Jukka Takamaa

Ultra Litea kevyemmät koneet !?

23 viestiä aiheessa

Ei hyvää päivää... Yksikin sana "superpienen ja taloudellisen suomalai... ei kun oululaisen koneen" rakentamisesta ja tämä ketju on sekunnissa lukossa...

 

EDIT: Kielto hölynpölyn viljelyn ja tahallisen provosoinnin suhteen koskee myös muita käyttäjiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei hyvää päivää... Yksikin sana "superpienen ja taloudellisen suomalai... ei kun oululaisen koneen" rakentamisesta ja tämä ketju on sekunnissa lukossa...

 

EDIT: Kielto hölynpölyn viljelyn ja tahallisen provosoinnin suhteen koskee myös muita käyttäjiä.

 

Mikko löi kyllä melkoset madonluvut heti peliin.

 

Joo mutta asiaan.

 

Cri Crin paino toteutui ( 63 kg ) 2 x 9 hv moottorisahan moottoreilla. Uudemmat mallit painaa 2 x 22 hv moottoreilla 85 kilon paikkeilla.

 

Tuo Vieira kuulemma 77 kg. Mun mielestä se on erittäin ruma.

 

Lihasvoimalla lentävät lekot painaa vain noin 30 kg ( teho siis noin 0,5 hv kauramoottorista ).

 

USAssa tosiaankin tuo painoyläraja tämän tyyliselle "luvattomalle" koneelle on siis 115 kg ( 250 lbs ).

 

Olisiko meillä syytä muuttaa lainsäädäntöä ? Onko hyvä näin ?

 

 

--------------------

 

 

Tässä vielä 107 kiloinen leko; http://en.wikipedia.org/wiki/Fisher_FP-303

 

Fisher FB 303 airborne;

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tarkoitat Viera konetta, niin onko kg:t ja lbs:ät menneet sekaisin?

35 kg => 77 lbs

 

 

On mennyt siellä lainaamallasi saitilla meinaan !

 

Viera ei kuuna kullan kullan valkeana paina 35 kiloa ( haloo ! ).

 

http://www.interplaneaircraft.com/zjspecs.htm

 

77 kg ja 169,6 lbs.

 

 

Tricycle toi 11 kiloa lisää painoa: 88 kg ( 193.8 lbs )

 

Pelkkä F200 ( 26 hv ) moottori painaa ainakin 20 kg .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä näissä Jukan pienlentokonesuunnitelmissa on tausta-ajatuksena? Sekö että kun ei täytä minkään ilma-alusluokan minimi spesifikaatioita se ei enää olisi ilma-alus, josta lopputuloksena sitä voisi "ajaa" lupakirjatta, huoltaa niin kuin huvittaa jne...Itseäni ainakin pelottaisi olla lentävässä koneessa, joka on rakennettu porsaanreikä periaatteella. Ei siinä mukavahan tätä tajunnanvirtaa on lueskella öisin ajankuluksi. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä näissä Jukan pienlentokonesuunnitelmissa on tausta-ajatuksena? Itseäni ainakin pelottaisi olla lentävässä koneessa, joka on rakennettu porsaanreikä periaatteella. 

 

Niin omalla vastuullahan tuota pitääkin lentää. Ilmojen kevytmoottoripyörä voisi olla ajatuksena lähellä ( moottoritilavuuskin noissa on vastaava ).

Lammen linkista sivulle yksi...ja saat vastauksia ja ennakkoluuloja aika paljon luettavaksesi.

Kääntyvillä/irrotettavilla siivillä se olisi noin 2m x 4 m ja sopisi vaikka autotallin kattoon roikkumaan..alkuperäinen ajatus oli saada se varastoituna mahtumaan normaaliin 2-3 m2 h 2400 mm vaatehuoneeseen. Sekin onnistuu, mutta kone pitää silloin ruuvata osiin ( 5 kpl ).

Suoritusarvoja olisi huippunopeus 250 km/h ( Vne 350 km/t ) ja kulutus 4-6 l/h. Startti jäältä ja nurmikentiltä. Moottorit á 570 € ( 10 hv ).

Mikäli koneen saa esim. 52 kiloiseksi ( ~Cri Cri proto miinus 11 kg = tricyclen lisäpaino Vierassa ) ja huilea mahtumaan noin 18 litraa saisi sillä laillisesti lentää ja sillä pääsisi ( suotuisissa olosuhteissa ) tankillisella noin 1000 - 1400 km.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvinko lupakirjan, jos ostan mökkirantaan sellaisen kumivene-triken, jonka toisesta siivenkärjestä vedetään max 50m köysi kiinni järven pohjaan upotettun sähköpylvään päässä olevaan hyvin laakeroituun rullaan? Toimintaperiaate olisi siis vähän, kuin hoijakassa, paitsi että tällä voisi nousta ilmaan sen, mitä köysi antaa myötä. Sillä sitten pöristelen saunan jälkeen tukankuivauslenkit. Voi ajella pikkupäissäänkin, kun ei ole vaaraa, että eksyy ainakaan kovin kauas :) Vai pitääkö olla alle 70kg painoinen laite?

 

Kysyy tietämätön

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvinko lupakirjan, jos ostan mökkirantaan sellaisen kumivene-triken, jonka toisesta siivenkärjestä vedetään max 50m köysi kiinni järven pohjaan upotettun sähköpylvään päässä olevaan hyvin laakeroituun rullaan? Toimintaperiaate olisi siis vähän, kuin hoijakassa, paitsi että tällä voisi nousta ilmaan sen, mitä köysi antaa myötä. Sillä sitten pöristelen saunan jälkeen tukankuivauslenkit. Voi ajella pikkupäissäänkin, kun ei ole vaaraa, että eksyy ainakaan kovin kauas :) Vai pitääkö olla alle 70kg painoinen laite?

 

Kysyy tietämätön

 

Eikös vetovarjo ois mitään ;)http://www.vetovarjo.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Voi ajella pikkupäissäänkin,

 

 

Rakenna UH18SPW niin promilleraja pysyy venelukemissa kunhan alapuolella on vettä, ei tarvitse lupia rakentamiseen eikä kuljettamiseen ja 15vee täyttäneen mökkinaapurin kersan voi pyytää laillisesti juoppokuskiksi jos korkki ei mene ajoissa kiinni. Kertaluonteinen rekisteröinti täytyy kyllä suorittaa mutta se onnistuu postitse mutta vastapainoksi mitään määrävälein tehtäviä katsastuksia ei tarvitse huolehtia.

 

Siinäpä on jatkokehitettävää, jospa vaikka "työntiksen" tilalle vaihtaisi kaasuturbiinin, säännöt pysyvät samana.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakenna UH18SPW niin promilleraja pysyy venelukemissa kunhan alapuolella on vettä, ei tarvitse lupia rakentamiseen eikä kuljettamiseen ja 15vee täyttäneen mökkinaapurin kersan voi pyytää laillisesti juoppokuskiksi jos korkki ei mene ajoissa kiinni. Kertaluonteinen rekisteröinti täytyy kyllä suorittaa mutta se onnistuu postitse mutta vastapainoksi mitään määrävälein tehtäviä katsastuksia ei tarvitse huolehtia.

 

Siinäpä on jatkokehitettävää, jospa vaikka "työntiksen" tilalle vaihtaisi kaasuturbiinin, säännöt pysyvät samana.

 

Siinähän on jopa vielä "lifting body"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakenna UH18SPW

 

Siinäpä on jatkokehitettävää, jospa vaikka "työntiksen" tilalle vaihtaisi kaasuturbiinin, säännöt pysyvät samana.

 

 

 

Kerrassaan upea peli. Lifting body rulez !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D

Näin otsikon ja arvasin heti vastauksen #1 ja sen kirjoittajan.

Pitäähän tämmöinen painovoimaton ketju olla, mutta 1 riitäis kumminki  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D

Näin otsikon ja arvasin heti vastauksen #1 ja sen kirjoittajan.

Pitäähän tämmöinen painovoimaton ketju olla, mutta 1 riitäis kumminki  :laugh:

 

Veit jalat suustani. Jotenkin sen tietää aina, lieneekö lennokkaat aiheet vaiko kysymys- ja huutomerkkien määrä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veit jalat suustani. Jotenkin sen tietää aina, lieneekö lennokkaat aiheet vaiko kysymys- ja huutomerkkien määrä?

 

Samat jalat täälläkin suussa... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D

Näin otsikon ja arvasin heti vastauksen #1 ja sen kirjoittajan.

Pitäähän tämmöinen painovoimaton ketju olla, mutta 1 riitäis kumminki  :laugh:

 

Samat jalat täälläkin suussa... ;D

 

Koetetaan kuitenkin edes pitää yksi tällainen huokea lentokone projekti hengissä eikä lastata sitä täyteen OT:tä jooko ? Eli jos ei ole mitään asiaan niin sitten suu suppuun vaikka...eikös jookos pookos ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella suureen keveyteen pyrki jo Gustave Whitehead ?

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gustave_Whitehead

 

Insertti;

Whitehead's Number 21 was a racy-looking monoplane with a wingspan of 36 ft (11 m). The wings were constructed of silk, ribbed with bamboo, supported by steel wires and modelled after the shape of a soaring bird's wing. The plane was powered by two engines: a ground engine of 10 hp (7.5 kW), intended to propel the wheels to reach takeoff speed, and a 20 hp (15 kW) acetylene engine powering two propellers, which were designed to counter-rotate for stability.

 

Upea idea...ultrassa voisi olla polkimet ( + ketjut ja pari hammasratasta ) jolla voisi avittaa menoa ja kumota pyörän pyörimisen aiheuttama kitka ja alkukiihdytys yleensä, jotta koneeseen voitaisiin asentaa isommilla kulmilla pyörivä potkuri ja näin edelleen saavuttaa suurempaa taloudellisuutta.

 

Hybridien hybridi !

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koetetaan kuitenkin edes pitää yksi tällainen huokea lentokone projekti hengissä eikä lastata sitä täyteen OT:tä jooko ? Eli jos ei ole mitään asiaan niin sitten suu suppuun vaikka...eikös jookos pookos ?

 

Koskee myös sinua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lihasvoimalla toimiva ornitopteri !

 

 

Ajattelin aihetta eilen kun salilla poljin tai itseasiassa luistelin 766 watin teholla ( > 1 hv ) !

 

 

 

Lisää ornitoptereista;

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AMI lehdestä luin että tämä painaa 95 kg tyhjänä; http://luciolemc30.forumpro.fr/

 

Voisiko siitä saada pois 40 kiloa...ja miten ehdottaisit..siis ei konkreettisesti vaan yleisesti...millä osaalueilla säästöä painossa pitäisi saada syntymään ?

 

--------------------------------------------------------------------------

 

V-pyrstöinen DA-11 painaa alle 80 kiloa samalla moottorilla.

 

http://www.aircraft-spruce.com/da11.html

 

---------------------------------------------------------------------------

M30 ja Da-11 koneissa on molemmissa tämä; http://www.briggsandstratton.com/engines/riding-mower/detail.aspx?series=Intek%e2%84%a2+with+XRD+Series+(V-Twin)&id=%7bF7F2DB1A-4048-487A-A720-491D27EFAD14%7d

 

.......eli tehoa 18-23 hv samalla myllyllä.

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Wrightin veljesten koneessa  FLYER I oli 12 heppaa; http://www.pbs.org/wgbh/aso/databank/entries/dt03wr.html

 

Onkohan se pienin hevosvoimamäärä lekossa koskaan ?

 

 

Vastaan itse: http://www.nurflugel.com/Nurflugel/n_o_d/weird_06.htm

 

9 heppaa lienee ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään