Nils Rostedt

Liikennelentoturvallisuus 2009 yhteenveto (Oli: Euroopan lentoturvallisuus...)

2 viestiä aiheessa

EASA on julkaissut alustavat 2009 lentoturvallisuustiedot. 2009 tapahtui tähän asti vähiten kuolonuhriin johtaneita onnettomuuksia EU-maiden osalta. Itse asiassa 2009 tapahtui vain yksi kuolonuhriin johtanut liikennekoneonnettomuus EU-rekisteröidylle koneelle: Air Francen A330 putosi Atlanttiin.

 

Tästä huolimatta kuolonuhrien määrä (228) oli 2009 selvästi yli 10 vuoden keskiarvon. Merkittävää oli myös ei-fataalien onnettomuuksien suuri määrä (24).

Keskimäärin on 1999-2009 sattunut 27 ei-fataalia ja 5 fataalia onnettomuutta, missä on kuollut keskimäärin 92 ihmistä.

 

Muualla maailmassa oli 41 fataalia liikennekoneonnettomuutta, missä kuoli 573 ihmistä. Tämä on vuosikymmenen toiseksi pienin luku. Suurimmat kaputit olivat A310 Komorien saarilla ja Tu-154 Iranissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää vuoden 2009 lentoturvallisuudesta löytyy Flightglobalin mainiosta yhteenvedosta Global Airline Accident review 2009.

 

Yhteenvetona: Vuosi oli lentoturvallisuuden kannalta hyvä mutta huolenaiheena on että turvallisuuden paraneminen on hidastunut.

 

Ongelma-alueita on Flightglobalin mukaan mm. :

- lentäjien toiminta epätavallisissa tilanteissa jättää toivomisen varaa (mm. tapaus Q400 sakkasi Buffalossa ja B737 lähes sakkasi Amsterdamissa). Flightglobal katsoo tämän johtuvan osaksi nykykoneiden korkeasta automaatioasteesta, jolloin perinteinen "perstuntumalla" lentotaito ja erikoistilanteiden hallinta on kärsinyt.

- merkittävä asia on myös että kireässä taloustilanteessa kamppailevat lentoyhtiöt ovat vähentäneet "in-house" pilottikoulutustaan ja yhä useampi ohjaaja on joutunut kustantamaan koulutuksensa itse. Tämä johtaa siihen että enenevässä määrin koulutetaan vain minimitasoon saakka, mikä ei aina riitä kun vaativampi tilanne tulee päälle.

- Korjauskeinona Flightglobal esittää "Performance Based Training"-menetelmään siirtymistä, missä pääpaino ei enää ole siinä että ohjaajakokelaalla  on lentokokemusta x tuntia, vaan että hän hallitsee hyvällä varmuudella kaikki ko. tehtävässä eteen tulevat tilanteet (riippuen konetyypistä, reitistä, jne).

 

Itselleni uusi tapaus FlightGlobalin merkittävien 2009 onnettomuuksien ja läheltäpiti-tapausten listalla oli BA:n 747-400 Johannesburgissa, missä etureunasolakot menivät lentoonlähdössä kriittisellä hetkellä sisään ja kone vältti täpärästi sakkauksen. Varmasti jännä tilanne  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään