Juha Martimo

Bluescreenit nyt riesana ( OLI: Prossu cooleri pyörii täysillä: Toimii nyt)

13 viestiä aiheessa

Moro!

Joo elikkäs ongelman ydin löytyy otsikosta.....Mikähän on kun prossu cooleri pyörii koko ajan täysillä kiekoilla eli 2220 rpm? Lämmöt biossin mukaan 35-40 astetta ja esim HWmonitorilla noin 45 astetta levossa ja vajaa 70 rasituksessa, joten tuskin näistäkään on kiinni. Olen kokeillut säätää Speedfanilla ja Easytunella, mutta ei mitään vaikutusta. Emossakin liitin on oikeassa paikassa kiinni. Cooleri on Asuksen Triton 88 eli tämmöinen

Ilmeisesti biossista käsin voisi jotain tehdä, mutta tähän en löytänyt mistään vastausta.

Alustavat kiitokset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... Pahanhan heitit, kerroppas emon tyyppi, vastaus saattas löytyä siitä, että jokin emon oma softa pitää tuon nopeuden tapissa eikä anna muiden sitä muuttaa. Mutta nuo lämmöt on ihan ok, paitsi tuo rasituksessa kertomas on vähän yläkantissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... Pahanhan heitit, kerroppas emon tyyppi, vastaus saattas löytyä siitä, että jokin emon oma softa pitää tuon nopeuden tapissa eikä anna muiden sitä muuttaa. Mutta nuo lämmöt on ihan ok, paitsi tuo rasituksessa kertomas on vähän yläkantissa.

Emo on tuo allekirjoituksessa näkyvä Gigabyte EX58-UD5  eli tämä

Taitaa tuo rasituksen lämmöt johtua kelloista jotka on nyt 4.20GHz. Tänään tuli Antecin 900 koppa ja illalla pitäs alkaa vaihteleen kamat. Saattaa vielä lämmötkin tippua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Nyt alkoi kone heittelemään bluescreeniä. Yleensä syynä MEMORY_MANAGEMENT ja on myös tullut PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Pikaisella tutkimisella tämä johtuisi muisteista? Muisteille olen laittanut  kertoimeksi 8, eli 1600MHz rullaa. Jännitteen ole nostanut 1.65V. Pelaillessa ei ilmene mitään ongelmaa, vaan yleensä kun surffailee netissä tulee bluescreenit. Joten tarvisiko nostaa jännitettä muisteille, loppuuko virta (500w) vai mistähän nyt kiikastaa?

Niin ja huom tätä tulee vain kun kone on kellotettuna 4-4.20 GHz. Voin toki laittaa tähän kaikki mitä olen biossista säätänyt jos siitö on apua.

Ja positiivisena asiana nyt kun kone on vakiona, niin prossu cooleri ei pyöri täysillä. BIOSsista laitoin cpu coolerille volttien mukaan säädön ja nyt toimii. Kellotettuna ei pelitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Joo, tässä olen pähkäillyt näiden ongelmien kanssa ja tullut siihen tulokseen että 500w virtis ei riitä tälle kokoonpanolle kun kone on kellotettuna 3.8-4.2GHz. Voinhan toki olla väärässä.....viisaammat korjatkoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

i7 920:lle 4ghz-4.4ghz on sellainen raja jossa hyva prossuyksilo pyorii vakaasti,edellyttaen etta kaikki saadot on paikallaan.Oma 920:ni on vakaa talla hetkella 4ghz,lammot n.42-45 Core Temp:lla mitattuna idlella ja rasituksessa nousevat 60-70 asteen paikkeille.Yksi kriittinen lampotila on emon piirisarjan lampo.1366-piirisarjat tuottavat kellotettuna akkia lampoa liikaa.Hae Core Temp,CPU-z ja CPUID Hardware Monitor,opettele kayttamaan niita.Nollaa arvot niissa ja jata taustalle pyorimaan aja 3Dmark06 ja katso mihin asti lammot max sarakkeissa nousivat.Itse kellotan siten etta kaikki virransaastoominaisuudet emossa ovat automaatilla,prossun vakaa corejannite mahdollisimman alhainen.Muistien jannite ei saa ylittaa 1.65 volttia 1366- ja 1156-emoissa.Jos powerisi 500W on tasainen voi se riittaakkin ,itse kaytan 850W poweria,mutta koneessani on Crossfire 2x4870 x2.   

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

i7 920:lle 4ghz-4.4ghz on sellainen raja jossa hyva prossuyksilo pyorii vakaasti,edellyttaen etta kaikki saadot on paikallaan.Oma 920:ni on vakaa talla hetkella 4ghz,lammot n.42-45 Core Temp:lla mitattuna idlella ja rasituksessa nousevat 60-70 asteen paikkeille.Yksi kriittinen lampotila on emon piirisarjan lampo.1366-piirisarjat tuottavat kellotettuna akkia lampoa liikaa.Hae Core Temp,CPU-z ja CPUID Hardware Monitor,opettele kayttamaan niita.Nollaa arvot niissa ja jata taustalle pyorimaan aja 3Dmark06 ja katso mihin asti lammot max sarakkeissa nousivat.Itse kellotan siten etta kaikki virransaastoominaisuudet emossa ovat automaatilla,prossun vakaa corejannite mahdollisimman alhainen.Muistien jannite ei saa ylittaa 1.65 volttia 1366- ja 1156-emoissa.Jos powerisi 500W on tasainen voi se riittaakkin ,itse kaytan 850W poweria,mutta koneessani on Crossfire 2x4870 x2.   

Vexi

Moro

Noh lämpöjen osalta minulla idlessä 38-40 astetta ja rasituksessa samat kun sinulla. Nuo mainitsemat ohjelmat multa löytyy, paitsi Core Temp. Osaan kyllä omasta mielestä niitä käyttää.....3D Markeissa kone kyllä on toiminut....esim 3DMVantage prossun pojot oli 28500, mikä ei ole vissin yhtään huono. Bluescreenit tulee yleensä kun surffailee netissä.......

Löysin netistä tämän ohjeen (sivulla linkki PDF tiedostoon), jonka mukaan olen kellottanut. Muuten melkolailla samat kamat minulla paitsi tuon ohjeen emo on Extreme....

Muisteissa olen käytänyt voltteina tuota 1.65. Prossulle olen pukannut 1.3-1.42 väliltä. Kaikki virransäästö asetukset pois päältä. Muita voltteja en nyt muista ja en ole kotona. Epäilen kyllä että nyt on jossain säädöissä vika entä virran loppuminen.... Pitää huomenna jatkaa säätämistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis kuinka bsodit ilmenee.Kellotettuna mutta ei vakiokierroksilla.Vai tulevatko ne vakiona sen jalkeen kun sait prossukoolerin kierrokset alhaisemmiksi.Tamahan antaa ymmartaa etta nyt prossukoolerin pyoriessa alhaisemmalla teholla sen jaahdytysteho ei riitakkaan.En tunne tuon koolerisi rakennetta,mutta sen puhallin ehka jaahdyttaa myos virransyoton komponentteja ja piirisarjaa,joten naiden osien jaahdytys voi olla nyt riittamaton.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis kuinka bsodit ilmenee.Kellotettuna mutta ei vakiokierroksilla.Vai tulevatko ne vakiona sen jalkeen kun sait prossukoolerin kierrokset alhaisemmiksi.Tamahan antaa ymmartaa etta nyt prossukoolerin pyoriessa alhaisemmalla teholla sen jaahdytysteho ei riitakkaan.En tunne tuon koolerisi rakennetta,mutta sen puhallin ehka jaahdyttaa myos virransyoton komponentteja ja piirisarjaa,joten naiden osien jaahdytys voi olla nyt riittamaton.

Vexi

Tässähän oli se ongelma, että kellotettuna prossucooleri pyöri koko ajan täysillä, oli biossisa sitten mitkä asetukset tahansa. Voihan toki olla että siinä ei riitä tehot jäähdyttää, mutta lämmöt ei kyllä karanneet käsistä. Kooleriin saa kiinni pari ylimääräistä 12cm tuuletinta ja semmoiset löytyiskin kaapista, joten voisi testata onko vaikutusta..... Tarkoitus olisi hommata säätöpaneeli 5.25 paikkaan niin sais siitä säätää tuularien kiekat.

Eka kerran kun tuon mainitsemani ohjeen kanssa kellotus tehtiin, niin kone pelasi tuntikaupalla, ennen kun bsodit tuli kuvioihin. Nyttemmin kun yritän tehdä jotain säätöjä, niin tulee heti kun ajan esim LinXää......3D Markkia saa rullata vapaasti.....ei tule bsod.

Mitä voltteja olet itse Vexi säätänyt ja mille arvoille olet laittanut? Tämä mun prossu on D0 eli senhän ilmeisesti pitäs pelata alhaisemmilla volteilla......Tuossa vaan huomasin kun jätin muistien voltit automaatille, niin pukkas 1.8v suoraan.......Jotenkin mulla on semmoinen kutina että muistit ei nyt pelaa kuten pitäs.....Miten oot laittanut muistien jutut biossiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan,koolerin pyoriessa taysilla se antoi parhaan jaahdytystehonsa ,mutta nyt sen pyoriessa alhaisemmilla kierroksilla se ei ehka jaahdytakkaan virransyoton ja piirisarjan komponentteja tarpeeksi.Siis alhaisemmmat kierrokset riittavat prossulle,mutta ei virransyotolle.Mita lampotilaa Hardware Monitor kertoo SYSTIN-osassa.Ja miten korkealle se nousee rasituksesssa max-kohdassa.Katson niita jannitteita kohta.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan,koolerin pyoriessa taysilla se antoi parhaan jaahdytystehonsa ,mutta nyt sen pyoriessa alhaisemmilla kierroksilla se ei ehka jaahdytakkaan virransyoton ja piirisarjan komponentteja tarpeeksi.Siis alhaisemmmat kierrokset riittavat prossulle,mutta ei virransyotolle.Mita lampotilaa Hardware Monitor kertoo SYSTIN-osassa.Ja miten korkealle se nousee rasituksesssa max-kohdassa.Katson niita jannitteita kohta.

Vexi

Mulla ei ole tuommoista SYSTIN osiota ollenkaan.

Tässä kuva. Kone on nyt vakiona, ei minkäänlaista kellotusta.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osa noista volttilukemista  kertoo ,etta Hardware Monitor ei ilmeisesti tue tuota Gigabyten piiria taysin.Lampotilat on ihan OK.Minulla on Asus P6T DeLuxe V2 joten biosin saadot on erilaiset.Ainoat  muutokset mita minulla nyt on,        BCLK Frequency 200 siis prossu kulkee 4ghz,          DRAM 1600mhz,            CPU Voltage 1.30000V,        QPI/DRAM Core Voltage 1.31250V,            DRAM Bus Voltage 1.60V    .Pyrin mahdollisimman alhaisilla jannitteilla saamaan koneeni vakaasti kellotetuksi.Kaikki virransaastoominaisuudet pidan automaatilla,eihan koneen tarvitse antaa tehoja muuta kuin pelitilanteessa.Onko se sinun powerisi uusi,jos parikin vuotta ikaa se voi jo antaa huojuntaa jannitteisiin.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo pitääpä kokeilla noilla säädöillä. Poveri on parisen vuotta vanha ja on kyllä menossa vaihtoon joka tapauksessa. Näyttiskin vaihtuu jossain vaiheessa niin viimeistään silloin tämä jää pieneksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään