Guest Embraer

Kysymyksiä Helsinki-Vantaan historiasta

13 viestiä aiheessa

Hei!

 

Haluaisin kysyä asiaa tuntevilta Helsinki-Vantaan historiasta, jota olen yrittänyt kovasti selvittää. Minulla on paljon kysymyksiä, mutta olisi erittäin mukava, jos viitsisitte vastata niihin jos tiedätte niistä.  :)

 

KUVA 1

 

hki1.jpg

 

- Ymmärtääkseni tuo rakennus C on rakennettu v. 1969. Pitääkö paikkansa?

 

- Minä vuonna rakennukset A ja B on rakennettu ja oliko niiden transit-tilat tarkoitettu vain kaukomatkustajille? Koskiko vuoden -83 laajennus tätä osaa?

 

- Tiedättekö A-rakennuksen takana olleen rakennuksen tarkoitusta?

 

KUVA 2

 

hki2.jpg

 

- Milloin tuo rengastettu osa sitten on tehty? Oliko tämä osa "avointa transit-aluetta" kaikille matkustajille?

 

- Entä tiedättekö tuon vanhan lennonjohtotornin rakentamisaikaa, näyttäisi olevan edelleenkin pystyssä?

´

 

- Ennen näyttäisi olleen käytössä A- ja B-portit. Mikä ero niillä oli ja mentiiinkö varsinaisellle transit-alueelle ennen v. 1969 rakennetun rakennuksen ison ikkunan vierestä?

Olivatko kaikki portit tässä "lähtökerroksessa" vai oliko niitä myös kiitoradan tasolla?

 

- Miten v.1969 rakennetun rakennuksen yläkerta eli se, jossa on ravintoloita, oli varusteltu ennen?

 

KESKITERMINAALI

 

hki32.jpg

- Valmistuiko osa A vuonna 1998 ja B 1996?

- Oliko ennen keskiterminaalin valmistumista käytössä kuin vain yksi matkatavaroiden noutopiste, eli nykyinen 2B?

 

Kiitoksia vastauksista!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaan vain ykköskuvan kymysykseen:

- tuo rakennus oli lennonjohto-, meteo - ja briefing.

Takana oleva matala rakennus oli lentoyhtiöiden henkilökuntien käytössä. Siellä oli mm. koulutustilat lennojohtajien koulutukseen  ja lentoemäntien koulutukseen.

Olen käynyt siellä mm. lennonjohtokurssin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään osavastaus myös täältä

 

Eli A ja B portit

 

A portit olivat Passintarkastuksen takana olleita ulkomaanliikenteen portteja ja B1-5 olivat kotimaahan suuntaaville lennoille. Sitten tietty oli B6  ::) joka oli vähän muuhun tarkoitukseen  ;)

 

Oli myös A1/B0 joka oli juuri tuossa rajalla ja jota voitiin lasiseinien avustuksella käyttää joko ulkomaan tai kotimaanporttina.

 

Mielestäni kaikki portit olivat samalla tavalla kuin nykyäänkin samassa kerroksessa lähtöselvitystiskien kanssa ja niissä oli sekä putki että portaat asematasolle.

Ulkomaan puolella oli jokunen portti myös tuonne toiselle puolen eli ei platan puolelle joista oli portaat asematasolle ja bussikuljetus ulommille seisontapaikoille.

 

Ravintola sisälsi kaksi tai oikeastaan taisi olla 3 osaa. Tuo aiemmin mainitsemani B6 eli baari, jonka jälkeen oli ravintolasali ja muistaakseni tuon 'perässä' kabinetti.

Baarin alapuolella eli lähtöselvitysten kanssa samassa kerroksessa oli kahvila.

 

A eli ulkomaanpuolelle mennessä oli passintarkastus ja turvatarkastus. Kotimaan B puolelle turvatarkastus tuli hiukan 'jälkikäteen' mutta se rakennettiin B1 ja B2 porttien välille eli itseasiassa B0 ja B1 olivat ilman 'pakollista' turvatarkastuksen läpi kulkemista. Näistä ainakin B1 portille tuli vielä loppuvaiheessa muistaakseni erillinen mahdollisuus turvatarkastukseen, sen varustusta en muista.

 

Tuossa Jaskan mainitseman matalan rakennuksen vieressä oli jokunen asuintalokin. :D Olisi ehkä ollut aika monelle spotterille unelmapaikka asua nykyisen Hiltonin paikalla ;)

 

Tässä näin perjantain ratoksi mieleentullutta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyisköhän jotain näkymää näistä

 

Hki-Vantaa 1969

 

ja

 

Lentonäytös 1977.

 

Kiitoksia vaan Nurmis-Matille että viitti kuvatella näitä aikanaan :)

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tullut vietettyä muutama hetki 70- ja 80-luvulla katselemassa koneita.

 

Tämä kuva netissä on otettu FlyInn -ravintolan edestä terminaaaliin päin. Kuvan vasemmassa laidassa näkyy saapuvien ja lähtevien lentojen näyttötaulua sekä lasiseinää, joka erotti ulkomaanterminaalin osan muusta. Kuvassa näkyvät ihmiset ovat kahvilla,  koneita katselemassa tai saattamassa tuttavia. Ulkona näkyy ulkomaan tuubi. Kotimaan puolella sellaisia ei aluksi ollutkaan. Siellä lähtöportilta meni portaat alas platalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva nähdä kuvia ja kuulla Seutulan (kuten ennen sanottiin) historiasta. Jos kuvista saa toivoa, niin kuvat niin isoina kuin foorumi sallii eli alle 800 pikseliä leveinä ja alle 200 kiloa. Itse kävin Seutulassa ekan kerran 70-luvulla vastaanottamassa sukulaista, josta en muista juuri muuta kuin että parkkipaikalla oli kirkkaat keltaiset valot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä katselutasanteen takanurkalta kesällä 1973 otettu kuva  eli  terminaali/torni alkuperäisasussaan...

[ attachment removed / expired ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva nähdä kuvia ja kuulla Seutulan (kuten ennen sanottiin) historiasta. Jos kuvista saa toivoa, niin kuvat niin isoina kuin foorumi sallii eli alle 800 pikseliä leveinä ja alle 200 kiloa.

 

Nuo avausviestin kuvat ovat postikortteja. Ko. kortteja löytyy varmasti tälläkin hetkellä huuto.netistä muutamalla eurolla :)

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tullut vietettyä muutama hetki 70- ja 80-luvulla katselemassa koneita.

 

Tämä kuva netissä on otettu FlyInn -ravintolan edestä terminaaaliin päin. Kuvan vasemmassa laidassa näkyy saapuvien ja lähtevien lentojen näyttötaulua sekä lasiseinää, joka erotti ulkomaanterminaalin osan muusta. Kuvassa näkyvät ihmiset ovat kahvilla,  koneita katselemassa tai saattamassa tuttavia. Ulkona näkyy ulkomaan tuubi. Kotimaan puolella sellaisia ei aluksi ollutkaan. Siellä lähtöportilta meni portaat alas platalle.

 

Jep, tuossa kuvassa vasemmalla oli tosiaan passintarkastuspiste ja ainoa pääsy sinne ulkomaan puolelle. Juuri tuossa lasiseinän kohdassa jätettiin viimeisen kerran jäähyväisiä ja vilkutettiin ulkomaille häipyville tutuille ja Suomessa käyneille vieraille, jotkut nähtiin jopa suutelemassa toisiaan lasilevy välissä  ;D Siellä takana vasemmalla oli sitten ulkomaanpuolen pienoinen kahvila ja joku rupinen taxfreen tapainen... siis vuonna 1969 tai 1970 ainakin, kun ensimmäisiä kertoja kuljin siitä passintarkastuksesta sisään "parempien ihmisten puolelle"  ;) - Ja koko tämä kuvassa näkyvä aula oli siis kahvila- ja vierailutilaa, johon oli yleisölle vapaa pääsy katsomaan lasiseinän takaista liikennettä kentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- Tiedättekö A-rakennuksen takana olleen rakennuksen tarkoitusta?

 

 

Tämä jo tuli selväksi, mutta sen oikealla puolen olevalla mäellä oli enemmänkin rakennuksia, joista useat olivat puutaloja tai parakkeja. Niissä sijaitsi 70-luvun puolessavälissä ainakin Finnairin henkilökunnan kerhojen tiloja. Kävin yhdessä niistä pari kertaa Pilottipuhaltajien harjoituksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

A eli ulkomaanpuolelle mennessä oli passintarkastus ja turvatarkastus. Kotimaan B puolelle turvatarkastus tuli hiukan 'jälkikäteen'

 

 

Kieltämättä hämärä muistikuva yrittää kertoa, että v. 1969 turvatarkastusta ulkomaan puolella ei oikeastaan ollut. Vielä. 70-luvun alun konekaappaussuman takia Outokummun kehittämiä Metor-metallinilmaisinportteja sitten alkoikin löytyä joka puolelta maailmaa. Yritin etsiä tietoa siitä, koska Metorin portit tulivat markkinoille, mutta toistaiseksi ilman mainitsemisen arvoista tulosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

ja kiitos kaikista vastauksistanne!

 

En ole kuitenkaan vielä saanut selville, että onko alkuperäisen viestini 2. kuvan rengastettu rakennus rakennettu v. 1969 valmistuneen osan yhteydessä?

Entä onko 3. kuvan A-rakennus sitten puolestaan tehty vuonna 1983?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

ja kiitos kaikista vastauksistanne!

 

En ole kuitenkaan vielä saanut selville, että onko alkuperäisen viestini 2. kuvan rengastettu rakennus rakennettu v. 1969 valmistuneen osan yhteydessä?

Entä onko 3. kuvan A-rakennus sitten puolestaan tehty vuonna 1983?

B:llä rengastetusta rakennuksesta vain osa oli v.1969 valmistuneessa terminaalissa. Rakennus päättyi tuohon toiseen putkeen. Alkuperäinen osa näkyy kuvassa vaaleampikattoisena(katselutasanne). 

Käy vertailemassa v. 1982 ja 1984 opaskarttoja osoitteessa http://kartta.vantaa.fi/,  niin huomaat muutoksen.

Loput B-osasta ja A ovat tuon mukaan rakennettu välillä 1982 -1984. Täytyisi katsoa rakennusrekistaristä tarkempi ajankohta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään