Nils Rostedt

Pakollinen lähestymismaksu VFR-koneille?

23 viestiä aiheessa

IAOPA Europe:n tuoreessa uutistiedotteessa kerrotaan EU-komissiossa tekeillä olevasta "lähestymismaksusta", joka otettaisiin käyttöön 215 lentoasemalla Euroopassa jo 1.1.2010. 

 

Maksu olisi sekä IFR-että VFR-liikenteelle ja sen suuruus olisi luokkaa 20-30 euroa.

 

Hanke on osa Single European Sky-aloitetta. Taustalla on kuulemma se että jotkut lentoasemat kokevat että eivät saa riittävää osuutta itselleen kaupallisen liikenteen en-route-maksuista. Tämä uusi lähestymismaksu kuitenkin koskisi kaikkea liikennettä ko. lentoasemille, siis sekä kaupallista että ei-kaupallista yleisilmailua. 

 

Lentoliikennemaksut tuottavat Euroopassa vuosittain yhteensä noin 6 miljardia euroa mutta tämäkään ei näköjään riitä.

 

Paha isku yleisilmailulle, jos toteutuu  :thmbdn: . Nähtäväksi jää, kuinka monta noista 215 lentoasemasta olisivat Suomessa. Jos tätä maksuhanketta nyt ei jollakin konstilla onnistuta pysäyttämään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hohhoijaa :-\

 

Jotkut eivät näemmä ole kuulleet esmes ns. "kausikorteista" tms...

 

Jos ei suostu maksamaan, tuomitaanko silloin lähestymiskieltoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai että Joku Muu maksaisi, niinkö sen pitäisi mennä?

 

EU:n muussakin lainsäädännössä menee merkittävä raja siinä onko kyseessä kaupallinen vai ei-kaupallinen lentotoiminta, joskus raja on laitettu IR-operaatioihin. Ei ole mitään järkeä maksattaa palvelua käyttäjäkunnalla joka ei sitä varsinaisesti tarvitse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei ole mitään järkeä maksattaa palvelua käyttäjäkunnalla joka ei sitä varsinaisesti tarvitse.

 

 

Aivan oikein sanottu! Liikenne on toki tasavertaista välineestä riippumatta, vai onko? Esimerkin valossa saa helposti vaikutelman että VFR-lähestymismaksu olisi aivan paikallaan valtiontalouden kohentamiseksi:

 

Valtion menot ja tulot tieliikenteessä 1984 - 2010:

http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi/mediakone/aineistot/92/image001(100)_(21).gif

 

-Rami

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ei voisi jo lähtiessä määritellä onko kyse kaupallisesta vai yksityisestä ilmailusta?

 

Käytännössä näin onkin useimmissa tapauksissa, tieto kaupallisuudesta on nähtävissä lentosuunnitelmassa, lennon tyypissä:

N = Charter

S = Scheduled

 

Taitavat vaan taksilennot edelleen kuulua yleisilmailun puolelle (merkintä G), joten niitä on vaikea erottaa yksityisilmailusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun siis kyseessä on lähestymismaksu ja em. artikkelissa viitattiin TMA:n olevan jokin perusta asialle, niin herää kysymys siitä, koskeeko maksu esimerkiksi TMA:n kautta lentäviä purjelentokoneita?

Näille toki annetaan selvitys purjelentoalueen muodossa mutta silti TMA ilmatilassa toimitaan. Onkohan EFHK yksi noista lentoasemista?

 

Toisaalta, voitaisi perustaa lennonsuunnittelumaksu. Jos joku joskus suunnittele lentävänsä, pitäisi siitä ehdottomasti maksaa. Maksulle voisi laatia hienon kaavan. Mitä aikaisemmin suunnittelee, sen halvemmalla pääsee, mutta toki kilometrit ja laskujen lukumäärä vaikuttaa maksuun. Lisäksi voisi periä suunnitelman muutos- ja peruutusmaksuja. Säämaksu pitää myös periä, hyvästä säästä pitää maksaa enemmän, sivutuulen ja huonon näkyvyyden voisi saada halvemmalla.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...vaikka kyllähän sitä Finavian hädänalaista taloustilannetta olisi hyvä kohentaa, vai miten se menikään? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksityishenkilönä / ilmailijana lienee tarkemmin syytä seurata mitä yleisilmailun maksuissa tulevaisuudessa tapahtuu Finavia OYj toimesta. Tietenkin monopoliasemassa olevan pörssiyhtiön toivoisi hyvissä ajoin etukäteen tiedottavan asiakkailleen mahdollisista muutoksista.

Saa nähdä miten noiden kausikorttien tulevaisuudessa käy kun pienempiä lentoasemia oletettavasti alkaa pyörittää paikalliset yritykset vrt. lehdissä olleet Lappeenrantaa koskevat uutiset jossa kenttää pyörittämään kaavaillaan erillistä paikallista yhtiötä.

Jos näitä "yksityisiä" kemttiä tulee enemmän ja ne sopivat keskenään kausikorttityyppisestä hinnoittelusta kyseessä lienee EU silmissä kartellihinnoittelu johon on yleensä puututtu ns. rankemmalla kädellä. En ole talousasiantuntija mutta tuossa lienee edunvalvontaorganisaatioilla ns. seurannan paikka.

Ruotsissa ollaan asiassa varmaan pidemmällä kuin kotimaassa , tietääkö kukaan  monellako kentällä paikallisen Värket'in kortit kelpaa ja miten hinnoittelu muilla kentillä toimii?

 

Pete

 

PS. Afil VFR kone työllistää ATS yksikköä paljon enemmän kuin IFR kone joka on tehnyt lentosuunnitelman etukäteen...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No varsinkin Malmilla ATS-porukka varmasti saa joka lantin edestä paimentaa karusellia  :D

 

Tuo kartellipointti oli mielenkiintoinen. Jos "yhtenäiskulttuurista" siirrytään hintakilpailuun, millaisia sisäänheittotarjouksia alkaakaan kilpailevilta kentiltä ropista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksityishenkilönä / ilmailijana lienee tarkemmin syytä seurata mitä yleisilmailun maksuissa tulevaisuudessa tapahtuu Finavia OYj toimesta. Tietenkin monopoliasemassa olevan pörssiyhtiön toivoisi hyvissä ajoin etukäteen tiedottavan asiakkailleen mahdollisista muutoksista.

 

Milloin Finaviasta on tullut pörssiyhtiö? Eikös se edelleenkin ole 100-prosenttisesti valtion omistama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LVM:n tiedotteen mukaan 1.1.2010 yhtiöstä tulee Finavia Oyj, elleivät sitten ole väärässä tuon oyj:n suhteen:

 

Kaikki julkiset yhtiöt eivät ole pörssiyhtiöitä.

t.Pietu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai että Joku Muu maksaisi, niinkö sen pitäisi mennä?

Hei Markku! Toivomme kuitenkin kaikki yhdessä,koko foorumin väki,ettei yleisilmailun kustannukset enää suotta nousisi ?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Västeråsissa joka on kaupungin omistuksessa välttyy laskeutumismaksulta jos käy kirjoittamassa rekisteritunnuksen lentokerhon vieraskirjaan.

 

Samalla voi vaikka kerhon kahvilassa haukata jotakin syötävää ja juoda kupposen kahvia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Västeråsissa joka on kaupungin omistuksessa välttyy laskeutumismaksulta jos käy kirjoittamassa rekisteritunnuksen lentokerhon vieraskirjaan.

 

Samalla voi vaikka kerhon kahvilassa haukata jotakin syötävää ja juoda kupposen kahvia.

 

 

 

Hyvä vinkki  :thmbup:  taidanpa tulla keväällä käymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään