Guest Sakke

taistelulentäjien alipainekammiotesti

64 viestiä aiheessa

Morjens,

Selailin äsken ilmavoimien kotisivulla, ja tekstissä "Ovatko lentäjät supermiehiä" mainittiin alipainekammiotestiä jossa lasketaan paine minuutissa 5000 metriin ja nostetaan sitten takaisin minuutissa.  :o

Se kuulostaa minun korvissa aika rajulta kokeelta, varsinkin kun sanotaan että jos tämä aiheuttaa kipua korvassa, testattavan keskikorvan ilmanvaihtuvuus on huono. Minä tunnen jo lievää kipua jos sukellan viiden metrin syvyyteen ja korvat menevät lukkoon aika helposti  :-[.  Onko mahdollista parantaa tätä vaikka sukeltamalla?

Minulla on aikeena hakea taistelulentäjäksi ensi talvena ja koulu sekä kaikki fyysiset puolet on kunnossa. Mutta tämä alipainekammiotesti jäi askaruttamaan, sillä mun tärykalvo on kerran haljennut enkä tiedä että onko tästä syystä ollenkaan mielekästä hakea taistelulentäjäksi.

kiitti

Sakke

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos huono ilmanvaihto johtuu esimerkiksi turvonneista limakalvoista, voi tilannetta koettaa auttaa allergialääkkeellä. Käsikauppatavaraa apteekeissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hakeahan toki kannattaa, sittenhän se testauksissa ja tutkimuksissa selviää mikä on sisäkorvan ilmanvaihdon kunto. Erityisesti mikäli hakupapereissa ei yksiselitteisesti sanota että tärykalvon puhkeaminen aiemmin olisi este.

Varasuunnitelma toki on hyvä olla sille varalle ettei tärppääkään. Pätee muillakin elämänalueilla  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä tunnen jo lievää kipua jos sukellan viiden metrin syvyyteen ja korvat menevät lukkoon aika helposti  :-[.  Onko mahdollista parantaa tätä vaikka sukeltamalla?

Sukeltaminen mahdollisesti hieman parantaa (tehdä kudos "notkea") ja oletko tehdä paineentasaus kun sukeltaa vedessä? Paineentasaus ei toimia automaatisesti......

Lisää tietoa:

http://www.medioxygen.fi/additional.php?lang=fi&item=middle_ear

Sinä etsiä myös lisää tieto Google  ;)

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onpa tullut käytyä tuossa testissä monasti, usein 5000m ja kerran osallistujien pyynnöstä 7500m.

Tuossa jälkimmäisessä testissä oli kaksi korkeutta, joilla hetkellinen sumu yllätti

Nuhasena ei sinne kannata mennä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan testikammiossa värisseenä uskallan sanoa että jos nenä ei ole tukossa niin sinne vaan.  :thmbup:

Kyllä ne lääkärit näkee totuuden nuhassakin. Mikään ei tunnu/satu mutta jos on nuha niin tuntuu samalta kuin lentokoneessa nuhaisena. (=korvat lukkoon)

Ei siellä Tilkassa ketään tapeta , ei !!!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan testikammiossa värisseenä uskallan sanoa että jos nenä ei ole tukossa niin sinne vaan.  :thmbup:

Kyllä ne lääkärit näkee totuuden nuhassakin. Mikään ei tunnu/satu mutta jos on nuha niin tuntuu samalta kuin lentokoneessa nuhaisena. (=korvat lukkoon)

Ei Tilkassa ketään tapetakaan, enää ;D. Tilkka pisti ovensa kiinni vuonna 2005.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä tunnen jo lievää kipua jos sukellan viiden metrin syvyyteen ja korvat menevät lukkoon aika helposti  :-[.  Onko mahdollista parantaa tätä vaikka sukeltamalla?

Kannattaa muistaa että 5m syvyys vastaa 5krt ilmakehän painetta eli on "hieman" eri asia ja ilman paineentasausta tuossa syvyydessä on jo vaarana että tärykalvot puhkeaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sori.... -87 , se oli jo ennen -05...

Missä muuten psykofysioltestit on sitten nykyään ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa että 5m syvyys vastaa 5krt ilmakehän painetta eli on "hieman" eri asia ja ilman paineentasausta tuossa syvyydessä on jo vaarana että tärykalvot puhkeaa.

Tarkoitat varmaankin 50 metrin syvyyttä. 5 metrin syvyys vastaa 1,5 ilmakehän eli barin painetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitat varmaankin 50 metrin syvyyttä. 5 metrin syvyys vastaa 1,5 ilmakehän eli barin painetta.

Pinta = 1 bar

10 metri=2 bar

20 metri=3 bar........

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun korvat menevät kyllä lukkoon lentokoneessa ilman nuhaa..ainakin aluksi. :-\ (take offin ja climbin aikana)

pitäisi varmaan käydä kysymässä lääkäriltä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun korvat menevät kyllä lukkoon lentokoneessa ilman nuhaa..ainakin aluksi. :-\ (take offin ja climbin aikana)pitäisi varmaan käydä kysymässä lääkäriltä

Kysäseppä vaan kun lentokomeessa korvat yleensä lukkiutuvat lähestymisen/laskun aikana. Ei nousun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selailin äsken ilmavoimien kotisivulla, ja tekstissä "Ovatko lentäjät supermiehiä" mainittiin alipainekammiotestiä jossa lasketaan paine minuutissa 5000 metriin ja nostetaan sitten takaisin minuutissa.  :o

Se kuulostaa minun korvissa aika rajulta kokeelta, varsinkin kun sanotaan että jos tämä aiheuttaa kipua korvassa, testattavan keskikorvan ilmanvaihtuvuus on huono. Minä tunnen jo lievää kipua jos sukellan viiden metrin syvyyteen ja korvat menevät lukkoon aika helposti  :-[.  Onko mahdollista parantaa tätä vaikka sukeltamalla?

Kannattaa miettiä sitä asiaa siltä kantilta, että kauanko F-18 kiipeää ko. korkeuteen (noin 15 000 jalkaa)? Mahtaako mennä minuuttiakaan? Eli ihan tarpeellinen koe jos meinaa joskus Hornetin puikkoihin yrittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa myös miettiä siltä kantilta, että tuon testin tarkoituksena on juuri seuloa ihmisiä, joilla on ongelmia välikorvan ja nenän sivuonteloiden paineentasauksen kanssa. Jos tuonne menee "doupattuna", kuten täällä ehdotettiin, ei silloin välttämättä saa oikeaa tulosta. Loppuelämää ei voi kuitenkaan lentää doupattuna, joten lopputulos saattaa olla varsin riskaabeli.

Olen ollut koneessa, joka tuli miltei pystysyöksyä 8000 metrin korkeudesta n. 2000 metriin. Pirunmoinen kipu tuntui silmien takana, ja nenästä tuli veristä limaa paineentasausongelman merkkinä. Onneksi en ollut itse puikoissa, koska olisin ollut kohtuullisen kyvytön jatkamaan lentoa ainakin hetken aikaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sori mun moka, sukelluskurssista on liian monta vuotta :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa miettiä sitä asiaa siltä kantilta, että kauanko F-18 kiipeää ko. korkeuteen (noin 15 000 jalkaa)? Mahtaako mennä minuuttiakaan? Eli ihan tarpeellinen koe jos meinaa joskus Hornetin puikkoihin yrittää.

En minä sen tarpeellisuutta kyseenalaista, vaan lähinnä omaa kykyä nousta 15 000:teen jalkaan minuutissa jos ei vedessä kovin paljon painetta kestä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ollut koneessa, joka tuli miltei pystysyöksyä 8000 metrin korkeudesta n. 2000 metriin. Pirunmoinen kipu tuntui silmien takana, ja nenästä tuli veristä limaa paineentasausongelman merkkinä. Onneksi en ollut itse puikoissa, koska olisin ollut kohtuullisen kyvytön jatkamaan lentoa ainakin hetken aikaa.

Kaikenlaiseen säkin oot joutunu.

Mä kerran olin pahassa poskiontelotulehduksessa ja lievää kuumettakin oli.

Sotasairaalan vessassa laskin tosi kuumaa vettä hanasta joka höyrysi kivasti...panin pyyhkeen pään päälle jotta sain hengitettyä tuota 70 asteista vettä mahdollisimman paljon 15-20 minuutin päästä poskiontelot oli niin turvonneet ja pehmeät, että oikein puhalsin kovaa vasemman sieraimen kautta sieltä tuli valtava verinen ja rään muodostama " ameeba" ulos. Paranin myös välittömästi. Olisko sulla ollut jotain tollasta vikaa ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentäjän / lentäjäksi pyrkivän on syytä omata kyky hallita psyykettä ja fysiikkaa - muuten tulee hylsy ja korkeintaan pääsy väsyneelle PPL-asteelle  ;D Siitä ei ole iloa kenellekään, muuta kuin rahanmenoa  :P

Arttu heitti hyvän termin "douppi". Hemmetti kun viimekesänäkin oli pariin otteeseen kesäjuhlilta tullessa ihan normi kanuuna, ja oli pakko heittää beroccaa ja panadolia huiviin, ennenkuin hyppäsi sarviin. Doupilla mennään - ja kun lentämisestä on kyse, niin tietenkin Tuurilla ( Isolla T:llä ).

No joo...tää nyt sivusi douppia, mutta back to the painekammio....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nopea nousu suihkarissa ei tunnu juuri miltään, koska mm. HN:ssä on paineistettu ohjaamo. Toki nuhaisena ei pidä lentää oikeastaan millään lentokoneella.

Alipainekammiokaan ei ole millään tavalla kivulias, jos "röörit" eivät ole tukossa. Minulla on sukeltaminen 4m:n syvyyteen aiheuttanut ongelmia enemmän kuin ko. testi.

Ismo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[ot] Älä oo niin varma, siitä on nääs tullut vanhusten palvelutalo ;D [/ot]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites siviilipuolella, onko vaatimukset tältä osin samanlaiset (/-kaltaiset)?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liittyykö tuo testi siis tuohon paineentasauskykyyn, eli jos osaa tekniikan niin ei ole mitään ongelmaa tuossa? Minä pystyn tasaamaan korvan paineen koska tahansa hyvin helposti ja pystyisin vaikka pitämään röörejä auki tuon minuutin, olisiko siis minulle läpihuutojuttu. Lentokoneessa ei ole koskaan mitään ongelmaa juurikin koska osaan "avata" lukkiutuneet korvat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka siinä Hornetissa on paineistettu cabiini, ei se tarkoita sitä , että paine ei laskisi.

Joku tietää mikä on max. paine-ero.

Liikesuihkareissa se on jo mukavat 7-9.Ei käy korviin.

Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään