Jukka Palander

Arkeflyn Boeing 737:lla tailstrike Kittilässä, kone laskuun Rovaniemelle.

14 viestiä aiheessa

Hollantilaiskone joutui laskeutumaan Rovaniemelle

Sunnuntai 3.1.2010 klo 15.14

 

Kittilästä joulumatkailijoita Amsterdamiin kuljettanut lentokone joutui tekemään välilaskun Rovaniemelle iltapäivällä.

 

Koneen miehistö epäili, että koneen pyrstö olisi osunut lähdön jälkeen kiitotiehen.

 

Laskeutuminen Rovaniemelle sujui turvallisesti, ja konetta vastassa oli lentokentän palokunta sekä muuta pelastushenkilöstöä. Koneessa oli 181 matkustajaa ja seitsemän hengen miehistö.

 

Matkustajat siirrettiin lentokentän terminaaliin odottamaan matkan jatkumista. Heillä ei ole hätää, eikä kukaan ole loukkaantunut. Rovaniemen lentopelastuskeskuksen mukaan kyseessä oli ns. tekninen varotoimi.

 

Boeing 737 -kone on hollantilaisen Arkefly-charteryhtiön omistama. Kone odottaa Rovaniemellä Helsingistä lennätettävän mekaanikon saapumista, jotta pyrstön kunto voidaan tarkastaa. Tämänhetkisten arvioiden mukaan kone pääsee jatkamaan matkaansa Hollantiin aikaisintaan kello 21.

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010010310868843_uu.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän pyrstön osuminen lentoonlähdössä kiitotiehen johdu liian pienestä nopeudesta ja suuresta kohtauskulmasta kuin liiasta tehosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olis kyl vieläki kätevät siellä takana ne renkaat niinkuin concordessa ja jossakin DC mallissa varmaan muissakin ollu..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se kuitenkin sattunut Kittilässä , siis toi nousu ? :-[

 

Niin, ja koneen nimikin taitaa olla Boeing, ei Boeng?  ;)

 

edit: nyt on otsikossa nimi oikein  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäillään että osui? Osuiko oikeesti vai  miksi ei kukaan kerro. Ei luulisi olevan vaikeata kertoa että " joo, ei naarmukaan", tai "onhan se liipannut vähän peltiä". Ihme panttaamista sanon minä.

(Ps. Viittaan tällä HS.fi tietoihin.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luotan taas lehtitietoihin, jossain aviisissa oli että monttööri kutsuttiin paikalle.

Meinaan jos silmällä ei näe naarmuja, tuskin on hipaissut, ellei tuolla yhtiöllä ole tapana vetää perää kenttää pitkin, eli vanhojen seasta uusia ei huomaa kun asentaja.Tämä taas minun omiani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luotan taas lehtitietoihin, jossain aviisissa oli että monttööri kutsuttiin paikalle.

Meinaan jos silmällä ei näe naarmuja, tuskin on hipaissut, ellei tuolla yhtiöllä ole tapana vetää perää kenttää pitkin, eli vanhojen seasta uusia ei huomaa kun asentaja.Tämä taas minun omiani.

 

Mutta osaatkos sanoa suoraa, miten on B737:lla ylipainolaskeutumisen jälkeen. Onko mekatsu silloin välttämätön, vaikka lasku olisi pehmeä? Vai dumppasivatko mahdollisesti polttoaineen pois?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta osaatkos sanoa suoraa, miten on B737:lla ylipainolaskeutumisen jälkeen. Onko mekatsu silloin välttämätön, vaikka lasku olisi pehmeä? Vai dumppasivatko mahdollisesti polttoaineen pois?

 

Ylipainolasku vaatii ylipainolaskutarkastuksen, jossa määritellään miten pehmeä se lasku on ollut. Tähän tarkastukseen voisi kuvitella kuluvan helposti muutamakymmenen miestyötuntia, tuon kokoluokan koneella siis. Polttoainetta B737:lla ei voi dumpata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta osaatkos sanoa suoraa, miten on B737:lla ylipainolaskeutumisen jälkeen. Onko mekatsu silloin välttämätön, vaikka lasku olisi pehmeä? Vai dumppasivatko mahdollisesti polttoaineen pois?

Olihan tuo aikansa lennellyt "sightseeingiä" Rovaniemen tuntumassa ennen laskua. Varmaan juuri löpöä poltellakseen. Ainakin paikallisaviisissa näin luki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään