Marko Kokkonen

Windows 7 (Kysymykset, ongelmat & vinkit)

70 viestiä aiheessa

Laitetaan tälläinen ketju pystyyn kun ei ainakaan haulla näyttänyt löytyvän.

Mulle ainakin XPstä suoraan 7aan siirtyneenä tää on ollut aika iso muutos.

Onko tosiaan näin että 7ssa ei saa kuvakkeita näkymään pikkukuvina? (en ainakaan ole löytänyt)

On meinaan aika p***eestä selata ja etsiä jotain tiettyä valokuvaa satojen muiden kuvien joukosta.

Picasa3lla nyt tietenkin onnistuu perinteisellä hakemistonäkymällä ja siinä on "avaa sovelluksella" oikeella klikkauksella mutta

olishan se näppärää suoraan windowsissa duunata sama.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä siellä on enemmänkin vaihtoehtoja kuin aiemmin:

screenshot.png

EDIT: Voinee riippua Win 7 versiostakin, mulla Enterprise Ultimate ja valikko kuten kuvassa. Vaimon Vaiossa on Home Ultimate ja siinäkin sama valikko... muista en tiedä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi tuolta Jussin kuvan ylänurkan kysymysmerkki-ikonin ja laatikon vierestä löytyvästä kuvaa symboloivasta nappulasta saa hieman graafisemmin esiteltyä esilaiset listausmenetelmät, lueteltuna "suurimmasta" "pienimpään".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä siellä on enemmänkin vaihtoehtoja kuin aiemmin:

EDIT: Voinee riippua Win 7 versiostakin, mulla Enterprise Ultimate ja valikko kuten kuvassa. Vaimon Vaiossa on Home Ultimate ja siinäkin sama valikko... muista en tiedä.

Toi suuret kuvakkeet on valittuna mutta silti näkyy vaan se jpg peruskuvake kaikissa valokuvissa, Win 7 pro mulla.

Eikai tommosen ihan perusjutun mistään versiosta luulisi olevan kiinni?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toi suuret kuvakkeet on valittuna mutta silti näkyy vaan se jpg peruskuvake kaikissa valokuvissa, Win 7 pro mulla.

Eikai tommosen ihan perusjutun mistään versiosta luulisi olevan kiinni?

Ei näistä ikinä tiedä... versiota on niin jumalattomasti ja ainakaan minulla ei ole selkeää kuvaa mikä on edes home ja enterprise ultimaten ero. Tässä on vierekkäisillä kirjoituspöydillä molemmat ja en tosiaan ole muutaman viikon käytöllä löytänyt eroja... kai niissä jotain on, mutta ei ihan helposti avaudu.

Mutta joka tapauksessa jos valikossa on vaihtoehto niin luulisi sen nyt toimivan. Eihän sulla ole kuvat jollakin linux tms palvelimella kotiverkossa?

EDIT: Enpä tiedä vaikuttaako tuo levypalvelin juttukaan... joku embedded linux tuossa meidänkin WD:ssä pyörittää levyjakoa ja hyvin näkyy kuvakkeina kaikki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei näistä ikinä tiedä... versiota on niin jumalattomasti ja ainakaan minulla ei ole selkeää kuvaa mikä on edes home ja enterprise ultimaten ero. Tässä on vierekkäisillä kirjoituspöydillä molemmat ja en tosiaan ole muutaman viikon käytöllä löytänyt eroja... kai niissä jotain on, mutta ei ihan helposti avaudu.

Mutta joka tapauksessa jos valikossa on vaihtoehto niin luulisi sen nyt toimivan. Eihän sulla ole kuvat jollakin linux tms palvelimella kotiverkossa?

EDIT: Enpä tiedä vaikuttaako tuo levypalvelin juttukaan... joku embedded linux tuossa meidänkin WD:ssä pyörittää levyjakoa ja hyvin näkyy kuvakkeina kaikki.

Kuvat on koneella. Katselin just että mitkään kuvatiedostot ei näy kuvina.

Bmp, gif, jpg ja png, kaikki on peruskuvakkeina. Ei myöskään näy kuvana kun ottaa siihen oikealla puolelle kansiota sen esikatselujutun.

Sitten vasta näkyy kuvana kun ottaa erillisen esikatselu-ikkunan auki, aika outo homma.

Edit: Turha kuva pois rasittamasta serveriä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

Ruksi pois!   

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ruksi pois!   

Vexi

Iso Kiitos! Nyt pelittää, tuolta aikaisemmin jo katselinkin mutta ei silloin osunut silmään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saako työpöydällä olevia pikakuvakkeita pienemmäksi? Ihme jättikokoisia.

Biirenb oikea klikkaus työpöydällä -> Näytä ...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

nyt minäkin sorruin Win7 Ultimateen, ja asensin sen suoraan XP:n päälle. Asennus ei kuitenkaan kysynyt että formatoitaisiinko levy ennen uutta asennusta, ja asensi Windows 7:n.

Nyt minulla on siis 400gb:n edestä vanhoja tiedostoja tässä ja haluaisin asentaa uusiksi tällä kertaa formatoiden.

Eli laitoin levyn sisään ja käynnistin koneen uusiksi. Asetin biosista prioriteetiksi CD -aseman, ja poistin vielä varmuuden vuoksi HD-aseman sieltä, eli siellä on pelkästään korppu jäljellä. Kuitenkin, kun koneen käynnistää niin se Win7 käynnistyy eikä se koske lainkaan siihen levyyn. Mikä mättää?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

RAW kuvien esikatselu Win 7 tällä:

http://www.fastpictureviewer.com/codecs/

Itseasiassa toimii myös:

"The FastPictureViewer WIC RAW Codec Pack provides such platform support for additional formats and turns Windows Explorer into a raw viewer, through read-only image decoders, simultaneously available in both 32 and 64-bit flavor for Win7, Vista and XP SP3"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisiko vinkkejä seiskan "siivoukseen" liittyvistä ohjelmista? Vai onko seiskassa itsessään jo hyvät työkalut erilaisiin puhdistus ym. operaatioihin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

CCleanerista on Win7:lle olemassa versio. Seiska defragmentoi oletuksena automaagisesti kiintolevyt viikottain, eli niitä ei tarvitse enää valvoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

CCleanerista on Win7:lle olemassa versio. Seiska defragmentoi oletuksena automaagisesti kiintolevyt viikottain, eli niitä ei tarvitse enää valvoa.

Mjahas, no se on näppärä. Voisi kyllä ajastaa vaikka kuukausittain eheyttämään  :P Kiitoksia eniveis. Jeps, ja crapcleaner latinkiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt pukkaisi tällaista ongelmaa, ei pysty poistamaan softia lisää/poista-systeemin kautta ohjauspaneelista.

Eli ilmeisesti jokin ohjelma on ronkkinut rekisteriä tjsp. ja pudottanut minun oikeuteni järjestelmänvalvojana, sillä olen edelleen käyttäjätilien hallinnassa järjestelmän ainoa järjestelmänvalvoja. Mutta sitten esimerkiksi tietyt ohjelmat eivät asennu ilman "suorita järjestelmänvalvojana"-napin painallusta, vaikka siis ohjauspaneelin mukaan olen järjestelmänvalvoja. Afterdawnista löysin samanlaisen tapauksen XPn kanssa, mutta en löytänyt siellä mainitun Windows Installerin rekisteri-polkua regeditillä tästä seiskasta.

EDIT_ Latasin, asensin ja ajoin eilen Wondesharen registry cleanerin, joka olettaen teki tämän ongelman. Siis ronkki windows installerin rekisteri-entryjä ja sekotti käyttäjien käyttöluvat, tai jotain sinnepäin  ;D Nyt siis pitäisi löytää tuo edellälinkitetty seiskasta, jotta saisin korjattua tuon ongelman.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

UACin käytöstä poisto helpotti.

Vaan vaikuttaako tämä siihen, että esimerkiksi "tavallisena käyttäjänä" koneelle rekisteröity toinen käyttäjä voisi asentaa ohjelmia koneelle? Mieluiten en haluaisi tätä konetta täyteen ties mitä sisarkultieni turhuussoftia, joten pääsevätkö he asentamaan softiaan nyt kun UAC on pois käytöstä vai rajoittaako tuo järjestelmänvalvoja-oikeuksien puuttuminen sitä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpä tiedä kuuluuko tämä tänne mut kysynpä kuitenkin. Ostin tänään MS Flight simulator X Deluxe Editionin. Laitatutin siihen sinetin kun myyjä ei tiennyt toimiiko se Windows 7 64 bitin käyttiksellä. Nettiselailukaan ei tuonut vastausta. Onko forumilaisilla tietoa ? Joo, FS nordicista saisi varmaan jo haulla tieoa mut oon laiska ja kysyn täältä ja tästä.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan teistä ehtinyt käyttää Open Officea Windows 7:ssa.

Nykyisen 3.1 -version ei pitäisi toimia 64-bittisessä Windowsissa, mutta kyllä se ainakin asentui mukisematta eikä ole vielä valittanut, vaikka olen sitä vähän pyöritellyt. V3.2 on vielä beta eikä siitäkään saa selvää, että joko siinä on Windows 7 tuettuna ihan virallisesti.

Noin yleisemmin tästä 32 vs. 64-bittisyydestä: Symantecin End point security on win32:lle, mutta sekin asensi itsensä seiskaan, eikä ole vielä kolmen päivän käytön jälkeen valitellut bittien paljoudesta. Eli onko seiskassa tuki myös 32-bittisille, vai onko se vain tuurista kiinni kun sellaisia asentaa 64-bittiseen Windowsiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvin on OpenOffice toistaiseksi toiminut. En edes tiennyt että se ei ole virallisesti tuettu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikki 32bit ohjelmat toimivat suurinpiirtein 64bit windowsissa. Jos ohjelma hyödyntää 16bit ympäristöä ja nimenomaan tarvitsee sellaista, voi olla erittäin epätodennäköistä että ohjelma toimisi 64bit.

Emulointi mahdollisuuksia ei ole 64bit olemassakaan.

Windows 64bit on tuennaltaan tälläisellä kaavalla:

-64bit-

-32bit-32bit

kun taas 32bit

-32bit-

-32bit-16bit-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

nyt minäkin sorruin Win7 Ultimateen, ja asensin sen suoraan XP:n päälle. Asennus ei kuitenkaan kysynyt että formatoitaisiinko levy ennen uutta asennusta, ja asensi Windows 7:n.

Nyt minulla on siis 400gb:n edestä vanhoja tiedostoja tässä ja haluaisin asentaa uusiksi tällä kertaa formatoiden.

Eli laitoin levyn sisään ja käynnistin koneen uusiksi. Asetin biosista prioriteetiksi CD -aseman, ja poistin vielä varmuuden vuoksi HD-aseman sieltä, eli siellä on pelkästään korppu jäljellä. Kuitenkin, kun koneen käynnistää niin se Win7 käynnistyy eikä se koske lainkaan siihen levyyn. Mikä mättää?

Jos nyt oikein ymmärrän niin tarkoitat tuossa tuolla HD-asemalla jotain erikoisempaa cd-asemaa ja tuolla "korpulla" normaalia cd-asemaa. Jos olen oikein ymmärtänyt niin koitappas laittaa se levy sinne hd-asemaan ja ota se "korppu" pois tarvittaessa? Aika epätodennäköiseltä kuulostaa kyllä... Villi veikkaus, jos se "korppu" ei osaa lukee dvd-levyä jollainen se asennuslevy on?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään