Håkan Sandberg

Räyskälän ympäristölupa-asiasta (OLI: Korpikenttä/Räyskälän menetelmät)

110 viestiä aiheessa

...Entä kuletko talon sisään Ultran tai dieselin nousun puhumattakaan laskuun tulosta ?

Ylittävätkö ne edes puutarhassa edes melukynnystä ?...

 

Ei, sisälle ei kuulu Ikarus eikä mopo-Cessna eikä riisseli, ei ainakaan niin että huomaisi. "Melukynnys" puutarhassa on hyvin henkilökohtainen asia, mutta jos nyt sanoisin, että ei ylitä melukynnystä.

 

Kumpi sitten on meluisampi, nousu vai lasku? Piper Lance pitää laskussa ihan uskomattoman äänen. Ei se niin paha ole noustessa.

 

Melu on hyvin paikkakohtainen, yllättäväkin. Edellinen taloni oli Puistolan kirkon vieressä mäen päällä, pari sataa metriä finaalilinjan sivussa. Ei siellä niin paljon ollut melua kuin tässä, perusosan alla.

 

 

Ketjun otsikkoon liittyen, Räyskälässä ongelma on se, että purjelento-oppilaita ja hyppääjiä pitäisi rahdata ylös seitsemän ja yhdeksän välillä illalla. Hinut ja hyppykoneet on vaikeampi hiljentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Toinen ongelma päättäjillä tosin on että tällä hetkellä ei taida olla mitän keinoa määritellä ympäristölupaan melurajoja koska koneiden

melunmittaukselle ei ole tekijää, stantardeja ja luokituksia aimakaan Suomessa.

 

Ainot järkevä ratkaisu olisi että SIL alkaisi vihdoin toimia meidän edunvalvontaorganisaationa, tekisi ympäristöviranomaisten kanssa

normit melulle. Sensijaan että ympäristöluvissa kiellettäisiin kaikki toiminta niin kiellettäisiin esimerkiksi vain lentoonlähdöt melutasoltaan tiettyä

luokkaa meluisimmilta koneilta.

 

 

No mutta... SIL:ssä on ympäristövastaava (Jari Lehti), joka ei mielestäni ole ollut toimettomana. Lentokoneiden melumittaukseen on olemassa normit, mutta ei meidän tarvitse keksiä niitä jos on olemassa kansainväliset normit, esimerkiksi ICAOn luomat. Lentokenttien melumallinnusta Suomessa on laskeskellut ainakin lahtelainen Windcraft Oy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta... SIL:ssä on ympäristövastaava (Jari Lehti), joka ei mielestäni ole ollut toimettomana. Lentokoneiden melumittaukseen on olemassa normit, mutta ei meidän tarvitse keksiä niitä jos on olemassa kansainväliset normit, esimerkiksi ICAOn luomat. Lentokenttien melumallinnusta Suomessa on laskeskellut ainakin lahtelainen Windcraft Oy.

 

Niin, mitä silli tekee... (sisäpiirin vitsi).

 

Jos ajattelisi hiukan toiselta kantilta, mitä Kate ja minä tarkoitamme: Melumittaus ja melumallit pyrkivät todistamaan, että toimintamme ei aiheuta sietämätöntä melua. Hyvä niin, ja sen luulisi kelpaavan ainakin erilaisissa oikeusasteissa. Mutta kokonaan toinen juttu on se, että lentomelu oikeasti on häiritsevää. Meillä olisi itseämme ja toinen toistamme tarkkaillen ja auttaen mahdollisuus leikata kaikkein pahimmat piikit alas. Asiantuntevasti. Niin, että meluvalittajat eivät edes lähtisi vaatimaan kaiken toiminnan lopettamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta... SIL:ssä on ympäristövastaava (Jari Lehti), joka ei mielestäni ole ollut toimettomana. Lentokoneiden melumittaukseen on olemassa normit, mutta ei meidän tarvitse keksiä niitä jos on olemassa kansainväliset normit, esimerkiksi ICAOn luomat. Lentokenttien melumallinnusta Suomessa on laskeskellut ainakin lahtelainen Windcraft Oy.

 

Jonkunaikaa googlettamalla löysin aika hyvän sivuston jossa on EASA:n valmiita mittauksia http://www.easa.europa.eu/ws_prod/c/c_tc_noise.php ja koko

homma valmiina taulukkona http://www.easa.europa.eu/ws_prod/c/doc/Design_Appro/Noise/odoc/TCDSN%20Light%20Props%20(090623).xls .

 

Eli näemmä ei tarvitse tehdä mittauksia kun valmistakin dataa löytyy. Melutasoissa on suoraan sanoen huima ero, hiljaisimmat on alle 70db kun taas

meluisimmat on lähellä 90db ja tämä siis koskee pelkästään pieniä yleisilmailukoneita.

 

Se, mitä olin kaipaamassa olisi ennenkaikkea se että vaikkapa SIL ja ympäristöviranomaiset tekisivät yhdessä melunormeja jotta

nämä ympäristöluvat eivät nyt olisi ihan vain hutkimalla hutkittuja jossa kaikki lentotoiminta kielletään illalla sen sijaan

että vaikkapa kielletätisiin lentoonlähdöt tietyn melutason ylittävillä koneilla.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melutasoissa on suoraan sanoen huima ero, hiljaisimmat on alle 70db kun taas

meluisimmat on lähellä 90db ja tämä siis koskee pelkästään pieniä yleisilmailukoneita.

 

Todella - kun vielä muistaa, että 3 dB lisäys tarkoittaa melun kaksinkertaistumista. Korva tosin ei sitä subjektiivisesti ihan niin koe. 85 dB on jo sen verran meluisaa, että hyötyäänellä ei enää saavuteta hyvää ymmärrettävyyttä ja päivittäiselle annokselle on lyöty 8 tunnin raja.

 

Asiaan vaikuttaa jossain määrin myös melun luonne ja millä painotuksella melu on mitattu (A, B vai C). Laajakaistainen kohinamainen melu on vähemmän häiritsevää kuin kapeakaistainen mylvintä. Bassot sisältävät paljon energiaa ja tunkeutuvat paksujenkin rakenteiden läpi, mutta korkeat melutaajuudet koetaan yleensä rasittavimmiksi.

 

Ongelmat luonnollisesti kärjistyvät juuri kierroskuvion alla. Ken viettää koko kauniin kesäpäivän pihallaan laskukierrosharjoittelusta "nauttien", tuskin jaksaa lohduttautua sillä, että kentän alue keskimäärin on rauhallista seutua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIL alkaisi vihdoin toimia meidän edunvalvontaorganisaationa

 

Tosin, alkaa tuntua että turha toivo ......

 

Kate

 

SIL=yhdistys=jäsenet. Lienet SIL:n jäsen? Minäkin olen SIL:n eräässä toimikunnassa tekemässä asioita. Aktivoitukaa, Joku Muu:lle on tilausta, kuka alkaa Joku Muu:ksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIL=yhdistys=jäsenet. Lienet SIL:n jäsen? Minäkin olen SIL:n eräässä toimikunnassa tekemässä asioita. Aktivoitukaa, Joku Muu:lle on tilausta, kuka alkaa Joku Muu:ksi?

 

Eipä taida paljoa auttaa jos menen ympäristöministeriöön ja esittelen "olen Kate, SIL:in jäsen, kävin vähän meluja mittaamassa

bilteman mittarilla ja mielestäni teidän tulisi nyt vaan alkaa tehdä jörkeistetty ohjeistus yleisilmailukenttien ympäristöluville."

 

Edunvalvontaa tarvitaan juuri viranomaisiin ja poliittisiin päättäjiin nähden. Jokainen meistä voi lobata

omaa kansanedustajaansa mutta viranomaisiin vaikutettaessa täytyy olla koko harrasajaporukkaan

painoarvolla edustamassa eikä yksittäiset jäsenet.

 

Tiedän että yhdistysten johto- ja toimihenkilöt joutuvat tekemään paljon työtä mutta sehän on koko

edustuksellisen demokratian juju, mutta ihan vapaaehtoisestihan k.o ihmiset ovat näihin hommiin hakeutuneet.

 

Itse olen ollut mukana senverran monen yhdistyksen hallituksessa ja myös kunnallispolitiikassa että tiedän

homman olevan kovaa työtä. Nyt  SIL:in rivijäsenenä minä nyt kuitenkin käytän esimerkiksi tällaista foorumia

kertomaan mitä nyt ainakin minulla jäsenenä on mielessä.  Tämäkin on ihan normaalia demokraatiaan liittyvää

toimintaa. Minä en voi edunvalvonta päätöksiä tehdä SIL:in nokkamiesten puolesta mutta rakentavaa kritiikkiä

ja ehdotuksia voin aina esittää.

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIL=yhdistys=jäsenet. Lienet SIL:n jäsen? Minäkin olen SIL:n eräässä toimikunnassa tekemässä asioita. Aktivoitukaa, Joku Muu:lle on tilausta, kuka alkaa Joku Muu:ksi?

Vähän OT, mutta...

Itsekin olen ja olen ollut ns. "vapaaehtoisesti halutuissa luottamustehtävissä" pitkään.  Määrätyt asiat on vain tehtävä, kun pestin on itselleen ottanut. Ei niitä pysty siirtämään "joku muulle".  Positiivista olisi tietenkin ottaa jäsenistöstä viralliseen toimikuntaan halukkaita henkilöitä, jotka alkavat kehittää sille määritellyn toimenkuvan mukaista tehtävää. Näin on kai toimittu jo, kun näitä SIL:n erilaisia toimikuntia on perustettu.  Näillä toimikunnilla pitäisi sitten olla realistiset resurssit toimia tehokkaasti asiansa eteen!

Vapaaehtoistyö on tärkeää, mutta lupautuessaan tehtävään, on siitä myös velvoitteita.  SIL:n jäsenkunta harrastaa useita erilaisia ilmailun lajeja ja viime vuosina lainsäädäntö on muuttunut vinhaa vauhtia mm. EU:n mukaantulon myötä. Tässä tarvitaan asiantuntijoita, ja asialleen omistautuneita/perehtyneitä henkilöitä. Mutu-tuntumalla ei pitkälle pötkitä!  Hyvä tahto ja ahkeruus

vapaaehtoistyöntekijällä ei aina vain riitä!  Kaikki kunnia ja kiitos hyvästä yrityksestä.

 

Oliskohan niin, että SIL:n kannattaisi harkita palkattua "lobbaria", joka pystyisi toimimaan suhteillaan mm. poliittisten päättäjien, viranomaisten ja yritysmaailman kanssa.  Toki tämä maksaa, mutta uskon jäsenistön maksavan vaikka vähän korkeampaa jäsenmaksua, mikäli se katsoo saavansa rahan edestä itselleen etua!?  Tällainen Lobbari voisi olla esim. toiminnanjohtajan tms. tittelillä ja häneltä olisi työnkuvasta poistettu kaikki turhat aikaavievät rutiinit toimiston henkilöstön ym. pyörittämisestä. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

>

>SIL=yhdistys=jäsenet. Lienet SIL:n jäsen? Minäkin olen SIL:n eräässä toimikunnassa tekemässä asioita. Aktivoitukaa, Joku Muu:lle on tilausta, kuka alkaa Joku Muu:ksi?

>

 

Joku muu on selvästi se joka on valittu edustamaan SIL:iin. Rivijäsenet yhdistystoiminnassa eivät tee päätöksiä, vaan sitä varten on valittu

hallitus. Ne jotka on valittu edustamaan ilmailijoita SIL:iin, ovat vastuussa rivijäsenten edustamisesta ja "joku muuna olemisesta".

Jos minä en ole SIL:ssä edustamassa niin "Aktivoitukaa, Joku Muu:lle on tilausta" on pelkkää sanahelinää, minulla ei ole rivijäsenenä minkäänlaista

vaikutusvaltaa ja minun olisi turha perustaa SIL:in parkkipaikalle yhden hengen mielenosoitusta että "Kenttien ympäristölupia on järkeistettävä".

 

Voin yhtyä niistä valittamiseen foorumilla toivoen että joku joka on valittu edustamaan ilmailijoita SIL:iin, tekee edunvalvontatyötä eikä

ole vaan "jees jees, ei se mitään, rajoitetaan vaan lisää, ei se mitään".

Minä rivijäsenenä odotan ja toivon vastaavanlaista lobbausta kuin mitä AOPA USA:ssa tekee. Toistaiseksi tällaisesta ei ole näkynyt tunnusmerkkejä. Ehkä

näihin asioihin minulla ei ole riittävää näkyvyyttä ja ankaraa lobbausta tapahtuu kulissien takana. Tai sitten sitä ei tapahdu laisinkaan. En voi tietää

koska siitä ei ole julkisuudessa mitään informaatiota toisin kuin AOPA:n lobbauskampanjat voi lukea lehdestä, Internetistä, jne. ja järjestön

edunvalvontatoiminnasta on siten positiivisia todisteita.

 

Valitettavasti minulla ei ole enempiä mahdollisuuksia asian suhteen aktivoitumiseksi kuin tämä, koska vaikka haluaisinkin aktivoitua, mahdollisuuteni

rivijäsenenä SIL:in vastuutetehtävään nimittämättömänä lähestyvät asymptoottisesti nollaa. Toivottavasti meitä on edustamassa siellä joku joka

ajattelee jotain edunvalvonnan tärkeydestä ja uskaltaa sanoa vastaan asioissa joissa ilmailijoita kuitenkin aina oletusarvoisesti poljetaan.

Marginaaliryhmä jota on helppo polkea (kun se mitä rajoitukset koskevat kuitenkin on aina joku muu, joku ihmeen lentäjä, ne on harvinaisia uhanalaisia

olentoja sellaiset lentäjät), vaatii luokkaa radikaalin vastavoiman jotta se pysyy hengissä. Koska vastustajia (vaikka niitä olisi vaan kaksi tai kolme tapavalittajaa)

aina kuunnellaan, olisi jonkun pidettävä huolta siitä että puolustajien kannat menevät myös perille ja epäselvissä tapauksissa SIL:in pitäisi mennä jopa

niin pitkälle kuin AOPA, eli esim. lakiasiainavun käyttämiseen mikäli edunvalvontatilanne sitä vaatii ja muuten ei järkeistystä saada aikaan.

 

t: Karoliina

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuliiton sääntöjen §10 mukaan voi asian esittää käsiteltäväksi vuosikokouksessa, kun muistaa tehdä sen kirjeellä 60 päivää ennen kokousta:

 

Jo on hidas juna...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos aikaisemminkin tätä miettinyt, mutta minkä takia Suomessa korpikenttien laskukierroskorkeus on yleensä noin 600 jalkaa kentän pinnasta? Olen käsittänyt että esim Englannissa se on noin 1000 jalkaa. Tosin sen kuinka suuri merkitys sillä on lentomeluun, en tiedä.

 

Tuntuis että tuo 1000 jalkaa voisi olla turvallisempikin esim. moottorihäiriön sattuessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tänään ilmestyneessä Lopen Lehdessä lukijainkynästä palstalla taas yksi Länsi-Lopen tietäjä lässyttää lentomelusta, ja siitä, kuinka Lopen kunta on niin takapajuinen, koska on valinnut puolensa tukea EFRY:n kehittämishanketta. Ja edelleen tekstistä on havaittavissa provokaation omaista lietsontaa ilmailunharrastajia vastaan - koko teos päättyy lauseseen: " Lopen kunnan viranhaltijoiden toimistoihin lentomelu ei kuulu, mutta kuinka moni heistä on käynyt 20km päässä Räyskälässä lentotoiminnan ollessa käynnissä?"

 

No - eiköhän suunnilleen jokainen - paitsi tietysti Lopen vapaa-ajan asukki vuodesta 1972 ( kirjoittaja ) tiedä sanomattakin, että lentokentällä liikkuu ilma-aluksia. Toisista lähtee melua, toisista ei. Ihan yhtä typerä kirjoitus typerine perusteluineen, kuin kirjoittaisi vaikkapa junien aiheuttamasta melusta. Menkää veturitallille ratapihalle kuuntelemaan kuuluuko mitään? Miten ihmiset jaksavat vatvoa tätä samaa asiaa. Niinkauan kuin olen täällä Lopen kunnassa asunut, niin joka jumalan vuosi tästä samasta asiasta saa lukea ainakin sen seitsemän kertaa.

 

Miten muuten ne mökkiläiset ajelee sinne saareen oleilemaan? Ettei vaan moottoriveneellä? Eikai siitä vain lähde melua - vai ajavatkohan he sähkömoottorilla? Perämoottorien melu on muuten yksi v´mäisimmistä asioista tyynellä rauhallisella järvimaisemalla. Samoin on muuten kännisten vapaa-ajan asukkien mölinä makkaraa paistaessa...joopa joo...

 

Voi veljet, että nousi taas niskakarvat pystyyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko ainut jonka mielestä haitan aiheuttajan olisi kärsittävä rajoituksista eniten?

 

On aivan sairasta rajoittaa kaikkea lentämistä sen vuoksi että muutamat ilma-alukset pitävät kamalaa melua. Aika paljon on myös hiljaisia lentolaitteita. Täytyisi saada aikaan systeemi joka kannustaisi lentämään hiljaisemmilla koneilla, sekä investoimaan meluisien hiljentämiseen.

 

Myöskin on vissi ero sillä tullaanko matkalennolta laskuun, vai jäädäänkö kierrokseen harjoittelemaan läpäreitä.

 

Ja sitten vielä esimerkki elävästä elämästä:

Luulin olevani kovakin lentomelun kannattaja. Siis naureskelin meluvalituksille ja aina kun kuulin lentokoneen äänen niin tuli hyvä mieli.

Pari kesää sitten vuokrasin kymmeneksi päiväksi kesämökin Jämin perhepuistosta, suoraan 27:n finaalin alta. Kyllä olikin komeaa lasten kanssa katsella koneiden pohjaniittejä loppuosalla :-) Edes läpärejä tekevät koneet eivät haitanneet, suurimman osan ajastahan ne olivat jossain kaukana metsän takan, eikä ääntä oikeastaan kuulunut laisinkaan, muuta kuin komeat murinat juuri siitä mökin päältä pyyhkäistessä.

Mutta... niin vain havaitsin että taivaalta kuului myös sangen ÄRSYTTÄVÄ ääni. Se alkoi jo aikaisin aamulla. Hiljeni ruokatunniksi, ja jatkui sitten iltaan saakka. Ääni ei ollut mikään ohimenevä ilmiö, vaan kun se alkoi kuulua, niin hyvinkin puoli tuntia sitä kesti. Ja hetken päästä sama uudestaan. Äänen lähde tuntui junnaavan taivaalla suorastaan paikallaan, juuri semmoisessa paikassa ja suhteellisen korkealla että ääni varmasti levisi mahdollisimman laajalle. Mittarilla mitatessa kyseessä ei varmaan ollut kova ääni, mutta äänen taajuus ja ennenkaikkea sen taukoamaton kuuluminen rupesi jo muutaman päivän päästä ottamaan enemmänkin hermoon.

Ja täytyy kyllä tunnustaa että olin löytänyt lentomelun mistä en pitänyt. Enkä pidä vieläkään.

Että nykyisin jopa jollain lailla saatan ymmärtää meluvalittajia. Se vain harmittaa että kaikki ilmailijat niputetaan samaan kasaan rajoituksissa, ja loppujen lopuksi kaikki kärsivät yhden tai kahden meluisan ilmailulajin vuoksi.

 

-Janne

 

Ps. Ja minulla ei siis ole mitään vastaan laskuvarjohyppääjiä. Totuus vain on se että ainakin itse yllätyin kuinka suunnattoman ärsyttävää ja pitkäkestoista melua semmoinen toiminta aiheuttaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ainot järkevä ratkaisu olisi että SIL alkaisi vihdoin toimia...

 

Ne ei oo havaintoni mukaan tehny mitään muuta ku valittannu viime aikoina ;D

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh heh Matti  ;D,

Tarkennuksena Matin lausuntoon niin SIL on ollut aktiivisesti mukana valitusprosessissa. Tämänkaltaisissa foorumeissa kuitenkin syyllistetään ja moititaan menettelyjä jotka jo ovat käynnissä taustalla. Olisi ihan kiva jos kaikki tekeminen olisi läpinäkyvää, mutta järkevien ihmisten pitäisi tietää toimintamalleista sen verran, että ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan.

Räyskälässä ensisijainen toimija on kuitenkin Räyskälä-Säätiö. SIL on ihan varmasti mukana mutta toimiva taho on se minkä sanoin. Valitusta käsittelevä taho ei ole kiinnostunut SIL kannasta jos SIL ei ole asianomainen ko. oikeusprosessissa.

 

Eli odotetaan ja annetaan Marille (Säätiön edustaja) paljon tukea!  :thmbup: :thmbup: :thmbup: :thmbup:

 

Olen aiemminkin sanonut, että Lopen kunta on ottanut selkeän kannan asiassa ja he tukevat Räyskälää täysillä. Lopelta on jopa ihan oma kansanedustajakin, mutta saa nähdä saadaanko eduskunnasta apuja kun päättäjänä on kuitenkin riippumaton oikeuslaitos! Oikeuslaitoksen ei tarvitse miettiä demokratiaa vai!

 

saku

yksityishenkilö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko ainut jonka mielestä haitan aiheuttajan olisi kärsittävä rajoituksista eniten?

 

Vaikea sanoa, mutta olenkohan ainoa purjelentäjä, joka jollain tapaa sympatiseeraa Räyskälän mökkiläisiä? Meinaan vaan, että he saattaavat olla "lopen kyllästyneitä" siihen, että kentällä on järjestetty viime vuosina isoja kisoja (tai kolmet kansalliset kisat kesässä), joissa on parhaimmillaan 2 vkoa lähes koko Suomen hinauskalusto vetämässä koneita taivaalle ja tekemässä laskua heidän mökkinsä ylitse. Kai se raja tulee mökkiläisilläkin jossain vastaan.

 

Pystyisikö toimintaa hajauttamaan esim. siten, että osa kurssitoiminnasta toteutettaisiin jollain muulla kentällä, joka olisi lähellä sivilisaatiota, niin että voisi mennä illaksi kotiin ja jota myös autoa ja/tai asuntovaunua omistamattomat pääsisivät helposti hyödyntämään?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vietin eilisen illan Malmilla editoimassa Korpikenttäluennon materiaalia. Pisti videota editoidessa korvaan 18 nouseva liikenne ja kuinka hyvin ääni kantaa SIL luokkaan. Niille joille paikka ei ole tuttu niin mainittakoon, että SIL luokka sijaitsee Malmilla 36 kynnyksen kohdalla noin 100m sivussa kiitotiestä. Nousevat koneet vetävät jotakuinkin 100m korkeudelta tönön yli nousu tehoilla.

 

No se Nummelan video valmistui kuitenkin eilen ja oikein aidoin melutorjunta efektein. Työn tulos on nyt ladattavissa www.mik.fi sivuston kautta. Linkki on siinä korpikenttä uutisessa.

 

Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä ainakin säälin mökkiläisiä Räyskälässä. Lentokentällä ollessa möykkä ei minua häiritse, mutta eipä kyllä tulisi mieleenkään viettää mökkielämää minkään lentokeskuksen lähellä.

 

Purjelennossa melun vähentäminen on helpompaa kuin missään muussa lajissa: koneet saa halutessaan ilmaan vaikka sähköllä toimivalla vintturilla. (Tämä on sitten sellainen mielipide, josta viedään Räyskälässä saunan taakse.) Tällä hetkellä yhdessäkään Räyskälän hinauskoneessa ei ole panostettu meluntorjuntaan. Länsi-Eurooppalaisissa purjelentokeskuksissa on miltei sääntö, että jokainen hinauskone on varustettu nelilapaisella rusetilla ja mahanalus on äänenvaimenninta täynnä. Toki tuo melunvaimennus on kaikkea muuta kuin halpaa toteuttaa.

 

Laskuvarjokone on sitten ihan oma lukunsa, sehän mäntä-cessnojen tapauksessa jollottaa taivaalla kaiken päivää kun nousukyky on mitä on. Räyskälässä toimiva uusi turbiini-ihme pitää sekin miehekästä ääntä, mutta nyt se ei enää kestä kuin jonkun minuutin kerrallaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh heh Matti  ;D,

Tarkennuksena Matin lausuntoon niin SIL on ollut aktiivisesti mukana valitusprosessissa. Tämänkaltaisissa foorumeissa kuitenkin syyllistetään ja moititaan menettelyjä jotka jo ovat käynnissä taustalla. Olisi ihan kiva jos kaikki tekeminen olisi läpinäkyvää, mutta järkevien ihmisten pitäisi tietää toimintamalleista sen verran, että ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan.

Räyskälässä ensisijainen toimija on kuitenkin Räyskälä-Säätiö. SIL on ihan varmasti mukana mutta toimiva taho on se minkä sanoin. Valitusta käsittelevä taho ei ole kiinnostunut SIL kannasta jos SIL ei ole asianomainen ko. oikeusprosessissa.

 

Eli odotetaan ja annetaan Marille (Säätiön edustaja) paljon tukea!  :thmbup: :thmbup: :thmbup: :thmbup:

 

Olen aiemminkin sanonut, että Lopen kunta on ottanut selkeän kannan asiassa ja he tukevat Räyskälää täysillä. Lopelta on jopa ihan oma kansanedustajakin, mutta saa nähdä saadaanko eduskunnasta apuja kun päättäjänä on kuitenkin riippumaton oikeuslaitos! Oikeuslaitoksen ei tarvitse miettiä demokratiaa vai!

 

 

Mielestäni tässä asiassa pitäisi toimia hieman laajemmalla näkökulmalla kuin vain yhden valitusprosessin suhteen. Eikö sitä juuri

ollut juttua lehdessä että myös Hangon kenttän ympäristöluoa oli tehty valituksilla sellaiseksi että käytännöss hyppytoiminta

muuttuu lähes mahdottomaksi ?

 

Oikeuslaitos on riippumaton suorasta poliittisesta lobbaamisesta. Oikea kanava olisi pyrkiä ympäristöministeriön kanssa

tekemään selkeät ohjeistukset korpikenttien ympäristöluvista. Tarvittaessa ministeriö voi antaa asiasta vaikka

asetuksen joka on sitten jo oikueslaitokselle lakiin verrattava paperi.

 

Kun ei ole olemassa mitään yleistä ympäristöministeriön ohjetta, oikeuslaitos tekee omia tulkintojaan

ihan pohjautuen siihen pajunköyteen mitä nämä valittajat sille syöttävät. Vrt. Voisiko joku, joka on ostanut

mökin 100m pässä moottoritiestä vaatia tietä suljettavaksi 18.00..8.00 kun siitä aiheutuu hänelle meluhaittaa ?

Ei taida onnistua koska asiasta on vakiintunut käytäntö ja ohjeet.

 

Jos tllaiset ympäristöluvat että kenttä suljettu 18.00 jälkeen tulevat tavaksi niin se alkaa jo muutenkin

rajoittaa lentoharrastusta ja koulutusta koko maassa, arki-iltoina ei töiden jälkeen lennetä ja

Malmiltakin voi tehdä lennon enää vain lähinnä Pirkkalaan tai Turkuun ......

 

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tällä hetkellä yhdessäkään Räyskälän hinauskoneessa ei ole panostettu meluntorjuntaan. Länsi-Eurooppalaisissa purjelentokeskuksissa on miltei sääntö, että jokainen hinauskone on varustettu nelilapaisella rusetilla ja mahanalus on äänenvaimenninta täynnä. Toki tuo melunvaimennus on kaikkea muuta kuin halpaa toteuttaa.

Äläs ny

Kyllä ainakin viime kesänä näin tuollaisen hinauskoneen siellä, vielä sisäänvedettävällä köydellä, näytti ihan viimeisen päälle :thmbup: Tosin se oli kyllä aika huomaamaton ilmassa ja maalla, ei kuulunut kuin kuiskaus ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äläs ny

Kyllä ainakin viime kesänä näin tuollaisen hinauskoneen siellä, vielä sisäänvedettävällä köydellä, näytti ihan viimeisen päälle :thmbup: Tosin se oli kyllä aika huomaamaton ilmassa ja maalla, ei kuulunut kuin kuiskaus ;D

HS

 

Nih, mutta sehän olikin Hyvinkään hinuri ja nehän onkin ihan eri maata kuin muualla. ;D ;D ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tässä tarkoitettiin Sehinua, se oli MM-kisojen ajan vierailulla Vesikseltä, eikä myöskään Räyskälän kanta-asukki. Hiljainen se toki on. Räyskälän vakihinureita ovat 1-3 kpl Pawneeta (lukumäärä vaihtelee, keskimäärin voidaan sanoa että yksi niistä on aina paalattuna ja kellarissa), Agwagon ja Suhinu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelennossa melun vähentäminen on helpompaa kuin missään muussa lajissa: koneet saa halutessaan ilmaan vaikka sähköllä toimivalla vintturilla. (Tämä on sitten sellainen mielipide, josta viedään Räyskälässä saunan taakse.) Tällä hetkellä yhdessäkään Räyskälän hinauskoneessa ei ole panostettu meluntorjuntaan. Länsi-Eurooppalaisissa purjelentokeskuksissa on miltei sääntö, että jokainen hinauskone on varustettu nelilapaisella rusetilla ja mahanalus on äänenvaimenninta täynnä. Toki tuo melunvaimennus on kaikkea muuta kuin halpaa toteuttaa.

 

 

Ei melunvaimenus jälkiasennettuna ilmaista ole mutta jos vaihtoehtona on että ei lennetä ollenkaan niin onko sekään kivaa ?

 

Täällä Suomessa on kuitenkin ihan järjetön kieltomentaliteetti, sen sijaan että asetettaisiin joitakin

melurajoja iltatoiminnalle suljetaan koko kenttä ja kielletään lentäminen olkoot kone kuinka hiljainen tahansa.

On se parempi saada järkevät melurajat kuin järjetön kielto.

 

Juuri tähän toivosinkin SIL:in panostavan ympäristöministeriön kanssa, tehdä yhtenäiset ohjeistukset

melutasolle.

 

 

Kate

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelennossa melun vähentäminen on helpompaa kuin missään muussa lajissa: koneet saa halutessaan ilmaan vaikka sähköllä toimivalla vintturilla. (Tämä on sitten sellainen mielipide, josta viedään Räyskälässä saunan taakse.)

 

Ihan mielenkiinnosta, miksikäs sähköllä vinttaminen ei sovi räyskäläläisten pirtaan? Tai vinttaaminen vissiin yleensäkään?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään