Mika B Virolainen

AA lento-onnettomuus Jamaikalla

29 viestiä aiheessa

Eikös tossa uutisessa sanottu "four seriously injured", vai kuulenko omiani?

 

-A-

 

Iltalehden ja tekstitv:n mukaan loukkaantuneita olisi n. 40.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

airdisaster.com osaa kertoa tässä vaiheessa:

 

American Airlines 737 crashes in Jamaica; no fatalities reported

 

An American Airlines 737-800 crashed and broke in two after landing at the Norman Manley International Airport in Kingston, Jamaica shortly after 10:00 pm Tuesday, local media reported.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:n uutisessa on kuva, jonka perusteella runko on jokseenkin niksahtanut, eikä kuvassa näy enää kiitotietä, joten koneen on täytynyt mennä päästä ulos ja mahdollisesti jonkin korokkeen ylitse.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8427628.stm

 

Myös oikea moottori vaikuttaisi irronneen ja vasen pääteline pettäneen.

 

http://avherald.com/h?article=424a11b1&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös glasgowissa Ryanairin kone on liukastellut jäiseltä radalta ulos, ei ilmeisesti mitään vakavaa. Oli BBC uutisissa äsken.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Boeing 737-800, rekisteritunnus N977AN

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20091222-0

 

Initial reports indicate that the plane suffered a runway excursion on landing during a rainstorm. The plane skidded across a road and came to rest on a beach. The plane's fuselage was cracked, its right engine broke off from the impact and the left main landing gear collapsed, according to an airline spokesman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pessimisti, ja vielä joulun alla. >:(

Pari rullaa jeesusteippiä ja rautalankaa, niin uudenveroinenhan se on taas.

 

Eihän tuota Tallink operoi?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämmästyttävää, jos kuolonuhreja ei tullut lainkaan tässä onnettomuudessa. Koneen nokka on kuitenkin aika pahan näköinen, ja tuskin matkustajillakaan on ollut kovin mukavat oltavat noissa rungon katkeamiskohdissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei minkäänlaista varoaluetta kiitotien päässä. Siihen on vain rakennettu (tai ollut) tie (jonka kulkua ei muutettu) 2-3 metrin monttuun. Ilman sitä tuskin mitään loukkaantumisia olisi sattunut ja konekin olisi voinut säilyä korjauskelpoisena. Nyt menivät miljoonat poistoon.

 

Periaatteessa sama tilanne kuin vajaa vuosi sitten? kun TAMin kone ajoi Brasiliassa pitkäksi huonossa säässä. Silloin vain kävi paljon huonommin. Kone törmäsi rakennukseen ja paloi poroksi. Joskus ihmiset oppivat rakentamaan turvallisesti vasta pahan onnettomuuden jälkeen, joskus eivät sittenkään.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa pitää kyllä ottaa huomioon se, että kenttä on saarella keskellä lahtea, eikä tietä voi laittaa minnekkään muuallekaan - paitsi todella isolla rahalla. Tie jatkuu kapeaa kaistaletta pitkin Port Royalin entiseen satamaan ja nykyiseen turistikohteeseen. Kuvat kertovat asian paremmin. Kenttä on siis tuossa keskellä ja kone laskeutui kiitotie 12:lle (vasemmalta oikealle), joka on noin 2700 metriä pitkä, mikä normaalitilanteessa riittää ihan hyvin...

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faktatietoja lennon kulusta tuntuu olevan toistaiseksi todella niukasti. Kone on tullut laskuun lievässä myötätuulessa, joka on kuitenkin metarien mukaan ilmeisest ollut rajoitusten sisällä. Kingstonissa on ILS vain tuolle kiitotie 12:lle. Keli oli huono ja kiitotie märkä. Eräs matkustaja kertoi että kosketus oli varsin pehmeä, toinen puhuu kovasta kosketuksesta (saattaapi kuitenkin olla myös tuo pudotus kiitotien päästä rantapenkalle, toim.huom).

Eräs enemmän matkustava matkustaja kertoo havainneensa että kosketus meni pitkälle, ja kun loppupään kynnysvalot vilahtivat ohi hän otti heti pakkolaskuasennon. Hän selvisi ilman vammoja. Normaalisti 737-luokan kone poistuu kiitotieltä jo ensimmäisen tai viimeistään toisen exitin kohdalla, mutta nyt siis tämä ei onnistunut.

Koneen moottorien reverssit ovat käyttöasennossa, kerrotaan. Mutta vielä ei ole tietoja esim. nopeudesta ja kosketuskohdasta. Mustat laatikot varmasti aikanaan antavat lisätietoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei minkäänlaista varoaluetta kiitotien päässä. Siihen on vain rakennettu (tai ollut) tie (jonka kulkua ei muutettu) 2-3 metrin monttuun. Ilman sitä tuskin mitään loukkaantumisia olisi sattunut ja konekin olisi voinut säilyä korjauskelpoisena. Nyt menivät miljoonat poistoon.

 

 

 

ns.varoalueet puuttuvat myös monilta meikäläisiltä kentiltä tyystin,juuri päätiet tai vesistöt ovat monesti määräilemässä tätäkin.Pudotus saattaa olla useita metrejä kiitotien jatkeella!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ns.varoalueet puuttuvat myös monilta meikäläisiltä kentiltä tyystin,juuri päätiet tai vesistöt ovat monesti määräilemässä tätäkin.Pudotus saattaa olla useita metrejä kiitotien jatkeella!

 

"Turhuuksien markkinoillakin" (esimerkiksi Formula1-autokisoissa) ne taitavat nykyään olla jo pakolliset ainakin uusien ratojen osalta. Vilkasliikenteisiä liikennelentokenttiä taas on ahdettu jopa kaupunkiasutuksen sisään (kuten siinä Brasilian onnettomuudessa). Raha ratkaisee?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jamaica Observer-lehti kertoo että lennonjohto oli ehdottanut onnettomuuskoneelle ylösvetoa, mutta ohjaaja kuitenkin päätti tulla laskuun kovassa sateessa. Edellisen tunnin aikana kolme muuta konetta tulivat laskuun samantapaisessa säässä.

 

Myös on käynyt ilmi että lentoaseman lähestymisvalojen toiminnassa oli häiriöitä. Lehti siteeraa tässä kohtaa "veteraani-asiantuntijaa", Col "Bunny" Sternia, jonka  mielestä tämän ei kuitenkaan pitäisi olla ongelma. Sternin "asiantuntemus" tulee kuitenkin ilmi kun hän selostaa miten PAPI-valoilla päästään turvallisesti laskuun. "Jos olet liian matalalla näkyy punainen valo, jos olet liian korkealla näet valkoisen valon. Kun olet oikealla korkeudella, valo muuttuu vihreäksi". Huoh.  :o

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jamaica Observer-lehti kertoo että lennonjohto oli ehdottanut onnettomuuskoneelle ylösvetoa, mutta ohjaaja kuitenkin päätti tulla laskuun kovassa sateessa. Edellisen tunnin aikana kolme muuta konetta tulivat laskuun samantapaisessa säässä.

 

Myös on käynyt ilmi että lentoaseman lähestymisvalojen toiminnassa oli häiriöitä. Lehti siteeraa tässä kohtaa "veteraani-asiantuntijaa", Col "Bunny" Sternia, jonka  mielestä tämän ei kuitenkaan pitäisi olla ongelma. Sternin "asiantuntemus" tulee kuitenkin ilmi kun hän selostaa miten PAPI-valoilla päästään turvallisesti laskuun. "Jos olet liian matalalla näkyy punainen valo, jos olet liian korkealla näet valkoisen valon. Kun olet oikealla korkeudella, valo muuttuu vihreäksi". Huoh.  :o

 

Puhuu varmaan kolmivärisestä VASIsta...

 

edit: ja koska wikipedia näyttää tänään olevan suosiossa, http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_Approach_Slope_Indicator#Tri-colored_VASI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään