Jukka Juutilainen

Laiha kuvasato vuodelta 2009

24 viestiä aiheessa

Tänään on tosiaan aikaa muistella jo kulunutta, ja laihinta kuvausvuotta 2009, lumitöiden ohessa  ;D.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kameraa tuli "ulkoilutettua" vain muutaman kerran tänä vuonna, mutta ilmojen haltijat olivat sitäkin suotuisemmalla päällä. Englannista aloitetaan. Punta oli lähes euron arvoinen kuluneena vuonna.

 

Vuosien varrella jo tutuksi käynyt näkymä Cambridgessä. Duxfordin Flying Legends on tapahtuma, jota ei kannatta missata. Ilmainen bussikuljetus Cambridgen juna-asemalta suoraan pelipaikoille.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Spitfire is England! Tuopin voi ottaa vapaasti karvaiseen kätöseen ja risteillä vapaasti näytösalueella...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vuoden 2009 paras hetki! Roskasäkki läpätti vasten kasvoja, kunnes säkki irtosi ja lensi Kiinassa rakennetun 1900-heppaisen Shvetsov ASh-82T aiheuttamista pyörteistä johtuen, kuvaajien yli. Kunnon sauhut, ilmavirrat ja "Kiinalaiset"-äänet  :thmbup:.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Säve olis kyllä kiva nähdä, Tunnan ja Lansen on ehdottomia suosikkikoneita eikä muissakaan Saabin koneissa ole mitään valittamista. Oletko muuten lukenut Roy Fröjdhin kirjan Guldvingen, joka on hyvä kuvaus ruotsin ilmavoimien suuruuden päivistä, muistelmateos Tunnan ja Lansen pilotilta. Siinä on mm. mielenkiintoista ensikäden kuvausta kahinoista venäläisten kanssa itämeren yllä, kun venäläiset ampuivat alas ruotsin DC-3 ja Catalinan ja sitä seuranneista mig 15 hyökkäyksistä ruotsalaiseten Tunnaneita vastaan, joissa pari mig 15 tuli alas. http://www.guldvingen.se/

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jaa että köyhä vuosi  ::)

 

Ihan komppaamiseksihan tää menee mutta paikka paikoin suorastaan hengästyttävä setti. B-25D "Grumpy" ja FW-190A-8N ehdottomia helmiä. Eikä edes sioille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetääs Orvolle vielä muutama kuvatus Jacquardin uustuotanto Wulfista.

 

 

Laita laita 

 

Täältä ei olla pistämässä hanttiin jos vaan lakananvedolta kerkiät  8)

Tuota starttikuvaa piti kehuakin jo aiemmin mutta jäipä sekin.... komia on joka tapauksessa. Koskas niitä FW-190:ä saa odotella tänne päin tulevaksi muuten? Don Hansonille on vissiin "Rote Eins" toimitettu Baton Rougeen mutta oliko muita tulossa?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Floridassahan on majaillut jo jonkin aikaa Tom Blairin Fw 190D-9/N... Sitä en tiedä, jotta onko se jo lentänyt.

 

No juu nyt löytyy kun osaa hakea oikeilla hakusanoilla. Elikkäs Tomin Dora Lange Nase on tiettävästi koekäytetty mutta ei tule lentämään hetkeen aikaan koska konetta paraikaa puretaan perehdyttämistä ja tarkastuksia varten.

 

Lisää aiheesta kertoo WIX

 

En tokikaan ole Jumo 213:a livenä vierestä kuullut mutta jotenkin tuo Allisonin soundi ei oikein vakuuuta......  :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Juutilainen! Jos on briteillä ja ruottalaisilla lentonäytökset hallussa ni sulla on kyllä todellakin lentonäytösten kuvaus hallussa. Ihan uteliaisuuttani kyselen, että millasella kalustolla sä oot noita näppäillyt ja kuinka paljon oot noita jälkikäteen näprännyt (terävöitys jne...) jos olet ollenkaan. Nimen oot ainakin lisännyt.  ;D Eikä tälläset kuvat tietenkään synny ees markku nelosilla jos ei hommiaan osaa, eli olet todellakin ollu mies paikallaan näissä pippaloissa. Hienoa!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Dc-9-90 on paras suihkari vuodelta 2009!

 

 

Eikös tuo ole MD-90-30, eikä DC-9-90?

 

Wikipedia:

 

MD-90-30

 

on DC-9:n kehitysversioista suurin, 1,4 metriä pitempi kuin aiemmat MD-80 -versiot (6,8 metriä MD-87:ää pitempi). Ensilento oli 1993 ja tyyppihyväksyntä tuli 1994. MD-90:n moottoreiksi valittiin tehokkaat IAE:n (International Aero Engines) V2500 moottorit, joiden työntövoima on 111 kN. MD-90:stä on myös pitkän toimintamatkan versio MD-90-30ER. Lisäksi MD-90:stä on olemassa versio MD-90-50, jossa on vielä pitempi toimintamatka, suurempi enimmäislentoonlähtöpaino ja isommat polttoainesäiliöt. MD-90-55:ssä on suurempi matkustajakapasiteetti (187 matkustajaa yhdessä luokassa), minkä mahdollistavat kaksi ylimääräistä ovea koneen etuosassa, jolloin vaatimus evakuointinopeudesta täyttyy. Blue1 on äskettäin hankkinut käyttöönsä viisi tällaista konetta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on vahvistettu ja maksettu poies kolmannen 2010 kuvausreissun lentomatkat  :thmbup:.

 

78 eurolla ja neljällä sentillä suoraan Taistelu Englannista-muisteloihin mukaan:

 

"The Battle of Britain Air Show remembers the pilots and aircraft synonymous with this renowned aerial conflict, including pilots who came from across the globe to fight for world freedom."

 

http://duxford.iwm.org.uk/server/show/conEvent.3152

 

It's so easy... with easyJet  8).

 

Minkäköhänlaiset pippalot on syyskuussa tiedossa? Heinäkuun lentonäytökseen en tänäkään vuonna pääse, mutta jospa vaikka tuonne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso Kiitos Jukka menneen vuoden muistelosta, paljon tuttua kalustoa, kun

ensikertalaisena Duxissa kävin viime vuonna.

 

Olen samoilla linjoilla huippukohdista, Mitchellit, Fw-190, Skyraiderit, B17 ja Spitit. Olivat tosi, "järisyttävän" hienoja elämyksiä ensimmäistä kertaa "elävänä" nähtynä.

Toki kaikki muukin siellä, ja sellainen kutina jäi koko meidän seurueellemme, että uudestaan on lähdettävä.

Myös Helsingin näytös oli hieno pienestä "tyhjäkäynnistä" huolimatta. Eipä sitä muihin viime vuonna päässyt , mutta kiitollinen niistäkin.

 

Dux 2009 muistolle ja kaikille tarinoille, joita sieltä jäi mieleen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tätähän sinne menin katsomaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

-kr

 

Lisää räpsyjä: http://picasaweb.google.fi/starveil/DuxfordCollection#

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime vuonna runkona oli Canon 40D ja putkena Canon 100-400L IS USM.

 

Mitä olet tykännyt tuosta 100-400:sta? Kiinnostaisi käyttökokemukset kovasti, niin hyvät kuin huonotkin.

 

PR

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä olet tykännyt tuosta 100-400:sta? Kiinnostaisi käyttökokemukset kovasti, niin hyvät kuin huonotkin.

 

PR

 

 

 

Vaikka en Jukka olekaan niin silti suosittelisin  ;D

 

Itse asiassa Jukan kanssa aiheesta oli taannoin juttua ja lienemme suunnilleen yhtä mieltä linssin ominaisuuksista joten uskaltaudun tähän väliin.

 

Nopea tarkennus, terävä lasi. Vakaaja toimii mielestäni hyvin, myöskin panoroidessa.  Pumppuzoomi on hyvä kun siihen kerran tottuu. Alussa zoomaus vähän hakusassa mutta todella nopea silloin kun tarvitaan.  Linssin paino samaten on hyvä ja huono asia. Ei tärinät paljoa haittaa, mutta kun päivän roudaat kaulassasi niin illalla tuntuu.

 

Valovoimaahan tuossa ei kauheasti ole joten hämäräkuvausta harrastava joutunee hommaamaan toisen lasin sitä varten. Ja iso linssi on iso linssi joten tetsatessa kannattaa varoa ettei kolhi.

 

Nämä siis käyttökokemuksia. Verrokkikuvia ja review:tä on netti pullollaan niitä haluaville. Ja nyt Jukka voi jatkaa.....  ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä lasi on, mulla jo jonkin aikaa ollut. Tuo pumppuzoomi on tosiaankin hyvä, mielestäni tosi looginen. Tuolla kun kuvaa vähän aikaa, tuntuu kuinka hankalia kierrezoomit ovat. Tosin sitten valovoima huononee zoomatessa. :-\ Tuonhan myös voi lukita mihin asentoon tahansa, joka on joskus ihan hyvä ominaisuus. L-sarjan linssi kun on, vastavalosuoja ja kuljetuspussukka tulevat mukana, ja kuljetuspussukassa on kunnon pitkä narukin joten voi kuljettaa kameralaukkutyyliin olalla. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linssin paino samaten on hyvä ja huono asia. Ei tärinät paljoa haittaa, mutta kun päivän roudaat kaulassasi niin illalla tuntuu.

Jos tuo tuntuu liian painavalta kaulassa niin oivoi. Sen verta hento ja kevyt rimpula kuitenkin kyseessä ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo tuntuu liian painavalta kaulassa niin oivoi. Sen verta hento ja kevyt rimpula kuitenkin kyseessä ::)

 

No en minä sitä epäile, etteikö tuntuisi painavalta päivän lopussa. Varmaan pelkkä runkokin tuntuu... Mutta sitä kylläkin ihmettelen, että kuka nyt kameraa koko päivän kaulassa roikottaa?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en minä sitä epäile, etteikö tuntuisi painavalta päivän lopussa. Varmaan pelkkä runkokin tuntuu... Mutta sitä kylläkin ihmettelen, että kuka nyt kameraa koko päivän kaulassa roikottaa?  :P

 

Kylläpä sitä saattaa koko päivän kestävässä lentonäytöksessä esmes niinkin käydä. Ei oo kukaan ilmottautunut vielä vapaaehtoiseksi varustekantajaksi  8)

 

Nyt sitten varmaan seuraavaksi keskustellaan kuinka pitkä on päivä ja kuinka painava on painava..... 8 tuntia ja puolentoista kilon linssi + kamera + muut kilkkeet on meikäläiselle tähän asti ollut ihan riittävästi kanniskeltavaa.  Jos jollekin muulle moinen ei tunnu missään niin hauskaa jos näin on.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä sitä saattaa koko päivän kestävässä lentonäytöksessä esmes niinkin käydä. Ei oo kukaan ilmottautunut vielä vapaaehtoiseksi varustekantajaksi  8)

 

Nyt sitten varmaan seuraavaksi keskustellaan kuinka pitkä on päivä ja kuinka painava on painava.....

 

Olkoon kuinka pitkä tai lyhyt päivä tahansa, niin en minä kyllä kameraa kaulassa suostuisi kantamaan. Vähemmästäkin saa paikat kipeäksi ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanagra 2008 meni hieman reisille uuden zoomin kanssa, kun en ollut tottunut pumppu-zoomiin. Viime vuoden näytösten jälkeen tuli harjoiteltua Canon 100-400 L:llä ja nyt pumppu tuntuu jo siltä, kuin sitä olisi käyttänyt aina.

 

Pumppu on minusta toimintona ihan looginen. Kuvasin filmiaikana A-1 Canonilla, ja kaverina oli yhteen aikaan Tokinan joku pumppu, ei voi muistaa mikä.

 

PR

 

[ Edit: filmiaikana = 1982-> ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämärässä saa tämänkin sahaamaan. Millit riittävät.

 

Niin mikäs runko sulla sen kanssa olikaan (kontra tarkennus kontra FF/croppi/ nuo riittävät millit)?

 

PR

 

[Edit] luepas Raninen tarkemmin ketjut... siis 40D. Onko ollut mitään erityisiä, "tyypillisiä" ongelmia 100-400:n tarkennuksen kanssa? Eikö se aika nopea kuitenkin liene?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olkoon kuinka pitkä tai lyhyt päivä tahansa, niin en minä kyllä kameraa kaulassa suostuisi kantamaan. Vähemmästäkin saa paikat kipeäksi ;)

 

 

 

Eihän sitä ole pakko kaulassa kantaakaan: ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän sitä ole pakko kaulassa kantaakaan: ;D

 

 

Jaa no minä jo ihmettelin  ;D

 

Kyllä tässä on näköjään jollekin kurssille mentävä että oppii nuo kaikki proo kikat.......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Finnairin yksi uusista 330 koneista joka sattui jäämään kennolle vähäisten kentällä käyntien lomassa

OH-LTP

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla