Juha Ritaranta

Stormovik Samarassa

5 viestiä aiheessa

Viime vuoden lopulla osui matkan varrelle Samaran kaupungissa Il-2 "Stormovik", joka oli melkoisen hyvännäköiseen kuntoon restauroituna jalustalla liikenneympyrän keskellä. Airliners netissä on pari kuvaa samasta koneesta, ja siellä kerrotaan, että kone oli valmistunut vuonna 1942, ja ammuttiin alas Karjalassa 10.3.43. Ohjaaja selvisi hengissä pakkolaskusta, mutta kk-ampuja kuoli. Kone löytyi vuonna 1971, ja kunnostettiin vuonna 1975. Ilmeisesti se on kunnostettu hiljattain uudelleen. Joku foorumia seuraava varmaan nopeasti kertoo, onko kone suomalaisten vai saksalaisten alasampuma, missä pudotettu ja onko ampujana ollut ilmatorjunta vaiko hävittäjä, ja jos hävittäjä niin mikä ja kuka. Koneen valmistusnumero on 1872932, mikäli se auttaa.

Muutama kuva koneesta alla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

            Tervehdys.

Kiitos mukavasta kuvasta.

En löytänyt kyseiselle päivälle ainakaan

Suomen Ilmavoimille yhtään IL-2  konetta.

On kyllä 7 kpl Mig-3 ja yksi Pe-2.

Luultavasti on IT-n. alasampuma.

Tuskin saksalaisten jos on Karjalasta löytynyt.

 

 

        Terv Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karjalan rintaman ilmavoimat yritti tuhota Alakurtin saksalaisen varuskunnan ja ennen kaikkea lentotukikohdan massiivisella lentohyökkäyksellä 10.3.1943, mutta menetti ilmataistelussa ja it.tulituksessa peräti kymmenen (!) konetta; viisi 80 BAP:n Pe-2 konetta (ainakin kolme lentäjää jäi vangiksi) sekä viisi 828 ShAP:n Il-2 konetta (ainakin kuusi hlöä kaatui).

 

En ole löytänyt tietoja montako Pe-2 oli mukana, mutta kahdeksan Il-2 koneita osallistui hyökkäykseen, joka on kuvattu kohtalaisen tarkasti Petroskoissa vuonna 1981 ilmestyneessä 828 ShAP:n historiikissa. Il-2 koneista kolme oli yksipaikkaista, ja loput kaksipaikkaisia. Samaran koneen miehistönä oli ohjaaja luutn. Konstantin Mihajlovitsh Kotljarevskij ja kk-ampuja v.kers Jevgenij Muhin. Kone ammuttiin alas ilmataistelussa, tuli alas Orijärvelle (ven. lähteen mukaan saksalaisten hallussa olevalla alueella). Kk-ampuja kaatui, mutta haavoittunut, jo kuolleeksi luultu ohjaaja onnistui pääsemään omalle puolelle. Sairaalaareissun jälkeen Koljarevksij palasi vielä lentokuntoisena rykmenttiin sodan vielä kestäessä.

 

Kone löytyi vuonna 1970, ja toimitettiin entisöitäväksi Kujbyshevin (kaupunki on nytt saanut takaisin ikivanhan Samara-nimensä) lentokonetehtaalle (= entinen Moskovan lekotehdas nro 1, joka oli evakuitu Kuibysheviin, ja oli Il-2:n päätehtaita). Ko koneyksilö oli kylläkin Voronezhin tehdas nro 18:v valmistama (mikä käy ilmi valmistusnumeron kahdesta ensimmäisestä digitistä), mutta sellaisiin finesseihin ei ollut tietenkään mitään syytä kiinnittää huomiota. Entisöity kone paljastettiin muistomerkinä tehtaan alueella Voiton päivänä 9.5.1974 mm. entisen ohjaajan K.M. Kotljarevskij´in läsnäollessa. Koska ulkopuolisia ei pääse suljetulle tehdasalueelle kone siirrettin pian kaupunkiin, missä se paljastettiin nykyisessä paikassaan 9.5.1975.

 

Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman sivuraiteelle, mutta Stormovikista edelleen: Yksi museoitu Stormovik löytyi Norjan Kirkkoniemen sotamuseosta. En tullut kuitenkaan tallentaneeksi yksityiskohtaisia tietoja. Kone oli restauroitu Neuvostoliitossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään