Markku Kanninen

Toinen kysymys:

12 viestiä aiheessa

Olisiko joku 1915-1929 akselilla oleva puolalainen/englantilainen kone? ;D

Ei oo, mutta katsokaapas tarkkaan eikö koneessa ole mitään tuttua ?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siemens-Schuckert D.Vi. Aika vaikea, kun luulin että saksalaisissa yksitasoissa oli aina E-merkintä, mutta näin ei näköjään ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylla C.24:n suunnittelijat olivat vähän luntanneet tästä:.

http://letouny.webz.cz/letadla/siemens_schuckert_d6.html

Karmaa Martille. Tuo D / E merkintä petti myös Fokker D VIII:n kohdalla http://letouny.webz.cz/letadla/fokker_d8.html

Markku

 

 

Onko tiedossa viitteitä siitä että tuo Siemens-Schuckert D.VI todella oli IVL C.24:n esikuva? Nettitiedon mukaan S-S D.VI:tä rakennettiin vain 2 kpl sodan loppuvaiheessa. Joko se on ollut tosi kehuttu kone tai suomalaiset suunnittelijat prujasivat aika suruttomasti.... ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostakin olen tuosta S-S D.VI:n ja C.24 kytköksestä lukenut. Tähän hätään en lähdettä löytänyt. Juuri tuon "tiedon" perusteella haeskelin netistä tietoa D-VI:ta kun kuvaa moisesta ei ainakáan kirjoista löytynyt,,, Tuon linkin löydyttyä totesin yhtäläisyyden olevan niin ilmeinen, ettei C.24:n ulkomuoto ole voinut syntyä ilman pientä kopsausta.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostakin olen tuosta S-S D.VI:n ja C.24 kytköksestä lukenut.

Markku

Atso Haapasen kirjassa ”Suomen ilmavoimien hävittäjähankinnat 1918 – 1945” (Koala-kustannus 2002 ) kestoillaan 20-luvun hävittäjähankinnoista. Silloinhan Ilmailuvoimien esikunta esitti hankittavaksi yhden kutakin ehdokasta kokeiluja varten: Fokker D.10, Martinsyde Buzzard, Gourdou-Leseurre GL.21. Suomalaiset neuvottelivat lisäksi Siemens-Schuckert tehtaan kanssa D-IV piirustuksista. Ilmavoimat hylkäsi D-IV:n piirustusten hankinnan sen sijaan puolsi D-VI:n piirustusten hankkimista. Mistään ei selviä saatiinko piirustukset mutta kovasti suunniteltiin S-S D-VI rakennusoikeuden hankkimista. Siemens-Halske Sh 3 moottoreita kyllä ostettiin lopulta 150 kpl. Lopulta Ilmailuvoimien lentokonetehdas rakensi C-24:n ja 25:n. Projektin jatkokehittelyistä luovuttiin lähinnä tämän kelvottoman moottorin takia. Että tällaiset kytkökset mutta jää vielä vähän epäselväksi saatiinko noita piirustuksia ja jos saatiin niin kuinka paljon I.V.L:n suunnittelijat niitä hyödynsi.

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään