Guest skuosman

Infon aiheina PartM ja katsastusjärjestelyt to 21.1.2010 klo 17-21

23 viestiä aiheessa

Info-tilaisuus PartM ja katsastusjärjestelyt

To 21.1.2010 klo 17-21 Ilmailumuseon auditorio, Vantaa

Alustavat puhujat tilaisuudessa:

- Jyrki Laitila, huoltotoimintayksikkö, TraFi

- Markku Hiedanpää, harrasteilmailuyksikkö, TraFi

- Aki Suokas, SUIO Oy

Tilaisuus ILMAINEN.

 

Ohjelma

17.00 Avaus

17.10 PartM vaiheet - kuinka tähän on tultu?

17.50 Huolto-ohjelmat ja kuinka niiden kanssa toimitaan jatkossa.

18.30 Kahvitauko (kukin maksaa itse)

19.00 Lentokelpoisuuden jatko(EASA-konet) ja liite II koneiden katsastukset.

20.00 Keskustelua ja kysymyksiä

 

Tilaisuuden järjestävät  Suomen Ilmailuliitto ja Suomen Urheiluilmailuopisto

 

Sakari Kuosmanen

www.suio.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilaisuuden järjestävät  Suomen Ilmailuliitto ja Suomen Urheiluilmailuopisto

 

Näin btw, onko liitto tiedottanut tästä jäsenilleen tai jäsenyhdistyksilleen jotain omaa reittiä pitkin? Ei ole ainakaan omiin silmiin sattunut vielä.

 

Yleisesti (ei vain tätä tilaisuutta koskien) voisi olla kannatettavaa, että tälläisistä tapahtumista lähetettäisiin tiedonanto joko alueen kerhoille, tai jos se on liian työlästä, niin sitten kaikille kerhoille, kerrottavaksi eteenpäin jäsenistölle. En ainakaan muista huomanneeni liiton aviisissa mainintaa tästä (ilmeisen tuoretta tietoa tämä muutenkin on, eli ihan ymmärrettävää siltä osin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun on nyt selvitty Malmin kentän infoilusta niin seuraavaa tiedottamista jo pukkaa. Muistakaa merkitä allakkaan tämä infotilaisuus: to 21.1.2010 klo 17.00-21 Ilmailumuseo, Vantaa.

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistakaa tulla kuuntelemaan. Tärkeää ja mielenkiintoista tietoa lentokoneen omistajille!

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan, kun en päässyt paikalle niin joulukuun lopussa tällä samaisella foorumilla (eri ketjussa) herra Heikkilän esittämä kysymys, josta olisin voinut ihan kasvotusten tiedustella, jäi vähän avoimeksi. Saisikos tähän jonkinlaista vastausta?

 

"Onko nyt niin, että ilma-aluksen omistaja voi nyt tehdä SUIO Oy:n kanssa huoltotoiminta-asetuksen (EC 2042/2003) kohdassa M.A.201 e)  ja lisäyksessä 1 ("Jatkuvaa lentokelpoisuutta koskeva sopimus") tarkoitetun sopimuksen esim. mopo-Cessnansa jatkuvan lentokelpoisuuden valvomisesta ja SUIO Oy olisi tämän jälkeen vastuussa ko. ilma-aluksen jatkuvan lentokelpoisuuden valvonnasta?"

 

En kysy tätä mitenkään kiusallani, vaan siksi, että toimiluvan valtuuksien laajuudesta on liikkunut aika paljonkin erilaisia huhuja ja asia tuntuu olevan epäselvä monelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan, kun en päässyt paikalle niin joulukuun lopussa tällä samaisella foorumilla (eri ketjussa) herra Heikkilän esittämä kysymys, josta olisin voinut ihan kasvotusten tiedustella, jäi vähän avoimeksi. Saisikos tähän jonkinlaista vastausta?

 

"Onko nyt niin, että ilma-aluksen omistaja voi nyt tehdä SUIO Oy:n kanssa huoltotoiminta-asetuksen (EC 2042/2003) kohdassa M.A.201 e)  ja lisäyksessä 1 ("Jatkuvaa lentokelpoisuutta koskeva sopimus") tarkoitetun sopimuksen esim. mopo-Cessnansa jatkuvan lentokelpoisuuden valvomisesta ja SUIO Oy olisi tämän jälkeen vastuussa ko. ilma-aluksen jatkuvan lentokelpoisuuden valvonnasta?"

 

En kysy tätä mitenkään kiusallani, vaan siksi, että toimiluvan valtuuksien laajuudesta on liikkunut aika paljonkin erilaisia huhuja ja asia tuntuu olevan epäselvä monelle.

Tere

Minulle jäi tilaisuudessa sellainen mielikuva, että myös omistajalle sälytettiin melkoiset vastuut ja velvollisuudet sopimuksesta huolimatta.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Opiston toimilupa on kaikkien nähtävillä: www.suio.org

 

 

Voisitko ystävällisesti silti vielä täsmentää ja vahvistaa, että onko nyt niin, että ilma-aluksen omistaja voi nyt tehdä SUIO Oy:n kanssa huoltotoiminta-asetuksen (EC 2042/2003) kohdassa M.A.201 e)  ja lisäyksessä 1 ("Jatkuvaa lentokelpoisuutta koskeva sopimus") tarkoitetun sopimuksen esim. mopo-Cessnansa jatkuvan lentokelpoisuuden valvomisesta ja SUIO Oy olisi tämän jälkeen vastuussa ko. ilma-aluksen jatkuvan lentokelpoisuuden valvonnasta?

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Opiston toimilupa on kaikkien nähtävillä: www.suio.org

 

 

Mikä määritelee lentokoneen:

A2 Aircraft <2000kg with single piston engine

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisitko ystävällisesti silti vielä täsmentää ja vahvistaa, että onko nyt niin, että ilma-aluksen omistaja voi nyt tehdä SUIO Oy:n kanssa huoltotoiminta-asetuksen (EC 2042/2003) kohdassa M.A.201 e)  ja lisäyksessä 1 ("Jatkuvaa lentokelpoisuutta koskeva sopimus") tarkoitetun sopimuksen esim. mopo-Cessnansa jatkuvan lentokelpoisuuden valvomisesta ja SUIO Oy olisi tämän jälkeen vastuussa ko. ilma-aluksen jatkuvan lentokelpoisuuden valvonnasta?

 

Harri

 

Vastauksena tähän kysymykseen: ei voi tehdä. Meidän toimilupa ei vielä kata tuota jatkuvan lentokelpoisuuden valvontaa. Meidän toimilupa rajoittuu huolto-ohjelmiin ja niiden hyväksyntään. Meillä on siis oikeus itse hyväksyä (epäsuora hyväksyntä) tekemämme huolto-ohjelmat. Ne eivät siis mene hyväksyttäväksi viranomaiselle. Tiedotamme kun olemme laajentaneet toimilupaamme myös noihin kysymiisi toimintoihin.

 

saku

www.suio.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastauksena tähän kysymykseen: ei voi tehdä. Meidän toimilupa ei vielä kata tuota jatkuvan lentokelpoisuuden valvontaa. Meidän toimilupa rajoittuu huolto-ohjelmiin ja niiden hyväksyntään. Meillä on siis oikeus itse hyväksyä (epäsuora hyväksyntä) tekemämme huolto-ohjelmat. Ne eivät siis mene hyväksyttäväksi viranomaiselle. Tiedotamme kun olemme laajentaneet toimilupaamme myös noihin kysymiisi toimintoihin.

 

saku

www.suio.fi

 

Kiitos.

 

Mielestäni harjoittamasi viestintä asian suhteen on tällä foorumilla ollut vähintäänkin harhaanjohtavaa ja siinä mielessä sangen paheksuttavaa. Varsinkin kun ottaa huomioon vielä sen, että SUIO on SIL ry:n omistama taho, niin pistää todellakin ihmettelemään, että mikä on motiivina tällaiseen toimintaan.

 

Huolto-ohjelmien tekemiseenhän ei sinänsä vaadita toimilupaa. Mikäli kyseessä on konsultoinnin tapainen toiminta jossa tarkoituksena on tuottaa ilma-alukselle huolto-ohjelma, jonka jatkuvan lentokelpoisuuden hallinnasta vastaa esim. omistaja, voi asian hoitaa ilman mitään toimilupia.

 

SUIO:lle myönnetty itsehyväksyntäoikeus ja sen tausta olisi varmaan ihan oman keskusteluketjunsa arvoinen, mutta antaa nyt olla.

 

Viestiketjua lukevan ilmailijan on nyt hyvä huomata, että vaikka Sakari tuossa aiemmassa viestissään on ilmoittanut, että he tekevät myös jatkuvan lentokelpoisuuden valvontaa, niin kyseessä ei ole huoltotoiminta-asetuksen (EC 2042/2003) kohdassa M.A.201 e)  ja lisäyksessä 1 ("Jatkuvaa lentokelpoisuutta koskeva sopimus") tarkoitettu sopimus. Ja siitä tässä koko Part M  -asiassa kuitenkin on pitkälti kyse.

 

Juuri tuo CAMO meidän G-organisaatio on. Eli me teemme huolto-ohjelmia alle 2000kg lentokoneille ja kuumailmapalloille. Teemme myös jatkuvan lentokelpoisuuden valvontaa.

 

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni harjoittamasi viestintä asian suhteen on tällä foorumilla ollut vähintäänkin harhaanjohtavaa ja siinä mielessä sangen paheksuttavaa.

 

Niin.. ja vielä aivan selvästi tarkoitushakuista. Vaikka olisikin niin, että Harrin ensimmäinen kysymys olisi jäänyt tuolta uutispuolelta huomaamatta (mihin voi uskoa tai olla uskomatta..), niin kiertely ja kaartelu jatkui sitten vielä tässäkin keskustelussa. Ei hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin.. ja vielä aivan selvästi tarkoitushakuista. Vaikka olisikin niin, että Harrin ensimmäinen kysymys olisi jäänyt tuolta uutispuolelta huomaamatta (mihin voi uskoa tai olla uskomatta..), niin kiertely ja kaartelu jatkui sitten vielä tässäkin keskustelussa. Ei hyvä.

 

Muistakaa nyt pojat, tämä on ilmailua! Täällä ei normaalin elämän lait päde.

 

Jos Kesko laittaisi maikkarille mainoksen, että "sikanautajauhelihaa kaikista K-kaupoista 0,99 kilo", ja kun asiakas tulee ostamaan niin sit sanotaan että "ei me oikeestaan voida myydä jauhelihaa ollenkaan kun ei ole näitä hyväksyttyjä kylmätiloja. Mutta tossa olis tota saunapalvikinkkua vakuumipaketissa 49,90 per kilo, ota sitä, hyvää on".

 

Sikanautaterveisin,

 

Viki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ihmeen rauhallista väkeä nämä ilmailijat: on myyty kamaa mitä ei saa myydä, vieläpä itse omistetun (SIL) puulaakin toimesta. Ei oikein kiinosta ketään, lennellään vaan.

 

Viki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmeen rauhallista väkeä nämä ilmailijat: on myyty kamaa mitä ei saa myydä, vieläpä itse omistetun (SIL) puulaakin toimesta. Ei oikein kiinosta ketään, lennellään vaan.

 

Odotellaan tässä, että seisk..siis ILMAILU julkaisee skandaalijutun suion toiminnasta.

 

Sitä odotellessa, voisin vielä hieman kommentoida tapaa, jolla edellämainittu ilmailualan aviisi uutisoi tästä SUIOn luvasta. Uutinen on aivan järkyttävän sekavasti kirjoitettu. Luetteloille ominaisia palluroita on käytetty, sanoisinko, varsin luovasti ja tilaakin on säästetty välilyöntejä unohtamalla. Kaiken kukkuraksi uutisessa on väärää tietoa sekä kirjaimellisesti että vähemmän kirjaimellisesti.

 

EU:n perusasetus määrittelee

 

Ettei vaan EASAn?

 

PartM:n mukainen huolto-organisaatio on G-organisaatio (CAMO)

 

Osa M:n "mukainen" huolto-organisaatio on ns. F-organisaatio. G-organisaatiolla ei ole oikeutta tehdä mitään huoltotoimenpiteitä. Ei, vaikka uutisen kirjoittaja on näppärästi leimannut mm. allekirjoittaneen pilkunviilaajaksi.

 

SUIO:LLE G-ORGANISAATIO

*klip*

G-organisaatio saa tehdä:

*klip*

* Jatkuvan lentokelpoisuuden edellyttämää valvontaa huolto-ohjelmien ylläpitämiseksi

* Jatkuvan lentokelpoisuuden edellyttämää lentokoneen huoltotarpeiden seurantaa ja huoltojen tilaamista

 

Tässä mennään nyt metsään, enkä ole edes puuttumassa siihen kirjalliseen osioon. Artikkelin perusteella lukijalle jää käsitys, että SUIO voisi jollain tavalla toimia organisaationa, joka voisi olla vastuussa ilma-aluksen X jatkuvasta lentokelpoisuudesta sen jälkeen, kun omistaja on tehnyt huoltotoiminta-asetuksen kohdassa M.A.201 e)  ja lisäyksessä 1 ("Jatkuvaa lentokelpoisuutta koskeva sopimus") tarkoitetun sopimuksen. SUIO voi tietysti antaa konsultaatiota ja tehdä kivasti papereita, jotka tekevät viranomaisen onnelliseksi, mutta vastuu kaikesta jää juridisesti kuitenkin koneen omistajalle, jos SUIO jotain vaikka tössiikin. Tätä menoa kun on katsellut, niin eipä tulisi ihan viimeiseksikään mieleen...

 

Olisiko syytä ehkä hieman tarkentaa uutista (tulevissa lehdissä), joka nyt jättää aivan väärän kuvan asiasta lukijalle?

 

 

- koetamme saada tammikuun Ilmailu-lehteen artikkelin selkokielisesti mitä tämä PartM oikein on ja siksi tuo tälläkin palstalla käytetty epätäsmällinen kielenkäyttö-pahoittelen.

 

Tässäkään ei sitten onnistuttu.

 

 

Ja vielä, sokerina pohjalla, Hannu Wille Halosen loistava tervehdys sisäkannessa:

"Olen ihmetellyt tiettyjen tahojen kritiikkiä liiton toimintaa kohtaan koskien edunvalvontaa ja tiedottamista mm. Part-M:n valmistelun yhteydessä"

Minä en...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikun se menee niin että Tatu on kusipää kun hän esittää valtavirrasta poikkeavia kommentteja. Oikeasti koko Part M-asia on SIL:tä jäänyt asiallisesti hoitamatta, niinkuin monet muutkin tärkeät asiat.

Jämillä 70-luvulla kaikki oli niin hyvin!

Viki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikun se menee niin että Tatu on kusipää kun hän esittää valtavirrasta poikkeavia kommentteja.

 

Johan se on lehden sivuilla useampaan kertaan vihjailtu, suoraa ei ole vielä uskallettu kuitenkaan sanoa. Mut on se kyl toi Harrikin melkoinen yleisilmailun vastustaja kun sillä on noin ilkeitä epäilyksiä suiosta (jotka kyllä osoittautuivat oikeiksi...)!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi hitaan maallikon ihmettely, voisiko joku työntää sitä ratakiskoa niin että sivullinenkin ymmärtäisi?

 

Tai ainakin jonkinSIL:in tilinumeron johon voi työntää rahaa sellaisista asioista jota suomen laki ei hyvällä katso?

 

Vaikkapa pakkovakuutuksista tms. lievemmistä kolttosista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan se on lehden sivuilla useampaan kertaan vihjailtu, suoraa ei ole vielä uskallettu kuitenkaan sanoa. Mut on se kyl toi Harrikin melkoinen yleisilmailun vastustaja kun sillä on noin ilkeitä epäilyksiä suiosta (jotka kyllä osoittautuivat oikeiksi...)!

 

Te olette Tatu ja Ja Harri oikein pahoja poikia. Hyi hyi ja ja Hyh hyh! Ei tässä ilmailuskenessä saa nostaa mitään kysymyksiä esiin, ei ei ei. Kiroan teidät, jä lähden nukkumaan Jämin perinnehuoneeseen.

 

V.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään