Mikko Sokero

Kuinka moni täällä saa ilmailusta leipänsä?

58 viestiä aiheessa

Hanna, olet selvä ansiolentäjä, koska kaikki ansiosi menevät lentämiseen  :thmbup:;)

melkein, lennättämiseen ennemminkin...

mutta aika mukava ajatus tuo, Kiitos Jaska :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No on niitä ihan pikku välipaloja aikoinaan tullut sekä kokardi- että civiilipuolelta, mutta nykyään kontakti on harras - käyttääkseni latinankielistä verbiä - amare  ::)

Ja vaikka kaikki ansiot eivät menekään lentämiseen, toivon voivani jotenkin ansioitua tässä lajissa enemmän :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kesästä 2007 asti oltu erään nimettömän ilmailualan cateringpalveluita tarjoavan firman palkkalistoilla. Sitä ennen tuli siivoiltua lentokoneita, pestyä koneita ulkoakäsin sekä harrastettua pientä penkkikorjailua. Kolmas firma menossa parhaillaan efhk:n alueella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jonkinlaista kapeaa soiroa sieltä ilmailun saralta leipäpöytään kantautuu. Aikanaan puuhastelua lentokonesiivouksen ja rahtiterminaalin kautta tekniikkaan, jossa vierähti jonkinlainen tovi erilaisissa ruuvaushommissa. Ensi syksynä, jos työnantaja ja muut instanssit suovat, tulisi vuosikymmen täyteen puurtamista ohjaamokirjallisuuden parissa. EFHK:lla taitaa olla jo 14. vuosi meneillään. Normileivän lisäksi aika ajoin saa vähän vanikkaa hornettihommista, mutta niitä varten täytyy sonnustautua vihreisiin haalareihin ja kaularautoihin.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pääasiallisen elantoni saan reittivalvontatutkan katselemisesta eli tutkaspottaamisesta. Joskus myös kuvailen tutkia, mutta siitä ei saa palkkaa. Sivutöinä suoritan harrastusilmailun lentokelpoisuuden valvontaa sekä laadunvarmistustehtäviä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun leipäni tulee kasvihuonekaasujen levittämisestä yläilmakehään. Nykyään pääasiassa Aasian taivaalla, väliin kahdesta, väliin neljästä kaasunkehittimestä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulonlähteitä:

isoja ja pieniä

uusia ja vanhoja

muovisia ja alumiinisia

alatasoja ja ylätasoja

suihkulla ja tuulettimella

edessä, keskellä tai takana

lasia tai peltiä

analogiaa tai digitalista

kiinteällä tai pyörivällä

amerikkalaisia etelästä tai pohjoisesta

ranskasta tai saksasta

lentämisen osaaville ja lentämisestä vielä haaveileville

niille jotka tietävät jo ja niille jotka haluaisivat tietää

niille jotka osaavat ja niille jotka haluaisivat osata

nuorille ja vanhoille

naisille ja miehille

mustille ja valkoisille

suomessa ja ulkomailla

jk

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kolmena kesänä (2001, 2004 ja 2005) Helsinki-Vantaalla Lemminkäisen leivissä. Ensin kiitotie 3:n työmaalla, sitten 1:n ja 2:n perusparannuksia tekemässä. Pitkät työpäivät, hyvä ylityökorvaus, ulkoilmaa, rusketus ja paljon lentokoneita. Ihan toista kuin nykyinen it-nysväys.

Ei siis ilmailusta mutta ilmailun hyväksi. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muutamana kesänä 1990-luvulla Nummelan Lentokeskuksen kesähenkilökuntaa rehtorin, lennonopettajan ja kirjurin rooleissa. Ruokapalkalla, joten leipä tuli kirjaimellisesti ilmailusta. Palkka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Ja silti olin 25 kg kevyempi kuin nykyään.

Olihan se komeaa mennä syksyllä takaisin kouluun ja sanoa, että olin kesätöissä lentokeskuksen rehtorina tai lennonopettajana. Tuolloin laman keskellä työttömyys, kesätentit ja kesäyliopisto olivat melko suosittuja aktiviteettejä.

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pajan puolella päivät viettämällä voin illat taivaalla liitää. Mekaanikkojen ilmaherruutta harjoittaessa.  ;)

Ps. Ilmailua aloitellessani sain kuulla lauseen "Taivaalla ei tuu ainakaan köyhät vastaan..."

Itse ainakin olen ollut pennitön alkupäivistä asti. "Ostanko leipää, vai lennänkö tunnin?"  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... Aika vähän foorumin porukasta. Laskin äkkiseltään 30 henkilöä. Toiset 30 eivät ole vaivautuneet (vielä) kommentoimaan... ;).

No, eihän tämä ole ollut koko ketjukaan vielä, kuin reilun vuorokauden pystyssä. Tähän vastanneiden lisäksi minäkin osaisin luetella varmaan aika pitkät listat sellaisia käyttäjiä, jotka tavalla tai toisella tienaavat ilmailun parissa. Kaikki vain eivät halua kertoa asiaa julkisuuteen.

Oma lukunsa on ne varmaan sadat kaappiforumilaiset, jotka eivät ole koskaan rekisteröityneet, mutta seuraavat palstaa säännöllisesti työpaikoillaan ilmailun parissa  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensinmäinen työpäivä 2.6.1975 Härmälässä Convairien ruumarottana. Täällä ollan vielä 5 lentoasemaa ja kaksi lentoyhtiötä myöhemmin. Apuva... :(

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lento- ja yleisen turvallisuuden valvonta olisi kai virralinen kuvaus sille mitä teen. Käytännössä "työlista" on melkoinen enkä aio pitkästyttää teitä sen luettelemisella. Palkan maksaa Finavia ja "kustannuspaikka" on EFHF-KK.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Annan mielelläni itseni ymmärtää, että palkka maksetaan yövalvomisista ja tappelemisesta säiden kanssa, siinä ohessa saa harrastaa kaksimoottorilentämistä maksamatta siitä mitään.

Seppo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edellisen viestintuojan - maailman parhaan lennonopettajan ja kouluttajakapteenin -  sanoma kuulostaa tutulta! Samaa teen ja siinä sivussa väistelen luoteja, räjähteitä, miehittämättömiä sotalennokkeja ja yritän selviytyä mitä ihmeellisimmissä maailmankolkissa menettämättä järkeäni! Joskus mietin miksi...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari kertaa olen saanut leipää Jukolan pilottien syys- ja kevättalkoissa. Oli juustot ja kinkutkin välissä. Noin muuten tuo ilamilu ei muuta kuin vie kaikki rahat. Ansiolentäjäainesta siis 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmailu on taannut minulle leivän syksystä 2004 alkaen. Aloitin Ilmailulaitoksessa, siirryin Ilmailuhallintoon, kun se perustettiin vuoden 2006 alussa ja nyt olen Liikenteen turvallisuusvirastossa. Ennen ilmailu-uraa olin 27 vuotta rajavartiolaitoksessa, jossa työtehtävät sivusivat ilmailua mutta leipä kertyi pääosin merellisistä toiminnosta. Toki onneksi pääsin monia monia kertoja rajan mainioiden ilmailijoiden turvalliseen kyytiin.

Pitää vielä tarkentaa, että 1.11.2009 alkaen olen ollut virkavapaalla ja vietän aikaani Suomessa sekä Uralilla ja Siperiassa. Ilmailuviranomaisen leipiin palaan jälleen keväällä 2011. Lupaan lähettää Siperiasta ja Uralilta ilmaluun liittyvää tarinaa jahka näen siellä ilma-aluksia. Toistaiseksi on ilmailurintamalla ollut hiljaista, panssarivaunuja on oleskelupakoillani näkynyt sitäkin enemmän mutta ei niistä enempää näillä keskustelupalstoilla.

Kake

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ilmailualalla ollaan myös  :D

Sorry off topic, mutta taitavat kaikki tietääkin, miten ilmailuyrittäjänä Suomessa voi tehdä pienen omaisuuden - niinpä; aloittamalla isolla omaisuudella!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään