Guest KAIXSTER 71

Cirrus SR 22GTS tai Cessna 400

5 viestiä aiheessa

Tervehdys foorumilaiset

 

Olen ilmailun aloittelija ja toivottavasti PPL on taskussa ensi kesänä. Halusin herättää keskustelua näin tulokkaan kannalta katsoen.

 

Olemme päättäneet hankkia myös välittömästi oman koneen kaverini kanssa, otsikon mukaisesti. Katselin aikaisempia keskusteluja mm. lasiohjaamojen mollaamisesta sekä yleensä niiden tarpeellisuudesta sekä yksimoottoristen koneiden mittarilento mahdollisuuksista.

 

Tilanne on kuitenkin meillä sellainen, että tarkoitus on hankkia kone juuri matkalentoja varten ja yhtenä kriteerinä oli noin 200 +/- matkanopeus ja 2006 tai uudempi ja mielellään alle 500 lentotuntia.

Näissä kaikissa koneissa on ns. parjattu lasiohjaamo.

 

Tarkoitus suorittaa myös mittarilento kelpoisuus välittömästi kun tunnit tulevat täyteen.

 

Hienointahan olisi jos saisi oman koneen liitettyä jonkin koulun /kerhon lupiin ja saisi koulutuksen järjestettyä sillä?

 

Koneen käyttötarkoitus olisi pääosin matkalentoja Turusta Lappiin sekä pohj. eurooppaan.

 

Mennääkö nyt metsään vai käykö kyseiset koneet tähän käyttöön? ja voiko mielestänne näillä aloittaa suoraan PPL kurssin jälkeen. Kyseisiin koneisiinhan ja niiden avioniikkaanhan järjestetään kurssitusta europaassa ja jenkkilässä joten niiden oppiminen ei varmastikaan ole ylipääsemätöntä, vaikka moni puhuukin niiden monimutkaisuudesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku saattaa piankin kommentoida esim. niin, että kun kurssi on käyty 100 KTS nopeudella lentävällä vehkeellä niin 200 KTS lentävä vehje vie tuplanopeudella hankaluuksiin ennenkuin siihen tottuu  ;) mutta kun ja jos asia on harkittu ja talous antaa myöden hankintakustannuksiin plus kaikkeen muuhun, ml. sen, että 310 hp moottori myös kuluttaa reippaasti eikä huolto ole halpaa, niin siitä vain ostamaan. Ovat viime aikoina ostelleet kalliimpiakin koneita joita hissukseen tulee maahan huhujen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys foorumilaiset

 

Olen ilmailun aloittelija ja toivottavasti PPL on taskussa ensi kesänä. Halusin herättää keskustelua näin tulokkaan kannalta katsoen.

 

Olemme päättäneet hankkia myös välittömästi oman koneen kaverini kanssa, otsikon mukaisesti. Katselin aikaisempia keskusteluja mm. lasiohjaamojen mollaamisesta sekä yleensä niiden tarpeellisuudesta sekä yksimoottoristen koneiden mittarilento mahdollisuuksista.

 

Lasiohjaamon mollaamisesta ? Itse lensin mittarikirjan pelkästään lasilla, Avidyne SR20, SR22,  ja G1000 kalusto DA40, DA42 ja C172 . Henkilökohtainen mielipide

on että nykyaikana ei mittaria kannata edes miettiä ilman lasia, niin paljon helpompaa ja kätevämpää homma on.

 

Yksimoottoristen koneiden mittarilento-ominaisuuksiin tuo paljon, paljon lisää mahdollisuuksia kun on käytössä

turbo jolla pääsee sään yläpuolelle helpommin ja  kun koneessa on jäänpoisto. SR22 koneissa on TKS mutta miten on C400 ?

Ainakin Oshkoshissa tänä kesänä oli esillä yksi joka näytti vielä protolta.

 

Tilanne on kuitenkin meillä sellainen, että tarkoitus on hankkia kone juuri matkalentoja varten ja yhtenä kriteerinä oli noin 200 +/- matkanopeus ja 2006 tai uudempi ja mielellään alle 500 lentotuntia.

Näissä kaikissa koneissa on ns. parjattu lasiohjaamo.

 

Tarkoitus suorittaa myös mittarilento kelpoisuus välittömästi kun tunnit tulevat täyteen.

 

Hienointahan olisi jos saisi oman koneen liitettyä jonkin koulun /kerhon lupiin ja saisi koulutuksen järjestettyä sillä?

 

Mittarikirjan voi lentää vain  FTO:ssa, joita Suomessa on kaiketi vain Patria, Salpauslento ja Suomen Ilmailuopisto.

Kerhossa ei mittarilupakirjaa voi lentää.  Kuulemma FTO:n lupiin saaminen ei ole niin helppoa mutta ehkäpä se

paksulla setelitukolla hoituu ;)

 

Itse lensin osan mittarikoulutuksesta omalla konella ( DA40-G1000 ) mutta lensinkin FAA-IR lupakirjan ja

tuolla FAA-mailmassa kaikki on paljon helpompaa.

 

Suomessa ei taida missään saada mittarikoulutusta pelkästään lasilla ? Jotenkin tuntuu että

tulee tupla homma opetella ensiksi höyryllä ja sitten lasilla perään jos voi aloittaa lasilla.

Mittarilennossa hyvin monet asiat ja niiden hallitsemiseen tarvittavat menetelmät

ovat höyryllä ja lasilla aika erilaisia.

 

 

Koneen käyttötarkoitus olisi pääosin matkalentoja Turusta Lappiin sekä pohj. eurooppaan.

 

Mennääkö nyt metsään vai käykö kyseiset koneet tähän käyttöön? ja voiko mielestänne näillä aloittaa suoraan PPL kurssin jälkeen. Kyseisiin koneisiinhan ja niiden avioniikkaanhan järjestetään kurssitusta europaassa ja jenkkilässä joten niiden oppiminen ei varmastikaan ole ylipääsemätöntä, vaikka moni puhuukin niiden monimutkaisuudesta.

 

Vaikeampaa on sen IR:n lentäminen höyryllä. VFR-puolella ei sopeutuminen tuota vaikeuksia. Yhdellä maiden  DA40-kimpan

kaverilla oli aika tuore lupakirja eikä yhtään lasikokemusta, mutta parin tunnin tyyppikoulutuksella oppi VFR-lentämiseen tarvittavat perusteet.

Autopilotin ja G1000 lentosuunnitelmien käyttö sitten parituntia lisää.

 

Jos ajattelet pienellä kokemuksella lähteä lentämään mittaria vaikeisiin paikkoihin kuten keskieurooppaan niin

kyllä kokonaisuus pysyy paljon, paljon helpommin käsissä lasin kanssa. Joku Suomalaisen FTO:n käynyt

voi kertoa paljonko ja missä vaiheessa koulutuksessa tulee lasikoulutusta ja miten paljon RNAV-menetelmiä ja missä

vaiheessa.

 

Jos tuolla vaatimus- ja hintaluokalla toimitaan niin varmaan pistäisin myös DA42:den listalle. Edullisesti operoitava twini

jota on helppo lentää. Vähän hitaampi kuin nuo mutta taas reilusti pitempi toiminta-aika. JET-A:n saatavuus on

paljon helpompaa.

 

C400 kokemusta minulla ei ole mutta muutaman kymmen tuntia SR20/SR22 . Mukava kone lentää mutta vaatii varsinkin laskussa

reilusti enemmän tarkkuutta kuin Diamondit. Lähinnä kyse on siitä että Timantin oppii lentämään parissa tunnissa

kun vaikka  Ameriikan maalla SR20 vaatii monessa paikassa 100 tuntia pohjakokemusta ja 10-20 tuntia tyyppikoulutusta.

 

Onhan tietenkin se C400 jo aikamoinen raaseri, olisi mahtavaa nähdä sellainen Suomessa.

 

SR22:sella on etuna SR20 koneeseen että sinä on tehoreserviä lähteä, SR20 on laiskanlainen täyteen kuormattuna.

Silti ei minulla tullut koskaan onhelmia 750m Palo Alton kenttällä ( KPAO ) . Aavahelukkakin on 100m pitempi.

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

 

Kannattaa selvittää konekorhosen kanssa löytyykö koulutettua huoltomiestä. Huolloille tulee lisähintaa jos Tanskassa tai Saksassa asti pitää käydä huoltoja varten.

 

Harppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään