Mikko Pietarinen

Extreme Car Wash! (Sisältää n. 12mb kuvia)

28 viestiä aiheessa

Kuten eräs aikamme kuuluisia teoreetikkoja on sanonut "If it's worth doing, it's worth overdoing" ja eihän se taas ollut vaikea arvata kuinka tässä projektissa tulee käymään. Mikäli joku valkotakkinen (Arttu? ;D) lukee, niin ei saa lähettää mielisairaalaan ilman hyviä perusteluja :P

 

Ideana siis oli tehdä n. 120 000km lähes 4v jokapäiväisessä käytössä olleelle Baijerilaiselle mutteriviritykselle niin perusteellinen pesu kuin sairas ihmismieli periksi antaa. Budjetoin urakkaan aluksi 3 työpäivää ja 30 tuntia, joka osottautui myöhemmin riittämättömäksi. Jottei koko tarina mene jauhamiseksi, höystetään sairaskertomusta asianmukaisilla kuvilla, tästä lähdettiin 5.1.2010 klo 9.

                                             

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0424%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0420%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0421%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Niin kuin kuvista näkyy, tekemistä riittää! Seuraavaksi auto talliin lämpimään, ja muutamia lisäkuvia siitä, missä kunnossa auto on sisältä (no on tossa vielä ulkokuviakin) :)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0426%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0437%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0446%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0452%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Kromiset (!) pakoputkenpäät irroitettuna  :)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0459%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Ja pestyinä ;)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0534%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Tässä stoorissa kuvat kertovat enemmän kuin sanat, joten niitä tulee aika paljon ja teksti jää vähemmälle, mutta noista selviää varmasti hyvin missä tilassa auto suunnilleen oli. Päätin aloittaa ensimmäisenä vanteiden putsauksesta joka osottautuikin harvinaisen hitaaksi ja ärsyttäväksi hommaksi. Neljättä talvea alla olevat vanteet olivat pinttyneet pahemman kerran kaikesta mahdollisesta liasta mitä kuvitella saattaa, tässä hieman vaiheita miten projekti vanteiden osalta edistyi.

 

Auton huuhtelun jälkeen vanne näytti suunnilleen tältä:

 

_full.jpg

 

Lähempi tarkastelu paljastaa mm. jäämiä luottimesta, piestä (taipuuko "piki" edes noin ;D), tiesuolasta jne..

 

_full.jpg

 

Huolellinen pesu vanteelle..

 

_full.jpg

 

Jonka jälkeen oltiin tälläisessä vaiheessa :)

 

_full.jpg

 

Vaan eipä se lika silläkään lähtenyt vaan sitä paljastui edelleen lisää, seuraavassa kuvat miten vanne lopulta puhdistui kaikesta liasta. Olipahan jynssääminen, n. 45min vanne :o

 

_full.jpg

 

_full.jpg

 

_full.jpg

 

_full.jpg

 

Käytetyt aineet likaa vastaan

 

_full.jpg

 

Vanteiden jälkeen on hyvä siirtyä sisustan puunaamiseen :) Vaaleat nahkapenkit ovat sattuneista syistä herkät likaantumaan (keräävät farkuista sinistä väriä todella helposti) ja niistä onkin tullut säännöllisen epäsäännöllisesti pidettyä huolta, mutta aina sitä likaa tuntuu irtoavan, 50/50- kuva ihmesienen ja lämpimän veden jäljiltä :)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0513%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Huolellisen putsaamisen jälkeen on hyvä käsitellä penkit nahanhoitoaineella joka pitää autossa mukavan nahan tuoksun, sekä antaa tietenkin suojaa nahalle ja myös tekee nahasta pehmeämmän tuntuisen. Megsin pädit on tosi käteviä kaiken maailman vahojen, nesteiden, hoitoaineiden helppoon ja tasaiseen levittämiseen. Välissä läpipäästämätön kalvo joten voit käyttää kahta eri ainetta samalla pädillä niiden sekoittumatta, tai vaihtoehtoisesti pitää näpit kuivina aineista :)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0518%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Kunnollinen työvalo on aina plussaa, paljastaa lian helposti. Jos likaa ei näe 500W:n halogeenin alla niin silloin sitä ei näe kyllä edes auringon valossakaan, joten on turvallisilla vesillä ;D Havainnekuvaa:

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0476%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Penkkien jälkeen puhdistin ratin, josta lähti yhdellä pyyhkäisyllä aika miehekäs määrä likaa, ja tuo lika vain ratin yläosasta, sileän nahan kohdalta :(

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0515%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Auton nahkapäällysteiset osat käyty läpi, aika siirtyä muihin kohteisiin. Jatkoin jalkalistoista, ovien saranoista, tiivisteistä ja ovien "sivustasta". Pesuun käytin 1:2 suhteessa laimennettua R222:sta ja pensseliä sekä sientä.

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0481%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0477%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Myös kuskin jalkatila tulee puhdistaa, ettei kengät likaannu ;D

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0499%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Ovien paneelit ovat puolipehmeää muovia tms. jotka on hyvä käsitellä siihen tarkoitetulla emulsiolla, joka säilyttää paneelien tumman olemuksen sekä muodostaa likaa hylkivän antistaattisen pinnan jolloin myöskään pöly ei paneeleihin niin helposti tartu. Siihen tarkoitukseen toimii hyvin bemarin oma tuote..

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0501%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Polkimille on kuitenkin parempi käyttää "303":sta sillä toi bemarin oma aine tuppaa tekemään vähän liukkaaksi ne pinnat joihin sitä käyttää, ja se ei ole kovin mukavaa mikäli jalka lipsahtaa jarrulta (tai kaasulta) kun niin ei pitäisi tapahtua. Käyttötarkoitus on hyvin samanlainen, eli tekee pinnasta tummemman eheyttäen alkuperäisen värinsä ja suojaa siten haalistumiselta ja lialta.

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0505%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Tässä penkkien kiskoja suojaavat paneelit, verrokkina vasemmalla 303:lla käsitelty ja oikealla pesty, käsittelemätön paneeli

 

width=533 height=800http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0527%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Matot olivat sen verran nähneet elämää, että päätin suorilta ostaa uudet, koska ei ole varsinaisia välineitä niiden puhdistamiseen ja olipahan nopeampaa myös ;)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0469%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Seuraavaksi ehkä yhteen hauskimmista vaiheista, moottoritilan pesuun! Moottoritilaa ei ole koskaan pesty tai huuhdeltu, joten nyt on vihdoin sen aika. Yleinen ilme..

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0553%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Näemmä syksy vielä täällä..

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0538%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Ei muuta kuin engine degreaseria reilusti, sieni ja pensseli käteen ja hinkkaamaan, toistetaan kertaalleen ja käsitellään 303:lla, ja saadaan..  8)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0556%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_6339%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Sen jälkeen auton maalipinnan todella huolellinen (näkyy videolla osittain) pesu, käyttäen Blackfiren autoshampoota ja liotinta, että kaikki mahdolliset vanhat vahajäämät, tiesuolat, piki ja muu lika saadaan täysin pois. Sen jälkeen auto ulos ja muutama ruutu, miltä näyttää tässä vaiheessa :)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0562%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0566%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Se joka (eli suurin osa :P) ajatteli tässä vaiheessa, että eihän sitä enää tarvitse pestä niin katsotaan miten mieli muuttuu kun ajetaan auto takas autotalliin loisteputkien alle ja lyödään halogeeni tulille..

 

Ovien maalipinnan yleinen kunto.. Oliko se auto musta vai harmaa?

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0579%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Ei muuta kun auto teippaukseen myllytystä varten :)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0580%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Tässä oikean puoleinen etuovi ensimmäisen myllytyskerran jälkeen karkeammalla padilla, suuremmilla kierroksilla ja leikkaavammalla tahnalla. Ei siis puhettakaan viimeistelystä saatika kahdesta vahakerroksesta ja suojauksesta mitkä seuraavat myöhemmin..

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0584%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Takaluukun kimpussa :)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0592%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Samanlainen 50/50 kuva takaluukun yläpaneelista

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0589%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

50/50 vasemmasta takaovesta..

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0601%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Samalla teemalla, ehkäpä yksi eniten osumaa ottavista paikoista autossa, ja sehän näkyy..

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0616%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Sama ilman halogeeniä.

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0620%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Myös niin jarru- kuin ajovalotkin voi myllyttää. Kuvassa sama valotus ja sama halogeenin kulma, WB tais muuttua mutta kontrasteihin tms ei ole koskettu, valo vain käyttäytyy eri tavalla sileässä pinnassa. Kivasti eheytyi punainen väri :)

 

Ennen..

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0636%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

..ja jälkeen :)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0641%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Ensimmäinen myllytys valmis, tahnojen ja pädien vaihto..

 

width=533 height=800http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0688%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0657%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Toisen myllytyksen jälkeen oli tarkoitus siirtää autoa pesua varten, mutta bemarille tyypillisesti akku oli tyhjentynyt kahdessa päivässä kun ovia oli availtu ja sisvalot paloivat ja penkkejä liikuteltu sähköllä :laugh: Onneksi kaveri tuli hätiin ja pannu saatiin taas tulille.

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0698%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Hiontatahnoista jä helposti öljyjäämiä sekä hiontapurua siinä määrin, että auto on hyvä pestä ennen vahaamista mm. tälläisellä lampaanvillasta tehdyllä käsineellä ja hellällä autoshampoolla (varmistu, ettei se ole liotinpohjainen) :)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0722%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Kivasti helmeilee vesi puhtaalla pinnalla..

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0697%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Perusteellinen kuivaus fleeceäkin pehmeemmällä pyyhkeellä :)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0732%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Seuraavaksi vahaus. En ehtinyt (jaksanut) tilata kunnollisia vahoja joten Autoglymin "halpavahat" saavat toimia tällä kertaa, auto käsiteltiin kahteen otteeseen kuvassa näkyvällä tuotteella..

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0734%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Vahan poistamiseen/kiillottamiseen on hyvä käyttää mikrokuituliinaa (aina parempi mikäli liinassa ei ole saumoja/reunoja eikä tageja tms), sillä vahoista jää helposti öljyläikkiä tai muuta epätasasuutta joka näkyy varsinkin mustassa autossa todella selvästi. Mikrokuituliina kerää rasvat ja myös purut itseensä esim. villaista liinaa paremmin :)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0752%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Vahausten jälkeen käsittelin pinnan vielä kertaalleen AG:n "kultasella" joka antaa hyvän suojan juuri tiesuolaa ja muuta likaa varten ja samalla pidentää vahan kestoa sekä antaa mukavan kiillon. Suosittelen :thmbup:

 

_full.jpg

 

"Kultainen" poies..

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0774%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Vahauksessa väkisinkin käy usein niin, että vahaa joutuu sinne minne sitä ei kuuluisi mennä (esim tiivisteet) ja ne kannattaa ottaa mahdollisimman pian pois, sen takia, että myöhemin niitä on vaikeampi poistaa ja ehkäpä nimenomaan sen takia, että ne näyttävät todella rumalta. Esim tälläinen harja toimii aika kätevästi ahtaissakin paikoissa :)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0779%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Sen jälkeen ei muuta kuin perusteellinen pintojen pyyhinta vahoista ja auto rupee näyttämään siltä miltä sen kuuluukin! Loppuun muutamat after-kuvat :) Kukapa uskoisi, että autolla on tosiaan lähes 4 vuotta ikää ja mittarissa 120tkm?

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0803%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0805%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0829%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0863%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0868%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_6488%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

Konepellistä :)

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_0791%20copy.jpg/_full.jpg[/img]

 

width=800 height=533http://unzki.1g.fi/kuvat/fsn/ecw/IMG_6472%20copy.JPG/_full.jpg[/img]

 

Kiitos Matti Averiolle, siitä, että kyhäsit osasta vaiheita myös lyhyen videon, mikä löytyy seuraavan linkin takaa Vimeosta:

Rekisteröityneet käyttäjät voivat ladata videon koneellensa 720p:ä. Suosittelen  :thmbup:

 

Aikaa projektiin kului lähes 4 päivää, n. 35 tuntia, tusina erilaisia tuotteita, sormenpäät ja yksi selkä ;D

 

Toivottavasti jaksoitte lukea (tai seurata) loppuun asti! Kommentit ja kysymykset luonnollisesti enemmän kuin tervetulleita! :)

 

Oikein hyvää ja menestyksekästä uutta vuotta 2010!

 

/Mikko

 

Edit: typoja korjattu ja kuva lisätty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää voin sanoo et oot kyllä aika ahkera ollu ei moni jaksa noi perusteellisesti pestä omaa autoo, mut kyllä sitku saa jotain kiiltämää nii sit pitää saada koko auto kiiltämää  :thmbup: Minäki kerra katoin että tuo BMW pesu setti maksais jotain 60e? 

 

PS: kelpais toi Bemu meitsillekki    -JK-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kuvareportaasi kaiken kaikkiaan ja erityisesti myllytyksen vaikutuksista!

 

Pakko kyllä myöntää että ensimmäinen reaktio johdantoon oli lähinnä "... MIKSI??" mutta kyllähän se lopputuloksesta näkyy. Itse en tosin vaivautuisi, varsinkaan talvella, ellei auto olisi juuri menossa näyttelyyn tai vastaavaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hienot kuvat ja tekstikin oli mukavaa luettavaa. Ja niitä kevään loskakelejä odotellessa...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, lätsää on nostettava kyllä  :thmbup:

 

Väkisellä vain miettii ajankohtaa ja tulevaa vääjäämätöntä ilmojen lämpenemistä. Mutta jos ajattelee positiivisesti, niin puhtaassa autossa se suola näkyy paremmin :P

 

Millä systeemillä ne autokauppiaat ne käytetyt koslat puunaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Täytyy nostaa hattua. Monet kerrat olen meidän mustan farkkuvolvon vahannut, mutta nyt oikein näki, että kun työn tekee kunnolla, lopputulos todella häikäisee.

Auton hinta taisi pompsahtaa :D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon täytyy maksaa että peset munkin auton noin huolella? ;D Tosiaan kuten sanottu, täytyy sitä lakkia nostaa. Kyllä hajois itellä pää tollasessa näpertelyssä... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittämätön suoritus! Vaikka tykkäänkin ajatella pitäväni autoani hyvänä, en ikinä viitsisi alkaa moiseen. Mainiosti dokumentoitu myös.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, lätsää on nostettava kyllä  :thmbup:

 

Väkisellä vain miettii ajankohtaa ja tulevaa vääjäämätöntä ilmojen lämpenemistä. Mutta jos ajattelee positiivisesti, niin puhtaassa autossa se suola näkyy paremmin :P

 

Millä systeemillä ne autokauppiaat ne käytetyt koslat puunaa?

 

Eivät ainakaan täällä näin perusteellisesti,kyllä pesit BMW ammattimiehen otteilla,ei ollut varmaan ensimmäinen kerta.

 

Hatunnosto täältäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Erinomainen idea nuo myllytyksen verrokkikuvat. Kyllä on ennen ja jälkeen eroa  :thmbup:

 

Tosin eipä tuo ilman kunnon vehkeitä ja aineita tapahdu. Ja hyvä on olla siinä myllyn varressakin joku joka tietää mitä on tekemässä. Kauhee duuni joka tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis mitä! Silkkaa feikkiä koko homma. Vanteet putsattiin vain päältäpäin, entäs sisäpuolelta. Nyt pyöränmutteriavain kouraan ja vanteet irti niinkuin olis jo - vanteiden puhdistus myös sisäpuolelta (sinne jää kivasti kaikkea töhkäää joka samalla aiheuttaa tärinää yli 250 kmh nopeuksissa). Lisäksi jarrusatuloiden puhdistus!

 

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No huhhuh. Huolella on kiesi puunattu ja jälki upeaa, mutta että tosiaan tähän aikaan vuodesta? Eihän siinä sitten mitään, jos kyseessä ei ole daily driver ja auton voi jättää talliin suolaisen sohjon lentäessä teillä...mutta ainakin mua harmittaisi tuollasen vaivannäön jälkeen töräyttää loskakeliin. :'(

 

Ite jaksan puunata autoa kunnolla vain kerran vuoteen ja peilashan se Golfin katto tässä kännykuvassa viime kesältä "ihan vaan" muutaman tunnin Glymi-hieronnankin jälkeen...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää voin sanoo et oot kyllä aika ahkera ollu ei moni jaksa noi perusteellisesti pestä omaa autoo, mut kyllä sitku saa jotain kiiltämää nii sit pitää saada koko auto kiiltämää  :thmbup: Minäki kerra katoin että tuo BMW pesu setti maksais jotain 60e?

 

Joo ei tota itsekään ihan joka päivä jaksais ;) BMW tosiaan taitaa myydä ihan jotain kokonaisia "pesusettejäkin" mutta niistä tai niiden hintatasosta mulla ei ole pahemmin havaintoa. Suurin osa tuotteista on käyty lävitse, mutta parempia saa mm. Englannista ja ehkäpä jopa halvemmalla niin en ole kuin muutamaan bemarin tuotteeseen sitten jäänyt "koukkuun" jotka olen todennut oikeasti hyviksi. Toimivilla tuotteilla on kiva tehdä työtä :thmbup:

 

Hieno kuvareportaasi kaiken kaikkiaan ja erityisesti myllytyksen vaikutuksista!

 

Pakko kyllä myöntää että ensimmäinen reaktio johdantoon oli lähinnä "... MIKSI??" mutta kyllähän se lopputuloksesta näkyy. Itse en tosin vaivautuisi, varsinkaan talvella, ellei auto olisi juuri menossa näyttelyyn tai vastaavaan :)

 

Kiitti! Totta, että vuodenaika oli ehkä hieman erikoinen, mutta meni ehkä vähän kokeilun ja innostuksen piikkiin, parempi tehdä silloin kun on energiaa tai jää tekemättä kokonaan ;) Toinen totuus on se, että mikäli säännöllisesti huolehtii autosta, niin se myös säilyy helpommin paremman näköisenä ja kuntoisena eikä tarvitse niin suuria toiminpiteitä pysyäkseen kunnossa :)

 

Paljon täytyy maksaa että peset munkin auton noin huolella? ;D Tosiaan kuten sanottu, täytyy sitä lakkia nostaa. Kyllä hajois itellä pää tollasessa näpertelyssä... :P

 

Suomesta ei taida ihan yhtä perusteellisia pesuja edes saada räätälöydyksi (ehkäpä joku kuitenkin tekisi jos pyytäisi ja olisi valmis maksamaan?), mutta ainakin ulkomailla vastaavasta pesuoperaatiosta saa maksaa paikasta ja puljusta riippuen oikeastaan kaikkea 2000-4000eur väliltä. Mä voin putsata sun kärryn vaan tolla kahella tonnilla jos kiinnostaa? ;D

 

Eivät ainakaan täällä näin perusteellisesti,kyllä pesit BMW ammattimiehen otteilla,ei ollut varmaan ensimmäinen kerta.

 

Hatunnosto täältäkin.

 

Itseasiassa, tavallaan oli! Autoja on kyllä tullu pestyä vaikka kuinka paljon ja usein, mutta myllytyksen osalta oli ensimmäinen kerta. Taustalla kyllä ainakin parin kuukauden tutkimustyö ja rohkeuden kerääminen, ennen kuin sen laikan uskalsi siihen maalinpintaan laittaa :P Muu osa olikin tuttua juttua, joskus aikaisemminkin vierähtänyt vuorokaus jos toinenkin auton kimpussa. Loppu hyvin kaikki hyvin!

 

Siis mitä! Silkkaa feikkiä koko homma. Vanteet putsattiin vain päältäpäin, entäs sisäpuolelta. Nyt pyöränmutteriavain kouraan ja vanteet irti niinkuin olis jo - vanteiden puhdistus myös sisäpuolelta (sinne jää kivasti kaikkea töhkäää joka samalla aiheuttaa tärinää yli 250 kmh nopeuksissa). Lisäksi jarrusatuloiden puhdistus! ;D

 

Heh ;D Vaikka tiedänkin, että tämä oli vitsi, niin (en edes tiedä pitäiskö tätä enää kirjoittaa :laugh: ) niin tuokin on tarkoitus tehdä, mutta vasta keväällä. Talvella menee noi lokarit ja vanteet jatkuvasti siihen kuntoon, että jopa mä vedän rajan tohon :D Tuon operaation lähes tosin tein syksyllä kun kesärenkaat vaihdettiin talvirenkaisiin.. Keväällä odottaakin puhtaat kiekot 8) http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,91866.msg1113294.html#msg1113294

 

No huhhuh. Huolella on kiesi puunattu ja jälki upeaa, mutta että tosiaan tähän aikaan vuodesta? Eihän siinä sitten mitään, jos kyseessä ei ole daily driver ja auton voi jättää talliin suolaisen sohjon lentäessä teillä...mutta ainakin mua harmittaisi tuollasen vaivannäön jälkeen töräyttää loskakeliin. :'(

 

Ite jaksan puunata autoa kunnolla vain kerran vuoteen ja peilashan se Golfin katto tässä kännykuvassa viime kesältä "ihan vaan" muutaman tunnin Glymi-hieronnankin jälkeen...

 

Täytyy ihan onnitella kaimaa siitä, kuinka upea maalipinta Golfissa näyttää olevan! Tosta heijastuksen virheettömyydestä (linjat lähes suoria, ei kuvioita jne) näkee, että on muuten oikeasti hyvin maalattu aikoinaan. Todella upea! Ja mitä vielä tohon vuodenaikaan, koskaan ei ole huono hetki putsata autoa ;) Keväällä uudestaan.

 

Kiitos vielä kaikille muillekin, ollut todella piristävää pitkän projektin jälkeen lukea näinkin paljon kommentteja ja hatunnostoja, varmasti auttaa jaksamaan seuraavan projektin kimpussa!

 

/Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään