Guest Ole

Tampere-Hki höykkyytystä 8.9.04

12 viestiä aiheessa

Hyvää iltaa. Tulimme tosiaankin 8.9 Tampereelta Helsinkiin Aeron ATR:llä ja loppukyyti oli ikimuistettava.

 

En näin amatöörinä ole varma mille kiitoradalle laskeuduttiin ( 4?) mutta finaalin loppuosa oli kieltämättä aikalailla höykkyytystä. Kiitoradalla tuntui kuin oltaisiin laskeuduttu pelkästään oikealla tassulla. Jännä ja uusi tunne minulle. Pojat kuitenkin hoitivat homman tyylikkäästi kotiin.

 

Jos jollakulla muulla on samanlaisia hienoja kokemuksia niin olisi kiva kuulla niistä.

 

- Oula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos laskeuduitte 1630 - 1930 välisenä aikana ...niin muutama ATR:n P - I - T - K - Ä - L - L - E mennyt lasku tuli nähtyä ;) 04 L:lle. Höykytystä varmaan oli koska koneet tulivat laskuun kuin takapainoiset vaappuvat sorsat ;D. Myös muut kuin pelkät atraimet.

 

Sivutuuli oli navakka ja moni kone kosketti kentän pintaa ensin toisella tassullaan. Itse en saanut kuvia, koska koneet menivät varsin pitkälle. Mutta painovoimalain mukaan kaikki tulivat alas :). Luononvoimat osaavat olla joskus kenkkuja. Meriliikenteessä alus voi hakeutua suojaiseen paikkaan odottamaan tuulen laantumista, ankkuroitua tai muuten vaan jäädä "lillumaan" vapaamille vesille ennen Kustaanmiekkaan tuloa...mutta ilma-alus on tuotava alas kelistä riippumatta :P. Ja vielä mielellään turvallisesti. Ainahan lähestymisen voi keskeyttää kovan puuskittaisen tuulen vuoksi ja suorittaa ylösvedon.

 

Olis pari kovaa laskua tuulekkaassa kelissä Ranskan tuliaisina, mutta ei taida pystyä lähettämään videoita tälle foorumille....?

 

Mieleen jäi myös Pulkovo, joka ohjattiin alas kuin hävittäjä :o. Ei vaappunut, istahti kuin MG konsanaan platalle!

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis pari kovaa laskua tuulekkaassa kelissä Ranskan tuliaisina, mutta ei taida pystyä lähettämään videoita tälle foorumille....?

 

Ei liitteinä, mutta jos omalle serverille laitat ja URL:n näkyville niin menee helpoiten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas iltaa. Joo, kyllä Jukka osui oikeaan. Nimittäin kyseinen ATR meni pitkästi yli normaaalin "osumakohdan". Oli aika villiä keikkua tassusta toiseen.

 

Kuitenkin täytyy nostaa hattua kippareille. Nimittäin sen verran eleettömästi pojat kampes kamppeen pois ratalta.

 

- Oula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänäänkin "hiemän" pomputteli aamulla helsingissä laskussa kuten myös Roviksella :) Makeaa Kyytiä ;D

 

 

EDIT: ja olihan sitä sumuakin paljon ei nähny eees kiitotietä. (ehkä 50 metriä näki eteen päin)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuva ATR 72:n sivutuulilaskusta EFHK:n 04L:lle 2. heinäkuuta. Asiaan perehtymättömille kerrottakoon, että tuo yhdelle pyörälle laskeutuminen eli koneen kallistaminen tuuleen päin on juuri oikea tapa suorittaa sivutuulilasku.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan perehtymättömille kerrottakoon, että tuo yhdelle pyörälle laskeutuminen eli koneen kallistaminen tuuleen päin on juuri oikea tapa suorittaa sivutuulilasku.

 

Onko muuten oikein sanoa juuri oikea tapa? Onhan olemassa se toinenkin tapa, eli pidetään nokkaa tuulen suuntaan ja polkaistaan ihan pinnassa kone suoraan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänäänkin "hiemän" pomputteli aamulla helsingissä laskussa kuten myös Roviksella :) Makeaa Kyytiä ;D

 

 

EDIT: ja olihan sitä sumuakin paljon ei nähny eees kiitotietä. (ehkä 50 metriä näki eteen päin)

 

Eli ihan perus syys-sää EFHK:lla ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan olemassa se toinenkin tapa, eli pidetään nokkaa tuulen suuntaan ja polkaistaan ihan pinnassa kone suoraan...

 

Niin, tai sitten yhdistetään nuo molemmat tavat. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK. Minun poittini oli kertoa lentokoneen ohjaamiseen syvemmin perehtymättömille, että laskeutumisessa toiselle telineelle sivutuulessa ei ole mitään ihmeellistä vaan se on ihan normaali menetelmä.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten oikein sanoa juuri oikea tapa? Onhan olemassa se toinenkin tapa, eli pidetään nokkaa tuulen suuntaan ja polkaistaan ihan pinnassa kone suoraan...

 

Itseasiassa ainakin isommilla liikennekoneilla tuo polkaisu on ilmeisesti vähemmän tehokas ja tarpeellinen tapa. Mm. uusille Airbus-piloteille opetetaan olemaan koskematta sivuperäsimeen ollenkaan sivutuulilaskussa, vaan kone tuodaan rataan siiven puoleinen pääteline edellä (siis että se siivenpuoleinen teline osuu ensin baanaan). Näin ainakin puhui joku aika sitten Finnairin A320 F/O.

 

[EDIT] Lisättiin sana "ilmeisesti" olennaiseen kohtaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään