Ilkka Mannikainen

"Finnairin kone teki hätäjarrutuksen"

26 viestiä aiheessa

Hätäjarrutus:

 

Finnairin kone teki hätäjarrutuksen – Lennonjohto: ”Harvinainen tapaus”

 

Eilen illalla kahdeksan aikaan Brysseliin lähdössä ollut Finnairin kone joutui keskeyttämään lähtökiitonsa, kun toinen kone oli vaarassa tulla samalle kiitotielle Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Asian vahvistaa Uudelle Suomelle Helsinki-Vantaan lentoaseman lennonjohdon päällikkö Karri Hannula.

 

Uuden Suomen lukija kuvailee tilannetta paniikkijarrutukseksi ja kertoo, ettei matkustajille tiedotettu mitään jarrutuksen syistä.

 

- Siinä oli laskeva kone, joka oli laskeutunut kauimmaiselle kiitotielle. Lennonjohto oli käskenyt sitä odottamaan, mutta käskyjen vastaisesti kone oli tullut kiitotien reunaan, jolloin käskimme Finnairin konetta keskeyttämään nousun, selvittää Hannula.

 

Hannulan arvion mukaan yhteentörmäyksen vaaraa ei ollut, sillä lennonjohto pystyi reagoimaan tilanteeseen nopeasti. 75 metriä ennen kiitotietä on odotuspaikkamerkintä, jota ei saa ylittää. Heti kun toinen kone oli ylittänyt tämän merkinnän, lennonjohto käski Finnairin konetta pysähtymään. Finnairin kone oli jo lähtenyt kiihdyttämään, mutta jarruttaminen onnistui hyvin.

 

- Tässä oli lennonjohdolla kaikki keinot käytettävissä. Koneet olivat lähimmillään 750 metrin päässä toisistaan, joten yhteentörmäyksen vaaraa ei ollut, Hannula sanoo.

 

Toinen kone oli Hannulan mukaan pienempi, ulkomaalainen rahtikone.

 

Tapaus ei ollut Hannulan mukaan tavanomainen.

 

- Tapaukset, joissa lennonjohto keskeyttää lähdön, ovat harvinaisia. Niitä sattuu arviolta pari kertaa vuodessa, Hannula kertoo.

 

Finnairin viestinnästä kerrotaan Uudelle Suomelle, ettei heillä ole raportoitu tällaista tapausta eilisillalta.

 

Tapaus menee Hannulan mukaan nyt normaalin käytännön mukaisesti Ilmailuhallinnon tutkittavaksi. Seurauksena voi olla turvallisuussuosituksia lentoyhtiöille, viranomaisille tai lennonjohdolle. Vakavissa tapauksissa tutkinta menee onnettomuustutkintakeskukselle.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/79273-finnairin-kone-teki-hatajarrutuksen-%E2%80%93-lennonjohto-%E2%80%9Dharvinainen-tapaus%E2%80%9D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanen hieman kommentoida uutisessa mainittua "paniikkijarrutusta". Ilmailun asiantuntijat kyllä ymmärtävät mistä on kyse, mutta ilmailua tuntemattomille se tuntuu kyllä oikealta paniikkijarrutukselta.

 

Kun joudutaan tilanteeseen, että lähtökiito pitää jostain syystä keskeyttää, sitä varten on jarrutusautomatiikka. Se jarruttaa aina samalla tavalla eli aika rajusti, olipa kyse sitten enemmän tai vähemmän kriittinen tilanne. Eli lentäjät eivät voi vaikuttaa jarrutuksen intensiteettiin muuten kuin kytkemällä automatiikka pois ja siirtymällä manuaalijarrutukseen. Se taas ei ole proseduurien mukaista.   

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se mukava katsella noita kommentteja:

Onneksi ei laukut vaurioituneet jarrutuksessa.

Ilmastomuutos on lopullinen syyllinen tähän hätäjarrutukseen.

:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska uutisessa ei nimenomaisesti mainita "Tapahtumalla ei ole mitään tekemistä matkatavarankäsittelijöiden työtaistelun kanssa." on syytä epäillä, että rahtikone on ollut IAU:n leivissä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanen hieman kommentoida uutisessa mainittua "paniikkijarrutusta". Ilmailun asiantuntijat kyllä ymmärtävät mistä on kyse, mutta ilmailua tuntemattomille se tuntuu kyllä oikealta paniikkijarrutukselta.

 

Kun joudutaan tilanteeseen, että lähtökiito pitää jostain syystä keskeyttää, sitä varten on jarrutusautomatiikka. Se jarruttaa aina samalla tavalla eli aika rajusti, olipa kyse sitten enemmän tai vähemmän kriittinen tilanne. Eli lentäjät eivät voi vaikuttaa jarrutuksen intensiteettiin muuten kuin kytkemällä automatiikka pois ja siirtymällä manuaalijarrutukseen. Se taas ei ole proseduurien mukaista.   

 

Seppo

Joskaan Finnairin E170 ja E190:ssä ei ole autobrakea :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa havaita, että järjestelmä toimi.  Lennonjohto oli ajan hermolla ja FIN-lentäjien refleksit olivat kondiksessa. Kohtaavat koneet jäivät jarrutuksen jälkeenkin reilusti yli puolen kilometrin päähän toisistaan. Arvostusta työn raskaan raatajille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Olli, tuli moka. Luulin itsestäänselvyytenä, että Empussa on autobrake. No, jos on vielä jotain pelastettavissa, niin näin homma toimii muissa Finnairin koneissa.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Olli, tuli moka. Luulin itsestäänselvyytenä, että Empussa on autobrake. No, jos on vielä jotain pelastettavissa, niin näin homma toimii muissa Finnairin koneissa.

 

Seppo

Sen kyllä saa optiona E170 ja E190 sarjalaisiin, mutta noissa Finnairin yksilöissä ei ole sitä. Aika jännä lopulta ettei ko. optiota ole käytetty, luulisi kyseisen kapistuksen olevan jo turvallisuuttakin lisäävä jos tulee keskeytystilanne joskus hieman tiukemmassa paikassa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen kyllä saa optiona E170 ja E190 sarjalaisiin, mutta noissa Finnairin yksilöissä ei ole sitä. Aika jännä lopulta ettei ko. optiota ole käytetty, luulisi kyseisen kapistuksen olevan jo turvallisuuttakin lisäävä jos tulee keskeytystilanne joskus hieman tiukemmassa paikassa..

 

Varpaat 'tuliseinän' pohjaan ja armoton luotto päälle anti-skidin toiminnan suuntaan. Johonkinhan tässä on luotettava  ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen kyllä saa optiona E170 ja E190 sarjalaisiin, mutta noissa Finnairin yksilöissä ei ole sitä.

 

Tuntuu vaan hassulle kun voisin vaikka vannoa nähneeni Autobrake-hanikan Finskin Emppu-simussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu vaan hassulle kun voisin vaikka vannoa nähneeni Autobrake-hanikan Finskin Emppu-simussa.

 

Simussahan voi olla järjestelmiä, mitä operaattorit eivät välttämättä ole valinneet koneisiinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkintaselostuksen mukaan ko. koneen jarrujärjestelmä oli viallinen eli tuskimpa siellä nyt jarruja on yhtään liikaa poljettu.

 

Olen kyllä lukenut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simussahan voi olla järjestelmiä, mitä operaattorit eivät välttämättä ole valinneet koneisiinsa.

 

Niinpä, mutta kun kertoivat joskus olevansa tarkkoja siitä, että simujen ohjaamot ovat jokaista yksityiskohtaa myöten samanlaisia kuin koneissa. Joka ikinen tarrakin on samanlainen ja samassa kohtaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, mutta kun kertoivat joskus olevansa tarkkoja siitä, että simujen ohjaamot ovat jokaista yksityiskohtaa myöten samanlaisia kuin koneissa. Joka ikinen tarrakin on samanlainen ja samassa kohtaa.

 

Tuskimpa nuo simuvalmistajat nyt kauheasti alkavat muuntelemaan tuotteittaan operaattorin toiveiden mukaan, kun simu vaatii samankaltaisen 'tyyppihyväksynnän' ja 'lentokelpoisuustodistuksen' kuin oikea lentokonekin. Ja onhan se ehkä joskus kanske senare huonompi puoli, jos Finski alkaa vaikkapa myymään simuaan ja sitten se autobrake-hantaaki puuttuisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, mutta kun kertoivat joskus olevansa tarkkoja siitä, että simujen ohjaamot ovat jokaista yksityiskohtaa myöten samanlaisia kuin koneissa. Joka ikinen tarrakin on samanlainen ja samassa kohtaa.

 

Mutta eikös niillä simuilla kouluteta muidenkin yhtiöiden väkeä? Ehkä sellaistenkin, kenellä autobrake on koneissaan...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään