Sami Puro

Finncomm hakee lentäjiä

44 viestiä aiheessa

Aamun Hesarissa siis myös Finncomm mainostaa, että he tarvitsevat lentäjiä. He järjestävät ab initio -koulutuksen, eli hakea saa ilman lentokokemusta. Koulutuksen hoitaa Salpauslento, kuten Aeronkin tapauksessa.

 

Koulutetut aloittvat Saab 340:ssä.

 

http://www.finncomm.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä näytti hakevan. Ilmeisetsi erona on kuitenkin se, että Finncomin tapauksessa KAIKKI koulutuksesta aiheutuvat kulut tulevat koulutettavan maksettaviksi kun taas Aeron tapauksessa yritys maksaa viulut.

 

On muuten mielestäni erikoista, että koulutettva joutuu itse maksamaan koulutuksensa ja tekemään sitoumuksen Finncomiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi erikoista kyllä. Ei mahtaisi käräjillä tollasella bondilla olla paljoakaan virkaa...Olisi kiva tietää, että mikä siinä bondissa mahtaa olla hintana???! :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas paljon tuo Aeron sponssaama koulutuus maksaa? 85 tuhatta lentäjäkoulutuksesta on kyllä liikkaa, varsinkin kun voi päästä 20k halvemmalla :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu-u, aikas sijoitus jo tuo pelkkä testi, 300€ ja vielä 700€ päälle jostain testistä, jonka normaali ihminen läpäisee..

 

Mitäs sitten, kun koulutuksen jälkeen Finncomm lopettaakin, tai jotain, siinähän olet sitten Saab 340 tyyppipaperit kädessä ja 85000€ köyhempänä ilman työpaikkaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mielestä tuo on ihan hyvä systeemi.

Vaikka Fincomm menisikin nurin juuri, kun minulla on S340 tyypit kourassa, olisin samassa paikassa kuin vaikka Patria Flight Trainingista tulleet AOL oppilaat, joille ei ole luvattu yhtään mitään työpaikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mielestä tuo on ihan hyvä systeemi.

Vaikka Fincomm menisikin nurin juuri, kun minulla on S340 tyypit kourassa, olisin samassa paikassa kuin vaikka Patria Flight Trainingista tulleet AOL oppilaat, joille ei ole luvattu yhtään mitään työpaikkaa.

 

Surullista nähdä että Suomeenkin on pesiintymässä tällainen tapa että yritetään ujuttaa tyyppikurssin kustannukset työntekijälle. Mistään hyväntekeväisyydestä tässä ei kylläkään ole kyse. Mutta ei sinänsä ole mikään yllätys että tällainen järjestelmä joskus tännekin tulisi rantautumaan varsinkin kun otetaan huomioon miten uskomattoman paljon lentäjiä nykyään valmistuu Suomessa. Kun työnhakijoita riittää enemmän kuin mitä realistisesti tulee ikinä työllistymään on luonnollista että syntyy työnantajan markkinat. Röyhkeimmät sitten kokeilevat rajojaan miten pitkälle on mahdollista mennä koulutus- ja palkkakustannusten pienentämisessä. Ehkä tällainen toimintatapa jo rekrytointivaiheessa kertoo myös jotain tulevasta elämästä kyseisessä yhtiössä sen jälkeen kun peruskoulutus ja osaksi itse maksettu tyyppikurssi on käyty läpi....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tyhmä ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa... ;)

 

 

Aivan,kusetuksen makua...

T:Pygmi

PS:Saahan sinne pakarin putkaan mennä ken haluaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tyhmä ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa... ;)

 

Niinpä, mutta kun jos tuollainen on haaveena niin et oikein voi neuvotella tuosta asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, mutta kun jos tuollainen on haaveena niin et oikein voi neuvotella tuosta asiasta.

 

 

Näinhän se on jos on vaan sitä hilloa?

T:Pygmi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, mutta kun jos tuollainen on haaveena niin et oikein voi neuvotella tuosta asiasta.

 

Sehän tässä nimenomaan on ongelma. Ja halukkaita haaveilojoita löytyy sen verran paljon että yleensä tuon tyyliset kusetukset ovat valitettavasti maailmalla saaneet tuulta purjeisiin.

Tuotakin "koulutustarjousta" kun lähemmin lueskelee niin homma rupeaa muistuttamaan kieron vaihtoautokauppiaan toimintaa.

 

-Kurssimaksu, 85000 €, on selvästi korkeampi kuin esim. ATP-opintolinja Patrialla tai vastaava koulutus Salpauslennolla. Ts kurssimaksuun on sisällytetty Saab 340 tyyppikurssin hinta.

-Mitään selkeää takuuta töistä ei kurssin alusta asti käyville näytä olevan. Tämä sen takia että "kurssille" voidaan ottaa oppilaita joilla on jo ties mitä kokemusta ja koulutusta, niille vaan hyvitetään kurssimaksusta jo käydyt koulutukset. Tämähän tarkoittaa sitä että tälle ns kurssille voidaan valita ihmisiä jotka ovat käyneet peruskoulutuksen jossain muualla suoraan tyyppikoulutusvaiheeseen. Eli ne pääsevät kiilaamaan alusta asti aloittavien oppilaitten ohi. Lopputulos tästä on se että olit käynyt kurssit missä tahansa työllistymismahdollisuus on aina yhtä suuri. Ainoa ero entiseen käytäntöön on se että uudet työntekijät joutuvat siten aina maksamaan itse tyyppikurssinsa.

-Missään ei myöskään puhuta miten pitkään voi joutua odottamaan tyyppikurssia. Rahat pitää kyllä maksaa 10kk sisällä viimeistä euroa myöten, mutta tyyppikurssiahan voi joutua odottamaan pahimmassa tapauksessa vuosia!

-Entäs mikä tämä tällainen "bondi" on jossa sitoudutaan maksamaan korvaus itse maksamastaan tyyppikurssista jos ei pysy yhtiön palveluksessa vähintään kaksi vuotta!?? Jo on aika törkeää!!

-Tyyppikurssin ajalta ei tietenkään makseta palkkaa, päivärahaa eikä mitään muutakaan koska et ole työsuhteessa mihinkään yhtiöön...

-Sen jälkeen kun olet ottanut 85000€ pankkilainaa, päässyt tyyppikurssille, läpäissyt sen ja päässyt töihin niin koittaa suuri autuus: peruspalkka 800€/kk + lentolisät!!!

 

Kyllä se näin on että se ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa, mutta nämä tämmöiset viritelmät pitäisi jo jättää ihan omaan arvoonsa.... Mietityttää vaan miten ala-arvoisiin ja moraalittomiin suorituksiin joku työnantaja oikein kykenee käyttäessään hyväkseen nuoren ihmisen unelmaa ammatista jonka eteen tekisi melkein mitä vaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kimmo tuossa veikin jalat suusta. Haaveet on haaveita - arki arkea. Lentämisestäkin tulee arkea joskus, vaikkakin ihan mielenkiintoista sellaista. Mutta maitopurkki maksaa aina kaupassa sen minkä maksaa ja kannattaa välttää ajautumista sellaiseen tilanteeseen, että alkaa haaveilemaan lopulta maitopurkista...

 

Ilmailuammattiin sijoittuminen muuta kautta kuin menneiden aikojen (Finnairin Ilmailuopisto) systeemeillä edellyttää aina jonkinlaista riskinottoa. Johonkin asti voidaan sanoa: "se ei pelaa, joka pelkää". Mutta niinkuin on tullut esille - raja on vedettävä johonkin. Tämä menee viime kädessä aakkosilla perhe ja elämä. Ostin aikanaan lähes persaukisena asunnon, joka maksoi 600.000 mummoa. Kamalan pitkältä tuntui maksuaika, vaikka tulopolitiikka oli ihan kohtuullisella mallilla. Hirvittää yhtälö, että vielä tuon lisäksi pitäisi lyhennellä lähes samansuuruista opintolainaa. Lisäksi myöhemmin perheestä aiheutuvat kulut etc. Voin luvata, että asia alkaa mietityttämään viimeistään siinä kolmenkympin korvilla.

 

Nuorena sitä ajattelee: "kunpa pääsis vaan lentämään" Tuo on kantava voima johonkin asti. Mutta ei todellakaan ainoa tärkeä asia elämässä.

 

Muistakaa: mitään varmaa työpaikkaa, vaikka olis mitkä sitoumukset, ei ole olemassakaan. Pahimmillaan riittää, kun sanot väärin päivää jollekin sopivalle tyypille. Ja homma oli siinä. Sinä vastaat kustannuksista (ainakin ab-initio hommissa) ja pykälät tähän löytyvät aivan varmasti. Kurssilla on turha elvistellä "mä pääsin töihin", sitten kun eka liksa kolahtaa tilille niin voi varovaisesti alkaa ajattelemaan projektin onnistumista

 

Raja menee siinä, että ensin yhtiö tarjoaa sinulle ammattitaitoa ja sitten sinä yhtiölle, jos kaikki menee oikein. Ja koulutussítoumukset yms. tulee olla hyvin balanssissa näiden kahden asian välillä. Huonoon suuntaan ollaan menossa. Nimittäin hyvien kavereiden saaminen ei tuolla konseptilla ainakaan helpotu. Harvalla muuten näppärällä parikymppisellä on varaa pistää käteistä pöytään tuollaisia määriä. Ja niillä joilla on, ei välttämättä muuten ole paras mahdollinen asenne juuri tätä työtä kohtaan.

 

Mutta onnea kaikille riskin ottajille. Anteeks ja kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tässä muuten reväistiin se 800-1000 euron kk-palkka jota väläyteltiin useissa viesteissä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuorena sitä ajattelee: "kunpa pääsis vaan lentämään" Tuo on kantava voima johonkin asti. Mutta ei todellakaan ainoa tärkeä asia elämässä.

 

Jos lentämään tahtoo, paljon parempi sopimus kuin tuo ylläoleva on hankkia ammatti ja työpaikka ihan muulta alalta ja lentää sitten harrastuksekseen. Kannattaa oikeasti miettiä onko se lentäminen ammattina niin tärkeä asia että sen eteen pitää uhrata kaikki? Meinaan harrastuksena tämä on mitä mainioin. Duunista kuin duunista karisee kyllä se glooria ajan mittaan ja siitä tulee ihan työtä mihin pitää herätä joka maanantai. Tai lauantai tai sunnuntai..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tässä muuten reväistiin se 800-1000 euron kk-palkka jota väläyteltiin useissa viesteissä?

 

 

 

Lähde: Fnnish Commuter Airlines Oy:n ja Suomen Pilottiyhdistys ry:n välinen työehtosopimus 1.1.2003 -31.12.2007, liite 1, palkkataulukko.

 

Kyseinen sopimus mahdollistaa myös että sopimus tehdään "harjoittelijana", jolloin kuukausipalkka on 1100€ ilman lisiä. Mitä noista kahdesta vaihtoehdosta sitten käytännössä sovelletaan on mahdoton sanoa.... Jos velkaa on 85000 € niin sen maitopurkin ostaminen tosiaan muodostuu hyvin äkkiä jokapäiväiseksi haasteeksi noilla ehdoilla.

Muuten olen kyllä edellisien puhujien kanssa samaa mieltä siitä että ilmailu on mielenkiintoinen ala, jonne pääsemiseksi voikin harkita jonkinlaisen investoinnin tekemistä. Mutta kohtuus pitää tosiaankin olla. Jos itse on maksanut itselleen koulutuksen niin se pitää näkyä myös palkassa sinä kauniina päivänä kun pääsee töihin. Tällaisissa sopimuksissa mitä kyseinen yhtiö nyt yrittää saada aikaiseksi paistaa vain aivan liian hyvin läpi se että yritetään käyttää vallitsevaa työmarkkinatilannetta raa'asti hyväkseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikään muu yhtiö Suomessa ei taida maksattaa tyyppikoulutuksia lentäjillä

 

FlyingFinn ainakin teki näin, mutta muista "hengissäolevista" yhtiöistä ei taida kukaan toistaiseksi niin tehdä.

 

En nyt ulkoa muista mitkä nuo opintolinjojen perushinnat kouluissa ovat nykyään (ei kyllä kauaksi tuosta 85:sta jää), joten toisaalta - jos pilotiksi haluat ja rahaa on, niin kyllä tuo fiksummalta kuulostaa kuin se, että sinulla ei ole minkäänlaista työpaikkaa tiedossa. Tietysti tosiaan kannattaa tarkasti tutustua noihin ehtoihin (muistanko muuten ihan väärin, vai eikö Goldenilla ns.normaaleillakin uusilla perämiehillä ole joku bondi työssäolosta x vuotta?), ja tosiaan myös miettiä oma talous kuntoon. Ainakin itselläni olisi aika kova kynnys ollut ottaa tuonkokoinen laina, kun ei olisi ollut "pappa betalar"-korttiakaan käytettävissä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuomas on ihan oikeassa. Ei sen lentotyön tekeminen ole lopulta yhtään sen kummempaa kuin moni muukaan homma. Henkilökohtaista konkurssia ei ainakaan kannata tehdä päästäkseen näihin Suomen säihin istumaan aikoihin kello mitälie. 800:n juuron korvaus ei ole minkäänlainen palkka yhtään mistään työstä saatika sellaisesta, johon on joutunut ensin sijoittamaan 85 tuhatta omaa (tai usein siis pankin) rahaa. Laskekaapas, kuinka paljon pelkkiä korkoja kertyy maksettavaksi tuollaisesta esim. 15 vuoden maksuajalla. No okei, tollasella liksalla sulla ei tietystikään oo mitään mahdollisuuksia maksaa noin nopeasti, tai siis yhtälö on ihan mahdoton ellet satu olemaan suklaamuki pers**ssä syntynyt kakara, jonka isi kustantaa elämisesi nelikymppiseksi saakka jotta poika (tai tyttö) saa lentää puoli-ilmaiseksi ruotsalaisen ilmailuteollisuuden ykköstykkiä. Kuten muutamat jo tuossa edellä totesivatkin, kannattaa ihan oikeasti miettiä ensin. Ja mielellään vielä toisenkin kerran. :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa, että jos sopimus ei miellytä, niin ei laita nimeään siihen. Varmasti jossain kohdassa sopimusta mainitaan palkka ja sen suuruus. Ja jos mainintaa ei löydy, tulee sitä vaatia tai sitten unohtaa koko asia. On turha myöhemmin valittaa: " >:(, ku ei rahat riitä mihinkään."

 

Ja tapauksessa missä maksetaan "peruspalkkaa" kannattaa myös kysyä mikä on lisien osuus lopullisesta palkasta.

 

Ja pätee muuten joka alalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan aivan. Tuota systeemiä kun noudatetaan, niin sopimusjuristien hommathan loppuisivat kuin seinään ;D Tämän keskustelun tarkoituksena on todennäköisesti käydä kaikki skenaariot läpi niille n. parikymppisille kavereille, joilla ala on mielessä. Nimenomaan ne negatiivisetkin puolet, mitä ei välttämättä kuule siellä Malmin kuppilassa. Ja Sakke mitäs tykkäät siitä, kun tuollainen paperi työnnetään nenän eteen vartti ennen koneen lähtöä englanniksi tyyliin "nimi alle"? Kuinka hyvin olet lopulla selvillä siitä, mihin olet sitoutunut ja mihin firma on sitoutunut? Siitä tässä on kysymys. Nämä eivät ole aivan noin yksoikoisia asioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan aivan. Tuota systeemiä kun noudatetaan, niin sopimusjuristien hommathan loppuisivat kuin seinään ;D Tämän keskustelun tarkoituksena on todennäköisesti käydä kaikki skenaariot läpi niille n. parikymppisille kavereille, joilla ala on mielessä. Nimenomaan ne negatiivisetkin puolet, mitä ei välttämättä kuule siellä Malmin kuppilassa. Ja Sakke mitäs tykkäät siitä, kun tuollainen paperi työnnetään nenän eteen vartti ennen koneen lähtöä englanniksi tyyliin "nimi alle"? Kuinka hyvin olet lopulla selvillä siitä, mihin olet sitoutunut ja mihin firma on sitoutunut? Siitä tässä on kysymys. Nämä eivät ole aivan noin yksoikoisia asioita.

 

Ei olisi asian paremmin voinut ilmaista. Vaikka sinä itse olet se joka sen nimen siihen paperiin raapustat ja vapaaehtoisesti vielä kaiken lisäksi, niin ei todellakaan ole varmaa miten hyvin kaikki pystyy sisäistämään monen juristin ja rahanjanoisen pisnesmiehen voimin laaditun sopimuksen kaikkia yksityiskohtia. Ja nimenomaan se että lentäjän ammattiin on suhteellisen vaikea työllistyä tänä päivänä tekee sen että usealla kiiltää vaan silmissä lupaus "lupaamme sinulle työtä" ja maksavat itsensä siitä kipeäksi. Tämä on silmitöntä hyväksikäyttöä. Omalla vastuullahan se on mihin sitä käy nimensä raapustamassa, mutta se mikä tässä ahdistaa on se että se yksi tai ne kymmenen jotka nimensä menevät tuollaiseen paperiin raapustamaan tekevät samalla valinnan monien muiden puolesta jotka aikovat tälle alalle pyrkimään tulevisuudessa. Toisin sanoen luovat trendin ja näyttävät työnantajalle että tällainen kyseenalainen toiminta on sittenkin mahdollista ja saavat aikaiseksi erittäin huolestuttavan kehityksen alan työmarkkinoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kommenttini koski lähinnä tuota palkka asiaa. Täällä tuskin kukaan voi tarkkaan sanoa paljonko tuollaisen koulutuksen käyneet tulevat aikanaan saamaan.

 

Olen samaa mieltä, että suunta on väärä. Itse en suostuisi maksamaan tyyppikurssia omasta taskusta, varsinkaan lainalla rahoitettua. Jos käy niin, että yhtiö menee nurin ja työnantaja katoaa kuvasta, itselle jää lainan lyhennykset maksettavaksi. Todennäköisesti myös tulot laskevat samassa yhteydessä, joten selviäminen jo normaalista elämisestä aiheutuvista kustannuksista voi olla vaikeaa. Näyttää vain siltä, että aina vain enemmän ja enemmän maksuja siirretään työnhakijan maksettavaksi. Tämä on valitettava suunta, mutta niin kauan kuin tarjonta on kysyntää suurempi ja löytyy halukkaita maksajia, niin kauan kehitys jatkuu nykyiseen suuntaan.

 

En tiedä miten tuo Jeren "vartti ennen koneen lähtöä" liitty asiaan? Jos en tiedä mitä paperissa sanotaan, en laita siihen nimeäni alle. Oli tilanne mikä hyvänsä. Mitä suurempi kiire jollakin on saada nimi alle, sitä tarkemmin kyseinen paperi kannattaa lukea läpi. Jos joillakin on halu päästä lentäjäksi niin suuri, että laittavat nimensä mihin paperiin tahansa, jossa luvataan ummet ja lammet, lukematta ollenkaan sopimusta tai miettimättä asiaa sen enempää, niin silloin täytyy olla valmis myös kestämään seuraukset. Pyrin vain herättämään ajatuksen siitä, että kannattaa ottaa asioista selvää, kysellä ja miettiä tarkkaan mitä haluaa ja paljonko on valmis sen eteen uhraamaan.

 

Seuraamme tilanteen kehittymistä. ;)

 

Kuten todettua se ei ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Niinpä näytti hakevan. Ilmeisetsi erona on kuitenkin se, että Finncomin tapauksessa KAIKKI koulutuksesta aiheutuvat kulut tulevat koulutettavan maksettaviksi kun taas Aeron tapauksessa yritys maksaa viulut.

 

Miten tämä eroaa monien maiden maksullisesta korkeakoulutuksesta? Siellä ei luvata edes työpaikkaa eikä koulutuksen jälkeen ole välttämättä koskaan mahdollisuutta samanlaisiin tuloihin, mitä uralla edenneillä lentäjillä on. Opiskelukustannukset sen sijaan saattavat olla melkoiset.

 

Jos lentokoulu saa opettaa maksua vastaan, niin miksi saman koulutuksen antava lentoalan yritys ei? En ymmärrä tätä logiikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos lentokoulu saa opettaa maksua vastaan, niin miksi saman koulutuksen antava lentoalan yritys ei? En ymmärrä tätä logiikkaa.

No tossahan nyt on ihan perustavaa laatua oleva ero. Kas kun lentokoulusta valmistumisen jälkeen on mahdollista hakea duuniin mihin tahansa firmaan joka kuskeja sattuu tarvitsemaan. Myös sellaisiin, jotka maksavat korvausta, jota voi kutsua palkaksi ;). Mutta kun pistät nimesi tuohon Finncomin kuponkiin niin saat varmasti tehdä pari seuraavaa vuotta töitä mitättömällä liksalla eikä puhettakaan, että voisit hakea muualle tai jos niin teet ja pääset niin sitten maksat taas (tai pääset vaihtoehtoisesti käräjille sopimusrikkomuksesta).

 

Kysymys ei ole siitä, etteikö lentoyhtiö saisi tuollaisia kursseja järjestää. Mutta "orjatyön" teettäminen on sitten toinen juttu. Ensin sidotaan työntekijä yhtiöön, ajetaan velkavankeuteen ja sitten kun duunarilla ei ole enää vaihtoehtoja niin teetetään töitä noin suunnilleen ruokapalkalla. Liekö edes sillä tässä tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kysymys ei ole siitä, etteikö lentoyhtiö saisi tuollaisia kursseja järjestää. Mutta "orjatyön" teettäminen on sitten toinen juttu. Ensin sidotaan työntekijä yhtiöön, ajetaan velkavankeuteen ja sitten kun duunarilla ei ole enää vaihtoehtoja niin teetetään töitä noin suunnilleen ruokapalkalla.

 

Hakija kuitenkin tietää tämän jo koulutuksen valitessaan, joten eikö sopimus ole kaikinpuolin reilu? Palkka on toki hyvin pieni (tuskin on ajateltu että sillä elettäisi), mutta toisaalta koulun käyneelle tarjoutuu tilaisuus kerätä lentokokemusta, mikä lienee tulevaisuuden kannalta tärkeää. On niitä sellaisiakin lentokoulutuksen käyneitä, joilla on suuri velka, eikä alan töitä - ei liene edes harvinaista. Ne jotka eivät halua sitoutua firmaan pienellä palkalla voivat hakeutua muihin lentokouluihin ja alkaa koulutuksen jälkeen etsiä töitä muualta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään