Sami Puro

Finncomm hakee lentäjiä

44 viestiä aiheessa

En itse asiasta (tai siis tässä tapauksessa offtopicista) paljoa tiedä, mutta tarkoitetaanko tuossa, että tuohon 10000€ sisältyy kaikki koulutus paitsi tyypit?

Mitä kurssi maksaa? Kurssi maksaa 10 000 euroa (1.8.2002).

 

Mitä kurssimaksu sisältää? Kurssimaksu sisältää opetuksen ja siihen liittyviä tarvikkeita, kuten opetusmateriaalia, lentohaalarit ja kartat. Kurssimaksu ei sisällä lentolaukkuja, aurinkolaseja ja muita koulutukseen liittyviä henkilökohtaisia tarvikkeita.

Tämä siis Suomen ilmailuopiston sivuilta faq-osiosta.

Ja edesmenneellä Pilot Factoryllä tuntui olevan suunnilleen sama hinta. Joten mitä se nyt sitten oikeasti sisältää verrattuna tähän Finncommin loistotarjoukseen?

 

Itse aion hakea (ellen ilmavoimiin pääse) tuonne Suomen ilmailuopistoon, ja jos kurssimaksu ei ole tuota suurempi, se hoituu kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskon ja luulen tietäväni että tuossa Jeren kommentissa tarkoitetaan sitä että kaikki tässä elämässä ei ole aina mustavalkoista vaan elämä on useimmiten harmaata, joskus päätöksiä on tehtävä nopeasti ja stressaavassa tilanteessa tyyliin " tuossa on takana tulijoita...".

Ja tämä on syy miksi tulin mukaan tähän keskusteluun, haluan antaa oman tietoni ja mielipiteeni kaikkien sitä tarvitsevien käyttöön ja sitä kautta toivottavasti jo ennakkoon helpottaa mahdollista päätöksen tekoa.

 

Olen samaa mieltä. Mutta edelleenkin, nyt aikaa on enemmän kuin tuo mainittu vartti. :D;D Tarvittaessa pitää pystyä tekemään päätöksiä nopeasti ja elettävä sitten niiden kanssa. Olen itsekin ollut tilanteessa jossa on sanottu, että: "jonossa on kyllä tulijoita, joten jos ei kiinnosta...". Silti minulla oli aikaa lukea sopimus läpi ja harkita tarkkaan voinko elää siinä mainittujen ehtojen kanssa. Varmaan jokainen joka on tällä alalla töissä voi kertoa esimerkkejä tilanteista ja päätöksistä joita on joutunut silloin tekemään. Kuten todettua, keskustelua voi asiasta (ja sen vierestä ;)) jatkaa loputtomiin.

 

En ota kantaa sopimukseen/koulutukseen sen enempää. Jokainen muodostakoon oman mielipiteensä. Toivottavasti kuitenkin oikeisiin faktoihin perustuen. Varmasti Salpauslento kouluttajana tai FinnComm yhtiönä ovat valmiit vastaamaan kaikkiin kysymyksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

---clip---

tuohon 10000?

---clip---

Ja edesmenneellä Pilot Factoryllä tuntui olevan suunnilleen sama hinta.

Minun käsitykseni mukaan entinen Pilot Factory nykyinen Patria Flight Training hinta on reilusti lähempänä tuota 80000e, kuin 10000e

 

Tarkemmin sanottuna hinnan näkee itse täältä:

http://www.pilotfactory.fi/en/course.php?id=6

Edit: typoja, typoja ja tarkennusta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakija kuitenkin tietää tämän jo koulutuksen valitessaan, joten eikö sopimus ole kaikinpuolin reilu? Palkka on toki hyvin pieni (tuskin on ajateltu että sillä elettäisi), mutta toisaalta koulun käyneelle tarjoutuu tilaisuus kerätä lentokokemusta, mikä lienee tulevaisuuden kannalta tärkeää. On niitä sellaisiakin lentokoulutuksen käyneitä, joilla on suuri velka, eikä alan töitä - ei liene edes harvinaista. Ne jotka eivät halua sitoutua firmaan pienellä palkalla voivat hakeutua muihin lentokouluihin ja alkaa koulutuksen jälkeen etsiä töitä muualta.

 

 

 

Näinhän ko firma varmaan haluaa ihmisten ajattelevan tuota koulutustarjousta. Se mikä tekee sen epäreiluksi, on se että siinä ei ole työnhakijalle mitään hyvää ja työnantajalle kaikkea hyvää. Kuten aikaisemmin mainitsin niin en olisi yhtään varma onko sinulla koulutuksen jälkeen sen parampi asema kuin jollain Patrian kurssin käyneellä. Tuosta kurssikuvauksestahan käy suoraan ilmi että jos hakijalla on jo jonkinlainen peruskoulutus se sijoitetaan sopivaan vaiheeseen koulutusta, eli vaikkapa suoraan tyyppikurssille! Tuosta kohdasta kannattaa ottaa selvää ennen kuin tekee päätöksiä asian suhteen...

 

Toisekseen minun käsitykseni mukaan työanantaja-työntekijä suhde on tässä maassa ainakin ymmärrettävä niin että työnantaja tarjoaa asiakkailleen korvausta vastaan jotain tuotetta jonka toteuttamiseen se tarvitsee työntekijöitä. Toiminnan tarkoitus on luonnollisesti tuottaa voittoa omistajille. Mutta koska voitollinen toiminta on mahdotonta ilman työntekijöitä, nille on maksettav työstä sellainen korvaus jolla oikeasti voi elää. Ei se ole reilua että työnantaja pyörittää liiketoimintaa jonka voitollisuus perustuu pakkotilanteessa olevien työnhakojoiden hyväksikäyttöön! Et sä sillä tiimalla saa maitoa kaupasta tai huonekaluja Ikeasta! Ei lentokokemuksen kerääminen voi olla hyväksyttävä syy tehdä töitä puoli-ilmaiseksi kaupallisessa lentoyhtiössä ja vielä itse maksaa työvälineen käyttöön tarvittavasta koulutuksesta.... Asia erikseen on sitten kerhotoiminta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta kurssikuvauksestahan käy suoraan ilmi että jos hakijalla on jo jonkinlainen peruskoulutus se sijoitetaan sopivaan vaiheeseen koulutusta, eli vaikkapa suoraan tyyppikurssille!

Minä en nyt ymmärrä tätä logiikkaasi, kun sivulla selvästi lukee että kaikki koulutukseen päässeet tullaan työllistämään S340 konetyypissä koulutuksen päätyttyä. Toisinsanoen, vaikka jostain hyppäisi 30 tyyppikoulutusta vaille olevaa pilottia mukaan koulutukseen, niin sinut tullaan silti kouluttamaan yhtiön palvelukseen kun olet kurssille valittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en nyt ymmärrä tätä logiikkaasi, kun sivulla selvästi lukee että kaikki koulutukseen päässeet tullaan työllistämään S340 konetyypissä koulutuksen päätyttyä. Toisinsanoen, vaikka jostain hyppäisi 30 tyyppikoulutusta vaille olevaa pilottia mukaan koulutukseen, niin sinut tullaan silti kouluttamaan yhtiön palvelukseen kun olet kurssille valittu.

 

Ehkä ilmaisin itseni epäselvästi. Kyllähän se työpaikka on tietysti luvattu siinä vaiheessa kun olet aloittanut koulutuksen. Mutta jos ne 30 ihmistä Patrialta aloittavat tyyppikurssin heti vaikka samaan aikaan kuin sinä aloitat peruskoulutuksen niin kuka sen takaa milloin sitten seuraavan kerran on tarvetta järjestää tyyppikurssi... Rahat siitä joudut kylläkin maksamaan jo 10kk sisällä koulutuksen alkamisesta. Vuodenkin aika odottaa tyyppikurssia on hyvin pitkä aika kun korot raksuttavat koko ajan. Ja jos käyt ensin tyyppikurssin ja jäät sitten odottamaan työllistymistä, niin olet jo joutunut allekirjoittamaan työsitoumuksen etkä voi muuallekaan mennä töihin jos aukenee mahdollisuuksia... Niin paljon epäileviä kohtia ja sudenkuoppia tuollaiseen viritykseen on kyllä kylvetty että suhtautuisin kaikkiin noihin lupauksiin hyvin, hyvin varauksellisesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIO:n kurssimaksulla saat CPL lupakirjan ja ATPL-teoriakoulutuksen. Majoitus opistolla, jos se ei enää sisälly maksuu, niin ei ainakaan hirveästi maksa. Kurssin jälkeen myös tästä koulusta voi hakeutua mihin tahansa lentoyhtiöön tyyppikurssille.

?? Ja Patrialla pelkkä PPL maksaa lähes saman verran. Onko tämä nyt vain siitä kiinni, että Patria on yksityinen ja SIO valtion tukema?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Näinhän ko firma varmaan haluaa ihmisten ajattelevan tuota koulutustarjousta. Se mikä tekee sen epäreiluksi, on se että siinä ei ole työnhakijalle mitään hyvää ja työnantajalle kaikkea hyvää. Kuten aikaisemmin mainitsin niin en olisi yhtään varma onko sinulla koulutuksen jälkeen sen parampi asema kuin jollain Patrian kurssin käyneellä.

 

Tässähän päästään taas asiaan... 8) Jos - siis jos - firma työllistää kurssin käyneet, niin eikö silloin sopimus ole myös koulutettavan kannalta erinomainen. Työkokemuksen rahallinen arvo tuskin on kovin pieni, vaikka itse palkka olisikin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän päästään taas asiaan... 8) Jos - siis jos - firma työllistää kurssin käyneet, niin eikö silloin sopimus ole myös koulutettavan kannalta erinomainen. Työkokemuksen rahallinen arvo tuskin on kovin pieni, vaikka itse palkka olisikin.

 

Niin, mutta firma ei lupaa, että koska se työllistää ne kurssin käyneet. Siellä on vain maininta, että kurssin käyneet ovat etusijalla kun valitaan lentäjiä ja lentäjiä valitaan kun firman tilanne näyttää siltä että tarvitaan uusia lentäjiä.

En kyllä keksi mitä erinomaista tuossa on. Se työllistyminen voi olla heti kurssin jälkeen, puoli vuotta kurssin jälkeen, vuosi kurssin jälkeen...

 

Ja kahteen vuoteen ei voi mennä minnekään muualle töihin, kun muuten joutuu maksaa sakkoa tyyppikurssista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kahteen vuoteen ei voi mennä minnekään muualle töihin, kun muuten joutuu maksaa sakkoa tyyppikurssista...

...jonka on jo itse maksanut. Tässä koko homman idioottimaisuus kiteytettynä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koittakaa hyvät ystävät ymmärtää, että mitään varmaa työpaikkaa ei ole olemassakaan. Vaikka olis minkälaiset "joo, otetaan sut duuniin" -pykälät, niin aina hommalle voidaan pistää stoppi. Ja siihen riittää, kun sanot väärin päivää jollekin sopivalle ihmiselle. Vaikka olisit kuinka kurssit käynyt jeejee-mies tahansa. Ja varmasti löytyy sopivat paragraafit. Tiedätttekö, paljonko entisen Kekkoslovakian aikaan Finnairin Ilmailuopistolta on lentänyt väkeä ulos? Kaikki ulos lentäneet eivät tehneet niin vain ollakseen huonoja oppilaita. Kun sukset menee ristiin niin ne menee ristiin. Ne varmat työpaikat sun muut "lupaukset" voi todella unohtaa. Ja jos haluat syventyä sopimukseen enemmäin kuin vartin tai tunnin tai päivänkin, niin jonkun kolmensadan egen juristin palkkion jälkeen asia alkaa vasta valkenemaan. Mulla ei ollut aikanaan moiseen varaa ja tiesin, että jos en nyt mee niin en mee ollenkaan. Englanninkieliseen paperiin vielä. Ilmailuenglanti oli hallussa, §-englanti ei. Tietyt kaverit ovat tällä hetkelläkin sitoutuneet useiden kymmenien tuhansien ceissiin samasta aiheesta. Älkää tehkö sitä virhettä, tai pyrkikää ainakin parhaanne mukaan välttämään sitä! Toivon, että jokunen kaveri olisi saanut hiukan lisää ajattelemisen aihetta, eli ne, jotka ovat vakavissaan näitä juttuja harkinneet. Muiden juupaseipäs -jutuilla ei ole ainakkan minulle mitään merkitystä. Luulen tuoneeni nyt korteni kekoon tässä asiassa ja taidan vetäytyä vain katselemaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lähettäjänä: Kimmo Lind:Future is so bright, I have to wear shades!

Lähettäjänä: Jere Kunttu Lähetys ajankohta: Eilen aikaan 22:13:03

...varmaa työpaikkaa ei ole olemassakaan. Vaikka olis minkälaiset "joo, otetaan sut duuniin" -pykälät, niin aina hommalle voidaan pistää stoppi. .. Ja varmasti löytyy sopivat paragraafit.

 

Nämä Jampat puhuu asiaa.

 

Noin todella käy tämän päivän elävässä elämässä helpostikin.

"päädyimme_ratkaisuun_jossa_kävi_nyt_näin"-pykälät on keksitty myös ihan samaan aikaan kun nuo paremmatkin.

Kannattaa pitää landarit maassa vielä, ja laskea voittokerroin...

 

Hyvin positiivisin mielin silti, keinoja etsien...

 

ps. lennellään pienemmillä ja haaveillaan isommista..NYT siihen on sentään vielä varaa.. ::)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetäänpä nyt hieman omaakin lusikkaa soppaan. En ole töissä kyseisessä organisaatiossa, mielipiteet ovat omiani.

 

Ensinäkin koulutushan järjestetään Salpauslennolla, ja myös kurssimaksu tilitetään esitteiden mukaan kokonaisuudessaan kyseiseen yhtiöön. Kuka sitä tietää miten tämä hinta jaetaan näiden kahden yhtiön kesken. Tälläistä koulutustahan voi Salpauslennon kannalta myydä hieman kalliimmalla, kiinostuneita on varmasti enemmän kuin normaalille cpl/frozen atpl -kurssille.

 

Allekirjoittanut kävi erään koulutuslaitoksen vastaavan cpl/frozen atpl kurssin. Kurssista 100% testattiin kyseisen yhtiön toimesta, vain 40% valmiin lupakirjan haltioista läpäisi testin ja valittiin tyyppikurssille. Kyllä minä hieman painoarvoa laittaisin siis sille, että yksi alan työnantajista on todennut kelvolliseksi yhtiöön lentämään liikenneluokan konetta jo ennen kuin maksaa näitä hillittömiä kurssimaksuja. Siihen en sitten ota kantaa ovatko nämä yhtiöiden psykologit ja haastattelijat oikeassa valinnoissaan, yrittävät kai tehdä työtään parhaansa mukaan :)

 

Tällä hetkellähän tilanne näyttää siltä että sopivan työvoiman löytyminen valmiin koulutuksen omaavista henkilöistä ei ole ihan helppoa, siinä varmaan yksi syy miksi halutaan "kannustaa" alasta kiinostuneita koulutukseen. Kannustaa lainausmerkeissä koska se kannustaminen saisi minusta näkyä kurssin hinnassakin.

 

Hinta on tosiaankin sellainen että ei paljon positiivista sanottavaa keksi. Kyllä tässä joku tekee bisnestä, tai yrittää tehdä bisnestä. Jos tässä kerran on bondikin olemassa, niin hinnan ei pitäisi olla ainakaan kalliimpi kuin Patrian vastaavan koulutuksen, imho.

 

Ja sitten kommenttina johonkin aikaisempaan. Kyllä mielyttävämpää työtä on edelleen minusta vaikea löytää, kokeiltu on muitakin, useiden vuosien ajan. Toki on negatiivisia asioita, missä työssä niitä sitten ei olisi...

 

--tomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin Salpauslento tuosta enempää nettoaa kuin "normaalistakaan" ammattilentäjä-kurssista, loppuosa kun taitaa mennä SAS Flight academylle tyyppikurssin kustannuksiin. "Kohonnut" kurssin hinta johtuu juuri siitä, että nyt ovat keksineet maksattaa tyyppikurssinkin työntekijällä ainakin suurelta osin. Se on asia, joka on lähtökohtaisesti ihan hanurista. Näyttää siellä jopa lukevan, että kurssimaksu sisältää tyyppikurssin aikaiset majoitus- ja matkakustannukset. Siis ihan oikeasti, kukakohan tässä nyt hyötyy ja kuka ei??? Mietitäänpä: Jotta voisit yhtiössä hoitaa sinulle "luvattua" tehtävää ja täyttää sitoumuksesi,sinun on käytävä tyyppikurssi ja maksat itse kurssin lisäksi jopa matkakustannukset. Ihan näin lentopojan kannalta ajateltuna on tuossa kohtaa aika vähän, jos pari psykologia on todennut sinut kelvolliseksi tekemään töitä ko. yhtiössä. Etenkin, kun vastapalveluksena saat täällä jo moneen kertaan mainittua "mainiota palkkaa". Ja se palkka rupeaa juoksemaan vasta duunin aloitettuasi, joka voi olla heti tai sitten pikkusen kevväämmällä. Toivoa sopii, että pankinjohtaja on ymmärtäväisemmästä päästä.....

 

Totta. Lentotyön tekeminen on mielenkiintoista ja usein haastavaakin. Pitää kuitenkin muistaa, että toisille se sopii, toisille taas ei. Ihan niin kuin mikä tahansa muukin homma. Ei tässä elämässä oo mitään autuaaksi tekevää ammattia. Mutta tää menee jo aka paljon offtopikkiin joten jätän tämän tähän... :)

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ihan näin lentopojan kannalta ajateltuna on tuossa kohtaa aika vähän, jos pari psykologia on todennut sinut kelvolliseksi tekemään töitä ko. yhtiössä. Etenkin, kun vastapalveluksena saat täällä jo moneen kertaan mainittua "mainiota palkkaa". Ja se palkka rupeaa juoksemaan vasta duunin aloitettuasi, joka voi olla heti tai sitten pikkusen kevväämmällä. Toivoa sopii, että pankinjohtaja on ymmärtäväisemmästä päästä.....

 

Onko se vähän? Verrattuna Patrian koulutukseen hintaeroa on n 6000e. Jos jostain syystä olisin maksamassa koulutuksesta tuollaisia summia, niin sijoittaisin sitten kyllä tuon 6ke erotuksen vielä päälle että saisin ne Saab-tyypit, ja vielä todennäköisen työpaikan. Voisiko veikata että vajaa parikymmentä uutta kaveria on aloittanut työt kyseisessä paikassa viimeisen vuoden sisällä, paikkoja on siis ollut tarjolla...

 

Bondiahan ei lähtökohtaisesti voi käyttää, ellei myös yhtiö käytä rahaa tuohon kouluttamiseen. Eli kai jonkinlainen osa tuosta tyyppikurssista sitten menee yhtiön piikkiin ?

 

Oman mielipiteeni mukaan tyyppikurssista ei toki saisi mitään maksattaa tulevalla työntekijällä ! Siinä mielessä siis ahterista... Mutta nämähän selviää kysymällä asianosaisilta.

 

--tomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se vähän? Verrattuna Patrian koulutukseen hintaeroa on n 6000e. Jos jostain syystä olisin maksamassa koulutuksesta tuollaisia summia, niin sijoittaisin sitten kyllä tuon 6ke erotuksen vielä päälle että saisin ne Saab-tyypit, ja vielä todennäköisen työpaikan. Voisiko veikata että vajaa parikymmentä uutta kaveria on aloittanut työt kyseisessä paikassa viimeisen vuoden sisällä, paikkoja on siis ollut tarjolla...

 

Bondiahan ei lähtökohtaisesti voi käyttää, ellei myös yhtiö käytä rahaa tuohon kouluttamiseen. Eli kai jonkinlainen osa tuosta tyyppikurssista sitten menee yhtiön piikkiin ?

 

Oman mielipiteeni mukaan tyyppikurssista ei toki saisi mitään maksattaa tulevalla työntekijällä ! Siinä mielessä siis ahterista... Mutta nämähän selviää kysymällä asianosaisilta.

 

--tomi

No kyllä se mun mielestä on aika vähän. Tai tarkemmin sanottuna saavuttamasi "asema" ei ole missään suhteessa siihen, mitä itse olet joutunut duunipaikastasi maksamaan. Sitä on sitten tietysti mahdoton arvioida mihin investointi sinut sadan vuoden tähtäimellä vie, mutta jos asiaa miettii tuon työsitoumuksen ajalta, jolloin olet sitoutunut firmaan ja firma sinuun, niin eipä paljoa tuossa asemassa naurattaisi.

 

Jo toki kannattaa ja pitääkin kysyä asianosaisilta. Kirjoitukseni perustuvat täysin siihen, mitä Finncommin nettisivuilta on luettavissa. Onnea matkaan kuitenkin kaikille niille, jotka päättävät tämän "tarjouskupongin" käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu,juu ja takinkääntäjiä riittää.. ;DMulla on varsin "epäilevä"kuva muodostunu tosta finncomm yhtiöstä vaikka en ole pilotti vaan rasvari!

T:Pygmi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu,juu ja takinkääntäjiä riittää.. ;DMulla on varsin "epäilevä"kuva muodostunu tosta finncomm yhtiöstä vaikka en ole pilotti vaan rasvari!

T:Pygmi

 

Siis tätähän nyt voi jauhaa ees taas ja ympäri uudestaan.... Toisen sopijaosapuolen halusta ja hengestä noudattaa sopimuksia ja Suomen lakia voi saada jonkinlaisen kuvan käymällä kaivamassa Seinäjoen käräjäoikeuden arkistoja. Siitä voi sitten jokainen päätellä, miten hyvä tällainen sopimus todennäköisesti on tulevalle työntekijälle ja missä hengessä sitä tullaan tulkitsemaan.

 

Ilmailun parissa on tosiaan upea työskennellä ja toivotan onnea ja menestystä kaikille ketkä aikovat alalle yrittää. Minä olen viihtynyt valitsemassani ammatissa ja tekisin saman valinnan uudestaan milloin tahansa. Kovasti vaan toivoisin että myös tulevaisuudessa nuorilla ihmisillä kenellä on intoa ja taitoa ruveta tähän ammattiin saisivat siihen mahdollisuuden kohtuullisilla ehdoilla. Senpä takia tämänlainen kehitys on erittäin huolestuttavaa. Se että tämä herättää jo näin paljon keskustelua ja saa monen alalla olevan karvat nousemaan pystyyn osoittaa jo itsessään että tässä ei nyt kaikki ole välttämättä kohdallaan. Että semmosta, minä olen nyt tämän asian suhteen sanonut mitä minulla on sanottavaa. Pitäkää hyvät ihmiset järki päässä ja koneet ilmassa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään