Lauri Räsänen

Pari päivää Frankfurtissa

10 viestiä aiheessa

Noniin, kuten edellisessä kuvaketjussani lupasin nyt olis vuorossa Frankfurtin katseluterassin satoa. En tiedä onko porukka paljon käynyt siellä,

mutta niille jotka ei ole mainittakoon, että terassi on mielestäni loistava katseluun, mutta vähän kehno kuvaamiseen. Kiitoratalinjan etäisyydellä

olevat koneet vaativat jo vähän pituutta putkelta, eikä aurinkoisella kelillä kuvaamisesta tule oikein mitään kohtisuoran vastavalon takia.

Sen sijaan ohi rullaavat koneet on helppo kuvata, eikä pilvisellä säällä vastavaloilmiö ole ihan niin paha. Sitäpaitsi mm. Deltan 767:n käynnistellessä

pöllähtäneen savun katku on vieläkin nenässäni ;) Osa kuvista on etäisyyden takia aika rakeisia, mutta kiva niitä lienee kaluston kiinnostavuuden

takia katsella kumminkin.

 

Kuvat eivät ole missään loogisessa järjestyksessä ja ne on otettu joko 8.12 tai 11.12.

 

1. BA valmistautuu hyppäämään Lontooseen suhteellisen isolla kalustolla. B767-300 Rollsin moottoreilla.

[ attachment removed / expired ]

 

2. Gulf Air lähdössä lussulla Bahrainiin formulamainos takarungossaan.

[ attachment removed / expired ]

 

3.Edellisen kuvan taustalla lähestyy tämä, kotijoukkueen venähtänyt patonki A340-600.

[ attachment removed / expired ]

 

4.Terveisensä Madridista toi tämä Iberian A319.

[ attachment removed / expired ]

 

5. Amerikkalaiskoneita näkyi liikkuvan paljon. Unitedia ja Deltaa varsinkin. Tässä ensin mainitun tripla sorvaa laskua 25R:lle.

[ attachment removed / expired ]

 

6. Continentalin pitkä versio 767:sta, 767-400.

[ attachment removed / expired ]

 

7. Tämä Deltan 763 pölläytti semmoset savut ykkösestä, että lentopelkosta olisi hirvittänyt. En ole varma, mutta taisi lähteä JFK:lle.

[ attachment removed / expired ]

 

8. Cathay Pacificin jumboa Hong Kongiin hinataan portille. Monet Aasialaiset yhtiöt näyttivät harrastavan sellaista konekiertoa, että lasku on

Frankfurtiin aikaisin aamulla, mutta paluumatkalle lähdetään vasta iltapäivällä. Qantas esim. tuli Sydneystä Singaporen kautta aamulla viiden

pintaan, seisoi kentän laidalla päivän ja lähti takaisin ennen puoltayötä. Lentääkö siinä sama miehistö edestakaisin, vai matkustajien

nukkumisrytmejäkö siinä ajatellaan?

[ attachment removed / expired ]

 

9. Katotaan nyt vähän lähempää... Näyttäs olevan superjumbon hinaamiseen soveltuva "hinausauto". (mikä oikea nimitys sitten lieneekään...)

[ attachment removed / expired ]

 

10. Tästä en ole täysin varma, mutta alkuperäistä zoomaillen sanoisin melkovarmasti A346 ja kenties Etelä-Afrikkalaiset? ;)

[ attachment removed / expired ]

 

11. Air Indian tripla nousussa nokka kohti itää.

[ attachment removed / expired ]

 

12. Tämä on jo ehdottomasti kuvana liian kaukaa otettu, mutta omaa silmää miellyttää ( tuolla melko harvinainen) suomalaisväritys pilvien

lomassa niin, että laitetaan nyt sitten. ;D LKK kohti joulupukin kotimaata.

[ attachment removed / expired ]

 

13. Tämän toivoinkin saavani kuvattua, vaikkei sinänsä mikään erikoisuus olekaan. SIA, B747-400.

[ attachment removed / expired ]

 

14. Omasta mielestäni kaunein matkustajakone tähän saakka; B777-300ER ja tässä sillä känädäläiset.

[ attachment removed / expired ]

 

151. Tässä kans yksi kaunokainen, harmi kun nousi niin varhain niin ehti melkein pilveen.. :(

[ attachment removed / expired ]

 

16. Astetta suurempaa rahtaajaa, venäläisten jumbo.

[ attachment removed / expired ]

 

17. Sitten siirrytään takaisin maanpinnalle. Ensin pari pienempää, tässä Air Francen A318 valtavan suuntavakaimensa kanssa.

[ attachment removed / expired ]

 

18. Näitä ei edes jaksanut pahemmin kuvata. Lufthansan ikääntyvä pieni Boeing ja taustalla Airberlinin dösä perussettiä niin ikään.

[ attachment removed / expired ]

 

19. Air Algerie ja B737-600.

[ attachment removed / expired ]

 

20. Kanadalaiset nyt vähän vaatimattomammalla Boeingilla. "Läskiposki", kuten matkaseurani totesi... ;D

[ attachment removed / expired ]

 

21. Nyt päästään asiaan. Saudi-Arabian triplaa pusketaan matkalle kohti Jeddahia ja Riadia (?(en ole kirjoituksesta ihan varma))

[ attachment removed / expired ]

 

22. Malesialaisten vastaava lähdössä Kuala Lumpuriin.

[ attachment removed / expired ]

 

23. Emiraatit saapuivat Dubaista uutuuttaan hohtavalla pitkällä triplalla. 8)

[ attachment removed / expired ]

 

24. GE90:t kuvassa vasemmalla ja oikealla... :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

25.  :-\

[ attachment removed / expired ]

 

26. Pari aasialaista tähän väliin, ensin China Airlinesin A343... (joka on taiwanilainen)

[ attachment removed / expired ]

 

27. ...ja sitten kiinalainen China Easternin A332.

[ attachment removed / expired ]

 

28. Oneworld -jäsenten tuoreemmasta päästä Royal Jordanian ei niin tuoreella A310:lla.

[ attachment removed / expired ]

 

29. Etihadin A332:n keulaa ja winglettiä.

[ attachment removed / expired ]

 

30. Icelandairin meilläkin nähtyä kalustoa; kaunis, niin kaunis B752. :P Eikös muuten Finnairilla ole bojoissa yhdet ovet enemmän tuossa

siipien takana? Rivin 29 jälkeen tjsp.

[ attachment removed / expired ]

 

31. Tämä oli itselleni vieraampi firma - Safi Airways ja A343. ??? Sen verran selvitin, että yrityksen jäljet vievät Afganistaniin, kuvan kone

on espanjalaiselta Air Cometilta ja väritys sen mukainen.

Safin omat värit tämän linkin takaa: http://www.airliners.net/photo/Safi-Airways/Boeing-767-2J6-ER/1579733/L/

[ attachment removed / expired ]

 

32. Ja oli siellä tietty rutkasti näitäkin. D-ABVM

[ attachment removed / expired ]

 

33. D-ABVC

[ attachment removed / expired ]

 

34. Hienohan tämäkin on kuin mikä, mutta eikö se varmasti katkea nousussa? :laugh: Ja näitä näkyi paljon...

[ attachment removed / expired ]

 

35. Vielä yleisnäkymää kentälle päin Visitor's terracelta, joka on avoinna päivittäin 10-17, maksaa vitosen ja sinne mennään

turvatarkastuksen kautta. Itse kuljin kumpanakin päivänä terassilta ulos ja sisään samalla vitosen maksulla kuittia esittämällä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kaikki haukut, moitteet ja muut kommentit otetaan avosylin vastaan.

Auf wiederschen vai mitensenytoli ja oikein hyvää joulunodotusta vaan kaikille! :)

 

Ps. missä on tonttuhymiö?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katso tuolta yleisen ilmailukeskustelun puolelta topiccia "tervetuloa Afganistaniin", löytyypi kotoista pilottia firmasta tällä foorumilla :thmbup:. Terveisiä vaan Jyrkille, mielenkiintoista juttua tullut sieltä jostakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eikös muuten Finnairilla ole bojoissa yhdet ovet enemmän tuossa

siipien takana? Rivin 29 jälkeen tjsp.

Juu, tää on "carrier option". Joillain yhtiöillä on 8 ovea, joillain 6 ovea + 4 siipiexitiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia.

LH:lla on muuten 20kpl A340-600. Niissä näkyy hyvin satelliittiantennin kuhmu. LH palauttaa internetyhteydet lennoille 2010.

 

Frankfurtissa kentän lähellä saa kanssa kuvia esimerkiksi Berliinin ilmasillan muistomerkin luota aika hyvin. Muistomerkki näkyy esim kuvassa 1 keskellä ylhäällä puustoa vasten sellainen betonimuurin palanen ja kolme piikkiä. Vastaava sillan "pilari" löytyy Berliinistä, mistä käsin kuvia ei saa...

 

Jos joku on kuvaamassa Frankfurtissa kannattaa yrittää iltakuvaa, omalla kalustollani en ole onnistunut kuvassa, mutta olen nähnyt samaan aikaan 14 konetta laskeutumisvalot päällä lähestymässä kiitoratoja 25 R/L. Näyttää valaistuilta portailta kohti taivasta. Tulee mieleen myös Ruotsin laivojen yökerhojen portaat  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia oikein paljon kommenteista, sekä korjauksista! Mukava kuulla, ettei nähnyt turhaa vaivaa uppaillessa noita kuvia tänne. :thmbup:

Toivon samaa kuin Roni, että olisi enemmän erilaisia kuvastooreja jengin reissuilta, kuten muutama vuosi sitten vielä oli useinkin. Ei se laatu

ja rajaukset niissä niin justiinsa tarvi olla. Muttajoo, korjaan nuo parit detailit tonne kuvateksteihin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla