Jukka Juutilainen

Republic F-105 Thunderchief & pilotit

14 viestiä aiheessa

Tuntuu siltä, että suomalaiselle "ilmailuväelle" on jäänyt aika tuntemattomaksi sotilaskoneeksi tämä Thud ("Jysäys"). Koneitahan tuli aikoinaan tonttiin enemmän kuin Suomi-Fougia. USAF:n pilotit tuumasivat vain lentävänsä koneella, joka välillä vain "jysähteli"  ;).

 

Koalalle täytyy nostaa malja, kun ovat suomentaneet pari hyvää kirjaa Vietnamin ilmasodasta. Ensin tuli markkinoille Zahnin Kobra-pilotti ja nyt tämä Rasimuksen Ukkosen jyrinää-kirja. Molemmat kirjat avartavat hieman sotilasilmailun historiaa kuskien toimesta nähtynä. Esimiehiä ja aseveljiä ei säästellä. Moni saa tuta jälkikäteen  ;D.

 

No, mutta asiaan. Ne, jotka ovat jo lukeneet Rasimuksen kirjan, niin vinkiksi vain, jotta isäntien vimoselta lennolta on hyvää filmiä tarjolla Thud-leffassa "There is a Way". Monet kirjan henkilöt ovat päässeet kuvaan mukaan  :thmbup:.

 

Pistetääs tästä alkupalaksi Wikin tiedot Thudista: http://en.wikipedia.org/wiki/F-105_Thunderchief

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokos tässä ketjussa tuli esiin Thudin lempinimi "Lead Sled" (Lyijyreki), startti- ja laskuominaisuuksiensa ansiosta? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokos tässä ketjussa tuli esiin Thudin lempinimi "Lead Sled" (Lyijyreki), startti- ja laskuominaisuuksiensa ansiosta? ;)

 

Vietin v. 1982 pitkähkön ajan Cupertinossa Kaliforniassa, ja tuolloin oli Moffetilla lentonäytös, jossa oli mukana F-105 pari.

Liikehdinnältään "Lead-Sled" oli sangen kuvaava nimitys. Ihmettelenkin, että Thunderchief oli USAFin virallisen taitolentoryhmän

"Thunderbirds":ien koneena peräti parin vuoden ajan. Ainakin se vaikutti erittäin vakaalta (ja nopealta myös matalalennossa)! :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari vuotta sitten USA:n työreissun lomassa kiersin hyvin hätäisesti muutaman Kalifornian museon Ilkka Kangastalon ja Harri Koskisen ystävällisten vinkkien mukaan. Kuvien postaus on jäänyt, mutta tässä muutama tähän ketjuun liittyvä.

 

Ensin kuva siipirikosta Chinon Planes of Fame museon pihalla.Pyrstössä numero 63141, joku tietänee historian.

 

[ attachment removed / expired ]

 

koneen tiellä oli muuta rojua johtuen kaluston ulkoilutuspäivästä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää löytyi naapurimuseosta eli Yanks Air Museum. Kiiltävä peli.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jorma

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No näin siinä käy kun amatööri sählää. Johan niillä on nokassakin eroa....Tutkinpa kuvani uudestaan, jos löytyisi oikea vehje.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvotaanpa seuraava satsi, nyt ollaan täällä:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eli paikka March Field museum ja arvotaan ensimmäinen satsi:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ainakin tämä on isompi....Valittelen puutteelista dokumentointia, mutta oli vähän kiire, kun piti juosta läpi kolme museota ja vähän muutakin samana päivänä.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ensin kuva siipirikosta Chinon Planes of Fame museon pihalla.Pyrstössä numero 63141, joku tietänee historian.

 

 

Aihetta sivuten.... siipirikko Hunni on kuulemma QF-100D maalikone joka on selvinnyt "hengissä" AMRAAM ohjuksen laukaisusta ja vielä laskeutunut takaisin kotiin. Kone on aikanaan uudelleenkasattu drone konversion yhteydessä kahdesta koneesta ( 56-3141 ja 56-2992 ) mutta kantaa siis pyrstönumeroa 6-3141. 

 

http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=56-3141

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma USA-tuntemus perustuu kokeneempien vinkkeihin, siis tässä tapauksessa Koskinen ja Kangastalo, heille kiitos.

2008 tammikuulta vielä pari varustekuvaa. Nämä Yanks-museosta.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyttö haluaisi Jenkkeihin, äiti ei... mutta lupa on siis lähteä. Well, time will show. Nyki tai Florida, täytyy pyytää sitten konsultaatioapua noista USA:n museoista Orvolta ja Jormalta  ::).

 

Suunnista suoraan tänne länsirannikolle. Museoita riittää: San Diegossa Aerospace Museum, USMC Flying Leathernecks ja USS Midway. Marchin museo on ajomatkan päässä ja samoin kuin Chinon Planes of Fame ja Yanks.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaako tämä Karakovan rakennettava uusi halli sitä, että myös kylmän sodan aikainen itärauta pääsee katon alle? Konerivistöt olivat jo aika murheellisen näköiset vuonna 2003 kun kävin museossa.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään