Jani Salo

Windows 7 installointi ja uusi tyhjä kovalevy.

37 viestiä aiheessa

Moi

Olen viimeksi kolme vuotta sitten kasannut tietokonetta joten unohduksiin on jäänyt monta asiaa. Käytössä on vanha Antecin ATX koppa joka on sopivan kokoinen uusille rojuille.

Uudet rojut siis ovat:

Intel Core i7-860 2.80GHz

Asus EAH4890/HTDI/1GD5 Radeon HD4890 1GB PCI-E

Gigabyte GA-P55-UD3 Intel P55 LGA1156 ATX-emolevy

Kingston 6GB (3x2GB) DDR3 1333MHz NON-ECC CL9 DIMM

Noctua NH-U12P SE2 -prosessorituuletin, LGA1366

Western Digital Caviar Green 1.5TB SATAII

Windows 7 Ultimate 64bit

Kun kaikki rojut on laitettu koppaan kiinni ja W7 DVD pyörimään, missä vaiheessa tulee kovalevyn osiointi aiheelliseksi ? Osiointi pitää ilmeisesti suorittaa BIOS:sta ennen kuin alkaa installoimaan Windows 7:a, vai miten on ? Nyt täytyy näköjään myös lukea manuaalit huolellisesti läpi sillä en ole neliydin prosessoria vielä koskaan installoinut. Aikanaan Intelin P4 prossun asennus onnistui mallikkaasti. Onko väliä missä järjestyksessä komponentit asentaa emolevyyn ?

Jos vaikka tällä kokoonpanolla saisi FSX:n pyörimään niin voisi simuilua aloittaa uudestaan ensi vuoden puolella. Varmaan ensi kesänä tulee ostettua myös uusi HD4890 näyttis Crossfireksi toisen kaveriksi.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Win 7 asennuksen alussa pääsee partitioimaan kovalevyn, joten ei tarvitse välttämättä biosiin koskea.

Koneen kasaamisesta ja fiksusta järjestyksestä on yleensä hyvät ohjeet emolevyn manuaalissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä kait sillä sen kummemmin väliä missä järjestyksessä osat laittaa, kohan oleelliset ensimmäisenä. Jos kone lähtee toimimaan niin hyvin menee.

Osiointihan kannattaa vissii tehä siinä vaiheessa kun on windows saatu konelle, itse hoidan osioinnin Acronis Suitella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paavo peruskäyttäjälle osionti menee varmasti helpoiten Win 7:n setupin työkalulla, muut kuin järjestelmälevyt voi sitten formatoida vasta käyttiksen asennuksen jälkeen.

Tuosta järjestyksestä, ei kait muuta kriittistä ole kuin että kiinnittää prossun ennen jäähdytyssiiltä  ;D Leikki leikkinä, kannattaa katsastella siilen kiinnitystä siltä kannalta tarvitseeko emon taakse lisäillä kalikoita, muuten tulee turhaa hommaa jos emon ensin pulttaa koteloon. Itse olen käytellyt mallia jossa asennan prossun, siilin ja muistit emolle pöydällä ennen koteloon änkemistä, säästää kivasti rystysiä  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen käytellyt mallia jossa asennan prossun, siilin ja muistit emolle pöydällä ennen koteloon änkemistä, säästää kivasti rystysiä  ::)

Jep, sama käytäntö täälläkin päin. Ja tosiaan ne koroke pultit kannattaa sinne kopan takalevyyn kiinnittää tarkoin, myös siten varmistaa ettei emolevy taivu kummemmin vaan laittaa niihin paikkoihin ne kiinnitykset kun emossa on paikat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Biosilla ei siis ole mitään tekemistä osionnin kanssa.

Kiintolevy osioidaan windowsin asennuksen alkuvaiheessa. Itse teen yleensä niin että teen asennuksen yhteydessä vain yhden osion johon siis windows asennetaan, kooltan esim. 50 gigatavua. Loput asemat voi sitten tehdä asennuksen jälkeen windowsissa.

Itse kasaan koneen yleensä niin että, ensin koteloon kiinni emolevyn korotuspalat. Eli nämä http://www.hardwarezone.com.sg/img/data/articles/2009/2908/5-5%20spacers.jpg

Sitten emolevyyn kiinni prossu ja prossun jäähdytin (tuossa jäähyssä ilmeisesti tulee emon taaksekin tukipalikka) ja muistit, jonka jälkeen emolevy kiinni koteloon.

Seuraavaksi kiintolevy ja näyttis ja asemat sopivassa järjestyksessä.

Lopuksi virtalähde ja kaikki piuhat kiinni.

Komponenttien asennus ei sitten ole voimalaji  ;D

Tuo nyt on sellainen yleinen järjestys, jota pitää soveltaa komponenttien suhteen.

Sitten vain näyttö+näppis+hiiri kiinni ja windowsin levy sisään.

-Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen viimeksi kolme vuotta sitten kasannut tietokonetta joten unohduksiin on jäänyt monta asiaa. Käytössä on vanha Antecin ATX koppa joka on sopivan kokoinen uusille rojuille.

Kas ihan samaa hommaa tein just toissapäivänä, kun viimein sain uuden konepaketin komponentit kaikki kasaan. Ja yhtälailla edellisen kerran kasasin koneeni - Antecin koppaan - kun kuuminta hottia oli P4. ;)

Ja ainahan näissä koneissa kehitys on sellasta, että näin pitkän päivitystauon jälkeen joutuu alottamaan sopivien komponenttien selvitystyön ns. puhtaalta pöydältä. Itekin aika monta tuntia muropakettia ja anandtechiä selanneena voisin nyt todeta sun paketistas, että

Intel Core i7-860 2.80GHz

Gigabyte GA-P55-UD3 Intel P55 LGA1156 ATX-emolevy

Kingston 6GB (3x2GB) DDR3 1333MHz NON-ECC CL9 DIMM

Noctua NH-U12P SE2 -prosessorituuletin, LGA1366

Päädyit samaan prosaan kuin minäkin. Oon antanu itteni ymmärtää, että näissä Lynnfieldin emoissa on kaksikanavainen muistiohjain, joten dimmit kannattaa laittaa pareittain. Ite pistin 4x2GB. Sen sijaan jos ostaa Bloomfieldin eli i7-9xo prosan, niin siinä suositellaan kolmikanavaisen muistiohjaimen takia kolmea dimmiä kerrallaan.

Kun kaikki rojut on laitettu koppaan kiinni ja W7 DVD pyörimään, missä vaiheessa tulee kovalevyn osiointi aiheelliseksi ?

Kuten täällä on jo todettu, niin win7 dvd sisään ja heti setupin alussa annetaan mahdollisuus partitioida levy.

Ja tosiaan edelleen kuten sanottua, kannattaa laitella emoon ensin prosa, sitten rakentaa Noctua siihen päälle, ja huomioida, että dimmit mahtuu vielä paikoilleen cpu-jäähyn jälkeenkin. Ite laitoin Noctuan (erittäin hyvät ohjeet sekä hyvin asentuva cuuleri muuten) paikoilleen, mutta ennen puhaltimien kiinnitystä piti prosessoria lähinnä oleva dimmi laittaa ensin koloonsa, muuten ei olisi mahtunut. Lopuksi koko härdelli koteloon ja loppu onkin rutiininomaista askartelua, ikäänkuin aikuisten Legoja. :)

Ai niin, kannattaa huomioida, että ainakin oma emoni (Asus P7P55D) haluaa sähköä 24- sekä 8-pinnaisilla liittimillä. Alunperin tarkoituksenani oli uudiskäyttää vanhasta koneesta kotelon lisäksi poweri sekä hdd, mutta P4-käyttöön ostettu virtalähde ei enää tähän uuteen emoon käynytkään. Siis myös poweri piti ostaa uusi...

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

WD Green on hitaahko FS-käyttöön, mutta käyttislevynä ajanee asiansa.

Itse olen laittanut pelkän simun teraiselle Samsung F3 -kovolle. WD:n terainen Black-sarjan levy on myös ihan jees. Kannattaa formatoida "64K block size" asetuksella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

WD Green on hitaahko FS-käyttöön, mutta käyttislevynä ajanee asiansa.

Itse olen laittanut pelkän simun teraiselle Samsung F3 -kovolle. WD:n terainen Black-sarjan levy on myös ihan jees. Kannattaa formatoida "64K block size" asetuksella.

Mä kyllä taasen veikkaan ettei FS:n latausajoissa ole merkittäviä eroja niin kauan kun pysytään perinteisissä levyissä(SSD on toki paljon nopeampi), fps:ään ei taas oo mitään vaikutusta.

Miksi muuten 64KB blockit?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen käytellyt mallia jossa asennan prossun, siilin ja muistit emolle pöydällä ennen koteloon änkemistä, säästää kivasti rystysiä  ::)

Näin tulee aina tehdä, mikäli se vain on mahdollista, (eli emolevyn saa vielä fyysisesti asennettua koteloon). Rystysten lisäksi säästyy myös emolevy, sillä joskus (useimmiten) muistit ovat "tiukkoja" asentaa ja kotelon "pohjalevy" taas antaa periksi. Vaarana siis emolevyn halkeaminen, tai ainakin vioittuminen.

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi?

Moi Maza! Toi on varmaan ihan makuasia? Jospa ei ole vielä päättänyt muiden osioiden kokoa, tai haluaa tehdä homman graafisella liittymällä :P

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Win 7 asennuksen alussa pääsee partitioimaan kovalevyn, joten ei tarvitse välttämättä biosiin koskea.

Koneen kasaamisesta ja fiksusta järjestyksestä on yleensä hyvät ohjeet emolevyn manuaalissa.

Mulla toi Win7:n asennusohjelma teki tyhjälle kovolle vain 100MB:n osion, ja siihenhän ei käyttis mahdu, joten se teki lisäksi toisen osion lopusta levytilasta.  Sitten se asensi "järjestelmätiedostoja" tuohon pieneen palaan, ja loput Winukasta eri osiolle !  En todella halunnut tuollaista kovon osiointia, joten tyhjensin levyn ja aloitin kaiken alusta.  Kun asennus taas teki sen 100MB:n osion, niin suurensin sitä reilusti ennen asennuksen jatkamista.  Siinä on työkalu itsessään näkyvillä alareunassa.  Näin pääsin normaaliin yhdellä osiolla olevaan Winukkaan, ja muut osiot tein vasta jälkeenpäin.... 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla toi Win7:n asennusohjelma teki tyhjälle kovolle vain 100MB:n osion, ja siihenhän ei käyttis mahdu, joten se teki lisäksi toisen osion lopusta levytilasta.  Sitten se asensi "järjestelmätiedostoja" tuohon pieneen palaan, ja loput Winukasta eri osiolle !  En todella halunnut tuollaista kovon osiointia, joten tyhjensin levyn ja aloitin kaiken alusta.  Kun asennus taas teki sen 100MB:n osion, niin suurensin sitä reilusti ennen asennuksen jatkamista.  Siinä on työkalu itsessään näkyvillä alareunassa.  Näin pääsin normaaliin yhdellä osiolla olevaan Winukkaan, ja muut osiot tein vasta jälkeenpäin.... 

Mulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia millään Win7 asennuskerralla (kolmeen koneeseen nyt asennettu) osioinnin kanssa. Olen sillä seiskan asennuksessa olevalla softalla tehnyt riittävän kokoisen järjestelmäosion ja sen lisäksi sopivan määrän muita osioita ja homma on pelannut kuin rasvattu.

Kukaan ei ilmeisesti osaa vastata, että miksi osiointi pitäisi tehdä jollain ohjelmalla vasta järjestelmän asennuksen jälkeen? Nopeuttaako se konetta (ja miksi, lähde?) vai mikä siinä on?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kukaan ei ilmeisesti osaa vastata, että miksi osiointi pitäisi tehdä jollain ohjelmalla vasta järjestelmän asennuksen jälkeen? Nopeuttaako se konetta (ja miksi, lähde?) vai mikä siinä on?

Miksi se kiinnostaa, ota itse selvää asiasta jos niin kiinnostaa esim googlettamalla tai IT foorumeita koluamalla.

Itse käytän Acronista ihan vaan ja ainoastaan sen takia, kun olen sille lisenssitkin ostanut, ei kehtaa turhia maksella moisesta ohjelmasta jos vaan käyttäisin sen sijasta windowsin asennuksen osiointia.

Jokainen osioi ja tekee tavallaan millon itseään huvittaa, eikä se omasta mielestäni nopeuta sitä konetta yhtään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä kyllä taasen veikkaan ettei FS:n latausajoissa ole merkittäviä eroja niin kauan kun pysytään perinteisissä levyissä(SSD on toki paljon nopeampi), fps:ään ei taas oo mitään vaikutusta.

Miksi muuten 64KB blockit?

Guru nimeltä Nick Needham (NickN) on maininnu guideissaan 64K lohkojen olevan hyviä high performance applicationeille, ja painottanut Random Read- ja IO-suorituskyvyillä olevan eniten vaikutusta maiseminen latautumiseen.

Tuossapa pari arvostelulinkkiä.

http://www.tomshardware.co.uk/2tb-hdd-7200,review-31718.html

http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2009/10/06/samsung-spinpoint-f3-1tb-review/1

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Guru nimeltä Nick Needham (NickN) on maininnu guideissaan 64K lohkojen olevan hyviä high performance applicationeille, ja painottanut Random Read- ja IO-suorituskyvyillä olevan eniten vaikutusta maiseminen latautumiseen.

Tuossapa pari arvostelulinkkiä.

http://www.tomshardware.co.uk/2tb-hdd-7200,review-31718.html

http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2009/10/06/samsung-spinpoint-f3-1tb-review/1

Onkos siellä mainittu sitten siitä että miten ajallaan vaikuttaa esim fragmentoitumiseen, kun asennellaan maisemia yms, sehän taasen hidastaa kovon toimintaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi.

Kiitokset vinkeistä ja kommenteista.

Huomenna sitten asennellaan, täytynee ottaa pari rohkaisevaa ennen asennuksen aloittamista  ;D

Nyt vanhasta viisastuneena täytyy asentaa Winukkaan Comodo ja Avast ennen kuin kytkee netin päälle...

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi se kiinnostaa, ota itse selvää asiasta jos niin kiinnostaa esim googlettamalla tai IT foorumeita koluamalla.

Eikö foorumilta kysyminen sitten ole asiasta selvän ottamista?  ::) Eihän netistä löytyisi vanhojakaan vastauksia, jos kukaan ei niitä kyselisi.

Samahan se on, tekeekö muutkin osiot heti alkajaisiksi vai myöhemmin, ihan miltä itestä tuntuu. Formatoinnin voi tehdä pikana tai täyden kaavan mukaan, joista jälkimmäinen on suositeltavaa uudella levyllä jotta mahdolliset bad sectorit löytyy, joskin se kestää isoilla levyillä tuntikausia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö foorumilta kysyminen sitten ole asiasta selvän ottamista?  ::) Eihän netistä löytyisi vanhojakaan vastauksia, jos kukaan ei niitä kyselisi.

On, mutta suositeltavaahan se olisi etsiä vastauksia niiltä Oikeilta foorumeilta joihin Oikeasti panostetaan pelkällä Tietotekniikkaan liittyvillä asioilla, suomalaisista foorumeista voisin suositella siihen MuroBBS.

Siellä löytyy mielestäni paljon asiantuntevampaa porukkaa ja varsin myös vastauksia tämäntapaisiin kysymyksiin. Itse mitä täällä olen maininnut jos on ongelmia ollut tietyissä asioissa, niin pitkälti oman kokemuksen perusteella ja tietoa olen myös itse etsinyt netistä ihan vaan oman tarpeen mukaan. Ensimmäisenä en tälle foorumille tule kysymään ATK laitteistoon liittyvissä kysymyksissä vaan suoraan mene sellaisille Oikeille sivuille sitä etsimään. FSNordic on tiettävästi pitkälti ilmailuun liittyvä foorumi, en koe tätä minkäänlaisena tietotekniikan aiheisena foorumina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinhän se tekee kun sen kuuluukin tehdä, 100MB + varsinainen järjestelmäosio joka sitten Winmaailmasta on tutusti C-asema.

Netistä löytynyt vähän ristiriitaista tietoa tuosta W7:n tekemästä 100MB siivusta, tuskin bootloaderikaan noin paljon tilaa tarvitsee (vai dumppaako asennuksessa jotain random fileitä tuonne, en ole tutustunut), itse olen nyt jokaiseen seiskan asennukseen tuon jättänyt (liekkö jotain kymmenisen kertaa tullut asennettua) mutta ilmankin lienee mahdollista asentaa tai jäljestä päin poistella, mitä tässä nettiä on ko. asian tiimoilta pikaisesti selannut.

Vaan liekkö tuolla merkitystä näinä teratavujen aikana, tulin päätökseen että parempi antaa tehdä rauhassa erillinen pikkusiivu kun mennä itse särkemään turhaan, ei elämä kaadu tuollaiseen tilan'hukkaukseen' kun taskussakin kulkee aina avainnipun yhteydessä 8GB tikku  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle tuli myös tuo 100 Mb , kun asensin W-7 64 bit Fi .   Ei haittaa minua.

Kaikki osioinnit ym. ovat mennyttä maailmaa.    ;)

Olen aikoinani temppuillut, formatoinut ja osioinut Windows 95 lähtien.   :'(

Nyt ei tarvitse  :) Windows 7 asennus meni melkein itsestään.   :) Olin laittanut F-securen Internet Security 2010 asennuspaketin usb- tikulle hyvissä ajoin.

Sitten kun F-Securen palomuuri oli päällä, niin verkkokaapeli kiinni.  :) Sitten vasta nettiin.  :)

Olen käyttänyt pelkästään 64 bittistä IE- 8 selainta . Kaikki toimii hienosti.  ( Flash player ei)  Ei ole vielä 64 bit flashia.  ( Eli juutuubi ei toimi, mutta ei todellakaan haittaa  ;D)

Poistin 32 bittisen Internet  Explorerin 8  minun koneelta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi että tuo 100mb osio on Windowsin Bitlocker salausta varten, eli jos haluaa salata koko kiintolevyn tiedot Bitlockerilla niin tuo 100mb osio on välttämätön sen toiminnan kannalta. Kannattaa ihan suosiolla jättää se asennuksessa sinne vaikka ei heti tarvitsisikaan, sitä kun ei ihan tuosta noin vaan sinne uudelleen rakenneta eikä kenelläkään ole nykyään niin pientä kiintolevyä että 100mb menetys aiheuttaisi mitään katastrofia.

- Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Nyt on rojut paikoillaan ja Windows 7 sekä kaikki ajurit asennettu. Kaikki näyttää hyvältä paitsi muistien osalta. W7:n system osiossa lukee että:

Installed memory (RAM): 6,00 GB ( 3,50 GB Usable ). Mitähän tuokin meinaa kun emolevy tukee muistia 16GB asti ja Windows 7:lla luulisi olevan rahkeita isompaankin ? Muistit on Kingston DDR3 1066MHz muisteja.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt meni vähän yli hilseen, sinun olisi pitänyt ostaa parillinen määrä tuolle P55 sarjalle, se ei tue kuin Dual Channelia, ei Triple Channelia.

Eli sinun tapauksessasi olisi täytynyt ostaa 2x4gt kittejä(eli 4x2gt tai pelkkä 2x2gt).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään