Esa Kaihlanen

JASDF Hamamatsu Air Park

16 viestiä aiheessa

Viikonloppuna oli mahdollisuus tutustua pikaisesti Hamamatsun tukikohdan vieressä sijaitsevaan Japanin itsepuolustusilmavoimien infokeskukseen/museoon. Aikaa perinpohjaiseen tutustumiseen ei tällä kertaa ollut, mutta saaliiksi jäi kuitenkin nippu kuvia.

 

Keskuksen edustalla on jalustalle nostettuna Blue Impulse -taitolentoryhmän F-86F Sabre.

IMG_8766.JPG

 

Varsinaisella ulkonäyttelyalueella tulee ensimmäisenä vastaan MIM-14C Nike Hercules -ilmatorjuntaohjus.

IMG_8637-MIM-14C_.JPG

 

Piasecki H-21B Workhorse

IMG_8640.JPG

 

Curtiss C-46 Commando

IMG_8645.JPG

 

Sisäänkäynnin vierestä löytyy Lockheed F-104J Starfighter.

IMG_8649.JPG

 

Museo on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa on museomyymälä sekä erilaisia multimediaesityksiä, jotka esittelevät JASDF:n eri yksiköitä ja ilmapuolustuksen rakennetta. Esillä on myös JASDF:n nykyinen kalusto pienoismalleina sekä lukuisia ohjuksien malleja ja ilmatorjunta-aseita. Lisäksi voi tutustua mm. suihkumoottoreiden ja lentokoneiden rakenteeseen yms. Paikalla on myös yksi Mitsubishi F-1:n runko, jonka ohjaamosta oheinen kuva.

IMG_8658.JPG

 

Toinen halli pitää sisällään varsinaiset näytteillä olevat koneet. Hallista löytyy myös motion-simulaattori, joka jäi ikävä kyllä kokeilematta ajanpuutteen vuoksi.

 

Mitsubishi Mu-2S

IMG_8684.JPG

 

Sikorsky S-62

IMG_8685_S-62.JPG

 

Mitsubishi F-1

IMG_8693.JPG

 

North American F-86D Sabre Dog

IMG_8709.JPG

 

Lockheed F-104J Starfighter

IMG_8711.JPG

 

Mitsubishi T-2, Blue Impulse -ryhmän väreissä.

IMG_8726.JPG

 

Lockheed T-33 "T-Bird"

IMG_8732.JPG

 

Beechcraft B65 Queen Air

IMG_8734.JPG

 

De Havilland DH-115 Vampire T.55

IMG_8738.JPG

 

North American T-28 Trojan

IMG_8740.JPG

 

Fuji T-1A

IMG_8742.JPG

 

Sikorsky H-19/S-55 Chickasaw

IMG_8750.JPG

 

Lopuksi vielä kurkistus F-86F Sabren ohjaamoon.

IMG_8752.JPG

 

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hyvää kamaa, kiitos taas Esa!  :thmbup:

 

Museokuvia kolutessa on aina se hyvä puoli että oppii. En esmes tiennyt tätä ennen että JASDF:llä Vampireja olisi ollut. Ei menny hukkaan tämäkään päivä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kulkeva lempinimi siihen aikaan tais olla "lentävä banaani"  ;D

 

Tuostahan voisi kaikki maailman banaanit loukkaantua, on sen verta ruma laitos.

 

Kiitos hyvästä kuva-kavalkadista. Jos joskus tuolla päin maailmaa käyn, niin varma kohde.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tuo Mitsubishi T-2 on? Phantomin ja Starfighterin hybridi ripauksella Miragea? :P

 

Mielenkiintoisia laitteita. Japsit on aina osanneet tuon koneiden värittämisen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tuo Mitsubishi T-2 on? Phantomin ja Starfighterin hybridi ripauksella Miragea? :P

 

 

Älä unohda Jaguaria  :thmbup:

 

Tai no mää mittään tiijjä mutta kun Wikissä kerta niin sanotaan niin täytyyhän sen olla.....

 

Fuji T1:ä pähkään tässä omasta puolestani että tuommoinenkin sitä on ollut joskus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saisko kysyä miten tonne pääsisi helpoiten Nagoyasta ja mistä saisi infoa aukioloajoista yms. Googlettamalla en löytänyt kuin kaupungin/lentokentän sijainnin. Olis kuun lopussa muutama päivä Nagoyassa kulutettavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kaikille mukavista kommenteista  :).  Käsittääkseni nämä museossa olevat Vampire sekä Trojan ovat ainoat yksilöt, jotka JASDF:llä on käytössään ollut. Vampire hankittiin evaluointitarkoituksiin, Trojan puolestaan tiedustelutehtäviin.

 

 

Esitelehtisen mukaan Nagoyasta pääsee Hamamatsuun parhaiten luotijunalla (JR Tokaido line, Nagoya station -> Hamamatsu station). Hamamatsun asemalta museolle pääsee bussilla 14 (Hamamatsu Exhibit Hall, Hamamatsu Kohokan), n. 25min.

 

Aukioloajat: 9:00-16:00 Ti-Su

Suljettu: Maanantaisin sekä kansallisten vapaapäivien jälkeisinä päivinä, jokaisen kuukauden viimeisenä tiistaina sekä maaliskuun toisella viikolla Ti-To välisenä aikana. Huolto yms. töiden vuoksi myös mahdollisesti muina päivinä. Edit: Museon kotisivuilta löytyy kalenteri, jossa vihreällä merkittyinä kiinniolopäivät: http://www.mod.go.jp/asdf/airpark/calender_08/2010.html.

 

Sisäänpääsy on ilmainen.

 

Museolla on myös kotisivut, tosin vain japaniksi: http://www.mod.go.jp/asdf/airpark/.

 

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä! Ei yhtään F-4 Phantomia museossa...? Katosssa roikkuu ainakin yksi Zero, joka lienee replika... Mitäs italialainen Ansaldo tekee myös katossa, muuta kuin roikkuu  ;D.

 

Ei ole tosiaan Phantomia tuolla. Sehän on vielä aktiivipalveluksessa, joten ehkäpä aikanaan sellainenkin tuonne tulee. Tuo kattoon ripustettu Zero on aito, ainakin löytämieni tietojen mukaan:

A6M5a c/n 4685 code 43-188 ex-Agana airfiield, Guam JSDAP, crashed 19th June 1944, recovered 1962, restored in Japan 1963.

Lähde:http://mitsubishi_zero.tripod.com/preserved.htm

 

Tuo italialainen kaksitaso-replika on mysteeri, en ole vielä löytänyt tietoa mikä sen historia on ja miten se on tuonne päätynyt.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuostahan voisi kaikki maailman banaanit loukkaantua, on sen verta ruma laitos.

 

 

Täälläpäin lentelee vielä yksi "banaani"; äänestä kyllä tunnistaa  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nagoyan lähellä on myös toinen ilmailumuseo: Kakamigahara Aerospace Museum. Museo on Gifun lentotukikohdan kupeessa n. 30 km Nagoyasta pohjoiseen. Nagoyasta esim. Meitetsu -linjalla pysäkille nimeltä Kakamigahara-Shiyakusho-Mae, siitä muutama km taksilla.

 

Tässä vähän tietoa englanniksi.

 

Huhu kertoo, että myös Nagoyan vanhalla kentällä Komakissa olisi museo, mutta tuntuu olevan vaikea löytää siitä tietoa. Ainakin Komakin kentällä on Mitsubishi Nagoya Aerospace Systemsin tehdas ja joku tehtaan museo (ja ilmeisesti ainakin yksi Zero A6M5a).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi Kakamigahara on kyllä ihan suositeltava jos tuolapäin liikuskelee. Paikallisesta turisti-infosta voi pyytää Japaninkieliset kulkuohjeet paikalle. Helpotti ainakin minulla kulkemista kun paikalliset eivät lontoota puhuneet.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla