Lauri Räsänen

HEL-KTT-HEL MD-11 2.1.2010

16 viestiä aiheessa

Noniin hetken mielijohteesta edellisenä iltana tuli ostettua liput omalle jäähyväislennolleni MD11:n kanssa. 8) Ajattelin jakaa kokemuksen nyt

niiden kanssa, jotka eivät lennolle päässeet, mutta sinne olisivat tahtoneet. Topicin tarkoitus on enemmänkin kertoa lennosta kuin esitellä

laadukkaita kuvia, joten muistakaa se kritiikissänne. ;D

 

1. Portilla 29A odotteli vanha kunnon Gorba osittain hennon pakkaslumen peitossa. Ilmaan päästiin vasta lähes tunnin myöhässä kuulemma

kuormauksen pitkittymisen takia.

[ attachment removed / expired ]

 

2. Koneeseen mennessä yllätyin, että tällä kertaa myös bisneksen puolelle sai mennä istumaan. Joskus Ouluun 340:llä mennessä se puoli oli suljettu.

Paikka löytyi riviltä 2 ja vieressä sattui istumaan eräs Embraer-pilotti, joten matka ei paremmin olisi voinut alkaa. :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

3. Jo ennen lähtöä joidenkin emojen kanssa jutellessa kerroin, että olen matkassa vain koneen vuoksi ja aion palata samantien takaisin.

Niimpä rullatessamme 04R:ää kohti eräs heistä tuli kysymään, että "suahan kiinnosti nää MD-11 -koneet, niin huomasitko tuon rivistön tuolla?"

[ attachment removed / expired ]

 

4. AFI laskeutui hieman ennen nousuamme. Toisessa ketjussa puhuttiin sen palanneen Vantaalle pian nousun jälkeen, joten lienee kyseessä

sama laskeutuminen.

[ attachment removed / expired ]

 

5. Laskelmieni mukaan elämäni 60. nousu matkustajakoneessa, oli tähän saakka mieleenpainuvin. Mannikaisen mukaan 67 matkustajaa kyydissään,

pienellä polttoainekuormalla MD lähti ihan oikeasti kuin mummo lumesta. :o Rotatoidessa tuli ihan epätodellinen olo, että eihän tää vielä voi nousta!

Terminaalin kohdalla oltiin jo korkealla, eikä nousukulmaakaan tarvinnut paljoa loivennella ennen 13106:n metrin matkalentokorkeutta.

[ attachment removed / expired ]

 

6. Bisnesluokan istuimet taisivat olla (yllättäen) täynnä, mutta muuten oli väljää. Näkymää Premium-economystä... ( ;))

[ attachment removed / expired ]

 

7. ...ja lihapakkaamosta.

[ attachment removed / expired ]

 

8. Jotain 1h 15min oli kai lentoaika ja melko jyrkän tuntuisen laskuliu'un, ja touchdownin jälkeen Kittilässä pöllysi. Aika haipakkaa mentiin

finaaliin saakka (olettaisin), koska flapit ja renkaat otettiin ulos samanaikaisesti vähän ennen laskua. Usvan seasta saattaa erottaa 737:n

pyllistyksen sen rullatessa jo kohti 34:n päätyä. Hetken aikaa oltiin nokat vastakkain.

[ attachment removed / expired ]

 

9. Tarkkasilmäiset saattavat kohinan ja pyryn ja pimeyden keskeltä nähdä vahvasti joltain privaatti vehkeeltä vaikuttavan 737:n, jonka rekisteriä

en saanyt ylös.

[ attachment removed / expired ]

 

10. Platalla oli ruuhkaa. Tai ehkei, mutta Mädärin mahduttamiseksi piti vähän taiteilla. BLD:n kanssa kierrettiin rinkiä käsi kädessä, jotta AY mahtui sisään ja KF ulos.

[ attachment removed / expired ]

 

11. Ulkopuolella portailta ehdin muutaman kuvan ottaa, ennenkuin Kittilän kenttävirkailija kertoi minun voivan jäädä koneeseen ja lentoemot tulivatkin sitten

hakemaan ohjaamoon. :P En tullut kysyneeksi julkaisulupaa, joten ohjaamokuvia ei ilmeisesti tohdi tänne laittaa... :-\ En muuten ollut ainut, joka oli mukana

vain hauskaa pitämässä ja myös ohjaamossa käymässä joten terveisiä vaan! :D

[ attachment removed / expired ]

 

12. Muita koneita Kittilässä pysähdyksen aikana siis Privaatti 737, Blue1 MD-90, Monarchin 321 ja Finncommin ATR-72.

[ attachment removed / expired ]

 

13. Kuormaus kuulemma kesti taas ja delayta tuli Kittilässä vaan lisää. Stopin aikana siiven pinnalle kertyneen lumikerroksen ilmeisesti todettiin olevan niin kevyttä

tavaraa, ettei jäänpoistoon ryhdytty. Jäänpoistaja tässä kädellä pyyhkien ja suulla puhallellen asiasta selvää ottamassa. Tiedä sitten olisiko tuo varmuuden vuoksi

pois pesty jos oltaisi oltu aikataulussa... Jonkin aikaa tuo jäänpoistaja näytti kopissaan päätöstä odottelevan kerrottuaan mikkiin havaintonsa.

[ attachment removed / expired ]

 

14. Rutisten ja täristen kone kääntyi lähestulkoon paikallaan ja suuntasi kohti 34:n päätyä. Aika pimeää alkoi olla.

[ attachment removed / expired ]

 

15. Kittilästä nousu ei ollut ihan yhtä hubaa kuin Vantaalta lähdettäessä, mutta silti melko pian kone taipui jyrkkään kaartoon kohti etelää. Yleensä Airbusilla (320-sarja)

tuolta noustessani on kierretty Levitunturi, mutta nyt se jäi kaarteen ulkopuolelle vaakasuunnassa vasemmalle ja pystysuunnassa (melko kauas ;)) alas.

[ attachment removed / expired ]

 

16. Kuten kuvakulmista voi päätellä, päätin paluulennolle valita istuinpaikan vaihteeksi riviltä 53, vaikka emot sitä tuntuivatkin ihmettelevän. ;D En omasta mielestäni

näytä pelottavalta, mutta viereeni ei tullut tällä kertaa ketään, vaikka kone emojen mukaan olikin "melkein täynnä". Voi sitä venäjän kielen määrää...

[ attachment removed / expired ]

 

17. Koko matkan auringonlaskun kanssa kilpaa lennettyämme lähdettiin liukuun kohti Vantaata. Spoilereita pidettiin auki yhtäjaksoisesti 6min.

[ attachment removed / expired ]

 

18. Juuri ennen kosketusta. Lienee melkolailla samoilla kohdilla kuin mistä Stefan otti kuvan samasta laskusta tuolla Sekalaisia EFHK:lta -ketjussa.

[ attachment removed / expired ]

 

19. Parkkiin rullailtiin 905:lle, melko lähelle kohtaloaan odottelevia sisaria.

[ attachment removed / expired ]

 

20. Ja näin on omalta osaltani jäähyväiset majesteetille jätetty. Oli kyllä tuon parinsadan euron väärti reissu! Laitetaan sokerihumalasta kärsiviä ajatellen vielä

täysin väritön lopetuskuva. (En kylläkään myönnä käyttäneeni karkkinappulaa kovin paljon edellisissäkään, oli vaan kauniin värinen taivas! :P)

[ attachment removed / expired ]

 

Mielelläni ottaisin kommentit ihan kirjallisena. Toivottavasti viihdyitte lennolla, näkemiin ja hyvää alkavaa viikkoa.  :laugh:

 

Edit: Ilmeisesti tuo teksti hyppelee kummallisesti normaalikokoisella näytöllä. Itsellä laajakuvanäyttö, ja yritin näköjään turhaan sovitella tuota tekstiä kapeammaksi. No, koittakaa saada selvää!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, että jaoit kanssamme reissusi. Tätä oli kiva lukea. Kokemus oli varmasti miellyttävä.

Harmittaa, ettei minulla ollut mahdollisuutta korkata MD11-neitsyyttäni tuolla lennolla.

 

tomppa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso kiitos Lauri matkakertomuksestasi! Mennessä siis vain muutama kymmen taviksia, paluussa kone täyttyi venäläisistä. Noidenko paluuturistien tiimoilta reitillä siis tämä iso MD11 vai tapaako hän lennellä näinä päivinä enemmänkin Lappiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upea kertomus, kiitos, kun jaoit sen kanssamme, itsellä kun ei ollut mahdollisuutta siihen osallistua, muuten, kuin eilen kuvata se laskeutumassa 04R:lle melkein pimeän jo laskeuduttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku asiaa tunteva valaista vähän lisää sitä, millä periaatteella Finnair operoi HEL-KTT väliä isommalla MD koneella? Mitä ilmeisimmin ruuhkahuippuina, mutta on kai ne keikat suunniteltu kuitenkin etukäteen?

 

Finnairin nettisivut kertoivat vain, että isompi konetyyppi on käytössä talvisesongin aikana silloin tällöin, mutta sieltä ei selvinnyt tarkempia tietoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas, kiitos paljon kommenteista! Tuolla lennolla olisi tosiaan kannattanut olla mukana. Mutta mukavaa, jos kuvista riitti edes hitusen lohtua niille jotka eivät kyydissä olleet.

Ismolle ja Ollille: Oman käsitykseni mukaan reitillä oli MD-11 nimenomaan runsaan paluukysynnän vuoksi. Muutkin Kittilästä tuona päivänä palanneet lennot tosiaan lähes täynnä. Paljon joulun- ja uudenvuodenajan turisteja tulossa pois siis. Mm. venäläisiä aika paljon, mutta oli siellä ihan suomalaisiakin. ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäpoika mädäriä kaipaamaan jää  :(. Niin monia hyviä reissuja MD11-ladyjen kyydissä Atlantin tuolle puolen ja takaisin olen saanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla