Jukka Hemilä

Isoja valaita Hampurissa

18 viestiä aiheessa

Vielä ei A380 ole ihan peruskauraa, joten ainakin minua ne jaksavat säväyttää. Hampurin Airbus tehtaalla niitä on joskus ruuhkaksi asti.

Qantasin tuleva VH-QOF sorvaili ympyrää kiitotien kääntöpaikalla. Vielä kone oli testirekkarissa F-WWSA.

[ attachment removed / expired ]

 

Kone on nimeltään Charles Kingsford Smith.

[ attachment removed / expired ]

 

Tästä ei oiken saa käsitystä miten suuret kannut tällä onkaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Kone kävi kääntymässä toisessa päässä kiitorataa ja palasi tehdashalleille.

[ attachment removed / expired ]

 

Siten kymmenen minuutin kuluttua meni yli Emiratesin vastaava laitos. Kone meni Finkenverdenin yli samaa lähestymislinjaa kuin Hampurin Fuhlsbuttelin liikenne kiitotielle 05. En tiedä kävikö kone tekemässä läparin kun pudotteli tassujaankin.

[ attachment removed / expired ]

 

Noin parinkymmenen minuutin kuluttua kone kuitenkin laskeutui Finkenverdeniin. Tämä yksilö on testirekkarissa F-WWST ja tulee olemaan A6-EDG.

[ attachment removed / expired ]

 

Rojut ulkona!

[ attachment removed / expired ]

 

Jarruttelua.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja käännöksen jälkeen halleille.

[ attachment removed / expired ]

 

Onko Beluga sitten A380:n äiti vai sisko. Miksei tästä olla tehty matkustajakonversiota :)

[ attachment removed / expired ]

 

Myös muutama pikkubussi näyttäytyi visiittini aikana.

Terv. Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat, valaita on aina mukava katsella! Taitaapi olla Beluga äiti, tuli nimittäin ennen valasta. Wikipedia sanoo tällein:

Airbus Beluga (valmistajan tyyppinimi Airbus A300-600ST Super Transporter). ...koneen ensilento lennettiin vuonna 1994 ja kone otettiin käyttöön vuotta myöhemmin. Ennen Belugaa Airbus käytti osien siirtoon neljää Super Guppy -rahtikonetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onko Beluga sitten A380:n äiti vai sisko. Miksei tästä olla tehty matkustajakonversiota :)

 

Siksi koska se itse perustuu matkustajakoneeseen, A300:een. ;D Käsittääkseni A380:n siivet ovat ainoat, jotka eivät Belugaan mahdu, sen verran lyhykäinen se on.

 

Ja Belugahan on valas itse. Maitovalas nimittäin. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siksi koska se itse perustuu matkustajakoneeseen, A300:een. ;D Käsittääkseni A380:n siivet ovat ainoat, jotka eivät Belugaan mahdu, sen verran lyhykäinen se on.

 

Olet tainnut käsittää väärin. Taisi olla niin, että suurista pääkomponenteista ainoastaan sivuvakaajat on mahdollista kuljettaa Belugalla. Siivet, rungot jne. kuljetetaan meri- ja maanteitse...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisinko jopa lukenut jostain että ohjaamo "paketti" olisi tullu belugalla? Siis A330/340/32s ohjaamot tuodaan mutta A380 en ole varma....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tässä ainakin Beluga ulostaa A320-sarjan koneita ja A330:siä.

 

Muistaakseni menee toisinpäin. Toulouse kokoaa koneen ja luovuttaa. Esim ensi lento lähti sieltä.

Hampurissa rakennetaan rungon osia, jotka laivataan Toulouseen. Lisäksi A380-koneet maalataan Hampurissa.

A380:n matkustajatyyppihyväksyntä tehtiin Hampurissa myös. Olen tavannut muutaman, jotka olivat

mukana siinä "jumppaharjoituksessa", missä 874? nk "matkustajaa" (853) ja miehistönjäsentä poistui pimeässä

ulos koneesta alle 90s. Taisi mennä 76s.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Olet tainnut käsittää väärin. Taisi olla niin, että suurista pääkomponenteista ainoastaan sivuvakaajat on mahdollista kuljettaa Belugalla. Siivet, rungot jne. kuljetetaan meri- ja maanteitse...

 

Jotenkin olen käsittänyt, että iso osa Euroopassa valmistettavista siivistä valmistetaan tuolla Pohjois-Walesissa ja sieltä ne kuljetettaisiin pois useimmiten juuri Belugalla. Ainakin Beluga on säännöllinen vieras tuolla Hawardenissa (kerran tuli nähtyä kyseisen maitovalaan lentoa kun olin lähipuistossa päiväkävelyllä... ::) ).

 

Ja Airbusin omillakin sivuilla (http://www.airbus.com/en/services/airtransport) Belugasta sanotaan seuraavasti:

 

The Airbus Transport International subsidiary of Airbus operates a fleet of five A300-600ST known as Belugas - one of the world’s largest cargo carriers. These aircraft perform regular airlift duties for Airbus, carrying fuselage sections and wings between the different European production sites, and they also are made available for chartered commercial flights.

 

(Painotus minun.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta siinä ei puhuta yhtään mitään A380:stä. Sinä kuitenkin sanoit edellisessä viestissäsi, että nimenomaan A380:n siivet on ainoat osat, jotka eivät käsittääksesi mahdu Belugaan. Mutta tuo käsityksesi on kuitenkin väärä siltä osin, että muitakaan A380:n isoja osia (lukuunottamatta sivuvakaajaa) ei kuljeteta Belugalla. Yksinkertaisesti siitä syystä, että ne ei mahdu sinne valaan vatsaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni menee toisinpäin. Toulouse kokoaa koneen ja luovuttaa.

 

Jos kommentti koski lainaamaasi, EADS:n mukaan pikku-Busseista vain A320 valmistuu Toulousessa. A318, A319 ja A321 sen sijaan Hampurissa. Lisäki on syyskuussa avattu Kiinan Tianjinin tehdas. Finnairin laivastossakin on sekä Toulousessa että Hampurissa valmistuneita koneyksilöitä.

 

Tuossa on ihan hyvää infoa, joskin hiukkasen päivittämätöntä:

 

http://www.eads.net/800/en/gallery/airbus/airbus_selection/airbus_selection.html

 

Tuossa ainakin jotain Kiinasta:

 

http://www.flightglobal.com/blogs/aircraft-pictures/2009/12/airbus-tianjin-plant.html

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kommentti koski lainaamaasi, EADS:n mukaan pikku-Busseista vain A320 valmistuu Toulousessa. A318, A319 ja A321 sen sijaan Hampurissa. Lisäki on syyskuussa avattu Kiinan Tianjinin tehdas. Finnairin laivastossakin on sekä Toulousessa että Hampurissa valmistuneita koneyksilöitä.

 

Tuossa on ihan hyvää infoa, joskin hiukkasen päivittämätöntä:

 

http://www.eads.net/800/en/gallery/airbus/airbus_selection/airbus_selection.html

 

Käsittääkseni Toulousessa valmistetut A320:t sisustetaan ja viimeistellään Hampurissa. Tuon em. linkin sivun mukaan myös niiden loppukokoonpano on siirtymässä Hampuriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni Toulousessa valmistetut A320:t sisustetaan ja viimeistellään Hampurissa. Tuon em. linkin sivun mukaan myös niiden loppukokoonpano on siirtymässä Hampuriin.

 

Saattaapi hyvinkin olla näin. Jossain vaiheessa loppukokoonpano siirtyi Hampuriin kesken Finnairin koneiden tuotannon. Olin sattumoisin mukana noutamassa LXL:aa Toulousesta ja siinä vaiheessa asiasta oli puhetta. Varmaan tuoreemman pään 319:t tehtiin Saksassa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Niin, mutta siinä ei puhuta yhtään mitään A380:stä. Sinä kuitenkin sanoit edellisessä viestissäsi, että nimenomaan A380:n siivet on ainoat osat, jotka eivät käsittääksesi mahdu Belugaan. Mutta tuo käsityksesi on kuitenkin väärä siltä osin, että muitakaan A380:n isoja osia (lukuunottamatta sivuvakaajaa) ei kuljeteta Belugalla. Yksinkertaisesti siitä syystä, että ne ei mahdu sinne valaan vatsaan...

 

Sori, tarkoitin sitä, että siivistä A380:n siivet eivät mahdu Belugaan. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain vaiheessa loppukokoonpano siirtyi Hampuriin kesken Finnairin koneiden tuotannon.

 

En tarkoittanut A320:n loppukokoonpanoa vaan sisustusta ja muuta viimeistelyä. Reilu vuosi sitten kuvasin Ranskan koelentorekisterissä olleen Aeroflotin A320:n laskun Hampuriin. Jälkikäteen selvisi, että koneen ensilento oli ollut samana päivänä, tiedä sitten oliko tuo siirtolento Toulousesta samalla koneen ensilento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kommentti koski lainaamaasi, EADS:n mukaan pikku-Busseista vain A320 valmistuu Toulousessa. A318, A319 ja A321 sen sijaan Hampurissa. Lisäki on syyskuussa avattu Kiinan Tianjinin tehdas. Finnairin laivastossakin on sekä Toulousessa että Hampurissa valmistuneita koneyksilöitä.

 

H..etti, ettekö vielä osaa lukea ajatuksia?  ;D

Jäi itseltä pois sana A380.

 

Korjattu oma teksti:

Muistaakseni menee toisinpäin(tällä viittasin ettei tietääkseni A380 cockpittejä tuoda Hampuriin). Toulouse kokoaa A380 koneen ja luovuttaa. Esim ensi lento lähti sieltä)TLS).

Hampurissa rakennetaan rungon osia, jotka laivataan Toulouseen. Lisäksi A380-koneet maalataan Hampurissa.

A380:n matkustajatyyppihyväksyntä tehtiin Hampurissa myös.

 

Hampurin Finkeniin pääsee Airbusille kiertokäynneillekin. Vuonna nolla joskus tullut käytyä. Voin suositella. Toulousessa on taas hieno luovutuskeskus. Varsinkin A380 luovutukset ovat "tilaisuuksia".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hampurin Finkeniin pääsee Airbusille kiertokäynneillekin.

Täältä voi varata kiertokäyntejä: http://globe-tours.de/en/visit-airbus/airbus.html

Suosittelen, joskaan tuo kierros ei sisällä A380 osuutta tehtaasta. Kierros käy vain A318, A319 ja A321 koneiden loppukokoonpanossa.

 

Sitten viime kevään oli rakennettu uusi spottaustasanne kiitoradan laidalle, josta lyhyt etäisyys mm. luovutushallien rullaustielle. Enää ei tarvitse siinä paikassa tikkaita, eikä tarvi mennä muutaman sadan metrin päähän toiselle kukkulalle. Tasanteella on myös infotauluja koko tehdasalueesta.

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla