Ilkka Mäkelä

Dreamlinerin ensilennon live-seurantaa (OLI: Boeing 787 Dreamliner uutisia)

66 viestiä aiheessa

Poimintoja lehdistötilaisuudesta:

Kone toimi kaikin puolin odotusten mukaisesti. Lennolla käytettiin 20 ja 30 asteen laippakulmia (käsittääkseni ei lennetty sileänä) ja nopeudet vain 160 solmuun saakka, sään takia. Laskutelineet otettiin hetkeksi sisään ja taas ulos. Korkeus noin 15000 jalkaan saakka.

 

Lennolla lennettiin myös IFR ja laskussa tultiin ILS:n mukaan. (Tämä oli minulle pieni yllätys mutta osoittaa että nykyään kone voidaan koestaa jo aika hyvin ennen ensilentoa).  Kehno sää "antoi hieman lisäbonusta" sikäli että konetta tuli hieman testatuksi myös ajateltua turbulenttisemmassa ja jopa hieman jäätävässä kelissä, kertoivat koelentäjät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitiko sen alunperinkin laskeutua Boeing Fieldille eika takaisin Everettiin?

 

Kylla piti, silla siella on Boeingin koelentokeskus. Olit varmaan taman jo tahan mennessa sisaistanytkin, mutta kuhan varmistelen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poimintoja lehdistötilaisuudesta:

Kone toimi kaikin puolin odotusten mukaisesti. Lennolla käytettiin 20 ja 30 asteen laippakulmia (käsittääkseni ei lennetty sileänä) ja nopeudet vain 160 solmuun saakka, sään takia. Laskutelineet otettiin hetkeksi sisään ja taas ulos. Korkeus noin 15000 jalkaan saakka.

 

Lennolla lennettiin myös IFR ja laskussa tultiin ILS:n mukaan. (Tämä oli minulle pieni yllätys mutta osoittaa että nykyään kone voidaan koestaa jo aika hyvin ennen ensilentoa).  Kehno sää "antoi hieman lisäbonusta" sikäli että konetta tuli hieman testatuksi myös ajateltua turbulenttisemmassa ja jopa hieman jäätävässä kelissä, kertoivat koelentäjät.

 

Tarkoitus oli ollut lentaa paljon suorempaa reittia itaiseen Washington Stateen, mutta saantarkkailukone kertoi siella olevan sen verran puuroa, etta paatettiin lennella edestakaisin silla suunnilleen ainoalla kelvollisen saan alueella Seattlesta lanteen. Piti kuulemma vaihtaa suuntaa aina varttitunnin valein, joten piti kiiretta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huom. tuo on groundspeed :)

 

Aivan totta. Eli TAS olisi varmaankin sitten ollut se mainittu 160 kts max? Tosin tuossahan se laskutelinekysymyskin selvisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon Boeing :thmbup: Jälleen on yksi saavutus kirjattu ilmailunhistoriaan. Saas nähdä onko kaikki tulevaisuuden upouudet matkustus suihkarit hiilikuituversioita?

Kovasti vaan porukka täällä forumilla heittelee "kabulia rattaisiin" ja kohti Bojofirmaa?!? Onko se nyt niin vakavaa ettei tämä uusi edistysaskel tullutkaan euroopasta :-\ Minusta on tosi hienoa että Boeing uskalsi lähteä rohkeasti pioneeriilmailun hengessä tekemään uutta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon Boeing :thmbup: Jälleen on yksi saavutus kirjattu ilmailunhistoriaan. Saas nähdä onko kaikki tulevaisuuden upouudet matkustus suihkarit hiilikuituversioita?

Kovasti vaan porukka täällä forumilla heittelee "kabulia rattaisiin" ja kohti Bojofirmaa?!? Onko se nyt niin vakavaa ettei tämä uusi edistysaskel tullutkaan euroopasta :-\ Minusta on tosi hienoa että Boeing uskalsi lähteä rohkeasti pioneeriilmailun hengessä tekemään uutta :)

 

Siivessä on paljon v-kulmaa..materiaalina enemmän hiilaria...vähemmän niittejä...mitä muuta uutta tuossa on ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siivessä on paljon v-kulmaa..materiaalina enemmän hiilaria...vähemmän niittejä...mitä muuta uutta tuossa on ?

 

Juuri tuo on uutta :thmbup: ja edistyksellistä ;D Ja siitähän tässä ilmailussa toisaalta on kysymys, tehdään uusia asioita ja pyritään parantamaan niin taloudellisuutta kuin myös matkustusmukavuutta, niinkuin 787:n matkustamon suhteen käy. Suurempi matkustamoilmanpaine, suurempi kosteus, parempi matkustusmukavuus. Toivottavasti Airbus panee vielä paremmaksi ja saa tehtyä vielä premman version hiilikuitukoneestaan - ja sitten on taas jonkun toisen vuoro tehdä prempi jne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onneksi olkoon Boeing :thmbup:, Jälleen on yksi saavutus kirjattu ilmailunhistoriaan.

 

Niinpä... medialla tuntuu olevan koneesta kerrottavana lähinnä se että se on vuosia myöhässä. Kovin on oleellista valmistajan ja konetta tilanneiden keskinäiset bisnekset tässä vaiheessa, kone kun on yksi merkkipaalu alan historiassa ja ansaitsee tulla muistetuksi ihan muista asioista kuin että se oli x vuotta myöhässä jostakin. Toivottavasti ei ajan mittaan mistään negatiivisesta asiasta kuitenkaan. No, eiköhän tuo unohdu pikku hiljaa, olihan 747:kin aikanaan pahasti myöhässä, jostakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolta voi katsella, mitä mainososasto sanoo:

 

http://www.newairplane.com/787/innovativefeatures/flyinstyle/feelbetter/

 

Ok, puhtaampi ilma & suurempi ilmankosteus kabiinissa ja parempi paineistus eli enemmän happea hengitysilmassa on matkustajalle hyvä asia, mutta katsotaan sitten kuinka monta ylimääräistä penkkiä lentoyhtiöt tulevat asentamaan mainostettua tiheämmin välein ja 10 rinnakkain  ;) saadakseen kustannuksia alaspäin siihen 20 prosentin kustannusetuun per matkustaja, minkä Boeing on ehtinyt luvata - ja mikä riippuu myös tyhjäpainosta ja lopullisesta polttoaineenkulutuksesta, jotka ovat vielä verifioimatta.

 

Taloudelliselta kannaltahan on jo ehditty laskea sellainenkin arvio, että projektin viivästymisestä ja erilaisista fiksauksista aiheutuneet ylimääräiset kustannukset ovat nostaneet breakeven pointin johonkin yli 1000 myytyyn yksilöön, minkä jälkeen firmalle vasta alkaa jäädä nettoa kassaan.

 

Koelento-ohjelma on suunnitelmien mukaan noin 9 kk mittainen, mutta riittääkö se vai tuleeko esiin uusia ongelmia? Aika näyttää.

 

Täällä vielä lisää asiaa:

 

http://www.newairplane.com/787/innovativefeatures/cuttingedgetechnology/enhancedflightdeck/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon Boeing :thmbup: Jälleen on yksi saavutus kirjattu ilmailunhistoriaan. Saas nähdä onko kaikki tulevaisuuden upouudet matkustus suihkarit hiilikuituversioita?

Kovasti vaan porukka täällä forumilla heittelee "kabulia rattaisiin" ja kohti Bojofirmaa?!? Onko se nyt niin vakavaa ettei tämä uusi edistysaskel tullutkaan euroopasta :-\ Minusta on tosi hienoa että Boeing uskalsi lähteä rohkeasti pioneeriilmailun hengessä tekemään uutta :)

 

Ei kysymys ole siitä missä kone on rakennettu vaan porukka on hyvin skeptinen koneen kestävyyttä oikeassa käytössä ja ennen kaikkea epäilys siitä lunastaako kone koskaan annetut suoritusarvot. Boeing/MD on aikaisemminkin luvannut kuun taivaalta...

 

Ilkka: Eikö tuo koelento-ohjelma ollut alunperin 3-4kk mittainen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei jaksa enää muistaa... nyt on juttu kuitenkin näin, vaikkakaan tuossa ei nimenomaan sanota virallisen koelento-ohjelman kestävän tasan 9 kuukautta:

 

Carriker and his fellow test pilots will get plenty of chances to fly the six flight-test 787s over the next eight and a half months, if Boeing is to meet its ambitious certification schedule and deliver the first 787 to All Nippon Airways in the fourth quarter of 2010.

 

http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/188342.asp

 

Mike Carriker siis 787-ohjelman chief pilot. Seuraavaa koelentoa ennen täytyy analysoida tämän lennon tulokset, joten homma jatkuu ehkä viikon sisällä. Joulupäivä on kuulemma luvattu vapaaksi  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami, olen sinulle ikuisesti kiitollinen :P Komeasti siivet taipuu! Kyllä muuttui mielipide heti tästä koneesta: aluksi pidin sitä suorastaan rumana, mutta nyt, voi hitsi kuinka kaunis se on ;D

 

Niin tuo taipuminen lienee tarkoituksellista..miten se tekee koneesta ekonomisemman ?

 

Laskeutuminen:

 

 

657 katsojaa ( postaushetkellä )

 

 

302 katsojaa

 

---------------

 

USA saiteilla ihmetellään siipien suurta taipumaa..meneekö siivet uusiksi mitä veikataan ?

 

---------------

 

Tämän mukaan aivan kuten ennalta oletettua; http://www.boeing.com/commercial/gallery/787/k63304-3.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kovasti vaan porukka täällä forumilla heittelee "kabulia rattaisiin" ja kohti Bojofirmaa?

 

Epäilen että kysymys on enemmän reagoinnista ilmiöön kuin koneeseen tai Boeingiin. Joitain vain ärsyttää maalaileva emotionaalinen mainospuhe ja ylenpalttinen hehkutus. Saman ärsytyksen minussa on aiheuttanut iPhone. Eikä sekään puhelimena kiusaa, mutta sen ympärille rakentunut sosiaalinen hurmos kavahduttaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen että kysymys on enemmän reagoinnista ilmiöön kuin koneeseen tai Boeingiin. Joitain vain ärsyttää maalaileva emotionaalinen mainospuhe ja ylenpalttinen hehkutus. Saman ärsytyksen minussa on aiheuttanut iPhone. Eikä sekään puhelimena kiusaa, mutta sen ympärille rakentunut sosiaalinen hurmos kavahduttaa.

 

 

 

Jenkit on kovia koripalloilemaan ja osaavat tehdä hyvin "maskia" !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saman ärsytyksen minussa on aiheuttanut iPhone. Eikä sekään puhelimena kiusaa, mutta sen ympärille rakentunut sosiaalinen hurmos kavahduttaa.

 

 

 

Ai en siis olekaan ainoa epäsosiaalinen anti-Cool kalkkis  ;D

 

Aiheeseen palatakseni, onhan tuo hypetys ollut kyllä välilä aika voimakasta ja tän aamun lehtiä lueskellessa tuli kyllä sellainen tunne taas että nyt ihan  kohta justiinsa Boeing tulee ja pelastaa koko USA:n työpaikat ja alihankkijat ja kaikki. Ihan kohta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään