Ilkka Portti

Nousisitko tämän koneen kyytiin...?

41 viestiä aiheessa

Onhan se ehkä "vähän" rapistunut ;D. Kuvassa ainakin näytti, että koneessa ei montaa ehjää kohtaa ole. Onkohan tämä jokin säästötoimi? ::). Varmaan kohta Ryanairin koneet näyttää ihan samalta :o.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa ole vain maalipinta vähän rapistunut. En kyllä ehkä siltikään hyppäisi kyytiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siinä maalipinnassakaan saa vissiin mitään vikoja olla. Kerran oli Tekniikan Maailmassa artikkeli, jossa Finnairille noudettiin kone Airbusin tehtaalta. Moottoreiden edessä oli ollut jonkinlaiset suojapressut, jonka kiinnikkeet olivat raapineet pienet jäljet maalipintaan. Ne täytyi paikata heti, jottei mitään ongelmia syntyisi.

 

Marko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä jos koneessa on maalipinta tuossa kunnossa, niin ei varmaan ole ainut asia mikä ei ole ihan kohdallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne täytyi paikata heti, jottei mitään ongelmia syntyisi.

 

Marko

 

 

Lähinnä niihin kiinnitettiin huomiota sen takia, koska naarmut maalipinnassa nopeuttaa ruostumista huomattavasti ja kone oli uuden karhea tuossa vaiheessa ja mokahan oli tehty tehtaalla.

 

EDIT: Onhan tuommoinen maalipintojen kuluminen tuttua suomessakin. Kun katsoo lähemmin finskin koneita niin huomaa monesti, että maalipinta on lähtenyt lohkeilee (siis palasia puuttuu).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai siinä maalipinnassa nyt sentään pikkuvikoja saa Finskilläkin olla. Olen nähnyt mm. yhden kasikymppisen peräsimen tyvessä aivan etuosassa sen reiän ympärillä aikamoisia maalipinnan rikkoontumia.

 

Miten se on näissä alumiinin värisissä koneissa mallia AA. Onko niissä mitään pinnoitetta, lakkaa tjms?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko sillä maalipinnan kunnossa pitämisellä jotain tekemistä sen kanssa, että ei haluta, että siitä rungosta mahdollisesti lohkeaa isojakin palasia maalia ja joutuu moottoriin?

 

Tietty onhan sillä varmasti jonkinlainen minimaalinen vaikutus myös aerodynamiikkaan, kun pinta ei olekkaan aivan sileä, mutta ei varmaan niin suuri, että sillä kovin seksuaalista merkitystä olisi.

 

Ps. Marko, mistä lähtien alumiini on ruostunut? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kone Airbusin tehtaalta. Moottoreiden edessä oli ollut jonkinlaiset suojapressut, jonka kiinnikkeet olivat raapineet pienet jäljet maalipintaan. Ne täytyi paikata heti, jottei mitään ongelmia syntyisi.

 

Jos sinä hakisit uuden Mersun autokauppiaalta ja auton suojana käytetty pressu olisi raapinut kylkiin jäljet niin mitä tekisit? Ottaisit vastaan naarmuilla olevan Mersun?

Niin kuin Marko jo kirjoitti tuollainen jälki alkaa äkkiä suurenemaan ilmavirta ja epäpuhtaudet siihen osuu. Ja jos vaurio menee niin pahaksi, että alumiini tulee esiin, niin hapettuma (alumiini kun ei ruostu) siitä seuraa.

En oikein ymmärrä miksi noissa A.netin kuvissa väitetään tutkakuvun olevan putomassa ??? Hyvinhän tuo näyttää kiinni olevan. Maalipinta on päässyt rapistumaan, ja se kyllä kieltämättä saattaa viestiä myös muusta välinpitämättömyydestä.

Mutta pelkän maalipinnan perusteella ei lentoyhtiötään kannata valita, kyllä se maali kuluu kaikilla muillakin lentoyhtiöillä.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oikein ymmärrä miksi noissa A.netin kuvissa väitetään tutkakuvun olevan putomassa ???

 

Samoin mietin tuota kapteenin puolen pyyhkijän "toimimattomuutta". Eikös noissa koneissa ole molemmat pyyhkijät erikseen "operoitavissa" (ainakin ATR:ssä on), joten jos se on vain jäänyt tuonne yläasentoon tuo pyyhkijä ja toista ei ole edes käytetty??

 

Pelkkää katselukertojen kalastusta nuo kuvatekstit sanon minä :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pidä erehtyä luulemaan että airliners.net olisi joku ilmailuasiantuntijoiden mekka :) Lähinnä siellä on vain iso määrä lentokoneista otettuja valokuvia ja foorumeissa kiistellään objektiivien soveltuvuudesta munanjatkeeksi, ei sen enempää.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

foorumeissa kiistellään objektiivien soveltuvuudesta munanjatkeeksi, ei sen enempää.

 

Nyt sekoitat kyllä digikamera.nettiin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko lähdetään? ;D Ei tuommonen maalin kuluneisuus mua haittais, sen jälkeen mitä sai kokea joku 6 vuotta sitten Nouvelair Tunisien kyydillä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon kuvan perusteella saattaisin vielä kyytiin mennäkin mutta kun Merpatin kotisivukin antaa pelkkää erroria niin ehkä jättäisin sittenkin väliin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensin aattelin, että lähtisin kyytiin, mutta sitten aloin ajattelemaan. En lähtis - samoin kun en suostu KOSKAAN, missään olosuhteessa nousemaan minkään itänaapurin lentoyhtiön koneeseen - vaikka se olis ite Bussi tai Boeingi. Jostain syystä en luota - niin onnettomuusherkkää - se on mielikuva, joka on päähäni jäänyt.

 

TLi :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä toi maalipinnan halkeilu pitää vissiin ottaa ihan tosissaan. Olen juuri tekemässä raporttia komposiittirakenteista ja eri teksteissä puhutaan kuinka rakenne pitää suojata kosteudelta yms. Eli maalit pintaan niin turvalliselta näyttää:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai siinä maalipinnassa nyt sentään pikkuvikoja saa Finskilläkin olla. Olen nähnyt mm. yhden kasikymppisen peräsimen tyvessä aivan etuosassa sen reiän ympärillä aikamoisia maalipinnan rikkoontumia.

 

Miten se on näissä alumiinin värisissä koneissa mallia AA. Onko niissä mitään pinnoitetta, lakkaa tjms?

 

Ei kai se alumiiniväriä ole vaan ihan kiillotettuja alumiinilaattoja ja varmasti joku lakkapinta päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tämä jokin säästötoimi? Varmaan kohta Ryanairin koneet näyttää ihan samalta :o.

No ei varmaan Ryanairin ensimmäisenä tarvitse säästää koneiden ylläpidosta, sillä sentään kassassa tukuittain vyffeä, toisin kuin jossain valtionyhtiöissä...

 

Onko halpa = huono?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Onhan tuommoinen maalipintojen kuluminen tuttua suomessakin. Kun katsoo lähemmin finskin koneita niin huomaa monesti, että maalipinta on lähtenyt lohkeilee (siis palasia puuttuu).

 

Tässä on yksi hyvä esimerkki mainitsemastai "ilmiöstä":

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ps. Marko, mistä lähtien alumiini on ruostunut? :P

 

Ääh sitä se teettää, kun kemian tunnilla yrittää väsätä viestiä ::);D. Tarkoituksena oli kirjoittaa että se aihettaa korroosiota, mikä tässä onkin jo todettu :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai se alumiiniväriä ole vaan ihan kiillotettuja alumiinilaattoja ja varmasti joku lakkapinta päällä.

 

Niin, tietääkö kukaan, "varmasti" kun ei aina pidä paikkaansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään