Markku Kyyrönen

Matkalaukkujen kyydistä jättäminen ja Embraerin kuormattavuus?

1 viesti aiheessa

Foorumilta löytyy varmasti tietäjiä eri lentoyhtiöiden menettelytavoista, kun matkatavaraa joudutaan jättämään pois lennolta esim. paino-ongelmien takia.  Kuka valitsee kyydistä jäävät laukut ja millä perusteella?

 

Tulimme juuri useamman viikon reissulta Yhdysvalloista ja kokemukset KLM:n/Deltan/Skyteamin toiminnasta ovat karmaisevat.  Jokin aika sitten AMS-HEL välille vaihdetun Cityhopperin Embraerin kuormattavuus on  täysi  vitsi.  Laukut jäivät jo lähtiessä Helsinkiin ja kun ne sitten muutamaa vuorokautta myöhemmin itse oli itse käyty noutamassa lähimmältä reittimme varrelle sattuneelta kentältä, syyksi paljastui laukkuun teipatusta tarramytystä ”weight limitations”.  Jo aiemmin oli puhelimitse selvinnyt, että laukut olivat maanneet Helsingissä.

 

Mitä järkeä  lentoyhtiöllekään on jättää sivuun rapakon ja monen vaihdon taakse menossa olevia laukkuja, kun luulisi olevan helpompaa ja halvempaa heittää sivuun ensisijaisesti Amsterdamiin jääviä laukkuja?  Kyseessä oli vieläpä business-luokka ja laukuissa komeasti priority-tarrat.  Vai onko tarkoitus, että tällaisella tempulla saadaan asiakkaan korvausvaatimukset ohjattua viimeisen legin eli tässä tapauksessa Deltan hoidettaviksi?  Allianssia (Skyteam)  kyllä mainostetaan komeasti yhtenäisenä asiakkaalle pelkkää hyvää tuottavana ihanuutena, mutta sitten kun kohtaatkin vaikeuksia, ohjataankin sinut Helsingissä tylysti vaatimaan  korvauksia Deltalta USA:sta ongelmasta, jonka syy on liian pieni kone välillä HEL-AMS!   

 

Kun tämä menolentojen kokemus oli tuoreessa muistissa ei ollutkaan  mikään yllätys, että sama homma toistui takaisin tullessa.  Amsterdamin tiukaksi menneen vaihdon takia oli selvää, että laukut eivät seuraa samassa koneessa, mutta on kohtuutonta, että niitä joutuu taas odottelemaan monen vuoron yli kun kukaan ei tiedä/tunnusta millä perusteilla laukkuja heitellään sivuun jopa jo kuormatusta koneesta kaikista mahdollisista priority tarroista huolimatta.  Kun portille ilmestyi Amsterdamissa yllättäen kolme henkilöä lisää, meni kuormauslaskelmat uusiksi ja laukkuja purettiin kentälle.  Ja kone (Embraer 190) ei ollut edes  täysi!  Mitä tällaisella koneella tekee Euroopan reittiliikenteessä, mikä ei siedä täysiä matkustajakuormia edes reilun parin tunnin lennolla? Miten Finnair selviää ko. tyypillä kauttakulkevien kaukomatkalaisten isojen laukkujen kanssa?

 

Kehotan kaikkia Amsterdamin kautta kulkevia kaukomaille jatkavia boikotoimaan KLM:ää kunnes reitille on taas palautettu oikeat  lentokoneet, joilla homma hoituu ja asiakas uskaltaa luottaa siihen, että kone kantaa myös laukkujen painot.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään