Guest TeemuGranstrom

Lennonjohtajaksi

12 viestiä aiheessa

Nyt kun Aero:n ja Finncom:in lentäjähauista on ollut juttua näilläkin sivuilla, tekisi mieli tietää miten voi hakea lennonjohtajaksi. Lentäjän ammatti on minulla ensisijalla, mutta lennonjohtokin kiinnostaa. Eikö noihin ammatteihin ole aika samantapaiset pääsyvaatimukset.

Aloitetaan tämmöinen aihe ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haku oli justiinsa. Onnekkaat kymmenisen henkeä aloittavat kurssinsa marraskuussa. Eikös tuo Avia Collegen haku ole vuosittainen?

 

Ainiin, onnea kaikille kurssille selviytyneille, mukaan lukien oma veljeni!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakuaikahan loppuu yleensä (aina) helmikuun alussa. Vuodenvaihteen jälkeen kannattaa alkaa katseleen ilmoituksia, ensisijaisesti tuolta nettisivuilta.

 

Jos kysyttävää löytyy niin täällä keskusteluihin osallistuu lennonjohtajia niin Helsinki-Vantaalta, Tampereen aluelennonjohdosta kuin maakuntakentiltäkin.

 

Eikö noihin ammatteihin ole aika samantapaiset pääsyvaatimukset.

 

On kyllä. Jos pärjäät toisessa testissä niin pärjäät kyllä toisessakin.

 

Lentäjän ammatti on minulla ensisijalla, mutta...

 

Niin se mullakin oli kunnes näitten hommien makuun jo vähän aloin päästä ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Lennonjohtohommaa voi tehdä myös ulkomailla, esim. Eurocontrolin palveluksessa Hollannissa.

 

Yleistä Eurocontrolin lennonjohtajahommasta ja FAQ:

 

http://www.eurocontrol.int/dgs/activities/maastricht/en/index.html

 

FAQ-osiossa on kerrottu hyvin yleisistä asioista Eurocontroliin ja hakuun liittyen.

 

 

 

Hakuprosessi menee suurin piirtein näin (omat kokemukset keväältä-kesältä 2004):

 

1. Lähetät vaadittavat dokumentit matkaan ja odottelet kutsua soveltuvuustestien ensimmäiseen vaiheeseen. Hakea voi kokoajan, soveltuvuustestejä järjestetään pitkin vuotta. Käsittääkseni Eurocontrol kutsuu noin 60 ihmistä ensimmäiseen vaiheeseen ja näistä noin 20 pääsee toisen vaiheen testeihin. Lisäksi on mahdollista päästä 1. vaiheen jälkeen odotuslistalle, josta ihmisiä poimitaan myöhemmin 2. vaiheeseen. Jos 2. testistä pääsee jatkoon, on edessä haastattelu ja lääketieteelliset tutkimukset.

 

2. Jos homma lähtee etenemään, kutsu käy Maastrichtiin Hollantiin soveltuvuustestien ensimmäiseen vaiheeseen. Eurocontrol vastaa kustannuksista lentojen ja majoituksen suhteen. Testit kestävät koko päivän ja kaikki tehtävät suoritetaan tietokoneella. Testeillä mitataan ”lyhytaikaisen” ja ”pitkäaikaisen” muistin toimivuutta, hahmottamiskykyä, paineensietokykyä, kykyä vastaanottaa paljon tietoa lyhyessä ajassa, matemaattista ymmärrystä, lontoonkielen taitoa jne.…

 

Yritän tähän kirjata pääpiirteissään testin 1. vaiheessa olleita kysymyksiä:

 

Avaruudellista hahmottamiskykyä testattiin seuraavasti. Tietokoneen näytölle ilmestyy kuutio 3-D muodossa ja eri vaihtoehtoja, jossa kuutio on ”levitetty” 2-D muotoon. 2-D vaihtoehdoista pitäisi löytää se, joka vastaa esitettyä 3-D kuutiota. Hommaa hankaloittaa se, että kyseessä ole ”noppatesti” vaan kuution sivuilla on kulmasta kulmaan nuolia tai muita kuvioita. Ja aika juoksi kokoajan, taisi olla 30 min ja tehtäviä parisenkymmentä. Itse koin tämän osion hieman hankalaksi, muut osat olivatkin sitten selvää pässinlihaa, tai ainakin melkein ;D .

 

Englanninkielen taitoa testattiin laittamalla luurit korvalle ja kuuntelemalla muutamia tarinoita. Sitten piti valita oikea vastausvaihtoehto. Mielestäni helppoa, vastaavuus ehkä yo-kokeen kuullunymmärtämisen tasolla tai aavistuksen helpompaa.

 

Luureista kuunneltiin myös numerosarjoja, tyyliin esim. 15789.56,15 ja vaihtoehdoista piti sen jälkeen löytää kuulemansa sarja. Kynää ja paperia ei valitettavasti ollut käytössä.

 

Testiin kuului myös paljon muuta ja vaikeasti selitettäviä juttuja… :)

 

Mielenkiintoisin osa testissä oli lennonjohtajana toiminen ns. simulaattoriohjelman avulla. Tietokoneen ruudulla oli lentoreittejä (näytettiin ennen testin alkamista) vastaavia ilmoittautumispisteitä ja niissä ”flight strippejä” (mikä lie suomeksi?). Näissä stripeissä oli lentokoneen call-sign, lentosuunta, lentokorkeus ja kellonaika ilmoittautumispisteellä. Korvilla olevista luureista kuului radioliikennettä ja näitä strippejä täydennettiin sen mukaan. Samalla vanhentuneita ”strippejä” piti poistaa ja muita järjestellä oikeaan järjestykseen. Lisäksi piti yrittää löytää mahdollisia vaaratilanteita, joissa koneet ovat törmäysvaarassa tai lentävät liian lähellä toisiaan.

 

En kyllä oikein keksi, miten tuohon testiin voisi harjoitella… Aiempaa kokemusta ilmailusta ei missään vaiheessa edellytetty. Apua siitä kyllä varmasti on. Tietokoneohjelma, jolla testi tehdään, neuvoo ja harjoittaa jokaisen osion ennen varsinaista testiä ja se kyllä riittää hyvin.

 

 

 

3. Testien toinen vaihe oli omalla kohdallani kolmen viikon kuluttua ensimmäisestä. Nyt Maastrichtissa testattiin yhden pitkän päivän aikana mm. ryhmätyötaitoja sekä tehtiin psykologisia testejä.

 

Psykologiset testit olivat monivalintatehtäviä tietokoneella. Suomenkieltä ei ollut mahdollista valita, mutta monia muita kylläkin. Joten testi tuli tehtyä englanniksi.

 

Ryhmätyöskentelytestissä annettiin ongelma, johon piti löytää ratkaisu 3 hengen ryhmissä. Ratkaisimme tehtävää, jossa kolmella lentokoneella oli eriasteisia ongelmia ja kaikki halusivat laskeutua samaan aikaan. Tarkoituksena oli keskustella priorisoinnista ja päätyä ratkaisuun, jossa kaikki koneet saadaan turvallisesti maahan.

 

Lisäksi tehtävänä oli suunnitella annettujen ohjeiden mukaan lentoreitti paikasta X paikkaan Y ja esittää se koetta valvoville henkilöille. Tässä ainut vaikeus oli ehkä kaikkien annettujen ohjeiden muistaminen…

 

Pääsimme myös vierailemaan lennonjohtajien Operations Roomissa seuraamassa heidän työskentelyään.

 

 

 

4. Kutsu kolmanteen vaiheeseen kävi pian. Viikko toisen vaiheen testin jälkeen oli suuntana taas Hollanti.

 

Nyt oli edessä haastattelu ja lääketieteelliset testit. Tällä kertaa meitä oli ainoastaan 4 ihmistä paikalla.

 

Aamupäivä meni ilmailulääkärin testattavana ja sairaalassa. Pääpaino ilmailulääkärin luona oli näöntarkastamisessa. Sairaalassa otettiin röntgenkuvia ja testattiin aivojen toimintaa.

 

Haastattelussa pöydän toisella puolella istui lennonjohtaja, psykologi ja henkilöstöosaston edustaja. Puolitoistatuntia kestäneessä tentissä kyseltiin kaikkea maan ja taivaan väliltä. Pääpaino oli motivaatioon liittyvissä asioissa, tyyliin ”miksi sinä olisit hyvä lennonjohtaja?”, ”oletko varma, että haluat lennonjohtajaksi?” jne.…. Myös muutamia ongelmanratkaisutehtäviä piti suorittaa.

 

Tiukan päivän jälkeen kandidaatit päästettiin kotiin odottelemaan haastattelun tuloksia. Soveltuvuus lennonjohtajan hommaan (siis haastattelun perusteella) ilmoitettiin parin päivän päästä ja noin 2 viikon päästä sain sähköpostin, että olen myös lääketieteellisten testien perusteella sopiva. Posti toi tämän jälkeen työ/koulutussopimuksen kotiin allekirjoitettavaksi. Pitkän harkinnan jälkeen en nimeäni siihen paperiin kirjoittanut.

 

Kokonaisuudessaan mielenkiintoinen kokemus ja varmasti myös harkitsemisen arvoinen vaihtoehto lennonjohtajan urasta kiinnostuneelle.

 

t. Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista ja erityiskiitos Antti Koskelle mielenkiintoisesta jutusta :D. Selvensi asioita todella paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkän harkinnan jälkeen en nimeäni siihen paperiin kirjoittanut.

 

Voinut hollantilaisia vähän ketuttaa, kun ovat maksaneet matkat, majoitukset ja testit, ja lopulta, kun ne on läpäissyt, ei suostukaan tulemaan töihin..! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin se mullakin oli kunnes näitten hommien makuun jo vähän aloin päästä ;).

Minulla sama juttu! En tiennyt ATC:sta paljon mitään muuta kuin mitä PPL-lupakirjaa lennettäessä tuli opeteltua. Olin ihan varma että haluan lentäjäksi, mutta enää en lähtisi (enkä lähtenytkään kun piti valita). On tämä vain monipuolisempaa kuin bussikuskin hommat (huom. kaikki lentäjäfriikit ;D : tämä on SUBJEKTIIVINEN mielipide..), vapaa-aikana voi harrastaa oikeata lentämistä ja kaiken lisäksi yleensä pääsee illaksi kotiin :).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kaiken lisäksi yleensä pääsee illaksi kotiin :).

 

Mutta eikös finnair mainosta "aamulla maailmalle, illaksi kotiin" ::):P Jos sopii kysyä, niin missä olet lennonjohtajana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopii kysyä, tän kerran...

EFHK:lla olen, tornissa ja tutkalla. Täällä on aika hektistä välillä, varsinkin tuloruuhkan aikana, mutta henkilökohtaisesti en kyllä viihtyisi hiljaisemmalla kentällä (joilla tosin työkuvaan kuuluu sitten kaikkea muutakin kuin lennonjohtamista), siinä tapauksessa ehkä ilmabussikuskin homma voittaisi liikennevalona ;) olemisen....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä sen verran, että mahtaakohan netistä löytyä osoitetta missä voisi harjoitella lennonjohto/lentäjä testeissä käytettäviä logiikka testejä. Vai ovatko ne liian salaisia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Eurocontrolin testien osalta voisin todeta, että ei oikein taida onnistua... Toisaalta ei ole liiemmin tarvettakaan. Heidän käytössä oleva testiohjelmisto harjoittaa ennen koetilannetta tehtäviä läpi ja sillä treenillä niistä selviää hyvin (tai ainakin sisäistää mitä "pitäisi" tehdä). Nopea pitää joissain tapauksissa olla, mutta sen harjoittelu etukäteen on kai hankalaa.

 

Ainut tehtäväosio heidän testeissä, joka on joskus muualla vastaantullut on tuo "avaruudellinen hahmottamiskyky"-homma (spatial skill på engelska). Osoitteessa http://www.3smartcubes.com/pages/tests/spatialskills/spatialskills_instructions.asp (vaatii rekisteröitymisen) olevan testin ensimmäiset 2D-3D noppatehtävät ovat vähän sinnepäin, joita Hollannissa tehtiin.

 

Ennen testejä olin etsinyt kirjastosta Mensan-tehtäväkirjoja, jotka tosin kaikki olivat tietysti juuri silloin lainassa. Kun kirjat sitten viimein käsiini sain, niin eipä niistä apua olisi ollut. Sen verran "itsetehty" EC:n testiohjelma on.

 

-Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään