Heikki Tynys

Erään hinurin historiaa

4 viestiä aiheessa

Muutama huomio: Alunperin nämä englannissa valmistetut koneet olivat mallimerkinnältään Chipmunk T.10. Siviiliin myydyt koneet muutettiin siviilistandardiin, jolloin niistä tuli Chipmunk Mk.22 tai Chipmunk 22 lähteestä riippuen. Sotilasspekseissä ollut moottorikin sai siviilityyppimerkinnän. Brittikuvan tekstistä puuttuu etualalla olevan koneen RAF:n sarjanumeron ensimmäinen kirjain W.

 

Tuo mikä OH-HCF:n tekstissä mainitaan nimellä koodinumero on itseasiassa koneen sarjanumero, jonka brittiläiset ilmailuhistoriaexpertit (Air-Britain Historians) kirjoittavat muotoon C1/0016. Malmin kaputti johtui katkenneesta magneeton hammaspyörästä ja ohjaimissa tuolloin oli ei vähempää kuin Seppo Saario itse. Kone pysähtyi Pyöreän luoteisrappusten eteen.

 

OH-HCF on periaatteessa helikoptereille tarkoitetusta rekisterisarjasta (OH-Hxx), mutta ei tosiaan ainut.

OH-HBx -sarja oli tarkoitettu DHC.2 Beavereille (1 kpl)

OH-HCx -sarja oli tarkoitettu DHC.1 Chipmunkeille (5 kpl, 6 rekisteriä)

OH-HKx -sarja oli tarkoitettu Juhani Heinosen suunnittelemille koneille HK-1 Keltiäinen ja HK-2 Valkuainen (4 kpl)

 

Muut suomalaiskoneet olivat:

vm. 1951 (C1/0242) WD301, OH-HCA(1), G-AMXL, tuhoutui 5.3.78

vm. 1950 (C1/0060) WB619, OH-HCB(1), G-APYG

vm. 1951 (C1/0512) WG462, G-AOSX, OH-HCC(1), G-AOSX, tuhoutui 3.11.64

vm. 1950 (C1/0016) WB564, G-AOSV, OH-HCD(1), OH-HCF

vm. 1951 (C1/0196) WB749, G-AOFF, OH-HCE(1), G-AOFF, N9246Z

 

Kaikki rekisterit on käytetty jo toistamiseen Copter Actionin helikoptereissa. Jopa OH-HCF, joka oli maalattu OH-HCG:hen aluksi. Rekisteröinnin yhteydessä sitten havaittiin, että tunnus olikin jo käytössä.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama huomio: Alunperin nämä englannissa valmistetut koneet olivat mallimerkinnältään Chipmunk T.10. Siviiliin myydyt koneet muutettiin siviilistandardiin, jolloin niistä tuli Chipmunk Mk.22 tai Chipmunk 22 lähteestä riippuen. Sotilasspekseissä ollut moottorikin sai siviilityyppimerkinnän. Brittikuvan tekstistä puuttuu etualalla olevan koneen RAF:n sarjanumeron ensimmäinen kirjain W.

 

Tuo mikä OH-HCF:n tekstissä mainitaan nimellä koodinumero on itseasiassa koneen sarjanumero, jonka brittiläiset ilmailuhistoriaexpertit (Air-Britain Historians) kirjoittavat muotoon C1/0016. Malmin kaputti johtui katkenneesta magneeton hammaspyörästä ja ohjaimissa tuolloin oli ei vähempää kuin Seppo Saario itse. Kone pysähtyi Pyöreän luoteisrappusten eteen.

 

 

 

Olin kuppilassa ja näin kuinka tuo Sepon kaputti tapahtui.

 

Siihen kuppilan ikkunan alle Munkki rojahti, eteläisen siiven ja pyöreän eteen.

Hinauksessa ollut Nordmanin Kale irroitti pikaisesti ja teki Bocianilla 180 asteen kurvin oikealle ja laskeutui nurtsille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnittelut vetreälle kuusikymppiselle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Meikäläinen sai superin kyytiä 1993.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään