Esa Sairio

Uusi näytönohjain - hyvää ja huonoa? HOMMA SELVISI JO!

4 viestiä aiheessa

Vaihdoin tänään hyvin palvelleen GeForce4 Ti 4800 128 MB- näytönohjaimen uuden sukupolven ohjaimeen, joka on XFX:n valmistama GeForce 6800 GT 256MB. Asensin siihen uusimman ajurin 61.77 Nvidian sivuilta.

Sitten kokeilemaan FS 2004:n kanssa.

Minulla on taulukoituna framet erilaisissa tilanteissa, ja käytän aina samoja tilanteita kun esim. päivitän ajureita, tai vaihdan tietokoneen osia kuten nyt näytönohjaimen.

Uudessa ohjaimessa hyvää on se, että framet ovat vähintään samaa luokkaa ja muutamissa koetilanteissa selvästi parempiakin kuin aiemmalla näytönohjaimella. Esim. vaativa MD 11 Alain Captin paneelilla vakio EFHK:n radalla 22 antoi ennen 28-30 fps ja uudella näytönohjaimella 29-32 fps. Maulella nousua oli keskimäärin 24:stä 28:aan.

Isoin nousu oli katsottaessa Helsingin yltä etelään merelle päin. Ennen 42-43 ja nyt 48-53 fps.

Kaikissa näissä kokeissa framerajoitin oli poistettu, normaalisti pidän sen arvossa 30.

Sitten huono asia ovat pilvet. Aiemmalla ohjaimella pilvet piirtyivät melko hyvin ja tasaisesti, nyt uudella ohjaimella pilvet värjäytyvät hassusti hieman punertaviksi tai liian harmaiksi ja piirtyvät ikään kuin nauhamaisesti, vyöhykeittäin joiden rajat erottuvat selvästi - toisin kuin aiemmin.

Samantapaista huomasin pimeällä kiitotiellä. Lentokoneen valaisema alue on kuin metrin levyisiä liuskoja, valaistu alue ei ole tasainen kuten aiemmalla ohjaimella.

Kaikki säädöt FS:ssä olen pitänyt samoina kummallakin näytönohjaimella. Näytönohjainten omista säädöistä AA on arvossa 2 ja Anistrooppinen suodatus arvosssa nolla. Image settings on asennossa performance. Kokeilin muuttaa näitä yksi kerrallaan, mutta silti pilvet piirtyvät uudella ohjaimella huonosti ja valaistut alueet ovat edelleen liuskamaisia.

Muuten uuden näytönohajimen tuottama kuva on hyvä ja lentäminen "tuntuu" sujuvammalta kuin aiemmalla ohjaimella.

Mitä pitäisi tehdä? Kaiken järjen ja teknisten arvojen mukaan tuo uusi ohjain pitäisi olla huippuhyvä. Olenko tehnyt huonon kaupan kun ohjain oli melko kallis?

Toivoisin asiantuntevia neuvoja ja selvää apua - kuten täältä yleensä aina saakin. En välittäisi siitä jos joku sanoon että olisit ostanut toisen merkkisen näytönohjaimen tai että minulla on samanlainen mutta kyllä minulla pilvet piirtyvät hyvin.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Apua en osaa antaa mutta jos yhtään lohduttaa niin minulla pilvien rajat tulivat näkyviin jo kun vaihdoin FS2002:n 2004:ään. Sama ongelma 2004:n kanssa on ollut molemmilla korteillani, aikaisemmalla GF2 GTS:lla ja nyt tällä GF FX5600:lla. Sumussa nuo valot ovat minulla nyt kolmioita kun ne aiemmassa simussa olivat "pehmeäreunaisia". Olisikohan tämä nvidian yleistä ongelmaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, kokeilemalla selvisi miksi uusi näytönohjain piirsi pilvet huonosti. Näyttää olevan niin että GeForce 6800 GT piirtää pilvet ja lentokoneen valoalueet korkeatasoisesti vain jos FS 2004:ään on säädettu 32 väriä eikä 16 väriä, kuten minulla oli säädettynä kun käytin vanhaa näytönohjainat GeForce Ti 4800:aa.

Siis valitsin FS 2004:n säädöissä rivin 1280 x 1024 x 16 tilalle rivin 1280 x 1024 x 32.

Tein vielä frameratetestit eivätkä framet pudonneet yhtään siitä mitä ne olivat ensimmäisessä testissä tuola uudella näytönohjaimella (josta yllä kirjoitin tänään).

FS tuntuu toimivan muutenkin vielä paremmin 32 värillä.

Onko GeForce 6800 GT optimoitu 32 värille? Muuta en keksi.

Jukka: Kokeile sinäkin värien määrän vaikutusta ja kaikki muutkin, jolla tämä ongelma.

Nyt voi jo todeta, että uusi näytönohajin oli hyvä ostos.

yES :);D:D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpä osaa sanoa, onko eri mallien välillä eroa värimääriin suhtautumisessa, mutta ilman muuta 32-bittiset värit näillä uudemmilla ainakin.

Siitä vaan sitten muitakin säätöjä suuremmalle. Luultavasti huomaat, että useimmat säädöt eivät enää hidasta mainittavasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään