sekään ole mikään kummoinen leffa. Itseltä löytyy tuo DVD:nä

 

OTOT: Jotkut tykkää, jotkut ei. Pienellä budjetilla kuvattaessa yleensä panostetaan näyttelytyöhän efektien sijaan ja sen kyllä huomaa!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin tuo on peckinpahin leffa...

 

En ole ihan varma olenko joskus tuon katsonut. Sen sijaan sellainen tuntuma on tuosta Firefoxista, ettei kuitenkaan mikään huippu ollut!

 

OT: on muuten niitä vkl: ja, kun kannattaa mallailla, katsoa telkkua etc. Ja ensi yönä saa puoleksi vuodeksi tunnin lainaan ;)!

 

-Jukka 8)

 

Saanut muuten Rautaristi 4 tähteä HS: n Nyt liitteessä. Eli kallistuu aika lailla sen suuntaan.

 

OT: Ensi tiistaina Ryysyrannan Jooseppi. Upea elokuva  :thmbup: .. Erittäin kovasta ja kunnioitettavasta elämästä ( suomussalmella )..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JIM  31.10 20:00 - 21:00

Kriittinen tunti

 

Kohtalon hetket lennolla 11.

Ensimmäisessä jaksossa nähdään, kuinka syyskuun 11. päivä vuonna 2001 American Airlinesin lento 11 joutui terroristien kaappaamaksi kohtalokkain seurauksin.

 

JIM 6.11 20.00 - 20.30 (uusinta pe 9.11 puolilta öin)

Tulevaisuuden taistelukoneet

Tässä sarjassa ovat esittelyssä sodankäynnin uusimmat keksinnöt. Ensimmäisessä jaksossa tarkastelun kohteena Eurofighter-hävittäjä, taisteluhelikopterit, vedenalaiset vehkeet ja nykysotilaan viestintävälineet taistelussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenna Aamu-TV:ssä klo 7.18 "Tuleeko Porvoon Backakseen lentokenttä?"

http://www.yle.fi/etusivu/ohjelmaopas/ohjelma.php?co=tv1&date=20071031&time=0555&l=f&mode=www

 

Ja huomenna eli 1.11. puhutaan saamani tiedon mukaan tästä samasta aiheesta Malmi/Backas YLEN:n Aikaisessa klo 7:33-7:55

Mukana myös MLY:n ääni.

 

Edit: Tuo tämänaamuinen Samuli Haapasalon ja Hannu Halosen haastattelu-keskustelu löytyy YLE:n Areenalta

(=kohdasta 13:30 eteenpäin)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään